selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 18:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 116 17 18 19 20 Next
Author Message
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 13:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Intressant att man väljer att kategoriskt avfärda det som framkommer av inspelningarna istället för att bli väldigt nyfiken att åtminstone höra motsvarande jämförelser live själv.
Det finns väl ett oerhört mervärde att kunna lyssna på jämförelser gjorda av andra för att få en uppfattning. Men det är ju enkelt att hitta teoretiska invändningar till det mesta.

(Om superexakt placering av mobilen är avgörande men inte hur man sitter i rummet (då hjärnan ändå anpassar ev skillnader) kan tolkas som att Linns exaktkompenseringar bara är ngt som märks vid inspelning och inte vid lyssnande, så då är det ju en onödig felsatsning).

Betänk att den person som spelar in klippen rimligen tycker att de motsvarar vad hen själv hör live!


Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 13:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Dec 30, 2008 21:23
Posts: 71
Nu gav jag bara ett exempel på när det skulle kunna användas, där man inte kan mäta på linjenivå.

Vill man testa så får man naturligtvis optimera så mycket man vill eller kan. Mitt förslag med att vända stickproppen är som sagt det enklaste testet för att se att det faktiskt fungerar, hörs det en skillnad hemma så bör det rimligen även framgå av klippen vilket som är bäst.

Det står alla fritt att mäta eller utvärdera som dom vill, jag tycker bara att man kan testa innan man dissar idén.


Last edited by Kallesprätt on Fri Sep 07, 2018 14:58, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
cortina wrote:
Intressant att man väljer att kategoriskt avfärda det som framkommer av inspelningarna istället för att bli väldigt nyfiken att åtminstone höra motsvarande jämförelser live själv.
För min egen del hörde jag skillnader på filerna som jag inte riktigt kunde greppa om. Eftersom jag var så nyfiken av mig lade jag ut filerna även på Faktiskt för att höra om någon hörde skillnad, utan att berätta vad skillnaden bestod i apparatmässigt. Och några hörde skillnad.

Nästa steg blir då för den nyfikne att försöka utröna vari skillnaderna ligger. Är det så enkelt att det är de två NAS'arna som ger skillnaden? Det vet inte vi som inte var där och har originalljudet att jämföra med. Vi har ju bara en upptagning med mobiltelefon att utgå ifrån. Men visst ska man förutsätta att skillnaden fanns live också, annars hade det ju inte funnits någon idé alls att publicera filerna.

Men vi har inte heller någon som helst info om set-up'en (är det exakt samma ripp, samma apparat-utrustning, exakt samma inställningar i samspelet mellan NAS och DS osv. Så jag kan förstå tveksamheten till att ta till sig resultatet.

Men det allra viktigaste är att försöka utröna varför det låter olika. För är det enbart NAS'en, verkligen enbart denna, så finns det all anledning att söka vidare i vår strävan att optimera våra anläggningar. En NAS är ju trots allt en billig investering jämfört med Linns olika ds-spelare.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
cortina wrote:
Intressant att man väljer att kategoriskt avfärda det som framkommer av inspelningarna istället för att bli väldigt nyfiken att åtminstone höra motsvarande jämförelser live själv.
Om man syftar på mig vill jag inte att det ska framstå som att jag kategoriskt avfärdar några eventuella skillnader hos det som testas i klippen. Bara att testmetodiken introducerar onödigt många okända variabler för att jag ska känna mig trygg i att de skillnader jag hör faktiskt kan ha att göra med själva testobjektet att göra och inte en massa andra faktorer. Jag hör skillnader och jag ÄR nyfiken på att se om jag kan höra skillnader mellan olika NASar. Jag skulle bli ännu mer nyfiken om någon la ut klipp inspelade på linjenivå utan resten av kedjan med okända variabler.

cortina wrote:
(Om superexakt placering av mobilen är avgörande men inte hur man sitter i rummet (då hjärnan ändå anpassar ev skillnader) kan tolkas som att Linns exaktkompenseringar bara är ngt som märks vid inspelning och inte vid lyssnande, så då är det ju en onödig felsatsning).
Det där får du jättegärna vidareutveckla i en egen tråd. Jag fattar ingenting av vad du skriver här. Vilka Exaktkompenseringar använder mikrofon? Varför skulle kompenseringarna bara märkas vid inspelning? Av vad?

cortina wrote:
Betänk att den person som spelar in klippen rimligen tycker att de motsvarar vad hen själv hör live!
Om hen tycker att dessa inspelningar motsvarar vad hen själv hör live skulle jag rekommendera hen att snarast göra en hörselundersökning.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Mitt förslag med att vända stickproppen är som sagt det enklaste testet för att se att det faktiskt fungerar, hörs det en skillnad hemma så bör det rimligen även framgå av klippen vilket som är bäst.
Ahh, nu kanske jag börjar förstå vad du menar. Att jag ska testa med att vända stickproppen och se om jag hör skillnad. Hör jag det, ska jag spela in samma test på mobilen. För att sen se om jag hör samma skillnad på de inspelade klippen. Var det så du menade?

Jag förstår fortfarande inte varför jag ska spela in klipp på mobilen. Hör jag skillnad live räcker väl det?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 16:03 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Dec 30, 2008 21:23
Posts: 71
matss wrote:
Ahh, nu kanske jag börjar förstå vad du menar. Att jag ska testa med att vända stickproppen och se om jag hör skillnad. Hör jag det, ska jag spela in samma test på mobilen. För att sen se om jag hör samma skillnad på de inspelade klippen. Var det så du menade?
Exakt så!
Det behöver inte vara stickproppen, huvudsaken är att du vet vad som ändrats och att du upplever en skillnad.
Testa gärna bara för att få en känsla för metoden och se om du upplever skillnaderna på klippen ungefär lika som i verkligheten.

Gör du det så kanske det kan ligga något bakom klippen som det länkats till, det är dit jag vill komma.

Trevlig helg.


Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 16:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
När någon lägger upp klipp inspelade på linjenivå som jag hör skillnad mellan, då skulle jag bli nyfiken att testa själv. Det är så jag skulle göra om jag skulle få för mig att spela in när jag tunar min anläggning.

Trevlig helg.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 16:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
Mitt förslag med att vända stickproppen är som sagt det enklaste testet för att se att det faktiskt fungerar, hörs det en skillnad hemma så bör det rimligen även framgå av klippen vilket som är bäst.
Ahh, nu kanske jag börjar förstå vad du menar. Att jag ska testa med att vända stickproppen och se om jag hör skillnad. Hör jag det, ska jag spela in samma test på mobilen. För att sen se om jag hör samma skillnad på de inspelade klippen. Var det så du menade?

Jag förstår fortfarande inte varför jag ska spela in klipp på mobilen. Hör jag skillnad live räcker väl det?
Du vill spela in klippen för att kunna visa dem för andra? För att berätta att "när jag testade XXXX så lät skillnaden så här".

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
När någon lägger upp klipp inspelade på linjenivå som jag hör skillnad mellan, då skulle jag bli nyfiken att testa själv. Det är så jag skulle göra om jag skulle få för mig att spela in när jag tunar min anläggning.

Trevlig helg.
Nu kan det ju vara så att skillnad i NAS...även påverkar hur de andra apparaterna presterar - eller hur?
Vi har i blindtest hittat båda dessa påverkan.


Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 18:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
matss wrote:
Mitt förslag med att vända stickproppen är som sagt det enklaste testet för att se att det faktiskt fungerar, hörs det en skillnad hemma så bör det rimligen även framgå av klippen vilket som är bäst.
Ahh, nu kanske jag börjar förstå vad du menar. Att jag ska testa med att vända stickproppen och se om jag hör skillnad. Hör jag det, ska jag spela in samma test på mobilen. För att sen se om jag hör samma skillnad på de inspelade klippen. Var det så du menade?

Jag förstår fortfarande inte varför jag ska spela in klipp på mobilen. Hör jag skillnad live räcker väl det?
Du vill spela in klippen för att kunna visa dem för andra? För att berätta att "när jag testade XXXX så lät skillnaden så här".

/ B
Jag tolkar diskussionen som att:
Om man testar live o höra skillnad. För att sedan spela in o höra skillnad = validerar METODEN att kunna detektera skillnader med inspelning.
Så slipper man kritisera metoden efter det.

Sedan spelar man in SAMMA låt, SAMMA utrustning på SAMMA volym - fast flytta telefonen några cm hit o dit.
Hör man inte skillnad = faller kritiken att tfn hålls olika och därmed påverkar resultatet.

OK, vem testar?


Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
För att det är snabbt och enkelt att använda mobilen eller videokameran, och för att metoden duger för att avgöra om det är bättre eller sämre musikaliskt. Jag håller med om att det ljudmässigt låter bedrövligt men det viktigaste når ändå fram.
Det behöver inte vara på källnivå som man gör jämförelser, du skulle kunna använda metoden vid tex högtalarplacering eller momentdragning och då måste du ju spela in hela kedjan.

Som sagt testa själv!
Poängen med att spela in är väl att man kan dela och göra jämförelser tillsammans över nätet. Annars måste det väl vara bättre att lyssna och jämföra direkt i rummet!? Om det är lättare att göra jämförelsen genom en mobil så är man sannolikt ute efter att fokusera jämförelsen på någon specifik aspekt. Om den sammanfaller med det sätt man eller vi uppfattar musik så är det givetvis bra, men det är väl troligare att det handlar om att styra fokus i sin värdering. Det musikaliska uttrycket är enligt min mening mycket mer mångfacetterat än vad som kan förmedlas genom en mobiltelefon och därigenom möjligen ett kul sätt att dela jämförelser, men som seriös och tillförlitlig jämförelsemetod? Varför?


Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Nu kan det ju vara så att skillnad i NAS...även påverkar hur de andra apparaterna presterar - eller hur?
Vi har i blindtest hittat båda dessa påverkan.
Menar du på allvar att en NAS skulle påverka slutsteg och högtalaren vilket man skulle kunna validera genom att spela in med mobiltelefonens mikrofon, men att samma NAS:s påverkan INTE skulle kunna gå att detektera om man istället spelade in linjenivån efter DAC:en??

Snälla den som orkar genomföra dessa tester, lägg in en test av detta också. Det här är något av det mest häpnadsväckande jag någonsin läst.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Jag tolkar diskussionen som att:
Om man testar live o höra skillnad. För att sedan spela in o höra skillnad = validerar METODEN att kunna detektera skillnader med inspelning.
Så slipper man kritisera metoden efter det.

Sedan spelar man in SAMMA låt, SAMMA utrustning på SAMMA volym - fast flytta telefonen några cm hit o dit.
Hör man inte skillnad = faller kritiken att tfn hålls olika och därmed påverkar resultatet.

OK, vem testar?
Att det blir skillnad är ju hur enkelt som helst att visa. Vågformen kommer inte vara lika. Hur detta uppfattas när man lyssnar är intressant. Det enda man visar om man inte hör skillnad är att man inte hör en skillnad som faktiskt finns (bevisbar i.o.m. att den inspelade vågformen inte är densamma.)


Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 20:01 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Dec 30, 2008 21:23
Posts: 71
Nu har jag nog aldrig skrivit att det är bättre eller lättare med inspelningar än att lyssna live i rummet. Dock finns det förändringar som tar lång tid att genomföra, och för att slippa lita till ljudminnet så fungerar det bra med inspelningar.


Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2018 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Nu kan det ju vara så att skillnad i NAS...även påverkar hur de andra apparaterna presterar - eller hur?
Vi har i blindtest hittat båda dessa påverkan.
Menar du på allvar att en NAS skulle påverka slutsteg och högtalaren vilket man skulle kunna validera genom att spela in med mobiltelefonens mikrofon, men att samma NAS:s påverkan INTE skulle kunna gå att detektera om man istället spelade in linjenivån efter DAC:en??

Snälla den som orkar genomföra dessa tester, lägg in en test av detta också. Det här är något av det mest häpnadsväckande jag någonsin läst.

mvh, mats
Så du har aldrig upplevt att elektriska apparater i närheten påverkar återgivningen?
Olika NAS'ar skitar ned olika mycket såklart.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 116 17 18 19 20 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited