selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 20, 2024 01:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 1320 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jul 02, 2018 21:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
För mig kvittar det, men visst är det väl synd när många av selleris trådar numera tenderar att bli såna vars störsts intresse utgörs av att man vill följa hur kommunikationen ska fortlöpa, inte vad som ska kommas fram till inom själva ämnet.

Länge sedan ngt nytt kom fram just på selleri..

Men detta är off topic med råge.


Top
   
PostPosted: Tue Jul 03, 2018 06:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Jag håller med om din slutsats, men tror inte att problemet är att det diskuteras ”fel” saker. Snarare tror jag att det är den oerhört starka hierarkin kring vems ”sanning” som är giltig som tar död på intresset för faktiskt utbyte.

Om ”fel” person (n.b. inte bara Bill) försöker framföra en avvikande åsikt eller erfarenhet skjuts det oftast ned omedelbart genom att personens installation eller förmåga att utvärdera enligt tune dem ogiltigförklaras. Ingen jättebra grund för öppen och nyfiken diskussion.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Tue Jul 03, 2018 06:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 631
Location: Hökerum
cortina wrote:
För mig kvittar det, men visst är det väl synd när många av selleris trådar numera tenderar att bli såna vars störsts intresse utgörs av att man vill följa hur kommunikationen ska fortlöpa, inte vad som ska kommas fram till inom själva ämnet.

Länge sedan ngt nytt kom fram just på selleri..

Men detta är off topic med råge.
Medhåll !

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts

Stack Audio Linn LP 12 Black Signature

https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Tue Jul 03, 2018 07:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 631
Location: Hökerum
Harald wrote:
Jag håller med om din slutsats, men tror inte att problemet är att det diskuteras ”fel” saker. Snarare tror jag att det är den oerhört starka hierarkin kring vems ”sanning” som är giltig som tar död på intresset för faktiskt utbyte.

Om ”fel” person (n.b. inte bara Bill) försöker framföra en avvikande åsikt eller erfarenhet skjuts det oftast ned omedelbart genom att personens installation eller förmåga att utvärdera enligt tune dem ogiltigförklaras. Ingen jättebra grund för öppen och nyfiken diskussion.
TACK Harald !
Precis så här är det och lite vad jag upplevt och många med mig tror jag.
Hade man haft en mjukare framtoning och mer respekt för vad andra tycker så hade fler vågat ge oss andra, deras synpunkter och upptäckter om allt inom dessa områden.
Om fler vågar ta ton här, ja då kanske vi har många där ute som kan och vet bättre än vi som ofta skriver här.

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts

Stack Audio Linn LP 12 Black Signature

https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Tue Jul 03, 2018 09:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Harald wrote:
Jag håller med om din slutsats, men tror inte att problemet är att det diskuteras ”fel” saker. Snarare tror jag att det är den oerhört starka hierarkin kring vems ”sanning” som är giltig som tar död på intresset för faktiskt utbyte.

Om ”fel” person (n.b. inte bara Bill) försöker framföra en avvikande åsikt eller erfarenhet skjuts det oftast ned omedelbart genom att personens installation eller förmåga att utvärdera enligt tune dem ogiltigförklaras. Ingen jättebra grund för öppen och nyfiken diskussion.
Det handlar inte om "fel" person.


Om någon skriver att “anläggningen visar inte skillnaden” - anses det tydligen numera att denne är taskig, överlägsen och dryg.
Fråga…hur många timmar o dagar har lagts ned på installationen? Sker det regelbundet underhåll av installationen? Ärligt nu…
De som skriver detta vill bara väl!
Kan man visa med blindtester och upprepa dessa på olika platser/miljöer - så finns ju skillnad!!
Inbjudan till demo har upprepats MASSOR gånger, FÅ vill höra själva - varför??

Uppenbarligen är lusten till att fortsätta ändlösa debatter viktigare.


Ivor startade bolaget och för er som var med då....vet ni hur noga han var med detaljer. "attention to detail".
Han var HELT emot mätningar och tekniska förklaringar - allt som tog tid och fokus från att testa...pröva...utvärdera... var "stupid"

Ivor var extremt tydlig med vad han trodde på och var extremt noga. Han tvingade butikerna dema exakt som han ville, exakt. Han sa upp handlare som inte följde detta.
Placering av elektronik o talare, endast ett par högtalare i rummet mm.
Ivor krävde att handlare lärda ut Tunde Dem och installerade hos kund
Innan man förstod, trodde man han var galen.

Problemet var...Ivor hade rätt!
Hade man väl förstått Tune Dem var det uppenbart.
ALLT precis allt påverkar.

På den tiden handlade allt om tweak, möjliga och omöjliga. Allt testades. Och en MASSA kunskap spreds. Linn var supertacksamma för alla tester som kunder utförde och berättade om. Allt spreds till Linn och via handlare till andra kunder.
Mycket av kunskapen resulterade i nya förbättrade produkter.

Då var inget omöjligt, INGEN diskuterade “varför” och “går inte, omöjligt”

Alla förstod att en NOGGRANT justerad anläggning BÄTTRE avslöjar små skillnader.
Och hade själva HÖRT att de sista SMÅ justeringarna gav MEST skillnad.
Man hade hört att samma justering INTE hördes i ett dåligt uppsatt system!


Plötsligt är tongångarna rakt motsatta från Linn
"attention to detail" = borta. Ska vara snabba enkla installationer
tekniska förklaringar överallt
Med mera, med mera….


För 10 år sedan köptes DS av några “gammel-Linnister”.
Givetvis började vi testa, och hittade en massa tweak. Vi skrev på Selleri och bemötandet var minst sagt oväntat. “varför” och “går inte, omöjligt” haglade,
Vi var ytterst förvånade - vi ville ju bara sprida kunskap.
Nu har många SJÄLVA hört och accepterat att (tex NAS) påverkar. Det är bra!


Top
   
PostPosted: Tue Jul 03, 2018 09:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
LinnArts wrote:
Hade man haft en mjukare framtoning och mer respekt för vad andra tycker så hade fler vågat ge oss andra, deras synpunkter och upptäckter om allt inom dessa områden.
Är det respektfullt att sabotera en diskussion med en massa trams?
Läs på sidan 2 i denna tråd där det började, igen.

Vem ska sätta agendan? De som bara vill ifrågasätta för ifrågasättandes skull - eller de som redovisar resultat från sina tester?

Jag svarar JÄTTEGÄRNA på seriösa frågor!
Och visar o berättar live hemma hos mig - eller berättar på tfn!
Det är ingen direkt kö av människor... :wink:


Top
   
PostPosted: Tue Jul 03, 2018 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
cortina wrote:
Av den enkla anledningen att många av de som hade något att bidra med kring vad som gör att en NAS låter bättre tidigt sa att snudd på Allt påverkar. Sen fördes samma diskussioner som vanligt kring ”vad märkligt” för att sedan, som vanligt, sluta i att det måste gå att mäta en skillnad om den finns.
Trådskaparen skulle skaffa ny NAS, vad tillför att den fruktlösa diskussionen startar igen? De som ville hjälpa bidrog ifall välmening till Vad som gör att en NAS låter bättre enligt tune-dem. (Gott så, utan att de nödvändigtvis kan eller ffa inte hänger upp sig på varför. )

Som sagt jag försökte bidra med varför jag tror att det blev spänt tonläge, men verkar inte uppskattas.
bra analys.

Alla inlägg som är konstruktiva uppskattas.
Tack alla som bidragit med bra frågor och tack alla som försökt få diskussionen på rätt köl igen!


Top
   
PostPosted: Tue Jul 03, 2018 09:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Alltid intressant när diskussionen övergår till hur det diskuteras till hur det diskuteras om det som borde diskuteras (flummig mening, men hoppas den går att förstå :P)
Ödmjukhet inför andras åsikter, erfarenheter, kunskaper och tänka att man sitter på ett fik och träffar personen för första gången brukar vara en bra start.
Sedan tycker jag det är lite som musikrecensenter, jag har lärt mig vilka som jag kan referera till som har liknande smak som jag. Samma sak med Hifi, vissa förstår jag vad de menar och vissa av dessa vet jag har en kunskap som jag kan lita på.
Exv kablar, jag har inte drivet och orken att testa 10 olika ethernetkablar och vilken riktning dessa spelar bäst, så jag letar rätt på några som gjort detta och använder deras kunskap och nyfikenhet till att bespara mig den tiden, mer tid till njuta av musik för mig!
Att jag litar på dessa personers fynd gör jag genom att sett och hört vad de testat förut och rekommenderat, vissa har jag träffat och fått saker demade.
Vill man inte eller litar inte på andras erfarenheter så får man ju testa själv och kanske kommer fram till andra slutsatser.
Kanske inte tunedem plockar fram det som man letar efter för alla, vissa behöver förstå varför det blir skillnad och kan inte ”bara” acceptera vad andra kommit fram till?
Själv är jag nöjd med att njuta av musik på en anläggning jag har plockat ihop med en mix av andras kunskap, egna erfarenheter och en mycket bra handlare!
Men det viktigaste, hjälp med installationen två andra sellerister hjälpte till med att tuna in anläggningen, allt från el till placering av högtalare!

Tack till er som orkar dela med er av er kunskap


Top
   
PostPosted: Tue Jul 03, 2018 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 631
Location: Hökerum
sportbilsentusiasten wrote:
LinnArts wrote:
Hade man haft en mjukare framtoning och mer respekt för vad andra tycker så hade fler vågat ge oss andra, deras synpunkter och upptäckter om allt inom dessa områden.
Är det respektfullt att sabotera en diskussion med en massa trams?
Läs på sidan 2 i denna tråd där det började, igen.

Vem ska sätta agendan? De som bara vill ifrågasätta för ifrågasättandes skull - eller de som redovisar resultat från sina tester?

Jag svarar JÄTTEGÄRNA på seriösa frågor!
Och visar o berättar live hemma hos mig - eller berättar på tfn!
Det är ingen direkt kö av människor... :wink:
Nej, det är inte heller respektfullt att tala om att alla andra har fel. Kan man som lekman utläsa att en del av dessa sk tester är lite svajiga så blir det svårt att ta till sig som lekman eller för de som vill lära sig.
"Man får hoppas att frun i huset inte har bytt till vita gardiner i rummet och dottern har satt sin hårklämma i dom, då går kanske 8 timmars tester åt fanders och man får börja om igen."

Alla får vara med att sätta agendan ! Men låt dom våga detta.
Det är få som vågar ifrågasätta. Än mindre våga fråga.

Detta är väl ett forum där man skall våga fråga och ge sina synpunkter på vad man tycker och tvärt om, annars blir det tråkigt.

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts

Stack Audio Linn LP 12 Black Signature

https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Tue Jul 03, 2018 14:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
LinnArts wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
LinnArts wrote:
Hade man haft en mjukare framtoning och mer respekt för vad andra tycker så hade fler vågat ge oss andra, deras synpunkter och upptäckter om allt inom dessa områden.
Är det respektfullt att sabotera en diskussion med en massa trams?
Läs på sidan 2 i denna tråd där det började, igen.

Vem ska sätta agendan? De som bara vill ifrågasätta för ifrågasättandes skull - eller de som redovisar resultat från sina tester?

Jag svarar JÄTTEGÄRNA på seriösa frågor!
Och visar o berättar live hemma hos mig - eller berättar på tfn!
Det är ingen direkt kö av människor... :wink:
Nej, det är inte heller respektfullt att tala om att alla andra har fel. Kan man som lekman utläsa att en del av dessa sk tester är lite svajiga så blir det svårt att ta till sig som lekman eller för de som vill lära sig.
"Man får hoppas att frun i huset inte har bytt till vita gardiner i rummet och dottern har satt sin hårklämma i dom, då går kanske 8 timmars tester åt fanders och man får börja om igen."

Alla får vara med att sätta agendan ! Men låt dom våga detta.
Det är få som vågar ifrågasätta. Än mindre våga fråga.

Detta är väl ett forum där man skall våga fråga och ge sina synpunkter på vad man tycker och tvärt om, annars blir det tråkigt.

[O/] Lennart/LinnArts
Bara kollar Lennart...påstår du att jag skriver att alla andra har fel? Påstår att mina tester är svajjiga (ditt ord) och att jag sagt att inte alla får sätta agendan?

Och vad vill du säga med ”vita gardiner”, mer än ett dåligt försök att misskreditera extremt seriöst utformade tester?
Är det på denna nivå vi ska diskutera, eller är du intresserad av att lära dig mer?


Du bor nära mig - vågar du komma hem o lyssna hos mig?


Top
   
PostPosted: Tue Jul 03, 2018 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
LinnArts wrote:
"Man får hoppas att frun i huset inte har bytt till vita gardiner i rummet och dottern har satt sin hårklämma i dom, då går kanske 8 timmars tester åt fanders och man får börja om igen."
Var kommer detta citat ifrån. Inte från selleri i alla fall.
Kan kan bli svårt för läsare/skrivare på selleri att förhålla sig till detta då det aldrig nämnts här.

Jag läser inte andra forum så jag förstår faktiskt inte varför du valde att ta med detta i ditt inlägg. :?:


Top
   
PostPosted: Tue Jul 03, 2018 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Kanske dags för admin att flytta diskussionerna som inte handlar om NAS till en egen tråd?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jul 03, 2018 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Bill50x wrote:

Att du inte håller med mig i sak är en sak, det är därför man diskuterar.
Men, när har jag någonsin sagt att digitalt är perfekt? Du verkar ha fått för dig att jag är en faktiskt mätnisse som tycker att ettor och nollor aldrig kan bli fel. Dessutom verkar du ha fått en aversion mot mig rent generellt vilket gör att du anser att allt jag säger/skriver är felaktigt och klandervärt - oavsett om jag håller med dig eller inte. Du letar fel och du argumenterar mot åsikter jag aldrig hävdat. Du misstolkar allt jag skriver så du kan sprida ytterligare galla över min existens. Här kan man verkligen tala om att trolla, Erik! Du borde skämmas.


/ B
Jag har inget emot dig som person eftersom vi aldrig träffats men jag föraktar ditt sätt att för mig förstöra selleri med dina eviga pseudoinlägg som oftast ifrågasätter någon metod eller vill upplysa om att vi kanske inte ska vara säkra på våra resultat eftersom luftfuktigheten kan ändras eller att placebo spelar oss ett spratt.
Du borde ha förstått att jag är mycket noga med att bara ändra en parameter i taget eftersom allt spelar roll.

Bill50x wrote:

Och du Roland, om du nu tycker att Erik är så saklig och bidragande, vad i dessa rader tycker du speglar din åsikt:
"För mig är Bill en energitjuv och ett troll som tillför mindre än noll. Jag förstår att jag kan upplevas kort i tonen och nedsättande, men jag har kommit till en punkt där jag tycker han dödar selleri genom sitt sätt. Visa mig gärna något inlägg där han tillfört något konstruktivt."

Sakligt?

Erik, vad är det för fel på "Å ena sidan, å andra sidan"? Att man har olika syn på saker och förståelse för "motståndarsidan" är i högsta grad civiliserat. Om jag minns rätt har jag tidigare läst ett flertal intressanta inlägg från dig Erik och jag känner inte alls att jag ifrågasatt allt du sagt. I så fall ber jag om ursäkt, det har verkligen inte varit meningen att hoppa på dig som person.



/ B
Felet jag ser har jag beskrivit många gånger. Du bidrar inte med några konkreta förslag för att göra våra musikupplevelser bättre. Du vänder kappan efter vinden för att få diskutera och min tro är att du känner bekräftelse av detta.
Visa mig några av dina många inlägg där du konkret föreslår en åtgärd eller delar med dig av en konkret erfarenhet som inte handlar om "å ena sidan, å andra sidan" eller varnar för ofullkomliga testmetoder.

Om du inte vill skriva i denna tråd, vilket du bedyrade men brutit, starta en ny. För mig får du gärna skriva i denna.


Top
   
PostPosted: Tue Jul 03, 2018 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Ponera att detta är en blindtest: Jag drar en nätkabel med 240 V nära dig (till en belysning tex) när du sitter i fåtöljen och lyssnar på musik. Du hör en skillnad när jag kopplar ur och i denna kabel. Anser du detta vara en teknisk/fysikalisk fråga eller en emotionell?
Förstår inte poängen med frågan. Är det en observerbar skillnad beror den på något teknisk/fysikalisk.
Förlåt Erik, jag lovade att inte skriva mer här. Men detta är bara en återkoppling till vad jag tidigare har hävdat.
"Är det en observerbar skillnad beror den på något teknisk/fysikalisk."

Det är ju detta jag har hävdat hela tiden och fått skit för, från dig, Sportis och andra. Och nu skriver S. om detta som om det vore självklart.
Det är varken undertecknad eller Sportis som ligger bakom dessa tankar - men nu kan jag kanske slippa bli klankad för att jag hävdar detta?

"Over and out"

/ B
Nej, du hävdar att det måste finnas en mätbar skillnad, men du har ALDRIG skrivit att om vi inte kan mäta så måste vi lyssna.


Top
   
PostPosted: Tue Jul 03, 2018 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Åter till den ursprungliga frågeställningen!

Vi diskuterar vad som får en NAS att låta bättre eller sämre.
I vissa hånande ordalag har det ifrågasatts hur det kan låta olika över huvud taget eftersom det är antingen rätt eller fel när dataströmmen kommer fram. Då kan det alltså bara vara störningarna som en NAS ger som påverkar. Till er: köp det billigaste som är tillräckligt driftsäkert och komplettera med en galvanisk brygga. Ni har fullt stöd av Linns marknadsföring så alla fan-boys kan fortsätta tryggt.

Övriga: Allt spelar roll. Jag vet ingen som gjort mer för NAS-utprovningen än Linnofil som lagt ner massor av tid och pengar till ett projekt som några i bästa fall byggt och i värsta fall hånat. Att han är portad på selleri är tragiskt tycker jag.
Allt spelar roll i en NAS. Jag tänker inte engagera mig i tråden om vilken NAS man bör skaffa eftersom jag förutser ett resonemang likt denna tråd.

Börja med att prova vilka hårddiskar som låter bäst. Köp en begagnad Intel 320SSD och jämför den med valfri snurrande. Om ni inte upplever någon skillnad blir jag förvånad. Om ni tycker det är skillnad, fortsätt vara nyfiken och prova er fram med övriga komponenter. Tyvärr krävs det lite metodisk utprovning och det underlättar oerhört om det sker enl tunt dem. Annars är det lätt att gå bort sig. Och tro aldrig att dyrt per automatik är bättre, lita på er själva.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 1320 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited