selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 14:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 1520 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jul 05, 2018 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
sportbilsentusiasten wrote:
LinnArts wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Bara kollar Lennart...påstår du att jag skriver att alla andra har fel? Påstår att mina tester är svajjiga (ditt ord) och att jag sagt att inte alla får sätta agendan?

Och vad vill du säga med ”vita gardiner”, mer än ett dåligt försök att misskreditera extremt seriöst utformade tester?
Är det på denna nivå vi ska diskutera, eller är du intresserad av att lära dig mer?


Du bor nära mig - vågar du komma hem o lyssna hos mig?
OT !

Nej, missförstå inte allt
Jag missförstår inget alls, jag frågar dig vad du menar med dina svepande uttalanden.
Du citerar ju mig och sedan påstår en massa...

Jag uppskattar om du kunde vara seriös i tråden och förtydliga vad du menar. Ber även att du slutar med allt raljerande:
- färgen på gardinen och hårklämman...
- fjärr vs allt har betydelse mm

Tråden fylls av en massa skräp, ber att du läser frågor och lämnade svar noga tack.

Jag svarar på alla seriösa frågor, det vet de flesta.
Då vill jag isf som nyfiken läsare av NAS tråden vilja ha svar på nedan frågor :

Varför :

+Trafo/Nätagg har betydelse.
+Kabel har betydelse. Typ och åt vilket håll den sitter.
+Underlag har betydelse.
+Vilket rum den står i har betydelse.
+Kontrollpunkt har betydelse.
+Fjärrkontroll har betydelse.
+HW har betydelse.

Ps : På 90 talet fanns det en firma som åkte runt och demade gardiner och dess färg ( ju mörkare dessto mer färg i tråden och en annan dämpning) tillsammans med hårklämmor ( för att ändra veckningar tex ) och enl dem så förändrades ljudet otroligt mkt.
Vet inte om jag gick på denna.
Har tyvärr glömt deras namn...


[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Thu Jul 05, 2018 17:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
LinnArts wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
LinnArts wrote:

OT !

Nej, missförstå inte allt
Jag missförstår inget alls, jag frågar dig vad du menar med dina svepande uttalanden.
Du citerar ju mig och sedan påstår en massa...

Jag uppskattar om du kunde vara seriös i tråden och förtydliga vad du menar. Ber även att du slutar med allt raljerande:
- färgen på gardinen och hårklämman...
- fjärr vs allt har betydelse mm

Tråden fylls av en massa skräp, ber att du läser frågor och lämnade svar noga tack.

Jag svarar på alla seriösa frågor, det vet de flesta.
Då vill jag isf som nyfiken läsare av NAS tråden vilja ha svar på nedan frågor :

Varför :

+Trafo/Nätagg har betydelse.
+Kabel har betydelse. Typ och åt vilket håll den sitter.
+Underlag har betydelse.
+Vilket rum den står i har betydelse.
+Kontrollpunkt har betydelse.
+Fjärrkontroll har betydelse.
+HW har betydelse.

[O/] Lennart/LinnArts
Lennart! Du skruvar ju på skivspelare. Då borde du väl upptäckt att nätdelen, hur man vänder kabel och underlaget har stor betydelse.

Nu har några provat (jag har provat en del) om detta har betydelse även på en NAS och har konstaterat att det har det. Ta nätdelen som exempel. Jag hade en gång en Naim CD3.5 och en av de största förbättringar jag upplevt var när jag bytte nätdelen från en Flatcap till en HiCap. Att ha skivspelaren i ett annat rum och samtidigt ta hänsyn till vilken möbel den står på, har jag också provat. Så varför skulle det inte gälla NAS? Förstärkare och DS är ju också känsliga för vibrationer. Kontrollpunkt (menas väl vilken musikserver man använder) kan väl också ha betydelse, vilket de som testat kunnat konstatera. Jag anser att Minimserver är överlägsen Twonky, både ljudmässigt och användarmässigt. Och varför skulle inte hårdvaran (elektroniken i NAS) ha betydelse?

Däremot förstår jag inte varför du ”tjatar” om fjärrkontroll och gardiner. Är det för att förlöjliga eller...

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Thu Jul 05, 2018 17:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
torig wrote:
Bill50x wrote:
En stillsam undran, hur vet du det?
Men det är väl totalt ointressant om det går att mäta eller inte. Prova själv med olika nåltryck. Upplevs musiken bättre vid ett givet nåltryck, så är det bättre. Och vill du nödvändigtvis veta hur det mäter - mät själv eller be någon ”mätnisse” mäta åt dig.

Tycker det är för mycket fokus på teknik och tekniska förklaringar. Är totalt ointresserad av hur t ex Songcast, Space Optimisation och Exakt fungerar. :lol:
Jag menar att om man påstår något kanske man ska lite mer på fötterna än vad man tror. Påstår man att det inte går att mäta så borde man ha någon kunskap om vad som går att mäta, eller inte. Att man är ointresserad av teknik betyder inte att man kan påstå vad som helst.

Själv har jag ingen aning om hur Exakt-tekniken fungerar och jag tänker inte gräva ner mig i det heller. Jag är helt enkelt nöjd med att det fungerar och låter bra. Så där är vi lika, du och jag :-)

När det gäller saker som tweaks ser jag lite annorlunda på saken. Jag är av naturen lat och gillar inte att testa allting från scratch varje gång. Därför tycker jag det är givande att försöka förstå vad det är jag gör så jag kan starta från en högre nivå nästa gång. Med latheten i bagaget är det också bra att kunna nyttja andras erfarenheter, återigen med en viss förståelse över vad som gjorts. Men även de som inte hör någon skillnad på vänd cat-kabel, vänd el-kontakt eller skillnad mellan ssd och mekanisk disk har ju också bidragit med sina erfarenheter, eller hur?

Tyvärr har jag varken kunskap eller utrustning för att mäta en utsignal och hur den varierar med ändrat nåltryck men det skulle vara intressant att se. Att mäta kan vara ett snabbare och mer exakt sätt att nå sitt mål, att lyssna sig fram till alla förändringar är väldigt tidskrävande även om det i slutänden blir ett väldigt bra resultat. För oss amatörer/brukare är dock lyssning i stort sett den enda metoden så det är bara att bita ihop...

/ B
Bill! Du har ju en LP12/Ekos/Akiva. Linn rekommenderar ett nåltryck på mellan 1,6-1,9gram på Akivan. Vilket nåltryck använder du? Har du provat att från detta justera 0,2 gram högre eller lägre? Vid vilket nåltryck tycker du att din Akiva låter bäst? Delge oss gärna.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Thu Jul 05, 2018 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
0,2 g är ju en stor förändring, steg på 0,02 och sedan 0,01 är intressanta. Jag landade på exakt 1,75 g

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Thu Jul 05, 2018 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
LinnArts wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
LinnArts wrote:

OT !

Nej, missförstå inte allt
Jag missförstår inget alls, jag frågar dig vad du menar med dina svepande uttalanden.
Du citerar ju mig och sedan påstår en massa...

Jag uppskattar om du kunde vara seriös i tråden och förtydliga vad du menar. Ber även att du slutar med allt raljerande:
- färgen på gardinen och hårklämman...
- fjärr vs allt har betydelse mm

Tråden fylls av en massa skräp, ber att du läser frågor och lämnade svar noga tack.

Jag svarar på alla seriösa frågor, det vet de flesta.
Då vill jag isf som nyfiken läsare av NAS tråden vilja ha svar på nedan frågor :

Varför :

+Trafo/Nätagg har betydelse.
+Kabel har betydelse. Typ och åt vilket håll den sitter.
+Underlag har betydelse.
+Vilket rum den står i har betydelse.
+Kontrollpunkt har betydelse.
+Fjärrkontroll har betydelse.
+HW har betydelse.

Ps : På 90 talet fanns det en firma som åkte runt och demade gardiner och dess färg ( ju mörkare dessto mer färg i tråden och en annan dämpning) tillsammans med hårklämmor ( för att ändra veckningar tex ) och enl dem så förändrades ljudet otroligt mkt.
Vet inte om jag gick på denna.
Har tyvärr glömt deras namn...


[O/] Lennart/LinnArts
Du är alltså inte intresserad av att ta denna kunskap och prova fram det bästa för dig, utan likt Bill hellre få veta varför det är skillnad?
När det gäller LP12, har du samma inställning där? Är det intressant att veta varför Keel är bättre än Kore och försöka mäta sig fram till orsaken, eller är det tillräckligt att lyssna och jämföra?

Jag känner att du Lennart liksom många andra som inte själv upplevt skillnader i ett digitalt nätverk ifrågasätter att det kan existera skillnader och vill veta varför, men medhåll och hår köper att mekaniska skillnader i t ex en tolva är självklara.


Top
   
PostPosted: Thu Jul 05, 2018 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Tendaberry wrote:
0,2 g är ju en stor förändring, steg på 0,02 och sedan 0,01 är intressanta. Jag landade på exakt 1,75 g

+1. Jag hamnar på 1,73g.


Top
   
PostPosted: Thu Jul 05, 2018 18:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Tendaberry wrote:
0,2 g är ju en stor förändring, steg på 0,02 och sedan 0,01 är intressanta. Jag landade på exakt 1,75 g
Ha, ha. Bra där! Jag skrev naturligtvis fel. Det var 0,02 jag menade. För min del blev det också 1,75g. :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Thu Jul 05, 2018 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Erik wrote:
LinnArts wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Jag missförstår inget alls, jag frågar dig vad du menar med dina svepande uttalanden.
Du citerar ju mig och sedan påstår en massa...

Jag uppskattar om du kunde vara seriös i tråden och förtydliga vad du menar. Ber även att du slutar med allt raljerande:
- färgen på gardinen och hårklämman...
- fjärr vs allt har betydelse mm

Tråden fylls av en massa skräp, ber att du läser frågor och lämnade svar noga tack.

Jag svarar på alla seriösa frågor, det vet de flesta.
Då vill jag isf som nyfiken läsare av NAS tråden vilja ha svar på nedan frågor :

Varför :

+Trafo/Nätagg har betydelse.
+Kabel har betydelse. Typ och åt vilket håll den sitter.
+Underlag har betydelse.
+Vilket rum den står i har betydelse.
+Kontrollpunkt har betydelse.
+Fjärrkontroll har betydelse.
+HW har betydelse.

Ps : På 90 talet fanns det en firma som åkte runt och demade gardiner och dess färg ( ju mörkare dessto mer färg i tråden och en annan dämpning) tillsammans med hårklämmor ( för att ändra veckningar tex ) och enl dem så förändrades ljudet otroligt mkt.
Vet inte om jag gick på denna.
Har tyvärr glömt deras namn...


[O/] Lennart/LinnArts
Du är alltså inte intresserad av att ta denna kunskap och prova fram det bästa för dig, utan likt Bill hellre få veta varför det är skillnad?
När det gäller LP12, har du samma inställning där? Är det intressant att veta varför Keel är bättre än Kore och försöka mäta sig fram till orsaken, eller är det tillräckligt att lyssna och jämföra?

Jag känner att du Lennart liksom många andra som inte själv upplevt skillnader i ett digitalt nätverk ifrågasätter att det kan existera skillnader och vill veta varför, men medhåll och hår köper att mekaniska skillnader i t ex en tolva är självklara.
Det är klart jag är och ta med mig all den kunskap som ni besitter, det är ju därför jag frågar här och inte i en butik då jag också till slut kanske har fått så mkt kunskap från detta forum så att till och med jag kanske köper en NAS.
Har man dessutom som många här utfört extremt seriösa tester då borde man också veta varför ngt gör skillnad och inte bara att det gör det.
Eftersom många här har testat så måste ju detta vara ett av de bästa ställena att dessutom utan att låna hem eller köpa flera köpa den som låter bäst och att den gör det vet ju isf några av er här. Man är ju dock nyfiken på varför den ev gör det i förhållande till annat.

Ja det har jag och ja det är det, ej mätbart enligt mig dock lyssna och jämföra dock inte enl Tune dem.
Varför Keel är bättre är för att den är precisionsfräst i ett stycke aluminium och helt plan vid armboard och i förhållande till lagrets plan och att den är gjord av SME till Linn gör inte saken sämre.
Kore är enl mig ett påhittat snabbt sätt att få fram något emellan Majik och Keel där den egentligen består av en gjuten aluminium armboard som inte är ett dugg plan och inte heller iförhållandet till lagrets plan och är ett Majik subchassie med en 5000 kr armplatta som bara dessutom är pulverlackad den har dessutom helt fel viktförhållanden pga en tung gjuten armplatta, dock låter den bra.

Ja.

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Thu Jul 05, 2018 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Bill! Du har ju en LP12/Ekos/Akiva. Linn rekommenderar ett nåltryck på mellan 1,6-1,9gram på Akivan. Vilket nåltryck använder du? Har du provat att från detta justera 0,2 gram högre eller lägre? Vid vilket nåltryck tycker du att din Akiva låter bäst? Delge oss gärna.
Jag har testat lite olika nåltryck. Jag har dock bara gått efter skalan på tonarmen, hur rätt den visar vet jag inte. Men jag gör så här:

Låter armen pendla upp och ner en stund.
Ställer skalan på noll.
Justerar motvikten tills nålen ligger i exakt samma höjd som en vanlig vinylskiva.
Ställer in nåltrycket.

Hittills har det låtit bäst strax under två grams tryck. Lite en avvägning, det låter aningen bättre vid typ 1,8g men då finns det vissa skivor som pickupen inte klarar att spåra.

När jag har testat detta har jag inte ändrat höjden på tonarmen för att kompensera för vta så det kan vara fler variabler inblandande än just nåltrycket. Men jag har nu under ett par års tid kört just strax under 2g och är fullständigt nöjd med hur det låter. Även riktigt hårt utstyrda skivor (tex en 12" 45 rpm testpressning av Eva Dahlgrens "Mitt Liv") låter helt rent, så även en Nåjd-remix av Cardigans-låtar som låter pest när det inte spårar.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jul 05, 2018 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
torig wrote:
LinnArts wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Jag missförstår inget alls, jag frågar dig vad du menar med dina svepande uttalanden.
Du citerar ju mig och sedan påstår en massa...

Jag uppskattar om du kunde vara seriös i tråden och förtydliga vad du menar. Ber även att du slutar med allt raljerande:
- färgen på gardinen och hårklämman...
- fjärr vs allt har betydelse mm

Tråden fylls av en massa skräp, ber att du läser frågor och lämnade svar noga tack.

Jag svarar på alla seriösa frågor, det vet de flesta.
Då vill jag isf som nyfiken läsare av NAS tråden vilja ha svar på nedan frågor :

Varför :

+Trafo/Nätagg har betydelse.
+Kabel har betydelse. Typ och åt vilket håll den sitter.
+Underlag har betydelse.
+Vilket rum den står i har betydelse.
+Kontrollpunkt har betydelse.
+Fjärrkontroll har betydelse.
+HW har betydelse.

[O/] Lennart/LinnArts
Lennart! Du skruvar ju på skivspelare. Då borde du väl upptäckt att nätdelen, hur man vänder kabel och underlaget har stor betydelse.

Nu har några provat (jag har provat en del) om detta har betydelse även på en NAS och har konstaterat att det har det. Ta nätdelen som exempel. Jag hade en gång en Naim CD3.5 och en av de största förbättringar jag upplevt var när jag bytte nätdelen från en Flatcap till en HiCap. Att ha skivspelaren i ett annat rum och samtidigt ta hänsyn till vilken möbel den står på, har jag också provat. Så varför skulle det inte gälla NAS? Förstärkare och DS är ju också känsliga för vibrationer. Kontrollpunkt (menas väl vilken musikserver man använder) kan väl också ha betydelse, vilket de som testat kunnat konstatera. Jag anser att Minimserver är överlägsen Twonky, både ljudmässigt och användarmässigt. Och varför skulle inte hårdvaran (elektroniken i NAS) ha betydelse?

Däremot förstår jag inte varför du ”tjatar” om fjärrkontroll och gardiner. Är det för att förlöjliga eller...

/mvh
Ja, men inte i en NAS, vänt kablar har jag aldrig gjort i mina anläggningar då det är omöjligt och ja underlag för en Lp 12a. NAS vet jag inte, därav frågorna. Då jag också kör fjäderlösa tolvor och fasta bottenplattor med bara justerskruv så har jag inte de problem många har med sina Lp 12or.
Tack Torig för denna info lägger med dessa i min framtida tankar på att ha en NAS och att allt har en betydelse och är skillnad men väldigt lite varför och vad som gör det.

Skriver aldrig något här för att förlöjliga ngn eller på ngt vis.


[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Sun Jul 15, 2018 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Skummar över delar av tråden, den är snaskig och emotionell. Bill50x's inlägg poängterar att om det är en hörbar förbättring - ännu icke mätbar- så vet vi inte varför den sker och att det behövs bättre mätmetoder för att återupprepa förbättringarna. En rimlig slutsats. Många inlägg protesterar aggressivt mot det. Vad är det jag missar?


Top
   
PostPosted: Tue Jul 24, 2018 14:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Jag tänker att i just det här fallet så borde det vara väldigt mätbart. En "rippad" sinuston t ex. Om den ser annorlunda ut på grund av hur kablar är vända, typ av kabel, underlaget som NAS står på etcetera, då kan man mäta att det faktiskt blir en skillnad. Jag menar då efter att den D/A-omvandlats.

Ett antal saker har nämnts i denna tråd som jag känner mig tveksam till.

Digitalt är också analogt = håller inte med
Källan befinner sig redan i den digitala domänen, läs NAS = håller inte med

Med ovanstående tankesätt hamnar man lätt fel i logiken. En viktig skillnad mellan digitalt och analogt är att den digitala informationsbärande koden inte påverkas på vägen. Om det blir fel skickas det om på nytt. Källan är då rimligtvis D/A-omvandlaren. Ur den betraktningsvinkeln blir det viktiga att D/A-omvandlaren inte påverkas av annat skräp som finns i kabeln och inte är binär kod, (om den nu påverkas). Då kanske man inte behöver investera i superdyra kablar, statiska hårddiskar med mera, utan koncentrera sig på att få bort det där som stör. Och det skulle faktiskt gå att mäta fram.

En annan sak som nämnts i tråden är att Tidal låter sämre än rippad musik från NAS. Håller inte med om det heller. Har roat mig med att jämföra Tidal mot rippad musik under semestern. Det låter varken bättre eller sämre, det beror snarare på hur mixning/mastring är gjord, så resultatet varierar. Detsamma gäller jämförelser med vinyl. Tidal är fantastiskt, för knappa 200:- får man tillgång till hur mycket musik som helst med BRA ljudkvalitet. Finns ingen större anledning att köpa skivor längre vilket i o f s kan vara tråkigt, men ekonomiskt fördelaktigt och utrymmesbesparande.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 25, 2018 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Rälser wrote:
Jag tänker att i just det här fallet så borde det vara väldigt mätbart. En "rippad" sinuston t ex. Om den ser annorlunda ut på grund av hur kablar är vända, typ av kabel, underlaget som NAS står på etcetera, då kan man mäta att det faktiskt blir en skillnad. Jag menar då efter att den D/A-omvandlats.
Man kan mäta ethernetkablar, de mäter olika. Vissa leverantörer (kablar i 200kr-klassen) skickar med mätresultat då man köper kablarna. Samma typ, längd och tillverkade samtidigt mäter helt olika!

En sinuston är en optimalt perfekt vågrörelse, ingen ton är det. En enkel ton är väldigt komplex med in/utsvängning, övertoner, dist mm. Och musik betår av en komplex sörja av olika toner med olika amplitud och fas, start o stopp. Att därför mäta på sinustoner säger inget alls om musikalisk prestanda.
Rälser wrote:
Ett antal saker har nämnts i denna tråd som jag känner mig tveksam till.

Digitalt är också analogt = håller inte med
Källan befinner sig redan i den digitala domänen, läs NAS = håller inte med

Med ovanstående tankesätt hamnar man lätt fel i logiken.
Har du testat något av detta?
Hamna fel i logiken... det gör man om man utgår från något, utan att undersöka saker.
Många har hävdat saker utifrån ett "logiskt perspektiv", men fått äta upp sina ord då något faktiskt testat det.

Angående "Digitalt är också analogt" (du borde ha citerat korrekt) så ÄR detta vedertagen fysik. Bara att mäta o titta efter själv, tex i osciloskop.


Är du nöjd med Tidal, superbra. Streaming blir bättre o bättre.
Förstår att många tar dess fördelar över att rippa själv.
Hur mycket har du optimerat ditt nätverk, NAS mm?

Rälser wrote:
Då kanske man inte behöver investera i superdyra kablar, statiska hårddiskar med mera, utan koncentrera sig på att få bort det där som stör. Och det skulle faktiskt gå att mäta fram.
Ja det vore drömmen.
Tyvärr så gör allt skillnad, vilket är mätbart och upprepningsbart.
Dock är orsaken inte funnen...ÄNNU.
Inget teori kan ÄNNU förklara observationerna.
Detta är exakt så som vetenskapen utvecklas under historien. Dvs inget konstigt.

Därför är det för mig märkligt att detta ifrågasätts, läs vetenskapshistoria. Liknande diskussioner finns hela tiden.
Så mycket skit som Newton, Einstein mm fick utstå. Ja även Ivor T, som kors i taket, påstod att skivspelare kunde vara musikalsiskt olika :shock:
Sedan påstås CD-spelare låta lika...och nu påstås "digitalt" låta lika...

Hur förklarar du att i ett Exaktsystem (DSM som matar Exaktbox med ethernetkablar, är olika bra beroende av om det är en Majik DSM, AkurateDSM eller KDSM som används?
DSM skickar ju bara digitala signaler till Exaktbox där DAC finns.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 25, 2018 13:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
@ Sportbilsentusiasten

Absolut, man kan mäta Ethernetkablar och de mäter olika och har olika prestanda, så är det. Ju längre en kabel blir desto större risk för att en "digital" signal förändras, så är det också. En "digital" signal kan sägas vara en fyrkantsvåg. Ju längre kabel desto större tendens att dessa fyrkantsvågor rundas av och till slut inte uppfattas som ettor och nollor. I normalfallet i ett hem är Cat5 tillräckligt för att säkerställa att så inte sker, men vill man vara på säkra sidan kan man välja Cat6. Har man gjort så är det säkerställt att den binära koden levereras korrekt till D/A-omvandlaren. Går den inte fram korrekt blir det tyst för övrigt, för då stämmer inte informationen med checksumman.

Varför jag nämner sinuston är för att det är väldigt förutsägbart hur den ser ut. Så länge signalen är binär kod har det ingen betydelse hur avancerad musik som den binära koden består av. Därför tänker jag att det skulle vara hyfsat enkelt att med hjälp av en sinuston kunna utläsa om det sker någon påverkan om man ändrar på något i den digitala domänen.

Digitala signaler är analoga, helt korrekt det också, men om man behandlar det som en analog signal och betraktar den som analog så hamnar man snett tänker jag. Om jag skulle försöka mig på ett exempel. Jag var radiotelegrafist i flottan och sände och tog emot morsesignaler. Morsesignaler har vissa likheter med binär kod, de är typ 1 eller 0, av eller på. Att lyssna på en morsekod ger ingenting om man inte vet hur koden ska kodas om till klartext. Anledningen till att man använde morse var att det var betydligt svårare att störa ut än annan kommunikation. Även om det var brus och kanske även störsändare så gick det att urskilja dessa signaler. Något motsvarade borde gälla för en D/A-omvandlare, att 1 eller 0 går att skilja ut från övrigt.

Jag får någonstans för mig att du och jag är hyfsat överens om att just 1 eller 0 inte förvanskas i den "digitala" domänen, därför att TCP/IP säkerställer att det blir rätt, stämmer det?

Jag har inte gjort några medvetna optimeringar ur ett ljudmässigt perspektiv. Men de förändringar jag har gjort har inte lett till några musikaliska skillnader.

Avseende typ av DSM, jag har enbart en teori, för i praktiken kan dessa jämföras med en hub, den skickar bara den digitala informationen vidare. Min teori, om så är fallet, är att annat skräp som påverkar effektivare filtreras bort i de dyrare DSM...

Jag skulle gärna komma och hälsa på för att få höra det du beskriver, men du bor väl i Göteborgstrakten får jag för mig och det blir en skaplig bit att åka.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 25, 2018 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Rälser wrote:
Jag får någonstans för mig att du och jag är hyfsat överens om att just 1 eller 0 inte förvanskas i den "digitala" domänen, därför att TCP/IP säkerställer att det blir rätt, stämmer det?
Ja om vi snackar data.
Men vår erfarenhet av tester är att man behöver skilja på data och information.
- data påverkat ej av att skicka över ethernet (TCP/IP)
- men informationen påverkas, skitskumt med så verkar det vara

Men funderar man över nedan, är det inte otänkbart att det faktiskt blir skillnad.
A/ Ethernet är designat för att leverera data (1 och 0), utan att ta hänsyn till ordning, fasfel (som är samma som tidsfel) och utan hänsyn till krav på realtidsöverföring.
B/ Telefoninät är TVÄRTOM: designade för information. Där rätt ordning är superviktigt, man försöker minimera tidsfel och har skyhöga krav på realtid.

Resultatet blir att telefoninät inte är optimalt för dataöverföring - och datanät inte är optimalt för realtidsinformation (ljud, bild)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 1520 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited