selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 116 17 18 19 20 Next
Author Message
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 21:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Om hen tycker att dessa inspelningar motsvarar vad hen själv hör live skulle jag rekommendera hen att snarast göra en hörselundersökning.
Mjae, det är väl lite tufft sagt? Jag misstänker att hen (troligen en han, tjejer är inte lika nördiga i dessa avseenden...) har hört en skillnad mellan de båda NAS'arna och ville återspegla detta med sin mobilupptagning. Vad man kan misstänka är också att skillnaden inte alls ligger inom ljudkvalité utan snarare i återspeglingen av musikens väsen. Det går att få hygglig kvalité med en mobiltelefon men knappast när det gäller att spela in musik återgiven via en musikanläggning. Här en kort snutt jag spelade in med Gunhild Carling i somras... Live och ganska nära scenen.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=yG7JSsp ... e=youtu.be[/youtube]

B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Sep 08, 2018 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Så du har aldrig upplevt att elektriska apparater i närheten påverkar återgivningen?
Olika NAS'ar skitar ned olika mycket såklart.
Jo för tusan. Fläkten från min HP microserver brusar så mycket att jag behöver ha den i ett annat rum/förråd för att inte störas. Är det det sådana skillnader som hörs på klippen? Då förstår jag att en mobiltelefon nog kan plocka upp det också.

Det kanske är möjligt att en NAS kan påverka en riktigt illa konstruerad förstäkare utan att vara elektriska ansluten till den. Men högtalarna, där går min förståndsgräns. En NAS kan i min begreppsvärld inte få något ljud ur ett par högtalare, eller påverka ljudet, utan att på något vis vara elektriskt ansluten till högtalarna. Visst, du kan ställa NAS:en precis framför diskantelementet. Det påverkar ljudet, men jag tror inte att det är sådana skillnader vi resonerar kring här, eller??

Om en NAS påverkar ljudet borde det väl gå att fånga i signalkedjan UTAN att behöva ta omvägen via högtalarna, rummet och en mobilmikrofon av tveksam kvalitet. Det är det enda jag verkligen vill försöka förstå.

Varför spelar ni inte in klipp direkt från förstärkaren när ni gör dessa utvärderingar? Är det för att ni har verifierat att det verkligen är lättare att uppfatta skillnaderna genom en mobiltelefoninspelning istället? Det låter helt absurt för mig.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Sep 08, 2018 08:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Nu har jag nog aldrig skrivit att det är bättre eller lättare med inspelningar än att lyssna live i rummet. Dock finns det förändringar som tar lång tid att genomföra, och för att slippa lita till ljudminnet så fungerar det bra med inspelningar.
Ja, det är onekligen ett scenario där det kan vara vettigt. Man bör dock göra sådana jämförelser med viss försiktighet eftersom det kan ha skett andra förändringar som man inte har kontroll över (någon har satt på en TV, torktumlare, ... eller annan apparat mellan resp tillfälle. Sådant kan i.o.f.s. även ske vid korta jämförelser, men mer hinner hända över lång tid än kort. Det är dock ett bra argument för att göra inspelningar, gärna vid flera tillfällen. Då har man helt klart möjlighet att testa om det är själva ändringen som är utslagsgivande eller något annat som man inte har kontroll över.

Skall man göra sådan jämförelser med någon vettig precision så kanske inte just mobiltelefon är det bästa, men i brist på annat... Idén är helt klart inte dum!


Top
   
PostPosted: Sat Sep 08, 2018 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Den stora fördelen med utvärdering med tfn, är snabbheten, att man kan få hjälp av andra och att man mäter hela kedjan.
Dessa fördelar är stora.
Värdet att mäta på hela kedjan är ofta en underskattad parameter.

Om man lyssnar på hela kedjan (svar ja) finns det goda skäl till att mäta just så.

Sedan kan man givetvis validera metoden genom att , tex, mäta på delar i kedjan.


Top
   
PostPosted: Sat Sep 08, 2018 12:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Den stora fördelen med utvärdering med tfn, är snabbheten, att man kan få hjälp av andra och att man mäter hela kedjan.
Dessa fördelar är stora.
Värdet att mäta på hela kedjan är ofta en underskattad parameter.

Om man lyssnar på hela kedjan (svar ja) finns det goda skäl till att mäta just så.

Sedan kan man givetvis validera metoden genom att , tex, mäta på delar i kedjan.
Det är dock ingen fördel att man får med rummet och f.f.a. den inverkan som man har av att flytta telefonen (mikrofonen), som ju är stor(!). Det hörs t.ex. väldigt väl på HAKAI-klippen (på Lejonklou-forumet). Effekten av multipelvågutbredning i rummet är avsevärd då man mäter med mikrofon (t.ex. mobiltelefon) och när man dessutom håller mobiltelefonen i handen så ger det också tydlig påverkan beroende på hur man håller telefonen. Även det tror jag man hör på några ställen i klippen. Vilket som beror på att man flyttar telefonen resp. hur man hålelr den är inte så lätt att skilja dock. Skall man jämföra så så bör man nog sätta telefonen på stativ, men det är ju fullt görbart.


Top
   
PostPosted: Sat Sep 08, 2018 14:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Väldigt mkt funderingar kring mobilens placering.
Många, t ex Lejonklou, har testat mkt och funnit det vara en bra metod. Inte felfri, men har om jag minns rätt en del fördelar utöver det rent praktiska.
Om det nu antas att mobilens placering (eller en hårtork, eller vad man nu vill utesluta) helt avgör om alt 1 är mer musikalisk än alt 2 kan väl personen som lägger ut klippen spela in tex dubbla uppsättningar av resp utan att avslöja vilka som är vilka. (Utesluter inte alla fel men att ev skillnader beror på mobilens position mm borde bli mindre sannolikt).
Att det är samma ripp kan man nog utgå ifrån. Volymskillnader kan säkert finnas och därmed inverka.

Men samtidigt; i detta fall rör det sig tex om en NAS mot en annan, där skillnaden är ett moderkort för en dryg tusenlapp, och en jmf mellan ett hemmabygge för några tusen mot en ADSM av senaste modell som kostar flera tiotusen kr. Om det i (förvisso) enkla mobilinspelningar är fördel ett hemmabygge för en bråkdel av summan så tolkar då jag det som att det för den intresserade nog är värt att testa att bygga en (om man nu inte bor nära en som redan gjort det och kan åka förbi, vilket vore ännu bättre).
Det är väl ingen som tyckt att det är en metod som ersätter att lyssna ”live”.
Är det så mkt bättre att lita till en viss persons beskrivning av vad denne hört/minns från en jämförelse? Men även det finns ju med i trådarna.
Men att fastna i detaljer. Tja, kanske är intressant för många men tycker så jag kanske hellre bör göras i en separat tråd? (Eller på faktiskt.)


Top
   
PostPosted: Sat Sep 08, 2018 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
cortina wrote:
Väldigt mkt funderingar kring mobilens placering.
Jag noterar att flertalet inlägg om betydelsen av konsekvent mikrofonplacering kommer från en forummedlem som bedriver inspelningsverksamhet. Jag tänker att en sådan person borde ha värdefull kunskap och erfarernhet från betydelsen av mikrofonplacering. Kanske kan vara värt att lägga vikt vid hens inlägg då.

cortina wrote:
Många, t ex Lejonklou, har testat mkt och funnit det vara en bra metod.
Det finns väääldigt många exempel på att bara för att många eller några tycker något är bra, så är det på inget sätt bevis för att det därmed skulle vara allmängiltigt bra. Visst, kanske värt att utvärdera och skaffa sig en egen uppfattning om, men inte mer än så.

cortina wrote:
Om det nu antas att mobilens placering (eller en hårtork, eller vad man nu vill utesluta) helt avgör om alt 1 är mer musikalisk än alt 2 kan väl personen som lägger ut klippen spela in tex dubbla uppsättningar av resp utan att avslöja vilka som är vilka. (Utesluter inte alla fel men att ev skillnader beror på mobilens position mm borde bli mindre sannolikt).
Att fixera mobilen i ett fixerat mikrofonstativ, ja. Men, på vilket sätt skulle det bli bättre av att göra dubbla uppsättningar för att minska skillnaderna beroende på mobilposition??

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Sep 08, 2018 16:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
matss wrote:
Att fixera mobilen i ett fixerat mikrofonstativ, ja. Men, på vilket sätt skulle det bli bättre av att göra dubbla uppsättningar för att minska skillnaderna beroende på mobilposition??
Att göra fler än en inspelning (med viss tid mellan och naturligtvis med ett nytt försök att hålla mobilen i så gott det går samma läge. Om det konsekvent framstår att båda inspelningarna av alternativ 1 är både i huvudsak lika och bättre än de av alternativ 2 (som då upplevs väsentligen lika) så är det väl sannolikt att alternativ 1 är bättre. Upplevs inte båda varianterna av resp alternativ lika så är metoden kass.

Men vi pratar om en ENKEL metod som enligt vissa är tillräckligt bra för att kunna ge en uppfattning om relativa skillnader när det är praktiskt ”omöjligt” för alla att lyssna på plats.
Ingen absolut sanning. Och självklart finns bättre alternativ än en mobil. Det har nog ingen förnekat.


Top
   
PostPosted: Sat Sep 08, 2018 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
cortina wrote:
matss wrote:
Att fixera mobilen i ett fixerat mikrofonstativ, ja. Men, på vilket sätt skulle det bli bättre av att göra dubbla uppsättningar för att minska skillnaderna beroende på mobilposition??
Att göra fler än en inspelning (med viss tid mellan och naturligtvis med ett nytt försök att hålla mobilen i så gott det går samma läge. Om det konsekvent framstår att båda inspelningarna av alternativ 1 är både i huvudsak lika och bättre än de av alternativ 2 (som då upplevs väsentligen lika) så är det väl sannolikt att alternativ 1 är bättre. Upplevs inte båda varianterna av resp alternativ lika så är metoden kass.

Men vi pratar om en ENKEL metod som enligt vissa är tillräckligt bra för att kunna ge en uppfattning om relativa skillnader när det är praktiskt ”omöjligt” för alla att lyssna på plats.
Ingen absolut sanning. Och självklart finns bättre alternativ än en mobil. Det har nog ingen förnekat.
Ok, då förstår jag hur du tänker. Tack. Om, jag säger om för jag har inte undersökt det, det visar sig att mikrofonplaceringen är det som skapar störst skillnad i kedjan. Vad händer med resonemanget då?

Vore det inte ännu enklare att spela bort parametern mikrofonplacering med fixering istället? Eller ännu hellre spela in direkt från förstärkaren när högtalarna/rum inte är en tänkbar påverkansfaktor. Många förstärkare har väl dubbla utgångskontakter, så jag tänker att kablar därifrån till ett rimligt gott ljudkort in till datorn borde bli ett väl så bra och nästan lika enkelt alternativ till en mobiltelefonupptagning för de flesta av oss.

Det tycker i alla fall jag.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sat Sep 08, 2018 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Det finns nog problem med med samtliga varianter.

* Med stativ kommer problem med just stativets kvalitet. Vad är bättre handhållen eller stativ? Om handhållet är bättre så behöver man kanske försöka se till att placeringen är relativt fix ändå.

* Att koppla in något i kedjan riskerar alltid att påverka på något sätt alt. att det är någon påverkan som missas, t.ex. störningar bakvägen in i slutsteg (om man kopplar för tidigt i kedjan).

Det gäller väl som vanligt att försöka hitta den metod som ger bäst detektionsförmåga avs. det man testar. Det kanske är handhållen mobiltelefon, vad vet jag?


Top
   
PostPosted: Sun Sep 09, 2018 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Mycket bra diskussion här! En dokumentation av vad man själv upplever är ju mumma. Om någon skriver "jag vände på kontakten och helt plötsligt spelade violinisten riktigt bra" har lixom inte riktigt samma bäring i min värld som om jag själv får lyssna på resultatet. Så även en dålig inspelning som visar den skillnad som testaren har hört är mycket värd.

Jag måste erkänna att första gången jag hörde om tester där man skickade resultaten över sin mobiltelefon, så skrattade jag gott och tänkte... ja, ja ska inte skriva vad jag tänkte :-) Men men, alltid lär man sig någe'.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Sep 15, 2018 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Ni som spekulerar huruvida placeringen av mikrofonen spelar roll eller om ett stativ förbättrar eller försämrar, har ni över huvud taget jämfört eller ens provat metoden?
Om inte faller era argument patetiskt till marken. Ni låter som ett gäng mätnissar på ett grannforum, och det är inget beröm.

Den exakta positionen är inte viktig, den musikaliska skillnaden hörs tydligt ändå. Det är oväsentligt om det är samma position på mic eller telefon. Det enda som kan ställa till det är vilken app som det delas igenom, vissa förvränger för mycket för att vara användbara.

/Erik


Top
   
PostPosted: Sun Sep 16, 2018 08:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Erik wrote:
Ni som spekulerar huruvida placeringen av mikrofonen spelar roll eller om ett stativ förbättrar eller försämrar, har ni över huvud taget jämfört eller ens provat metoden?
Om inte faller era argument patetiskt till marken. Ni låter som ett gäng mätnissar på ett grannforum, och det är inget beröm.

Den exakta positionen är inte viktig, den musikaliska skillnaden hörs tydligt ändå. Det är oväsentligt om det är samma position på mic eller telefon. Det enda som kan ställa till det är vilken app som det delas igenom, vissa förvränger för mycket för att vara användbara.

/Erik
På flera av de klipp jag lyssnat på hörs det ganska tydligt att mobiltelefonens placering i rummet ändrats och att det påverkar. Exakt vad som är vad och vilken påverkan det får varierar säkert, men att påverkan är stor är tämligen uppenbart.


Top
   
PostPosted: Sun Sep 16, 2018 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
HCL wrote:
Erik wrote:
Ni som spekulerar huruvida placeringen av mikrofonen spelar roll eller om ett stativ förbättrar eller försämrar, har ni över huvud taget jämfört eller ens provat metoden?
Om inte faller era argument patetiskt till marken. Ni låter som ett gäng mätnissar på ett grannforum, och det är inget beröm.

Den exakta positionen är inte viktig, den musikaliska skillnaden hörs tydligt ändå. Det är oväsentligt om det är samma position på mic eller telefon. Det enda som kan ställa till det är vilken app som det delas igenom, vissa förvränger för mycket för att vara användbara.

/Erik
På flera av de klipp jag lyssnat på hörs det ganska tydligt att mobiltelefonens placering i rummet ändrats och att det påverkar. Exakt vad som är vad och vilken påverkan det får varierar säkert, men att påverkan är stor är tämligen uppenbart.
Påverkar placeringen musikaliteten?


Top
   
PostPosted: Sun Sep 16, 2018 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Erik wrote:
HCL wrote:
Erik wrote:
Ni som spekulerar huruvida placeringen av mikrofonen spelar roll eller om ett stativ förbättrar eller försämrar, har ni över huvud taget jämfört eller ens provat metoden?
Om inte faller era argument patetiskt till marken. Ni låter som ett gäng mätnissar på ett grannforum, och det är inget beröm.

Den exakta positionen är inte viktig, den musikaliska skillnaden hörs tydligt ändå. Det är oväsentligt om det är samma position på mic eller telefon. Det enda som kan ställa till det är vilken app som det delas igenom, vissa förvränger för mycket för att vara användbara.

/Erik
På flera av de klipp jag lyssnat på hörs det ganska tydligt att mobiltelefonens placering i rummet ändrats och att det påverkar. Exakt vad som är vad och vilken påverkan det får varierar säkert, men att påverkan är stor är tämligen uppenbart.
Påverkar placeringen musikaliteten?
Det påverkar det som mikrofonen plockar upp. En mikrofon är inte ekvivalent med vår hörsel (den kan inte skilja ljud i olika riktningar p.s.s. som vi kan då vi slyssnar), mikrofonen inklusive dess placeering blir i det här fallet en del av kanalen mellan inspelningstillfället (av skivan/filen) och vår hörsel och kan givetvis påverka på flera av de sätt som andra delar i kedjan påverkar vad vi uppfattar. För att göra jämförelsen mer rättvisande och tydlig bör man rimligen försöka hålla inspelningsmikrofonen på exakt samma plats mellan jämförelser.

Påverkar högtalarplaceringen musikaliteten? Att flytta högtalaren är ganska likt att flytta inspelningsmikrofonen.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 116 17 18 19 20 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited