selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 114 15 16 17 1820 Next
Author Message
PostPosted: Wed Aug 29, 2018 11:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Rälser wrote:
Bytte Router i helgen. Telias Technicolour reklamerades efter 6 års tjänstgöring och jag fick en ny, lite vassare dito i utbyte, kostnadsfritt. Det blev bättre skjuts i nätet och apparna svarade snabbare, bytet var välbehövligt.

Satt och smålyssnade lite på kvällen samtidigt som det intogs lite vin och ost. Reagerade på att en platta med Toto lät annorlunda mixad på Tidal, växlade till samma platta på NAS och det lät bättre än Tidal. "Home of the Brave", plötsligt noterade jag att det tydligt framgick hur basisten spelade, även i de grötiga passagerna. Tänkte inte så mycket mer på det. Gick upp till TV-rummet och hyrde en film, C'est la vie, (rekommenderas). I filmen förekommer lite infill med trummor. Jag reagerade på att trummorna fanns i rummet, lite som på den tiden då min son övade på trummor i huset. Plötsligt slog det mig, ny router gjorde att anläggningen låter bättre, ganska markant för övrigt!

Med detta sagt måste jag konstatera att ljudet/musiken kan påverkas även i den digitala domänen, vilket egentligen inte skulle kunna ske. Ett mysterium.

Tog upp det med vår datatekniker på jobbet som hävdar att det kan bara inte stämma. 1 och 0 påverkas inte och det är 1 och 0 som talar om för D/A-omvandlaren hur musiken ska spelas upp, i vilken ordning, hur starkt, tempo med mera.

Även jag har nu sällat mig till de som hävdar att musiken även kan påverkas i den digitala domänen, nu skulle jag vilja veta hur och varför för att kunna vidta rätt åtgärder...

Välkommen :D

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
PostPosted: Wed Aug 29, 2018 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Rälser wrote:
Med detta sagt måste jag konstatera att ljudet/musiken kan påverkas även i den digitala domänen, vilket egentligen inte skulle kunna ske. Ett mysterium.

Tog upp det med vår datatekniker på jobbet som hävdar att det kan bara inte stämma. 1 och 0 påverkas inte och det är 1 och 0 som talar om för D/A-omvandlaren hur musiken ska spelas upp, i vilken ordning, hur starkt, tempo med mera.

Även jag har nu sällat mig till de som hävdar att musiken även kan påverkas i den digitala domänen, nu skulle jag vilja veta hur och varför för att kunna vidta rätt åtgärder...
För mig beror skillnaden mellan vad din datatekniker säger om den digitala teorin och vad du upplever i verkligheten, på störningar som den komplexa digitala tekniken påverkar den känsliga analoga tekniken med i återgivningskedjan (förutom vad som möjligen kan vara upplevd placebo av ett skifte vilket som helst). I teorin är ett ett och noll noll och digitaltekniken har koll på vad som skall vara vad. Men i verkligheten utgörs dessa "digitala" ettor och nollor av analoga spänningar och strömmar, och när dessa skickas igenom systemet så åker också en mängd störningar med överlagrade på den "digitala" signalen. När sen denna digitala signal ska omvandlas till en analog signal som vi ska kunna njuta av i våra lyssningsintryck, ja då gäller det att den omvandlingen (D/A-omvandlaren) inte låter sig påverkas av dessa störningar i signalströmmen.

Ju bättre D/A-omvandlaren är på detta, desto mer robust är den för störningar uppströms. Men det omvända gäller naturligtvis också - ju mindre störningar som skapas i den digitala domänen desto bättre förutsättningar skapas för att en D/A-omvandlare ska kunna översätta ettor och nollor till ljuv musik. Allt påverkar i olika stor grad, som diskuteras i denna tråd.

Värt att tänka på kan också vara att en digital återgivningskedja inte uteslutande arbetar med att återskapa musiken från den digitala ljudkanalen, utan samtidigt ska hålla koll på om du skickar några nya kommandon från din kontrollpunkt, om något annat paket av data ska skickas någon annan stans i nätverket etc. etc. Och allt detta kan i teorin påverka slutresultatet. För mig är återgivning av digital information väl så komplex som återskapandet genom analoga signalkedjor, främst kanske genom att det är så mycket annat som försiggår där som man inte tänker på ska ha med ljudåtergivningen att göra.

När jag arbetade med mikroelektronik och integrerade kretsar, var att blanda analog och digital teknik på samma mikrochip den svåraste utmaningen vi ingenjörer kunde tänka oss. Det kanske gäller fortfarande?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Aug 29, 2018 14:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bra sammanfattat.
Tyvärr verkar det finns fler saker som påverkar. Dvs det är inte bra störningar som "följer med" in i DAC


Top
   
PostPosted: Wed Aug 29, 2018 15:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
MNn wrote:
Rälser wrote:
Även jag har nu sällat mig till de som hävdar att musiken även kan påverkas i den digitala domänen, nu skulle jag vilja veta hur och varför för att kunna vidta rätt åtgärder...
Välkommen :D
Kul att fler själv fått uppleva detta.
En massa nya tweak som lyfter prestanda är därmed möjliga = trevligt. (och ofta billiga, vilket inte är fel)


Top
   
PostPosted: Wed Aug 29, 2018 16:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Tyvärr verkar det finns fler saker som påverkar. Dvs det är inte bra störningar som "följer med" in i DAC
På gott och ont (kanske) använder jag störningar som ett brett begrepp i detta resonemang - det vill säga störningar här omfattar allt som inte finns i ursprungssignalen. Vad tänker du på att det inte bara är störningar som "följer med" in i DAC?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Aug 30, 2018 08:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag har inte samma tålamod att testa allt o byta varenda kabel inne i en server eller Nas osv som tidigare, kanske för jag inte har lika goda öron som andra och det ibland kan ta några timmar innan jag är helt säker på vad jag tycker är bäst.

Men tom. Men gamla pensionerade Nas på över tio år är klart bättre än det som motsvarar CD kvalitet från TIDAL.

Synd att det verkar vara sån Tabu att stå för det! Jag har fått demat både topp Linn Exakt och andra ”dyra anlägg” med TIDAL rätt in, och när man närmar sig eller kommer över en miljon i summa på anlägg borde det vara ok att använda lite pengar på den delen också. Inte ovanligt är det tom lagt en miljon i kablar. O att högtalar kablar o strömkablar kan påverka börjar folk tro på men en Nas....

Sist var det flera från Linn som menade att det skulle bli lika bra med strömmat rätt från TIDAL osv...


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2018 12:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Jag har även fått förklarat att Tidal är bättre än strömmatfrån NAS. Min uppfattning är att det låter ungefär lika bra. Vissa versioner låter bättre på Tidal, andra låter bättre med nedrippad CD på NAS. Tidal låter så pass bra i mina öron att inköp av musik i princip har avstannat. Skulle vilja slå ett slag för Tidal eftersom jag tycker att det fungerar bra.


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2018 15:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Rälser wrote:
Jag har även fått förklarat att Tidal är bättre än strömmat från NAS. Min uppfattning är att det låter ungefär lika bra. Vissa versioner låter bättre på Tidal, andra låter bättre med nedrippad CD på NAS. Tidal låter så pass bra i mina öron att inköp av musik i princip har avstannat. Skulle vilja slå ett slag för Tidal eftersom jag tycker att det fungerar bra.
Problemet med att jämföra en NAS med tex Tidal är att man inte vet om det är samma master man lyssnar på.
Vi som tror på source-first vet ju att det allra viktigaste är den ursprungliga källan, dvs mastern som fonogrammet är gjort ifrån. En bra mix/master i 192 k mp3 låter mycket bättre än en taskig master i 24/192k flac. Att jämföra en rip i sin NAS (exvis gjord från en CD) med motsvarande Tidal/Spotify/etc låter sig helt enkelt inte göras om man inte vet ursprunget på det man jämför.

Vad man däremot kan tycka är att Tidal låter tillräckligt bra och att man därför inte behöver köpa CD's. Själv har jag ingen aning om hur det låter om Tidal och har därför ingen åsikt. Att Spotify kan låta lite avslaget och tråkigt har jag dock hört (är premium-prenumerant) men det är ändå ganska ok för att hitta ny musik eller för att ha i bakgrunden när man gör annat.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Aug 31, 2018 19:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Rälser wrote:
Jag har även fått förklarat att Tidal är bättre än strömmatfrån NAS. Min uppfattning är att det låter ungefär lika bra. Vissa versioner låter bättre på Tidal, andra låter bättre med nedrippad CD på NAS. Tidal låter så pass bra i mina öron att inköp av musik i princip har avstannat. Skulle vilja slå ett slag för Tidal eftersom jag tycker att det fungerar bra.
Det som gör att detta inte funkar för mig är att vissa skivor och artister iblan plockas bort från Tidal och liknande tjänster.
Så jag fortsätter köpa det jag gillar på LP :)


Top
   
PostPosted: Sat Sep 01, 2018 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Maffe wrote:
Det som gör att detta inte funkar för mig är att vissa skivor och artister iblan plockas bort från Tidal och liknande tjänster.
Så jag fortsätter köpa det jag gillar på LP :)
+1

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sat Sep 01, 2018 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Maffe wrote:
Det som gör att detta inte funkar för mig är att vissa skivor och artister iblan plockas bort från Tidal och liknande tjänster.
Så jag fortsätter köpa det jag gillar på LP :)
+1! En strömningstjänst kommer aldrig ersätta min skiv/fil-samling förrän den garanterar evig tillgänglighet till alla skivor och alla mastringsvarianter som finns. Så jag kan lägga upp och få behålla mitt bibliotek av favoriter så länge som jag själv vill. Då betalar jag sannolikt gärna för vad en sån tjänst kommer kosta. Nu funkar Tidal bara till att nosa upp ny musik med för mig.

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Sep 03, 2018 12:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Helt enig i att det finns ett värde i att själv äga sin musik och ha den i form av CD, rippad fil på NAS och/eller på vinyl. Men inte så mycket för det musikaliska gensvaret, där tycker jag Tdal gör bra ifrån sig. Och när jag menar att det låter olika bra med olika album så menar jag hur musiken i första hand är mastrad/mixad. Mitt intryck är att ny musik som släpps låter bra på Tidal medan äldre musik kan variera mer i kvalitet, men det påståedet har jag ingen evidens för, mer en känsla.

Helst skulle jag vilja kunna handla min musik så som man handlar på exvis Linn, att man betalar för att ladda hem en fil. Tycker att det känns lite småtrist att köpa en CD, rippa och sedan ställa undan...


Top
   
PostPosted: Mon Sep 03, 2018 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Min erfarenhet är att Tidal bättre eller sämre än NAS är helt beroende av implementationen.
Om man skulle 100% foka utveckling av en streamer till Tidal ( = vet vad man gör och använder TuneDem för utvärdering) blir det säker väldigt bra.

...och sedan jämföra med utveckling 100% fokad på lokal uppspelning. Det hade varit intressant.
Tror NAS skulle vinna - mest beroende av att man har mest kontroll på hela kedjan då. Det har visat sig viktigt.

Men är HELT säker på att potentialen är STOOOR på båda inriktningarna.


Top
   
PostPosted: Mon Sep 03, 2018 20:49 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Dec 30, 2008 21:23
Posts: 71
Intressant jämförelse mellan två olika nasar.

http://www.lejonklou.com/forum/viewtopi ... 535#p35521


Top
   
PostPosted: Tue Sep 04, 2018 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Intressant jämförelse mellan två olika nasar.

http://www.lejonklou.com/forum/viewtopi ... 535#p35521
Eftersom jag inte kan spela mp4 i min anläggning så konverterade jag filerna till wav. Jag blir inte klok på skillnaderna. De är små men de finns där. Synd bara att inte utsnitten är exakt desamma, fast det kan man ju iofs fixa själv. Men att det är skillnad mellan dessa två upptagningar är ganska klart. VAD skillnaderna beror på är en annan sak. Kan det vara någon skillnad i upptagningen till exempel? Är det enbart själva NAS'en eller har något annat ändrats vid bytet?

/ B

PS Konverteringen till wav kan i sig spela in men jag tror inte det. Jag hör ungefär samma skillnader oavsett om jag jämför mp4 & wav i datorn eller bara lyssnar på wav i anläggningen.

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 114 15 16 17 1820 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited