selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 07:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 620 Next
Author Message
PostPosted: Thu May 24, 2018 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Rälser wrote:
Jag är fullt medveten om att strömförsörjningen till en LP12 påverkar ljudet. Där finns det även förklaringar till varför det är på det viset. Se vad Bill skriver t ex. Jag har haft två olika varianter av NAS, 4 olika varianter av hårddiskar, kört direkt från datorns hårddisk, provat diverse olika mjukvaror, lite olika CAT-kablar, trådlös överföring via brygga. Inte i något av fallen i syfte att få bättre ljud. Jag har aldrig letat efter skillnader men heller aldrig hört några. När det till detta inte finns någon rimlig bakomliggande förklaring till varför det skulle vara skillnad väljer jag att förhålla mig skeptisk.
Är du säker på att din anläggning är optimalt installerad? Redan en "kabelsallad" bakom racket kan maskera skillnader. Speciellt känsliga är just CAT-kablar för kontakt med strömförande kablar. Bara en sådan sak som för långa högtalarkablar gör att det blir klart svårare att höra de skillnaden mellan de komponenter du testat.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2018 14:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Det är inte så mycket som kan bli fel. Exakt ADSM och Exakt Akubarik. Inga analoga kablar, ingen "sallad" och inga högtalarkablar. Inga CAT 5 som korsar strömförande kabel. Installerat och intunat av Linnhandlare.


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2018 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Dåså :D Hos mig hör man skillnaden mellan olika CAT-kablar väldigt tydligt.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2018 16:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Off Topic
Hos mig går det tyvärr att höra skillnad i musiken beroende på hur CAT-kablarna ligger bakom stereohyllan. Detta avser CAT-kablar mellan DSM och Exaktboxar.

On Topic
Samtliga NAS kräver en transformator ansluten till 230V-nätet för att fungera.
Det räcker väl för att alla på detta forum ska förstå att en NAS kan ha påverkan på stereoanläggningen/musikåtergivningen?


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2018 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Samtliga NAS kräver en transformator ansluten till 230V-nätet för att fungera.
Det räcker väl för att alla på detta forum ska förstå att en NAS kan ha påverkan på stereoanläggningen/musikåtergivningen?
Nä, inte riktigt. Förklara gärna.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2018 17:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Rälser wrote:
Jag är fullt medveten om att strömförsörjningen till en LP12 påverkar ljudet. Där finns det även förklaringar till varför det är på det viset. Se vad Bill skriver t ex. Jag har haft två olika varianter av NAS, 4 olika varianter av hårddiskar, kört direkt från datorns hårddisk, provat diverse olika mjukvaror, lite olika CAT-kablar, trådlös överföring via brygga. Inte i något av fallen i syfte att få bättre ljud. Jag har aldrig letat efter skillnader men heller aldrig hört några. När det till detta inte finns någon rimlig bakomliggande förklaring till varför det skulle vara skillnad väljer jag att förhålla mig skeptisk.
Skeptisk är bra, skeptisk och öppet sinne är bättre :-)
Det jag gillar med Linns filosofi är att man (slutanvändaren) struntar i det tekniska och inte behöver förklaringar till varför det ena skall/bör/inte bör låta bättre eller sämre.
Låter det bättre så är det bättre, jag behöver inte bry mig om varför (och ingenting förvånar mig längre).


Mekaniska diskar är väldigt känsliga för vibrationer, vad händer om man har två eller fler i samma (billiga/dåliga?) kabinett?
Stör dom varandra? Vibrationerna kanske blir förstärkta? Om man har otur och ställer utrustningen på ett knasigt underlag då?
Vad händer om disken måste läsa om datat tillräckligt ofta pga att den missar i läsningen av sagda vibrationer?

Hur mycket droputs behövs det så att vi medvetet skall börja uppfatta dom som störande överhuvudtaget?
Och hur mycket droputs behövs för att det bara skall låta lite sämre?


Här är en kille som skriker bredvid en server och mäter upp avbrotten som blir i hårddiskens arbete:
https://www.youtube.com/watch?v=tDacjrSCeq4

Här är en rapport om diskvibrationer och (stora) prestandaförsämringar:
https://www.dtc.umn.edu/publications/re ... 005_08.pdf

För er som inte orkar läsa så är sammanfattningen:
Performance improvements for random reads ranged from 56% to 246% while improvements for random writes ranged from 34% to 88% for a defined set of industry benchmarks. Streaming sequential reads and writes had a much smaller performance improvement. . . .

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2018 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Puh, då kanske jag inte behöver skämmas för att jag klistrat dämpningsmattor på min Qnap, klistrat filttassar under fötterna, placerat den på en speciell, audiofil bräda, som står på sorbothanfötter...

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2018 18:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Skeptisk med delvis öppet sinne skulle jag nog vilja påstå :-).

Har de få kvarvarande kablarna i pilens riktning, har alla kontakter i fas bland annat. Skulle nog kunna tänka mig att experimentera med några olika varianter. T ex jämföra Kazoo server med Minim server, jämföra Kazoo med Lumin, jämföra min backup-NAS Med WD Red med motsvarande NAS med andra hårddiskar, (ska enligt uppgift vara bättre och väsnas en hel del). Inget av det kostar pengar, bara tid, så varför inte.

Jag tycker att det är en intressant diskussion, vissa anser att det är stora skillnader mellan olika NAS, kablar etc. Jag tycker mig inte höra några skillnader i den riktningen, (men har heller inte letat efter dem).

Kan förklaringen vara det som händer efter att ljudet lämnat rummet, dvs kommit in i ytterörat och därefter vidare till olika delkomponenter för att så småningom stimulera hörselcentrum i hjärnan? Att ni som hör dessa skillnader, tydligt t o m får jag intrycket från vissa, har en högre perceptionsförmåga?

Eller, är det en placeboeffekt?

Dropouts tror jag att buffringen i D/A-omvandlaren kan hantera i normalfallet.


Top
   
PostPosted: Tue May 29, 2018 13:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Mycket av resonemanget som förs i tråden är att digitala signaler beter sig som analoga. Att exempelvis närvaron av en nätkabel kan påverka den digitala signalen eller att det kan föras vidare "skräp" som inte är digitalt till D/A-omvandlingen och där påverkar det analoga ljudet. Jag håller helt med om att analoga signaler är känsliga för påverkan från omvärlden. Dock inte speciellt övertygad om att det skulle gälla även digitala signaler. Om vi tänkar oss att vi lyssnar på Tidal via vår favoritanläggning. På vilket underlag står servrarna som levererar FLAC-filerna? Vilka tänkbara störkällor finns det om man enbart tittar på störningskällor i serverhallen? Vad händer efter att de digitala filerna lämnat serverhallen, vad kommer kablarna för digitala filer att passera för eventuella störnigsskällor på väg till den egna miljön i hemmet? Och hur mycket "skräp" hinner det samlas i kablarna? Jag tycker att Tidal låter bra, trots allt som kan tänkas ske på vägen. Ibland bättre än från NAS, ibland sämre, mest beroende på mixning/mastring.

Jag tänker att så länge det inte börjar kosta en massa pengar så kan man lägga ner krut på att experimentera lite, vända på CAT-kablar, undvika kabelhärvor, testa olika mjukvaror med mera.. Men när det blir dags att lätta på lädret, ja då blir jag tveksam. Öppet sinne kan i o f s vara bra, men ett visst mått av reflektion kan också göra nytta :-).


Top
   
PostPosted: Tue May 29, 2018 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Rälser wrote:
Mycket av resonemanget som förs i tråden är att digitala signaler beter sig som analoga. Att exempelvis närvaron av en nätkabel kan påverka den digitala signalen eller att det kan föras vidare "skräp" som inte är digitalt till D/A-omvandlingen och där påverkar det analoga ljudet. Jag håller helt med om att analoga signaler är känsliga för påverkan från omvärlden. Dock inte speciellt övertygad om att det skulle gälla även digitala signaler. Om vi tänkar oss att vi lyssnar på Tidal via vår favoritanläggning. På vilket underlag står servrarna som levererar FLAC-filerna? Vilka tänkbara störkällor finns det om man enbart tittar på störningskällor i serverhallen? Vad händer efter att de digitala filerna lämnat serverhallen, vad kommer kablarna för digitala filer att passera för eventuella störnigsskällor på väg till den egna miljön i hemmet? Och hur mycket "skräp" hinner det samlas i kablarna? Jag tycker att Tidal låter bra, trots allt som kan tänkas ske på vägen. Ibland bättre än från NAS, ibland sämre, mest beroende på mixning/mastring.

Jag tänker att så länge det inte börjar kosta en massa pengar så kan man lägga ner krut på att experimentera lite, vända på CAT-kablar, undvika kabelhärvor, testa olika mjukvaror med mera.. Men när det blir dags att lätta på lädret, ja då blir jag tveksam. Öppet sinne kan i o f s vara bra, men ett visst mått av reflektion kan också göra nytta :-).
Du har absolut rätt. Och precis samma tankar ska man ha när det gäller analogt ljud. Tittar man på de härvor av kablage och omkopplingar som ljudet har passerat, tillika sunkiga mixrar och dessutom all den apparatur som signalen passerat innan den når slutmixen - det är förvånande att det låter överhuvudtaget. Att efter all denna möjliga påverkan sitta och lyssna efter påverkan av en enskild kontakt känns nästan fjuttigt. Och ändå finns skillnaderna där! Hur skulle det kunna låta om samma omsorg lades vid alla de ingående komponenterna?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue May 29, 2018 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Rälser wrote:
Mycket av resonemanget som förs i tråden är att digitala signaler beter sig som analoga.
Beter sig? Det beror på "digitala signaler" (dina ord) ÄR analoga signaler.


Top
   
PostPosted: Tue May 29, 2018 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Rälser wrote:
Om vi tänkar oss att vi lyssnar på Tidal via vår favoritanläggning. På vilket underlag står servrarna som levererar FLAC-filerna? Vilka tänkbara störkällor finns det om man enbart tittar på störningskällor i serverhallen? Vad händer efter att de digitala filerna lämnat serverhallen, vad kommer kablarna för digitala filer att passera för eventuella störnigsskällor på väg till den egna miljön i hemmet? Och hur mycket "skräp" hinner det samlas i kablarna? .
Och precis som analoga signaler påverkar utrustning och kablar närmast anläggningen mest.
Inget märkligt alls. Speciellt då 0 och 1 egentligen är analoga signaler.

Välkommen hem till mig så kan vi testa lite. Vända kablar mm.
Vågar påstå att du inte vill spela streamade tjänster efteråt. Tidal är bra men långt ifrån så bra som digital uppspelning från en bra NAS i optimerat nätverk.

Att spela upp digital musik är känsligare än att spela upp analog.


Top
   
PostPosted: Wed May 30, 2018 10:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Kanske var jag otydlig. Vad jag menade är att digitala signaler beter sig annorlunda än analoga signaler. Lite semantiskt kanske, en etta eller nolla kan väl på ett sätt kallas analog också, men det är skillnad. Digitalt skickas informationen i paket vilket säkerställer att informationen inte förvanskas, alltså samma ettor och nollor in som ut. Oavsett om man vänder på CAT-kabeln så kommer den digitala informationen att vara densamma. Oavsett om kabeln ligger nära en strömförade kabel kommer den digitala signalen att vara densamma. Undantaget kan vara sista biten, om man kör Exakt. Vet inte hur Exakt-link fungerar. Någon annan som vet?

Skillnaden blir större ju närmare anläggningen. Det påståendet kan gälla "skräp" alltså i typ av nätbrum och liknande som inte påverkar den digitala signalen men som förs vidare in i D/A-omvandaren och där påverkar det analoga ljudet. Tänker vi oss att den digitala signalen kan påverkas på vägen, eller att NAS kan ändra nollor till ettor och omvänt, då kan det tänkas ske även långt från anläggningen, (servrarna hos Tidal t ex).

Skulle gärna komma och lyssna och uppleva skillnaden, tackar för erbjudandet. Du råkar händelsevis inte bo i Norrköpingstrakterna? Jag har lite svårt att tro på dessa skillnader innan jag har hört dem, samtidigt som man måste vara ödmjuk inför vad andra upplever. Och du verkar väldigt övertygad om att det är stora skillnader.


Top
   
PostPosted: Wed May 30, 2018 10:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Att spela upp digital musik är känsligare än att spela upp analog.
Mjae. Som uppvuxen med knastriga vinyler, enkla skivspelare och kassettdäck håller jag inte riktigt med. Jag vågar påstå att lägstanivån är bra mycket högre idag än tex på 70-talet. Det är mycket enklare idag att få ut ett anständigt bra ljud än vad det var då.

Jag har faktiskt lekt med tanken att försöka hitta de komponenter som min allra första anläggning bestod av bara för att kunna göra en jämförelse men det stupar på hemska priser och att allt måste renoveras till nyskick så det blir ännu dyrare. Intressant vore det dock, det är ju lätt att minnet har hamnat i ett rosa skimmer över hur bra det var förr :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu May 31, 2018 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Att spela upp digital musik är känsligare än att spela upp analog.
Mjae. Som uppvuxen med knastriga vinyler, enkla skivspelare och kassettdäck håller jag inte riktigt med. Jag vågar påstå att lägstanivån är bra mycket högre idag än tex på 70-talet. Det är mycket enklare idag att få ut ett anständigt bra ljud än vad det var då.
Du snackar ljud, jag snackar musikalitet !


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 620 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited