selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 17:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 520 Next
Author Message
PostPosted: Sun May 13, 2018 02:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Kort svar: allt påverkar, allt. Dvs HW i NAS. nätverk, mjukvara i NAS, mediaspelare o kontrollpunkt.
Jomenvisst... men glöm inte humör, temperatur, Rh, gardiner, störnivå (lekande barn, huliganer i trädgården, tankar kring senaste konkursen, lukten från bränd bacon...) - ALLT påverkar.

Men någonstans måste vi dra gränsen om vi ska kunna kontrollera alla variabler när vi testar. Vilka parametrar ska vi räkna med och säkerställa när vi gör några förändringar och vill utvärdera resultaten? Att förändra flera parametrar på samma gång och "höra en skillnad" säger ju absolut ingenting om vi därefter försöker gissa att det tex var just bordet som routern står på som är den avgörande ljudskillnaden och inte förändringen i temperatur i rummet under tiden vi bytte bord? Ska vi kunna förklara skillnader, framför allt repetera dem, och dra nytta av dem nästa gång vi ska genomföra samma samma sak så måste vi ha en "vetenskaplig" inställning till det hela. Varför jag citerat ordet vetenskaplig är för att det inte krävs en vetenskaplig bevisning för att konstatera en ljudskillnad utan mer för att poängtera synsättet. Vad som är extremt viktigt är dock att inte ta en ljudskillnad som ett bevis för en förbättring bara för att "det borde vara så".

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Sun May 13, 2018 14:27, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sun May 13, 2018 10:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Känns som att vi är påväg åt rätt håll!

Samtidigt viktigt att verkligen stötta och acceptera entusiasm! Men det blir fel om ”hokus pokus” blir vedertagen sanning och fakta, trots att det aldrig går att repetera eller på något sätt uppnå samma situation igen. Någonstans måste man hitta tillbaka till en mer vetenskaplig attityd, inställning och förstående. Det hjälper oss alla att få det att låta bättre, inte enbart enskilda händelser som bara blir till en sägnen.


Jag fick hjälp nyligen att få rätt mängd olja i min LP12’a, vilken skillnad! Kan ju varit andra saker också som påverkat, egen faktum kvarstår. Nu när jag slänger på en LP så är framför allt trummor så sjukt tajta och härligt inspirerande. Det kan lika gärna vara att tolvan förflyttats som att det är oljan, men tror ändå på oljan....

Olja, friktion, balans, placering,, sådant går att mäta och testa.

Att ta med sig fjärrkontrollen till ett annat rum, kommer inte ge samma resultat.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Sun May 13, 2018 21:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Kort svar: allt påverkar, allt. Dvs HW i NAS. nätverk, mjukvara i NAS, mediaspelare o kontrollpunkt.
Jomenvisst... men glöm inte humör, temperatur, Rh, gardiner, störnivå (lekande barn, huliganer i trädgården, tankar kring senaste konkursen, lukten från bränd bacon...) - ALLT påverkar.

Men någonstans måste vi dra gränsen om vi ska kunna kontrollera alla variabler när vi testar. Vilka parametrar ska vi räkna med och säkerställa när vi gör några förändringar och vill utvärdera resultaten? Att förändra flera parametrar på samma gång och "höra en skillnad" säger ju absolut ingenting om vi därefter försöker gissa att det tex var just bordet som routern står på som är den avgörande ljudskillnaden och inte förändringen i temperatur i rummet under tiden vi bytte bord? Ska vi kunna förklara skillnader, framför allt repetera dem, och dra nytta av dem nästa gång vi ska genomföra samma samma sak så måste vi ha en "vetenskaplig" inställning till det hela. Varför jag citerat ordet vetenskaplig är för att det inte krävs en vetenskaplig bevisning för att konstatera en ljudskillnad utan mer för att poängtera synsättet. Vad som är extremt viktigt är dock att inte ta en ljudskillnad som ett bevis för en förbättring bara för att "det borde vara så".

/ B
Bill...sluta fåna dig. Det är bara allt tekniskt som påverkar och allt jag någonsin beskrivit är repeterbart och validerat av andra. Ofta via blindtester (inspelningar skickade via tfn)

Det saker du nämner ger inte teknisk påverkan.


Top
   
PostPosted: Sun May 13, 2018 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Light Head wrote:
Att ta med sig fjärrkontrollen till ett annat rum, kommer inte ge samma resultat.
Nej det ger ingen skillnad alls såklart.


Top
   
PostPosted: Sun May 13, 2018 23:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
sportbilsentusiasten wrote:
Light Head wrote:
Att ta med sig fjärrkontrollen till ett annat rum, kommer inte ge samma resultat.
Nej det ger ingen skillnad alls såklart.

Och därför ger inte version på fjärrkontrollens mjukvara heller någon skillnad, väl?


(Tro mig ni som tvekar, jag ÄR öppen för att lära mig saker, men kommer alltid att ifrågasätta eller fråga kring det som är otydligt eller tveksamt)

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Sun May 13, 2018 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Kort svar: allt påverkar, allt. Dvs HW i NAS. nätverk, mjukvara i NAS, mediaspelare o kontrollpunkt.
Jomenvisst... men glöm inte humör, temperatur, Rh, gardiner, störnivå (lekande barn, huliganer i trädgården, tankar kring senaste konkursen, lukten från bränd bacon...) - ALLT påverkar.

Men någonstans måste vi dra gränsen om vi ska kunna kontrollera alla variabler när vi testar. Vilka parametrar ska vi räkna med och säkerställa när vi gör några förändringar och vill utvärdera resultaten? Att förändra flera parametrar på samma gång och "höra en skillnad" säger ju absolut ingenting om vi därefter försöker gissa att det tex var just bordet som routern står på som är den avgörande ljudskillnaden och inte förändringen i temperatur i rummet under tiden vi bytte bord? Ska vi kunna förklara skillnader, framför allt repetera dem, och dra nytta av dem nästa gång vi ska genomföra samma samma sak så måste vi ha en "vetenskaplig" inställning till det hela. Varför jag citerat ordet vetenskaplig är för att det inte krävs en vetenskaplig bevisning för att konstatera en ljudskillnad utan mer för att poängtera synsättet. Vad som är extremt viktigt är dock att inte ta en ljudskillnad som ett bevis för en förbättring bara för att "det borde vara så".

/ B
Bill...sluta fåna dig. Det är bara allt tekniskt som påverkar och allt jag någonsin beskrivit är repeterbart och validerat av andra. Ofta via blindtester (inspelningar skickade via tfn)

Det saker du nämner ger inte teknisk påverkan.
Nu är det dags för dig att sluta fåna dig... ALL påverkan är inte teknisk. Vad som låter bra en dag men inte den andra behöver inte alls ha en teknisk förklaring. Det kan lika gärna var du eller jag.
Förresten är temperaturen i lyssningsrummet, precis som Rh, en teknisk parameter att ta hänsyn till. Hur många kollar dessa när de vänder cat-kablar? Rh (dvs luftfuktighet) förändrar tex hur trä uppför sig. Hög luftfuktighet gör trä mjukare, hur många har koll på detta när dem testar olika underlags lämplighet för skivspelare och andra (elektroniska) enheter?

Av just denna anledning är det tex viktigt att (åtminstone) försöka hitta en förklaring till de ljudskillnader man hör - och inkludera alla möjligheter. Inte bara vilken riktning cat-kabeln har eller andra av dig godkända parametrar. Utan verkligen ALLT som kan tänkas påverka. Och, oavsett om du gillar det eller inte, däri ingår du och jag som person. Med våra fel/brister och yttre påverkan - såväl tekniskt som emotionellt.

Ponera att detta är en blindtest: Jag drar en nätkabel med 240 V nära dig (till en belysning tex) när du sitter i fåtöljen och lyssnar på musik. Du hör en skillnad när jag kopplar ur och i denna kabel. Anser du detta vara en teknisk/fysikalisk fråga eller en emotionell?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun May 13, 2018 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Light Head wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Light Head wrote:
Att ta med sig fjärrkontrollen till ett annat rum, kommer inte ge samma resultat.
Nej det ger ingen skillnad alls såklart.

Och därför ger inte version på fjärrkontrollens mjukvara heller någon skillnad, väl?


(Tro mig ni som tvekar, jag ÄR öppen för att lära mig saker, men kommer alltid att ifrågasätta eller fråga kring det som är otydligt eller tveksamt)
Fast det var ju inte fjärrkontoll jag skrev eller hur?
Det var kontrolpunkt. Den påverkar prestandan då den samverkar med DS, NAS o mediaspelare


Top
   
PostPosted: Mon May 14, 2018 14:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Jag tror att OM en NAS utöver de digitala signaler som den ska vidarebefordra dessutom skickar med skräp i form av jordbrum eller vad det nu är för typ av skräp som också skickas med i kabeln men inte digitalt, så skulle det rent teoretiskt kunna störa en D/A-omvandlare så att den skulle låta lite mindre trevligt. Men väldigt skeptisk till att det på något sätt skulle vara utslagsgivande.


Top
   
PostPosted: Mon May 14, 2018 17:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Rälser wrote:
Jag tror att OM en NAS utöver de digitala signaler som den ska vidarebefordra dessutom skickar med skräp i form av jordbrum eller vad det nu är för typ av skräp som också skickas med i kabeln men inte digitalt, så skulle det rent teoretiskt kunna störa en D/A-omvandlare så att den skulle låta lite mindre trevligt. Men väldigt skeptisk till att det på något sätt skulle vara utslagsgivande.

Men det skickas med absolut största sannolikhet inte med någon extra information med den digitala strömmen. Att addera information till en digital ström är inte helt enkelt s.a.s.

Om det nu var så du menade.

Men en dålig transformator kan säkert skapa någon sorts störning på en analog signal.


Det hade varit mycket spännande att sätta upp testutrustning och faktiskt mäta lite på digital signal som utsätts för störningar.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue May 15, 2018 08:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Digitala signaler är spänningsnivåer. Ändrar man spänningsnivån så blir den digitala signalen också ändrad.
Det är inte så enkelt som "ett eller noll".
Om våra ljudfrekvenser skall representeras av digitala nivåerna 0-255 (åtta bitar / åtta ettor) kanske det motsvaras av en spänning på 0-5 volt.

Antalet nivåer i en 24-bit DAC är 16777216 (16 miljoner nivåer).
OM DAC:en arbetar med 10V så innebär det alltså att varje digital nivå motsvaras av ca 0,6 mikrovolt (0,000000596046448 V).

Hittade en bra bild på en störning,
Digitala signalen/siffran/koden 7FFF blir 8000 pga en störning, glitch, (en "etta" flippades och blev en "nolla"):
Attachment:
5025.Blog-7-_2D00_-image-1.png
5025.Blog-7-_2D00_-image-1.png [ 20.74 KiB | Viewed 1792 times ]

Tillför man tillräckligt mycket energi i form av störningar så kommer ettor att bli nollor och motsv.
Bra utrustning har bättre skydd mot störningar än motsv. dålig.
Tänk er exemplet när mobilen ligger tillräckligt nära en gammal radio/tv och det ringer, man hör störningarna tydligt i högtalarna.

Dom där små små miljondels volten i DAC:en behöver all hjälp dom kan få för att färdas oförändrade i systemet.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Tue May 15, 2018 10:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Light Head.

Jag menade att det inte förs med några extra digitala signaler. Möjligen kan det via kabeln föras med "analoga" störningar, oklart vad, men jag anser att det bör vara försumbart för ljudåtergivningen, om det ens sker.


Top
   
PostPosted: Tue May 15, 2018 21:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Bra och intressant förklaring leif, tack. Vill gärna fatta mer på det temat så att säga.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Tue May 15, 2018 21:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Jag tror, är bara lite halvkunnig på det digitala, när det kommer till binärt.

Själva logiken är väl sådan att det alltid är ett eller noll, och kretsen är bygg så att störningar mer eller mindre inte påverkar något över huvud taget, någonsin.

Jag vet dock inte om eller vad som skulle kunna påverka en klockfrekvens. Och en dålig klocka kan ställa till det.

En ström av binär information kan se ut som allt från sågtand, till sinus, till fyrkant med rundad eller taggig form mellan de olika bitarna. Och man använder väl en vågform för att säkerställa just skillnaden mellan ett och noll? Som sagt, mycket vag kunskap som ligger vilande lång långt bak... dessutom inte så tydligt formulerat.

Om man tittar på digital ström i ett oscilloskop så kan man se detta.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue May 15, 2018 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Jomenvisst... men glöm inte humör, temperatur, Rh, gardiner, störnivå (lekande barn, huliganer i trädgården, tankar kring senaste konkursen, lukten från bränd bacon...) - ALLT påverkar.

Men någonstans måste vi dra gränsen om vi ska kunna kontrollera alla variabler när vi testar. Vilka parametrar ska vi räkna med och säkerställa när vi gör några förändringar och vill utvärdera resultaten? Att förändra flera parametrar på samma gång och "höra en skillnad" säger ju absolut ingenting om vi därefter försöker gissa att det tex var just bordet som routern står på som är den avgörande ljudskillnaden och inte förändringen i temperatur i rummet under tiden vi bytte bord? Ska vi kunna förklara skillnader, framför allt repetera dem, och dra nytta av dem nästa gång vi ska genomföra samma samma sak så måste vi ha en "vetenskaplig" inställning till det hela. Varför jag citerat ordet vetenskaplig är för att det inte krävs en vetenskaplig bevisning för att konstatera en ljudskillnad utan mer för att poängtera synsättet. Vad som är extremt viktigt är dock att inte ta en ljudskillnad som ett bevis för en förbättring bara för att "det borde vara så".

/ B
Bill...sluta fåna dig. Det är bara allt tekniskt som påverkar och allt jag någonsin beskrivit är repeterbart och validerat av andra. Ofta via blindtester (inspelningar skickade via tfn)

Det saker du nämner ger inte teknisk påverkan.
Nu är det dags för dig att sluta fåna dig... ALL påverkan är inte teknisk. Vad som låter bra en dag men inte den andra behöver inte alls ha en teknisk förklaring. Det kan lika gärna var du eller jag.
Förresten är temperaturen i lyssningsrummet, precis som Rh, en teknisk parameter att ta hänsyn till. Hur många kollar dessa när de vänder cat-kablar? Rh (dvs luftfuktighet) förändrar tex hur trä uppför sig. Hög luftfuktighet gör trä mjukare, hur många har koll på detta när dem testar olika underlags lämplighet för skivspelare och andra (elektroniska) enheter?

Av just denna anledning är det tex viktigt att (åtminstone) försöka hitta en förklaring till de ljudskillnader man hör - och inkludera alla möjligheter. Inte bara vilken riktning cat-kabeln har eller andra av dig godkända parametrar. Utan verkligen ALLT som kan tänkas påverka. Och, oavsett om du gillar det eller inte, däri ingår du och jag som person. Med våra fel/brister och yttre påverkan - såväl tekniskt som emotionellt.
Alltså jag snackar teknisk UPPREPBAR påverkan.
Om du utvärderar två alternativ så är det inget annat än detta du eftersträvar.
Du testar cat-cablar o vänder dessa fram o tillbaka, och då hävdar du på allvar att temp o fuktighet påverkar utfallet?


Top
   
PostPosted: Tue May 15, 2018 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Ponera att detta är en blindtest: Jag drar en nätkabel med 240 V nära dig (till en belysning tex) när du sitter i fåtöljen och lyssnar på musik. Du hör en skillnad när jag kopplar ur och i denna kabel. Anser du detta vara en teknisk/fysikalisk fråga eller en emotionell?
Förstår inte poängen med frågan. Är det en observerbar skillnad beror den på något teknisk/fysikalisk.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 520 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited