selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 01:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 116 17 18 19 20
Author Message
PostPosted: Sun Sep 16, 2018 19:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Ok fortsätter OT, men kanske kan denna tråd slippas då den glidit ifrån NAS-frågan?

Det är väl alltid bra att "attention to detail" är med i tänket. De gånger jag gjort ljud/filmklipp har jag använt kameran, riggat upp den på ett sådant sätt att den ej flyttar sig mellan de olika klippen. Inte speciellt svårt och då slipper jag ens fundera på om det gör skillnad eller inte.
Till er som är superskeptiska ang hur användbart ljud/filmklipp är:
-Testa!
Är ju inte direkt svårt att lägga mobiltelefonen på kanten till vardagsrumsbordet, göra ett klipp, gör en förändring och gör ett nytt klipp. Sedan är det ju bara att lyssna.
Lämpligt kan ju vara att göra något ni hör och vet gör skillnad första gången, exa locket på/av skivspelaren eller vända en kontakt så fasen blir fel :)


Top
   
PostPosted: Mon Sep 17, 2018 07:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Maffe wrote:
Ok fortsätter OT, men kanske kan denna tråd slippas då den glidit ifrån NAS-frågan?

Det är väl alltid bra att "attention to detail" är med i tänket. De gånger jag gjort ljud/filmklipp har jag använt kameran, riggat upp den på ett sådant sätt att den ej flyttar sig mellan de olika klippen. Inte speciellt svårt och då slipper jag ens fundera på om det gör skillnad eller inte.
Till er som är superskeptiska ang hur användbart ljud/filmklipp är:
-Testa!
Är ju inte direkt svårt att lägga mobiltelefonen på kanten till vardagsrumsbordet, göra ett klipp, gör en förändring och gör ett nytt klipp. Sedan är det ju bara att lyssna.
Lämpligt kan ju vara att göra något ni hör och vet gör skillnad första gången, exa locket på/av skivspelaren eller vända en kontakt så fasen blir fel :)
Ja, många gånger verkar klippen informativa och det faktum att det går göra jämförelser mellan skillnader som tar lång tid att rigga är riktigt bra. Alla jämförelsemetoder för ju med sig någon form av problem.

Ang. bordkant; Notera att allt som befinner sig i närheten av mikrofonen påverkar dess upptagningsmönster och frekvensgång. Minst påverkan får man med mikrofonen fritt hängande i luften (ex. med stativ).


Top
   
PostPosted: Mon Sep 17, 2018 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Klart allt påverkar.
Men om man testar...inser man att det är buslätt att utvärdera musikalisk förståelse - även om tfn inte hålls exakt lika.

Och varför utgå ifrån att hela skillnaden ljudmässigt beror på att tfn hålls olika?
Den beror på att olika NAS låter olika - det är alltså inte bara musikaliteten som ändras
Även det enkelt att testa.
Många har validerat metoden "tfn-inspelning" i blindtest.

Känns märkligt att kritisera en metod som bevisligen fungerar, dessutom utan att testa själv.
Är metoden optimal, nej men tillräckligt bra för ändamålet.


Top
   
PostPosted: Mon Sep 17, 2018 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
HCL wrote:


Ang. bordkant; Notera att allt som befinner sig i närheten av mikrofonen påverkar dess upptagningsmönster och frekvensgång. Minst påverkan får man med mikrofonen fritt hängande i luften (ex. med stativ).
Är du säker på att upptagningsmönster och frekvensgång påverkar skillnaden i musikalitet?
Hur kan man jämföra något utan att fixera skallen?

/Erik


Top
   
PostPosted: Mon Sep 17, 2018 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Erik wrote:
Hur kan man jämföra något utan att fixera skallen?
Vad jag minns är detta redan besvarat ett antal gånger, men vi tar det en gång till - vår hörsel fungerar INTE på samma sätt som en mikrofon.

Vår hjärna registrerar även våra rörelser när vi lyssnar på något och den informationen bearbetas tillsammans med informationen som kommer från ljudet som träffar trumhinnorna. All den informationen bakas ihop till det som vi upplever som ett ljudintryck. Faktum är att rörelser är en fundamental nödvändighet för att vi ska kunna tolka ett ljud fullt ut, speciellt för riktningsbestämmningen.

En mikrofon däremot, saknar hjärnprocessningskapaciteten och kan bara i bästa fall registrera ljudtrycksförändringarna vid mikrofonmembranet. Ändrar du position på mikrofonen kan ljudtrycksvariationerna se annorlunda ut och då registrarar mikrofonen en annan ljudinformation.

När vi lyssnar på vad en mikrofon har spelat in kanske vår hörsel kan tolka fram det vi vill ur informationen från mikrofonen, trots att mikrofonen inte har varit fixerad. Men det är en osäkerhetsvariation som per definition kommer skapa skillnader i resultatet. Varför vill vi introducera fler och uppenbara skillnader än de vi är ute efter att analysera, på områden som de flesta normala människor över huvud taget inte uppfattar? Det är den logiken jag har så svårt med.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Sep 17, 2018 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Klart allt påverkar.
...
Och varför utgå ifrån att hela skillnaden ljudmässigt beror på att tfn hålls olika?
...
Är metoden optimal, nej men tillräckligt bra för ändamålet.
Ja, det var ungefär det jag menade och jag påstod inte att hela skillnaden berodde på olika placering, men att placeringen påverkar, vilket också borde vara tämligen självklart.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 116 17 18 19 20

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited