selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 10:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 520 Next
Author Message
PostPosted: Wed May 16, 2018 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
leif_lar wrote:
Digitala signaler är spänningsnivåer. Ändrar man spänningsnivån så blir den digitala signalen också ändrad.
Det är inte så enkelt som "ett eller noll".
Om våra ljudfrekvenser skall representeras av digitala nivåerna 0-255 (åtta bitar / åtta ettor) kanske det motsvaras av en spänning på 0-5 volt.

Antalet nivåer i en 24-bit DAC är 16777216 (16 miljoner nivåer).
OM DAC:en arbetar med 10V så innebär det alltså att varje digital nivå motsvaras av ca 0,6 mikrovolt (0,000000596046448 V).

Hittade en bra bild på en störning,
Digitala signalen/siffran/koden 7FFF blir 8000 pga en störning, glitch, (en "etta" flippades och blev en "nolla"):
5025.Blog-7-_2D00_-image-1.png


Tillför man tillräckligt mycket energi i form av störningar så kommer ettor att bli nollor och motsv.
Bra utrustning har bättre skydd mot störningar än motsv. dålig.
Tänk er exemplet när mobilen ligger tillräckligt nära en gammal radio/tv och det ringer, man hör störningarna tydligt i högtalarna.

Dom där små små miljondels volten i DAC:en behöver all hjälp dom kan få för att färdas oförändrade i systemet.
Det är inte så det fungerar.
TCP/IP är en serie av 1 och 0 i en hög hastighet = representeras av en analog högfrekvent signal som genereras i en ände och tolkas i mottagaren till 1 eller 0. Där 1 är tydligt definierad liksom 0. En ytterst säker överföring. Till det kommer felkorrigering och vid behov omsändning.
Fel i dataöverföringen ät extremt sällsynta.
Det är inte skillnader på miljondels volt som avgör hur signalen tolkas. Den är ETT eller NOLL. Två diskreta signalnivåer med några volts stor åtskillnad i spänning.

När den digitala strömmen kommer in i DAC så omvandlas den till analog signal och DÄR blir det ytterst lite skillnad i spänning mellan 7FFF och 8000 ut från DAC, om nu DACen skulle räkna fel eller bli störd. Troligtvis hörs inte denna skillnad alls.
Baserat på mina o andras tester, är jag rätt säker på att andra saker påverka mer.


Top
   
PostPosted: Wed May 16, 2018 00:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Light Head wrote:
Själva logiken är väl sådan att det alltid är ett eller noll, och kretsen är bygg så att störningar mer eller mindre inte påverkar något över huvud taget, någonsin.
Ja datan påverkas extremt sällan. Men störningar kan följa med kabeln in i mottagande apparat o där påverka på olika sätt.

Light Head wrote:
Jag vet dock inte om eller vad som skulle kunna påverka en klockfrekvens. Och en dålig klocka kan ställa till det..
Mycket kan påverka en klocka o det stökar till det allt som oftast.


Top
   
PostPosted: Wed May 16, 2018 08:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
sportbilsentusiasten wrote:
leif_lar wrote:
Digitala signaler är spänningsnivåer. Ändrar man spänningsnivån så blir den digitala signalen också ändrad.
Det är inte så enkelt som "ett eller noll".
Om våra ljudfrekvenser skall representeras av digitala nivåerna 0-255 (åtta bitar / åtta ettor) kanske det motsvaras av en spänning på 0-5 volt.

Antalet nivåer i en 24-bit DAC är 16777216 (16 miljoner nivåer).
OM DAC:en arbetar med 10V så innebär det alltså att varje digital nivå motsvaras av ca 0,6 mikrovolt (0,000000596046448 V).

Hittade en bra bild på en störning,
Digitala signalen/siffran/koden 7FFF blir 8000 pga en störning, glitch, (en "etta" flippades och blev en "nolla"):
5025.Blog-7-_2D00_-image-1.png


Tillför man tillräckligt mycket energi i form av störningar så kommer ettor att bli nollor och motsv.
Bra utrustning har bättre skydd mot störningar än motsv. dålig.
Tänk er exemplet när mobilen ligger tillräckligt nära en gammal radio/tv och det ringer, man hör störningarna tydligt i högtalarna.

Dom där små små miljondels volten i DAC:en behöver all hjälp dom kan få för att färdas oförändrade i systemet.
Det är inte så det fungerar.
TCP/IP är en serie av 1 och 0 i en hög hastighet = representeras av en analog högfrekvent signal som genereras i en ände och tolkas i mottagaren till 1 eller 0. Där 1 är tydligt definierad liksom 0. En ytterst säker överföring. Till det kommer felkorrigering och vid behov omsändning.
Fel i dataöverföringen ät extremt sällsynta.
Det är inte skillnader på miljondels volt som avgör hur signalen tolkas. Den är ETT eller NOLL. Två diskreta signalnivåer med några volts stor åtskillnad i spänning.

När den digitala strömmen kommer in i DAC så omvandlas den till analog signal och DÄR blir det ytterst lite skillnad i spänning mellan 7FFF och 8000 ut från DAC, om nu DACen skulle räkna fel eller bli störd. Troligtvis hörs inte denna skillnad alls.
Baserat på mina o andras tester, är jag rätt säker på att andra saker påverka mer.

Hmmmm... vi kanske rör till det nu... Jag skrev ingenting om TCP/IP...

I alla fall så är spänningsnivåerna i moderna nätverk oftast -2 till + 2 volt, uppdelade i fem olika nivåer (-2V, -1V, 0V, +1V , +2V) till skillnad mot vad man kanske skulle kunna tro (två nivåer?).
Alltså 1 volts skillnad.
Är det enkelt att störa ut en skillnad på 1 volt? Teoretiskt räcker det med att 1 volt blir 1,5 för att den skall räknas som två...


TCP/IP är ett samlingsnamn för en hel familj av överföringsprotokoll för kommunikation.
Vissa protokoll (TCP ex) skickar om data vid behov, medan andra (UDP ex.) inte skickar om data.
Pratar man med en annan person över en dålig intenetanslutning så kvittar det om talet/bilden inte blir 100, dessutom skulle man inte ha nytta av att sända om en redan gammalt tal.
Musik däremot...

Som jag förstått det så är musik både tidskritiskt och informationskritiskt, därför buffrar spelarna data, och i värsta fall blir det dropouts om systemet inte hinner med/blir stört.

Tanken som slog mig nu är hur mycket dropouts som behövs för att man skall uppfatta dom (höra skillnad mot ett system utan dropouts).
Dom flesta hör antagligen om det blir en paus i musiken på en sekund. Men skulle man uppfatta 1/1000 sekund? Om det händer en gång per sekund?

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Wed May 16, 2018 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
sportbilsentusiasten wrote:
Kort svar: allt påverkar, allt. Dvs HW i NAS. nätverk, mjukvara i NAS, mediaspelare o kontrollpunkt.
Kontrollpunkt.
Den demon skulle jag vilja uppleva. Är skeptisk tills sanningen är bevisad.

Menar du att frågan "Vad låter bäst Kazoo, Kinsky, Linn GUI, BubbleDS, ChorusDS?" är befogad?


Top
   
PostPosted: Wed May 16, 2018 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roland wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Kort svar: allt påverkar, allt. Dvs HW i NAS. nätverk, mjukvara i NAS, mediaspelare o kontrollpunkt.
Kontrollpunkt.
Den demon skulle jag vilja uppleva. Är skeptisk tills sanningen är bevisad.

Menar du att frågan "Vad låter bäst Kazoo, Kinsky, Linn GUI, BubbleDS, ChorusDS?" är befogad?
Ja. Även mediaservern påverkar.
Asskumt men repeterbart...


Top
   
PostPosted: Wed May 16, 2018 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
leif_lar wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
leif_lar wrote:
Digitala signaler är spänningsnivåer. Ändrar man spänningsnivån så blir den digitala signalen också ändrad.
Det är inte så enkelt som "ett eller noll".
Om våra ljudfrekvenser skall representeras av digitala nivåerna 0-255 (åtta bitar / åtta ettor) kanske det motsvaras av en spänning på 0-5 volt.

Antalet nivåer i en 24-bit DAC är 16777216 (16 miljoner nivåer).
OM DAC:en arbetar med 10V så innebär det alltså att varje digital nivå motsvaras av ca 0,6 mikrovolt (0,000000596046448 V).

Hittade en bra bild på en störning,
Digitala signalen/siffran/koden 7FFF blir 8000 pga en störning, glitch, (en "etta" flippades och blev en "nolla"):
5025.Blog-7-_2D00_-image-1.png


Tillför man tillräckligt mycket energi i form av störningar så kommer ettor att bli nollor och motsv.
Bra utrustning har bättre skydd mot störningar än motsv. dålig.
Tänk er exemplet när mobilen ligger tillräckligt nära en gammal radio/tv och det ringer, man hör störningarna tydligt i högtalarna.

Dom där små små miljondels volten i DAC:en behöver all hjälp dom kan få för att färdas oförändrade i systemet.
Det är inte så det fungerar.
TCP/IP är en serie av 1 och 0 i en hög hastighet = representeras av en analog högfrekvent signal som genereras i en ände och tolkas i mottagaren till 1 eller 0. Där 1 är tydligt definierad liksom 0. En ytterst säker överföring. Till det kommer felkorrigering och vid behov omsändning.
Fel i dataöverföringen ät extremt sällsynta.
Det är inte skillnader på miljondels volt som avgör hur signalen tolkas. Den är ETT eller NOLL. Två diskreta signalnivåer med några volts stor åtskillnad i spänning.

När den digitala strömmen kommer in i DAC så omvandlas den till analog signal och DÄR blir det ytterst lite skillnad i spänning mellan 7FFF och 8000 ut från DAC, om nu DACen skulle räkna fel eller bli störd. Troligtvis hörs inte denna skillnad alls.
Baserat på mina o andras tester, är jag rätt säker på att andra saker påverka mer.

Hmmmm... vi kanske rör till det nu... Jag skrev ingenting om TCP/IP...

I alla fall så är spänningsnivåerna i moderna nätverk oftast -2 till + 2 volt, uppdelade i fem olika nivåer (-2V, -1V, 0V, +1V , +2V) till skillnad mot vad man kanske skulle kunna tro (två nivåer?).
Alltså 1 volts skillnad.
Är det enkelt att störa ut en skillnad på 1 volt? Teoretiskt räcker det med att 1 volt blir 1,5 för att den skall räknas som två...


TCP/IP är ett samlingsnamn för en hel familj av överföringsprotokoll för kommunikation.
Vissa protokoll (TCP ex) skickar om data vid behov, medan andra (UDP ex.) inte skickar om data.
Pratar man med en annan person över en dålig intenetanslutning så kvittar det om talet/bilden inte blir 100, dessutom skulle man inte ha nytta av att sända om en redan gammalt tal.
Musik däremot...

Som jag förstått det så är musik både tidskritiskt och informationskritiskt, därför buffrar spelarna data, och i värsta fall blir det dropouts om systemet inte hinner med/blir stört.

Tanken som slog mig nu är hur mycket dropouts som behövs för att man skall uppfatta dom (höra skillnad mot ett system utan dropouts).
Dom flesta hör antagligen om det blir en paus i musiken på en sekund. Men skulle man uppfatta 1/1000 sekund? Om det händer en gång per sekund?
Nope du skrev inget om TCP/IP men det är det transmissionsprotokollet musikdata skickas till DS, så ska man beskriva hur det sker är det just TCP. Och det har som du skriver felkontroll. Det har inte UDP men det tillhör en helt annan familj av transmissionsprotokollet. Även det med för o nackdelar!


Top
   
PostPosted: Thu May 17, 2018 08:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Jag har streamat från två olika typer av NAS, från hårddisk PC. Använt Twonky Media, Minim Server och Kazoo server, som app har jag kört Kinsky, Kazoo, Lumin och den där första som jag inte minns namnet på. För och nackdelar finns där, men jag har aldrig upplevt några ljudmässiga skillnader. Finns där några så måste de vara mycket små....


Top
   
PostPosted: Thu May 17, 2018 12:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 315
Location: Luleå
Var också skeptisk, men testade och insåg att skillnaden var ganska stor.
Har betalat betydligt mer för mindre skillnader.
Kör med en qnap 200 någonting nu.


Top
   
PostPosted: Thu May 17, 2018 12:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Ok! Är det just NAS som gör skillnad menar du, eller hela "kedjan"? Hårddisk, CAT-kabel, underlag för NAS, mediaserver, app ...?


Top
   
PostPosted: Thu May 17, 2018 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1180
Location: Lerum/Göteborg
Rälser wrote:
Ok! Är det just NAS som gör skillnad menar du, eller hela "kedjan"? Hårddisk, CAT-kabel, underlag för NAS, mediaserver, app ...?
Ja, allt detta. Lägg till switch också, kan göra mer än CAT-kablar. Konfigurering NAS, vad som är igång i den (services). Ex att stänga av webserver var ett lyft på QNAP. m m.

Varje grej för sig är väl kanske inte så dramatisk men att optimera varje detalj gör ju en summa av förbättringar som blir till en klar skillnad.


Top
   
PostPosted: Tue May 22, 2018 10:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Jag är inte övertygad. Jag tror att skillnad mellan olika NAS är försumbar. Skillnad mellan olika kablar kan inte påverka den digitala signalen så länge som det är paketerat, detsamma gäller switch och annat som finns i "signalvägen". Det kan möjligen föras vidare sådant som inte är digitala signaler som då kan tänkas störa en streamer, men jag är tveksam även där. Att appen i paddan eller telefonen skulle ha någon påverkan på ljudet utesluter jag helt. Den talar bara om för NAS och dess programvara vad som ska spelas.


Top
   
PostPosted: Wed May 23, 2018 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Rälser wrote:
Jag är inte övertygad. Jag tror att skillnad mellan olika NAS är försumbar. Skillnad mellan olika kablar kan inte påverka den digitala signalen så länge som det är paketerat, detsamma gäller switch och annat som finns i "signalvägen". Det kan möjligen föras vidare sådant som inte är digitala signaler som då kan tänkas störa en streamer, men jag är tveksam även där. Att appen i paddan eller telefonen skulle ha någon påverkan på ljudet utesluter jag helt. Den talar bara om för NAS och dess programvara vad som ska spelas.
Och strömförsörjningen till en skivspelare kan omöjligt förändra ljudet bara det är exakt 33 1/3 rpm.
Världen blir enkel när man vet.....

/Erik


Top
   
PostPosted: Wed May 23, 2018 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Rälser wrote:
Jag är inte övertygad. Jag tror att skillnad mellan olika NAS är försumbar. Skillnad mellan olika kablar kan inte påverka den digitala signalen så länge som det är paketerat, detsamma gäller switch och annat som finns i "signalvägen". Det kan möjligen föras vidare sådant som inte är digitala signaler som då kan tänkas störa en streamer, men jag är tveksam även där. Att appen i paddan eller telefonen skulle ha någon påverkan på ljudet utesluter jag helt. Den talar bara om för NAS och dess programvara vad som ska spelas.
Och strömförsörjningen till en skivspelare kan omöjligt förändra ljudet bara det är exakt 33 1/3 rpm.
Världen blir enkel när man vet.....
Absolut. Det är en vanlig invändning i sk tekniska forum - "att om det utförs korrekt finns ingen skillnad". Nä, det är just det. OM det är korrekt. Självklart är det så att om man har en exakt hastighet på 33 1/3 rpm utan några som helst avvikelser så kommer det ljudande resultatet vara perfekt. Vad skulle det annars vara? Frågan är dock, är man garanterad exakt rätt hastighet under alla förhållanden? Vad kan påverka? Jag kan tänka mig ett antal elektriska parametrar, tex
- Ingående ström/spänning
- Störningar från denna ingående ström
- Påverkan "baklänges" från spelarens motor

Därutöver har vi mer mekanisk påverkan som
- Remmen flexar eller påverkar på annat sätt
- Bromsning beroende på utstyrning i spåren
- Variation i lagerfriktion
- Variation av ovanstående mekanisk påverkan beroende på yttre störningar från tex högtalare eller annat.
- Vibrationer från högtalare och annat påverkar verkets stabilitet och därmed förmåga att hålla konstant hastighet.

Alltså, det finns ju massor av parametrar som en motorstyrning ska hålla koll på och kompensera för.

Att bara hålla hastigheten räcker lixom inte...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2018 09:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Jag är fullt medveten om att strömförsörjningen till en LP12 påverkar ljudet. Där finns det även förklaringar till varför det är på det viset. Se vad Bill skriver t ex. Jag har haft två olika varianter av NAS, 4 olika varianter av hårddiskar, kört direkt från datorns hårddisk, provat diverse olika mjukvaror, lite olika CAT-kablar, trådlös överföring via brygga. Inte i något av fallen i syfte att få bättre ljud. Jag har aldrig letat efter skillnader men heller aldrig hört några. När det till detta inte finns någon rimlig bakomliggande förklaring till varför det skulle vara skillnad väljer jag att förhålla mig skeptisk.


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2018 09:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Rälser wrote:
Jag är fullt medveten om att strömförsörjningen till en LP12 påverkar ljudet. Där finns det även förklaringar till varför det är på det viset. Se vad Bill skriver t ex. Jag har haft två olika varianter av NAS, 4 olika varianter av hårddiskar, kört direkt från datorns hårddisk, provat diverse olika mjukvaror, lite olika CAT-kablar, trådlös överföring via brygga. Inte i något av fallen i syfte att få bättre ljud. Jag har aldrig letat efter skillnader men heller aldrig hört några. När det till detta inte finns någon rimlig bakomliggande förklaring till varför det skulle vara skillnad väljer jag att förhålla mig skeptisk.
En skeptisk hållning är sund tycker jag. Det är tillräckligt mycket mumbo-jumbo i branschen ändå. Men man ska ändå vara medveten om att många små skillnader blir en stor, frågan är dock hur man urskiljer de små så man strävar åt samma håll. Rent teoretiskt, lite bättre åt ett håll och lite sämre åt ett annat ger ju noll i vinst. Möjligen annorlunda men inte bättre.

Själv bryr jag mig bara om de stora skillnaderna, eller de som är påtagliga. Jag har också spelat musik från olika digitala källor/datorer/spelare/etc, utan att leta efter ljud-/musikskillnader. Det som verkligen hördes som en positiv förbättring var när jag bytte min SB Classic mot en Touch. Andra byten av grejor har inte påverkat hörbart. Men som alltid, det gäller att resten är på topp när man utvärderar subtila skillnader. Och det är det inte hos mig.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 520 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited