selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 12:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 115 16 17 18 19 20 Next
Author Message
PostPosted: Wed Sep 05, 2018 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Vad vi däremot inte vet är om tex nivån är exakt densamma. Det behövs knappt en 10-dels dB i skillnad förrän det påverkar uppfattningen av ljudet. Det verkar vara inspelat med en mobiltelfon eller liknande, hur hanteras ljudet i denna? Försöker apparaten själv nivåanpassa? I så fall kan ju resultatet bli vad som helst.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Sep 05, 2018 18:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bra, ett exempel på att NAS'ar är olika musikaliska. (även ljudmässigt olika)
Och exempel på att en mobiltfn är bra nog för att utvärdera med Tune Dem.

Att sedan LS-NAS är mest musikalisk är inte en överraskning. Linnofil har lagt år på att hitta bästa chassi, moderkort, internminne, HDD/SSD, SATA-kablar inkl riktning, nätdel och operativ...samt konfig av operativ.

Han köpte på sig MASSA prylar till hög kostnad för att hitta det bästa av alla smådelar. Så både tidskrävande och dyrt.
Jag har tex en herrans massa Ethernetkablar efter Linnofils o mina utvärderingar för 10 år sedan. (MicroConnect)


Top
   
PostPosted: Wed Sep 05, 2018 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag hade uppskattat om man visste att upptagningen hade skett under exakt samma förutsättningar, fixerad mikrofon, fixerad nätverkskommunikation och andra påverkansfaktorer som möjligen går att eliminera i testet. Tänker att det skulle underlätta resonemang kring vad som kan vara möjlig påverkan från själva NAS:arna. Utan den klarheten kan eventuella skillnader bero på så många andra faktorer att testklippen i princip blir meningslösa för mig. Om än roliga att lyssna till.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Sep 05, 2018 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Jag hade uppskattat om man visste att upptagningen hade skett under exakt samma förutsättningar, fixerad mikrofon, fixerad nätverkskommunikation och andra påverkansfaktorer som möjligen går att eliminera i testet. Tänker att det skulle underlätta resonemang kring vad som kan vara möjlig påverkan från själva NAS:arna. Utan den klarheten kan eventuella skillnader bero på så många andra faktorer att testklippen i princip blir meningslösa för mig. Om än roliga att lyssna till.
+1 på det. Det är otroligt många osäkerhetsfaktorer involverade. Bara en sådan sak VAR man håller mobilen. Det räcker med ett par cm skillnad för att resultaten kan förryckas. Som någon här känd potentat uttryckt det - "Allt spelar roll"!

Vad jag har förutsatt är att allt är lika utom använd NAS. Dvs alla kablar, placering på bord etc. Likaså att det är samma ripp men också att det är en exakt lika fil, verifierad på något sätt.

Jag tog mig friheten att lägga ut detta test på Faktiskt.io, och några hörde faktiskt skillnad på filerna. Läs mer här:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopi ... 4#p2007534

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Sep 05, 2018 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Håller med om att man ska vara noga vid jämförelser (allt lika förutom EN sak), men några cm på micken gör absolut ingen skillnad om man utvärderar musikalisk förståelse.


Top
   
PostPosted: Thu Sep 06, 2018 02:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Håller med om att man ska vara noga vid jämförelser (allt lika förutom EN sak), men några cm på micken gör absolut ingen skillnad om man utvärderar musikalisk förståelse.
Jag skulle nog vilja påstå att en förändrad mikposition absolut kan påverka en inspelning framför ett par högtalare högst påtagligt, även om det möjligen kan gå att tillgodogöra sig musikalisk kommunikation trots det. Ljudklippen här kan väl tjäna som exempel på det. Låter i alla fall i mina öron klart annorlunda, förutom det rent musikaliska. Så varför spela in den parametern som ett störmoment?

Jag kan också förundras över hur en riktigt usel inspelning med en klart kvalitetsbegränsad och påverkande inspelningsutrustning kan duga som utvärderingsverktyg över huvud taget. Höjer man ljudnivån bara några tiondels dB mellan två jämförelseobjekt är min erfarenhet att man konsekvent föredrar det starkare klippet som mer tilltalande. Så en enkel faktor som det måste vara helt eliminerad innan jag skulle säga att något annat eventuellt skapar hörbara skillnader.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Sep 06, 2018 07:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Håller med om att man ska vara noga vid jämförelser (allt lika förutom EN sak), men några cm på micken gör absolut ingen skillnad om man utvärderar musikalisk förståelse.
Det verkar märkligt! Att det spelar mindre roll varifrån man lyssande betyder inte att effekten av att flytta en mikrofon i rummet är densamma. Jag skulle spontant säga att mikrofonens position (och vinkling för icke rundupptagande mikrofoner) är helt avgörande för vilket som förefaller vara bäst, såvida skillnaderna inte är väldigt stora.


Top
   
PostPosted: Thu Sep 06, 2018 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Håller med om att man ska vara noga vid jämförelser (allt lika förutom EN sak), men några cm på micken gör absolut ingen skillnad om man utvärderar musikalisk förståelse.
Jag skulle nog vilja påstå att en förändrad mikposition absolut kan påverka en inspelning framför ett par högtalare högst påtagligt, även om det möjligen kan gå att tillgodogöra sig musikalisk kommunikation trots det. Ljudklippen här kan väl tjäna som exempel på det. Låter i alla fall i mina öron klart annorlunda, förutom det rent musikaliska. Så varför spela in den parametern som ett störmoment?

Jag kan också förundras över hur en riktigt usel inspelning med en klart kvalitetsbegränsad och påverkande inspelningsutrustning kan duga som utvärderingsverktyg över huvud taget. Höjer man ljudnivån bara några tiondels dB mellan två jämförelseobjekt är min erfarenhet att man konsekvent föredrar det starkare klippet som mer tilltalande. Så en enkel faktor som det måste vara helt eliminerad innan jag skulle säga att något annat eventuellt skapar hörbara skillnader.

mvh, mats
A/ olika NAS'ar låter ljudmässigt olika
B/ olika NAS'ar är olika på musikalisk förståelse

Exakt detta hör man på dessa båda klipp. Dvs både ljud o musikalisk förståelse är olika mellan de båda NAS'arna.
Den ev skillnad som uppkommer då man har micen några cm "fel" är försummande liten jämfört med skillnaderna i ljud och musikalisk förståelse
Rör era huvuden lite så märker ni det.


Last edited by sportbilsentusiasten on Thu Sep 06, 2018 21:18, edited 2 times in total.

Top
   
PostPosted: Thu Sep 06, 2018 21:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
Håller med om att man ska vara noga vid jämförelser (allt lika förutom EN sak), men några cm på micken gör absolut ingen skillnad om man utvärderar musikalisk förståelse.
Det verkar märkligt! Att det spelar mindre roll varifrån man lyssande betyder inte att effekten av att flytta en mikrofon i rummet är densamma. Jag skulle spontant säga att mikrofonens position (och vinkling för icke rundupptagande mikrofoner) är helt avgörande för vilket som förefaller vara bäst, såvida skillnaderna inte är väldigt stora.
Dessa inspelningar är gjorda med mobiltfn = exakt riktning spelar liten roll.
Jag har 20års erfarenhet av dylika testar. Baggis att tuna efter inspelningar, och även live-samtal.
Testa så får du se.


Top
   
PostPosted: Thu Sep 06, 2018 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
För mig är uttrycket "musikalisk förståelse" lite märkligt. Jag har inga problem att höra sådan i min köksradio. Ja, nu ljuger jag, jag har ingen sådan. Men ni förstår nog vad jag menar. Men det krävs synnerligen dålig återgivning för att jag inte ska förstå musikernas intentioner. Jag kan däremot höra skillnad mellan olika anläggningar. När det gäller denna "test" är jag däremot skeptisk. Jag hör skillnad mellan de två upptagningarna, absolut. Men vad skillnaderna beror på, det är den stora frågan. Jag är inte alls övertygad om att det beror på de två NAS'arna. Det kan lika gärna bero på skillnader i inspelningen. Här vet vi ingenting eftersom förhållandena inte är redovisade, såvitt jag kan se. Och med en riktad mikrofon där man inte har koll på vinkel och placering och inte heller på den mjukvara som används, det blir en test utan värde.

Det var kul att lyssna, det var intressant att man kunde höra skillnad. men egentligen betydde det hela inget matnyttigt.

/ B

PS Sportis: att du har 20 års erfarenhet betyder ingenting. Jag har lyssnat på och jämfört anläggningar i 50 år. Betyder det att jag är 2,5 gånger bättre än du? Tror inte det... Frågan är ju vad man lär sig under tiden. Vad jag lärt mig under tiden är hur fokus ändrat sig och att ingenting är beständigt. Jag har också lärt mig hur "lättlurade" vi människor är. Jag har inga problem med att suggestera (finns det ordet?) mig till att tycka att min anläggning är i stort sett perfekt. Det är den inte, det räcker med ett besök på HF/Tonläget för att inse det (förutom 530 dårå).

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Sep 06, 2018 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
A/ olika NAS'ar låter ljudmässigt olika
B/ olika NAS'ar är olika på musikalisk förståelse

Exakt detta hör man på dessa båda klipp. Dvs både ljud o musikalisk förståelse är olika mellan de båda NAS'arna.
Den ev skillnad som uppkommer då man har micen några cm "fel" är försummande liten jämfört med skillnaderna i ljud och musikalisk förståelse
Rör era huvuden lite så märker ni det.
Ja, det är verkligen lätt att höra skillnad mellan klippen. Däremot är jag betydligt mer tveksam till att de bara skulle härröra från skiftet av NAS. Synd att man inte bemödat sig med att försöka eliminera några fler felkällor i testuppsättningen. Då hade det varit enklare att utvärdera vad som eventuellt skiljer i återgivningen mellan just NAS varianterna.

Det går absolut inte att jämföra hörseln med en mikrofonupptagning. En mikrofon + inspelningsutrustning har ingenting av den processorkraft vår hjärna använder för att tolka ljudvågorna som träffar trumhinnorna. Den bara spelar in ljudvågorna som träffar mikrofonkapseln med alla de interferensmönster som direktljud och reflexer skapar över tiden. Helt utan bearbetnings- eller tolkningsförmåga. Det blir något helt annat än vad vi hör om vi är i rummet vid inspelningen.

Varför spelar ni inte signalen på linjenivå direkt efter DACen istället, för att försöka undersöka hur mycket en NAS eventuellt påverkar ljudkedjan? Det borde väl vara rimligt enkelt, och i alla fall eliminera några steg i kedjan jämfört med en handhållen mikrofonupptagning till mobiltelfonen. Hör jag lika stor skillnad då mellan olika NAS uppkopplingar skulle jag bli betydligt mer nyfiken än nu.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 08:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Dec 30, 2008 21:23
Posts: 71
Varför inte testa att göra en inspelning själv med mobilen?

Tex:
Gör en inspelning som anläggningen står idag.
Vänd på stickproppen till grendosan och låt utrustningen spela en stund innan du gör nästa inspelning, hörs någon skillnad på inspelningarna?

Jag har själv använt metoden för att jämföra nätdelar till switchen med gott resultat.


Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 08:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Varför inte testa att göra en inspelning själv med mobilen?

Tex:
Gör en inspelning som anläggningen står idag.
Vänd på stickproppen till grendosan och låt utrustningen spela en stund innan du gör nästa inspelning, hörs någon skillnad på inspelningarna?

Jag har själv använt metoden för att jämföra nätdelar till switchen med gott resultat.
Varför gör du inte inspelningen direkt från linjenivå när du gör denna typ av jämförelse? Så slipper du blanda in resten av signalkedjan, rummet, inspelningen och mobilen i utvärderingen. Eller är det just slutstegen, högtalarna och rummet (och mobilen?) som påverkas mest av nätdelen till switchen?

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 09:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Dec 30, 2008 21:23
Posts: 71
För att det är snabbt och enkelt att använda mobilen eller videokameran, och för att metoden duger för att avgöra om det är bättre eller sämre musikaliskt. Jag håller med om att det ljudmässigt låter bedrövligt men det viktigaste når ändå fram.
Det behöver inte vara på källnivå som man gör jämförelser, du skulle kunna använda metoden vid tex högtalarplacering eller momentdragning och då måste du ju spela in hela kedjan.

Som sagt testa själv!


Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Skulle jag använda inspelning skulle jag försöka eliminera så många yttre faktorer som möjligt som kan påverka utvärderingen. Så att jag bara arbetar med en förändring i taget.

När jag utvärderar högtalarplacering och momentdragning räcker det för mig att lyssna direkt till resultatet. Så jag ser inget uttalat värde för mig själv med inspelningarna.

Av nyfikenhet, vilken högtalarplacering/momentdragning använder du när du utvärderar sådana skillnader mellan dina inspelningar?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 115 16 17 18 19 20 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited