selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 07:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 1220 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jun 30, 2018 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Harald wrote:
Erik, jag tror du (och Jan) skulle tjäna på att faktiskt läsa och förstå vad Bill skriver innan du ger dig på att kasta okvädningsord efter honom. Ditt senaste inlägg visar med pinsam tydlighet att du inte gjort det, vilket gör det oklädsamt att ta i så från tårna när du sågar hans argumentation.
Jo, jag läser väldigt noga. Bill har vad jag uppfattar ALDRIG kommit med ett konkret förslag eller en nyfiken fundering på något som kan göra att jag får en bättre musikupplevelse. Jag upplever att han argumenterar och ifrågasätter för att driva debatten i sig istället för att utveckla vår kunskap. Att alltid säga "å ena sidan, å andra sidan" eller alltid ifrågasätta vad jag lyssnar mig fram till blir i längden väldigt tröttsamt. För mig är Bill en energitjuv och ett troll som tillför mindre än noll. Jag förstår att jag kan upplevas kort i tonen och nedsättande, men jag har kommit till en punkt där jag tycker han dödar selleri genom sitt sätt. Visa mig gärna något inlägg där han tillfört något konstruktivt.

Jag skriver och tycker för att dela med mig av mina erfarenheter och hoppas kunna hjälpa andra att få en bätre upplevelse. Jag kan givetvis strunta i det, men jag brinner för musikupplevelser och vet hur kul det är att lyssna på musik och inte kunna sluta. Att längta hem för att lyssna på musik. Att tycka att nästan all annan återgivning än hemma suger och gör det ointressant. Jag vill att fler ska få uppleva det. Ochtt det får man inte genom att bestämma sig för att rätt är rätt och digitalt är perfekt. Det får man genom att följa Linns grundfilosofi; Låter det bättre är det bättre.
Att du inte håller med mig i sak är en sak, det är därför man diskuterar.
Men, när har jag någonsin sagt att digitalt är perfekt? Du verkar ha fått för dig att jag är en faktiskt mätnisse som tycker att ettor och nollor aldrig kan bli fel. Dessutom verkar du ha fått en aversion mot mig rent generellt vilket gör att du anser att allt jag säger/skriver är felaktigt och klandervärt - oavsett om jag håller med dig eller inte. Du letar fel och du argumenterar mot åsikter jag aldrig hävdat. Du misstolkar allt jag skriver så du kan sprida ytterligare galla över min existens. Här kan man verkligen tala om att trolla, Erik! Du borde skämmas.

Och du Roland, om du nu tycker att Erik är så saklig och bidragande, vad i dessa rader tycker du speglar din åsikt:
"För mig är Bill en energitjuv och ett troll som tillför mindre än noll. Jag förstår att jag kan upplevas kort i tonen och nedsättande, men jag har kommit till en punkt där jag tycker han dödar selleri genom sitt sätt. Visa mig gärna något inlägg där han tillfört något konstruktivt."

Sakligt?

Erik, vad är det för fel på "Å ena sidan, å andra sidan"? Att man har olika syn på saker och förståelse för "motståndarsidan" är i högsta grad civiliserat. Om jag minns rätt har jag tidigare läst ett flertal intressanta inlägg från dig Erik och jag känner inte alls att jag ifrågasatt allt du sagt. I så fall ber jag om ursäkt, det har verkligen inte varit meningen att hoppa på dig som person.

Vad gäller vad jag bidragit till i detta forum låter jag andra bedöma detta, andra än du om du inte misstycker. Jag har delgivit mina erfarenheter, för vad de må vara värda för dig och andra, jag har dessutom försökt att vidga tankevärden lite utöver att ensidigt klia varandras ryggar. Men jag är rädd för att du inte förstår vad jag menar alternativt väljer att misstolka även detta.

Du skriver så här:
"Du söker flummig diskussion istället för att våga prova själv. Har du någonsin själv provat att lyssna fram nåltrycket? Där lyssningen avgör."

Jadu Erik, eftersom jag är till åren kommen, så gjorde jag detta förmodligen innan du klivit ut blöjorna. Jag började experimentera med olika nålar till min Shure-pickup (det var vad ekonomin tillät då) redan i början på 70-talet. Jag har sedan dess jobbat med så många pickuper att jag knappt minns namnet på hälften av dem. Pickering, Sonus, Grado, Audio Technica, Linn, Kiseki, Dynavector för att nämna några av dem. Jag har givetvis lyssnat på många fler, men dessa har jag inte lyssnat på i känd miljö och kunnat justera själv. Och ja, jag har testat olika nåltryck som bara är en av många parametrar som har stor betydelse för ljudet/musiken. Jag har för övrigt modifierat pickuper i avseende på nålvinklar i spåret (liiite scary att böja på nålarmar!) och pu's belastning på försteget/riaa. Jag har för övrigt testat många kombinationer av pick-uper och riaa och mycket tidigt noterat hur den musikaliska behållning varierat kraftigt oavsett hur det låter. För att inte tala om alla tonarmar jag testat med olika kombinationer av rörlig massa och pickupens fjädringsstyvhet som bland annat resulterat i att pickupen landat på pappersetiketten vid kanonskotten på Telarcs 1812. Ett problem som jag löste utan kostnad, bara med lite teknisk kunskap, och som fick mina rockskivor att låta ännu bättre och tyngre.

Vad nu detta har med NAS att göra.

Men för att var gentil mot dig Erik, låter jag dig få sista ordet i detta om NAS. Jag tanker inte skriva ett ord till i denna tråd. Möjligen drar du en lättnadens suck, förhoppningsvis funderar du lite extra på din inställning till andra människors erfarenheter, kunskaper och upplevelser.

Väl bekomme!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jun 30, 2018 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Ponera att detta är en blindtest: Jag drar en nätkabel med 240 V nära dig (till en belysning tex) när du sitter i fåtöljen och lyssnar på musik. Du hör en skillnad när jag kopplar ur och i denna kabel. Anser du detta vara en teknisk/fysikalisk fråga eller en emotionell?
Förstår inte poängen med frågan. Är det en observerbar skillnad beror den på något teknisk/fysikalisk.
Förlåt Erik, jag lovade att inte skriva mer här. Men detta är bara en återkoppling till vad jag tidigare har hävdat.
"Är det en observerbar skillnad beror den på något teknisk/fysikalisk."

Det är ju detta jag har hävdat hela tiden och fått skit för, från dig, Sportis och andra. Och nu skriver S. om detta som om det vore självklart.
Det är varken undertecknad eller Sportis som ligger bakom dessa tankar - men nu kan jag kanske slippa bli klankad för att jag hävdar detta?

"Over and out"

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Jul 01, 2018 09:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Ponera att detta är en blindtest: Jag drar en nätkabel med 240 V nära dig (till en belysning tex) när du sitter i fåtöljen och lyssnar på musik. Du hör en skillnad när jag kopplar ur och i denna kabel. Anser du detta vara en teknisk/fysikalisk fråga eller en emotionell?
Förstår inte poängen med frågan. Är det en observerbar skillnad beror den på något teknisk/fysikalisk.
Förlåt Erik, jag lovade att inte skriva mer här. Men detta är bara en återkoppling till vad jag tidigare har hävdat.
"Är det en observerbar skillnad beror den på något teknisk/fysikalisk."

Det är ju detta jag har hävdat hela tiden och fått skit för, från dig, Sportis och andra. Och nu skriver S. om detta som om det vore självklart.
Det är varken undertecknad eller Sportis som ligger bakom dessa tankar - men nu kan jag kanske slippa bli klankad för att jag hävdar detta?

"Over and out"

/ B
ALLA ser hur du håller på, Bill.
Här har vi några exempel.

- Du tycker det gått stå i diskussionen....då lyfter du upp något gammalt - igen. (Denna gång från ett inlägg från sidan TVÅ, från i Maj)
- Du kommer in i i diskussionen och skriver något ovidkommande, för att dra igång en sidodiskussion. (Denna gång på sidan två, finns flera exempel i tråden)
- Du påstår något som inte stämmer (Denna gång ovan diskussion)

Allvarligt, varför gör du såhär?


INGEN har ifrågasatt om det skulle vara en teknisk skillnad eller ej.


Top
   
PostPosted: Sun Jul 01, 2018 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Bill 24 maj 2018
Bill50x wrote:
Vill man ha den bästa NAS'en utan att behöva lyssna sig fram kan man ju tex göra så här:
http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1596
Bill 20 Juni 2018
Bill50x wrote:
Vad är en LS-NAS?
Sorry, jag visste inte/kom inte ihåg att den kallades för LS-NAS :oops:
(inte frågan om någon lögn alltså, hur kan du bara påstå något sådant?)

Men jag har sparat länken/bokmärket för att veta hur jag gör när det är dags för en NAS. Som jag skrev tidigare, varför göra om allt jobb som någon redan gjort?

Jag tycker personer som påstår att man kan höra skillnader som inte finns för tramsiga. Om du byter bord till din switch och upplever en förbättring i musikaliteten så är det väl självklart att det finns någon (teknisk) skillnad? Eller finns det ingen? Någon får gärna förklara för mig vad det annars skulle vara.

/ B
Du har varit med att diskutera LS-NAS i 10 år nu Bill. Men du glömde plötsligt bort allt. Sure :lol:
Alla kan googla liknande exempel om de vill.

Resten av inlägget är bara ett försök till att starta om diskussionen, igen.
Dålig stil.


Top
   
PostPosted: Sun Jul 01, 2018 09:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Bill 24 maj 2018
Bill50x wrote:
Vill man ha den bästa NAS'en utan att behöva lyssna sig fram kan man ju tex göra så här:
http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1596
Bill 20 Juni 2018
Bill50x wrote:
Vad är en LS-NAS?
Sorry, jag visste inte/kom inte ihåg att den kallades för LS-NAS :oops:
(inte frågan om någon lögn alltså, hur kan du bara påstå något sådant?)

Men jag har sparat länken/bokmärket för att veta hur jag gör när det är dags för en NAS. Som jag skrev tidigare, varför göra om allt jobb som någon redan gjort?

Jag tycker personer som påstår att man kan höra skillnader som inte finns för tramsiga. Om du byter bord till din switch och upplever en förbättring i musikaliteten så är det väl självklart att det finns någon (teknisk) skillnad? Eller finns det ingen? Någon får gärna förklara för mig vad det annars skulle vara.

/ B
Du har varit med att diskutera LS-NAS i 10 år nu Bill. Men du glömde plötsligt bort allt. Sure :lol:
Alla kan googla liknande exempel om de vill.

Resten av inlägget är bara ett försök till att starta om diskussionen, igen.
Dålig stil.


Top
   
PostPosted: Mon Jul 02, 2018 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Har följt denna tråd med mkt tråkigheter, såsom gliringar/uthängningar och en svajig ton vilket är sorgligt.
Finns dock de som verkar veta det mesta och bara stampar ner foten och tycker att det de säger /tycker, är rätt.

En snyggare framtoning av vad man tycker vore på sin plats och min läsning av tråden blir trevligare.

Förövrigt vet jag mkt lite eller nästan inget alls om NAS eller LS NAS och trodde mig kunna få veta vad det är och skillnaden vad det är som får den att låta bättre eller sämre men icke.

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Mon Jul 02, 2018 12:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Det hela beror som jag ser det på en aldrig upphörande diskussion till varför det låter bättre eller sämre. Det vore ju intressant om man alltid visste det, men då man inte vet kan man lämna det hela och ta till sig tipsen. Det är själva tanken med forumreglerna (tunedem). Allt annat blir väldigt tröttsamt i längden, därav tonläget.

Sen att Bill tycker att alla tycker lika för att Sportis skriver ATT det finns en skillnad?! Såklart att man anser ATT det finns en skillnad, annars propsar man ju på att förändringen är en placebo.
Men skillnaden är att man då får lämna förklaringen därhän såvida den ännu är okänd.
Skapa en separat tråd kring ev spekulationer kring förklaring istället för att samma frågor kommer gång på gång i nästan varje tråd som handlar om saker som inte gått att visa genom att mäta e.d.
Ska man komma med ifrågasättanden i ursprungstråden bör de väl i så fall baseras på att man har andra lyssningserfarenheter själv. Det för tråden framåt. Inte allmänt, återkommande ifrågasättande.

Att folk skriver om tips är rimligen primärt för att andra ska informeras så man kan lyssna själv.
Merparten av tipsen kring LS-NAS är dessutom väldigt billiga (undantaget nypriset på diskarna) men även de dyrare delarna är billig sett till vad det kostar att gå på dyrare DS.

LinnArts: Föreslår att du läser igenom LS-NAS-tråden på Lejonklous forum istället för stt läsa lösryckta fragment här!


Top
   
PostPosted: Mon Jul 02, 2018 15:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
cortina wrote:

Sen att Bill tycker att alla tycker lika för att Sportis skriver ATT det finns en skillnad?! Såklart att man anser ATT det finns en skillnad, annars propsar man ju på att förändringen är en placebo.
Men skillnaden är att man då får lämna förklaringen därhän såvida den ännu är okänd.
Skapa en separat tråd kring ev spekulationer kring förklaring istället för att samma frågor kommer gång på gång i nästan varje tråd som handlar om saker som inte gått att visa genom att mäta e.d.
Ska man komma med ifrågasättanden i ursprungstråden bör de väl i så fall baseras på att man har andra lyssningserfarenheter själv. Det för tråden framåt. Inte allmänt, återkommande ifrågasättande.
Fast just det här ÄR ju den tråden, för att just diskutera VARFÖR olika NAS:ar ev låter olika. Då blir det väldigt märkligt att få utbrott för att folk gör just det.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Mon Jul 02, 2018 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Light Head wrote:
Vad är det som gör så att en NAS låter bättre eller sämre?
Då nätdelar ibland kan ha en tendens att påverka uppspelningen negativt är nätdelen i NASen en viktig och avgörande komponent. Jag tror inte att det primärt har att göra med hur bra den förser NASens moderbord, SSD/HDD/ODD, med ström utan hur illa det tyvärr påverkar t.ex. stereons slutsteg som är ansluten till 230-nätet i dess närhet.

Jag har inte ett svar på hur detta kan påverka.


Top
   
PostPosted: Mon Jul 02, 2018 16:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Harald wrote:


Fast just det här ÄR ju den tråden, för att just diskutera VARFÖR olika NAS:ar ev låter olika. Då blir det väldigt märkligt att få utbrott för att folk gör just det.
Nej en sån tråd bör heta något i stil med: Varför påverkar olika komponenter i en NAS.
Kring frågan vad blir diskussionerna rimligen kring; allt, hårddiskarna, nätaggregatet etc. Allt efter vad författarna kommit fram till i sina jämförelser.


Top
   
PostPosted: Mon Jul 02, 2018 16:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Sen innehåller iofs första posten en fråga kring varför, men det borde vid det hör laget vara klart för de som följt med ett tag att en sån diskussion (så länge inget nytt framkommit) bara kan sluta som alla tidigare ggr. Blir bara ett evigt ifrågasättande.


Top
   
PostPosted: Mon Jul 02, 2018 18:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
cortina wrote:
Harald wrote:


Fast just det här ÄR ju den tråden, för att just diskutera VARFÖR olika NAS:ar ev låter olika. Då blir det väldigt märkligt att få utbrott för att folk gör just det.
Nej en sån tråd bör heta något i stil med: Varför påverkar olika komponenter i en NAS.
Kring frågan vad blir diskussionerna rimligen kring; allt, hårddiskarna, nätaggregatet etc. Allt efter vad författarna kommit fram till i sina jämförelser.
Jag tror du behöver läsa trådens första post en gång till.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Mon Jul 02, 2018 18:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Gjorde det, vilket du sett om du bara läst den sista innan du postade ;)


Top
   
PostPosted: Mon Jul 02, 2018 18:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Ja, såg det strax efter att jag postade. Till mitt försvar vill jag framföra att jag stod på Ica när jag skrev... :wink:

Hävdar hur som helst att trådens ämne varit givet ända från starten, så förstår inte alls den kritiken.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Mon Jul 02, 2018 21:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Av den enkla anledningen att många av de som hade något att bidra med kring vad som gör att en NAS låter bättre tidigt sa att snudd på Allt påverkar. Sen fördes samma diskussioner som vanligt kring ”vad märkligt” för att sedan, som vanligt, sluta i att det måste gå att mäta en skillnad om den finns.
Trådskaparen skulle skaffa ny NAS, vad tillför att den fruktlösa diskussionen startar igen? De som ville hjälpa bidrog ifall välmening till Vad som gör att en NAS låter bättre enligt tune-dem. (Gott så, utan att de nödvändigtvis kan eller ffa inte hänger upp sig på varför. )

Som sagt jag försökte bidra med varför jag tror att det blev spänt tonläge, men verkar inte uppskattas.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 1220 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited