selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1020 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jun 22, 2018 13:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Erik wrote:
torig wrote:
Utvecklingen av LS-NAS har varit väldigt roligt att följa. Efter vad jag förstår är alla ingående komponenter framtagna genom ett noggrant lyssnande mha tune-dem. Men tyvärr är det väl så att en del av komponenterna i LS-NAS, inte längre finns att köpa nya (ex SSD-disken)?

Har det framlyssnats fullgoda ersättningar till det som inte längre går att köpa nytt??

/mvh

Nej, inget som låter bättre har hittats för LS-NAS. Däremot går 320-diskarna att köpa både begagnade men ibland även nya på eBay.
Det är intressant att byta ut de vanliga diskarna i en vanlig NAS mot en 320SSD och lyssna vad den gör.
Tack! Såg på Ebay att det finns ett flertal som säljer 320-diskar. Även moderkortet, Asus E45M1-I Deluxe Mini-itx, verkar ju inte gå att köpa nytt längre, men finns att köpa begagnat på Ebay.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sat Jun 23, 2018 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
cortina wrote:
Bill50x wrote:
Erik wrote:
När det mäter lika men låter fundamentalt olika så kan man
Hörs det en verifierbar skillnad men mäter likadant, ja då har man mätt fel sak. Eller gjort en felaktig analys av mätvärdena. Vi sysslar inte med voodoo här, hörs det en skillnad så finns den rent tekniskt och bör rimligen gå att mäta.
/ B
Så för dig är det helt OK att:
om Linn lyssnar sig till en dyrare lösning som inte (med annat än via tunedem) ger bättre mätvärden så ska de välja den som låter sämre om den är billigare att producera?
Det är en avvägning som Linn får göra. Men det är väl dumt att inte producera bästa möjliga? Jag vidhåller att om man inte mätmässigt kan verifiera en ljudande förbättring så mäter man fel sak eller analyserar mätdata fel. Min egen teori är att svårighetsgraden ökar markant när man har fler variabler att ta hänsyn till. Det som i olika sammanhang brukar kallas för cocktaileffefekten.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Jun 23, 2018 17:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Ja men det vi diskuterar är väl just att tune-dem (ännu) inte kan mätas annat än via lyssning.
Och även Linn hävdar ju (även om de svajar betänkligt idag enligt mig) att de (fortfarande) driver sin utveckling med tune-dem som ledstjärna.
Så du är öppen för att det ska läggas pengar på sånt som inte går att mäta men avfärdar det du inte förstår varför det (ev.) har en betydelse?
Hade det funnits en ”Fluke” eller Bosch” tune-dem-analysator i en dator eller telefonen så hade du köpt alla utvärderingar kring NAS-komponenter? Men litar inte på våra sinnen? Trots att vi pratar om musikalisk upplevelse, inte effeket, buller eller vibrationer?


Top
   
PostPosted: Sun Jun 24, 2018 07:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Bill50x wrote:
cortina wrote:
Bill50x wrote:
Hörs det en verifierbar skillnad men mäter likadant, ja då har man mätt fel sak. Eller gjort en felaktig analys av mätvärdena. Vi sysslar inte med voodoo här, hörs det en skillnad så finns den rent tekniskt och bör rimligen gå att mäta.
/ B
Så för dig är det helt OK att:
om Linn lyssnar sig till en dyrare lösning som inte (med annat än via tunedem) ger bättre mätvärden så ska de välja den som låter sämre om den är billigare att producera?
Det är en avvägning som Linn får göra. Men det är väl dumt att inte producera bästa möjliga? Jag vidhåller att om man inte mätmässigt kan verifiera en ljudande förbättring så mäter man fel sak eller analyserar mätdata fel. Min egen teori är att svårighetsgraden ökar markant när man har fler variabler att ta hänsyn till. Det som i olika sammanhang brukar kallas för cocktaileffefekten.

/ B
Nu trollar du igen genom att försöka tillföra nåt helt irrelevant för att hålla en kvasidiskussion igång. Tråkig attityd.
Du bemöter heller inte min fråga var du kan visa att du nånsin förespråkat lyssning som gör att du skulle välja P2.
Kan du nån gång försöka att diskutera ämne istället för alltid återkomma till att det går och mäta och sen kasta in nåt ovidkommande om luftfuktighet eller coctaileffekt.
Vi gör systematiska tester blint och jämför alltid bara en parameter. Jag har lärt mig att den digitala kedjan är känsligare än den analoga, och liksom i den analoga går det inte att mäta med annat än våra sinnen. Ni som inte bestämt er för att ettor och nollor är perfekta, våga prova.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 24, 2018 07:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
cortina wrote:
Ja men det vi diskuterar är väl just att tune-dem (ännu) inte kan mätas annat än via lyssning.
Och även Linn hävdar ju (även om de svajar betänkligt idag enligt mig) att de (fortfarande) driver sin utveckling med tune-dem som ledstjärna.
Så du är öppen för att det ska läggas pengar på sånt som inte går att mäta men avfärdar det du inte förstår varför det (ev.) har en betydelse?
Hade det funnits en ”Fluke” eller Bosch” tune-dem-analysator i en dator eller telefonen så hade du köpt alla utvärderingar kring NAS-komponenter? Men litar inte på våra sinnen? Trots att vi pratar om musikalisk upplevelse, inte effeket, buller eller vibrationer?
Jag håller med helt. Hur mäter vi skillnaden i vad som kommer ur skivspelaren när vi ändrar nåltryck 0,02 gram? Jag har aldrig sett att det går att mäta och sen korrelera till ljudmässiga förändringen.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 26, 2018 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Erik wrote:
Jag håller med helt. Hur mäter vi skillnaden i vad som kommer ur skivspelaren när vi ändrar nåltryck 0,02 gram? Jag har aldrig sett att det går att mäta och sen korrelera till ljudmässiga förändringen.
+1

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Wed Jun 27, 2018 09:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Nu trollar du igen genom att försöka tillföra nåt helt irrelevant för att hålla en kvasidiskussion igång. Tråkig attityd.
Vad som är tråkigt är din nedlåtande attityd till de som har andra åsikter än du själv.

OM man ändrar nåltrycket 0,02 g OCH hör en verifierbar skillnad DÅ finns det en teknisk skillnad, vad skulle det annars vara? OM den går att mäta är en annan sak, men enligt mig borde den det eftersom man hör en skillnad. Men vi har kanske rent tekniskt inte nått dit ännu?

Men för oss glada amatörer/brukare är det naturligtvis mycket enklare att lyssna och bedöma än att köpa på oss dyrbar testutrustning för att försöka verifiera vad vi hör.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jun 27, 2018 09:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
cortina wrote:
Så du är öppen för att det ska läggas pengar på sånt som inte går att mäta men avfärdar det du inte förstår varför det (ev.) har en betydelse?
Svar, ja. För att det handlar om var för sig mycket små skillnader som sammantaget kan ge en stor skillnad, och jag har varken ork eller tid att göra om jobbet själv.

Ska jag bygga en NAS bygger jag givetvis en sådan med de komponenter som seriösa testare lyssnat fram. Och det kan (mycket väl?) vara så att det med dagens teknik inte går att verifiera med mätningar. Min poäng är dock fortfarande, hör man en skillnad så finns där en skillnad rent tekniskt.

Men, för den som är intresserad och inte helt innesluten i sin egen bubbla, så finns det forskning som påvisar att vissa förändringar faktiskt påverkar människan direkt och inte apparaterna man lyssnar på. Jag har letat på nätet men just nu inte hittat något matnyttigt att länka till. Framför allt handlar det om elektricitet i vår absoluta närhet, tex om man sitter nära eluttag och liknande. Enid Lumley skrev redan på sent 70-tal/tidigt 80-tal om dessa fenomen. Hon var dock ganska extrem i sina tester, bland annat skulle man inte ha någon metall i sin lyssningssoffa/fotölj. Hon menade också att om hon lyssnade på musik i sitt rum och lyste med en ficklampa på ett av baselementen så fick hon en försämring av ljudet. Hon var dock tidigt ute med att det var musiken som blev sämre, inte ljudet.

De som el-sanerar rum tex menar ju att man inte ska ha några slingor av el gående runt om rummet eftersom detta är att likna vid en stor spole. Om en sådan kan påverka människor borde den kunna påverka apparater också. Ett sätt att lösa detta kan vara att dra elen i skärmande rör istället för de vanliga VP-rören i plast. Alternativt dra skärmad kabel i rören. Jag har sett båda varianterna.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jun 27, 2018 09:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
I de två inläggen ovan talar du emot dig själv, som vanligt, Bill. Det är trolleri och nedlåtande inställning till användande av andras tid.
Det tråkiga är din attityd att det är viktigare att säga emot än att vara konstruktiv. Det visas tydligt av de två senaste inläggen.

Och du har fortfarande inte hittat något av dina inlägg som verifierar att du är typ P2?

/Erik


Top
   
PostPosted: Wed Jun 27, 2018 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Bill50x wrote:
Erik wrote:
Nu trollar du igen genom att försöka tillföra nåt helt irrelevant för att hålla en kvasidiskussion igång. Tråkig attityd.
Vad som är tråkigt är din nedlåtande attityd till de som har andra åsikter än du själv.

OM man ändrar nåltrycket 0,02 g OCH hör en verifierbar skillnad DÅ finns det en teknisk skillnad, vad skulle det annars vara? OM den går att mäta är en annan sak, men enligt mig borde den det eftersom man hör en skillnad. Men vi har kanske rent tekniskt inte nått dit ännu?

Men för oss glada amatörer/brukare är det naturligtvis mycket enklare att lyssna och bedöma än att köpa på oss dyrbar testutrustning för att försöka verifiera vad vi hör.

/ B
Och varför skulle inte det gälla i ett digitalt nätverk?


Top
   
PostPosted: Wed Jun 27, 2018 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Bill50x wrote:
Erik wrote:
Nu trollar du igen genom att försöka tillföra nåt helt irrelevant för att hålla en kvasidiskussion igång. Tråkig attityd.
Vad som är tråkigt är din nedlåtande attityd till de som har andra åsikter än du själv.

OM man ändrar nåltrycket 0,02 g OCH hör en verifierbar skillnad DÅ finns det en teknisk skillnad, vad skulle det annars vara? OM den går att mäta är en annan sak, men enligt mig borde den det eftersom man hör en skillnad. Men vi har kanske rent tekniskt inte nått dit ännu?

Men för oss glada amatörer/brukare är det naturligtvis mycket enklare att lyssna och bedöma än att köpa på oss dyrbar testutrustning för att försöka verifiera vad vi hör.
Och varför skulle inte det gälla i ett digitalt nätverk?
Har jag påstått det?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jun 27, 2018 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Bill50x wrote:
Erik wrote:
Bill50x wrote:
Vad som är tråkigt är din nedlåtande attityd till de som har andra åsikter än du själv.

OM man ändrar nåltrycket 0,02 g OCH hör en verifierbar skillnad DÅ finns det en teknisk skillnad, vad skulle det annars vara? OM den går att mäta är en annan sak, men enligt mig borde den det eftersom man hör en skillnad. Men vi har kanske rent tekniskt inte nått dit ännu?

Men för oss glada amatörer/brukare är det naturligtvis mycket enklare att lyssna och bedöma än att köpa på oss dyrbar testutrustning för att försöka verifiera vad vi hör.
Och varför skulle inte det gälla i ett digitalt nätverk?
Har jag påstått det?

/ B
Ja, det har du ditt lilla troll. Det har drivit din tes hela denna tråd.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 27, 2018 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Bill50x wrote:
Erik wrote:
Och varför skulle inte det gälla i ett digitalt nätverk?
Har jag påstått det?
Ja, det har du ditt lilla troll. Det har drivit din tes hela denna tråd.
Det har jag inte. Mina synpunkter är generella. Dvs, hörs det en skillnad är den teknisk, dvs går att mäta. Möjligen inte med dagens teknologi.

Om vi vänder på resonemanget; Vad anser du skulle skapa en skillnad i musikalisk återgivning?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jun 27, 2018 22:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 900
Bill50x wrote:
Erik wrote:
Bill50x wrote:
Har jag påstått det?
Ja, det har du ditt lilla troll. Det har drivit din tes hela denna tråd.
Det har jag inte. Mina synpunkter är generella. Dvs, hörs det en skillnad är den teknisk, dvs går att mäta. Möjligen inte med dagens teknologi.

Om vi vänder på resonemanget; Vad anser du skulle skapa en skillnad i musikalisk återgivning?

/ B
Jag har aldrig påstått VAD som skapar skillnaden utan ATT det är en skillnad. Du har ALLTID ifrågasatt att vi kan höra det. För första gången har du rätt, dina synpunkter är generella. Men de tillför absolut ingenting eftersom de bara är till för att metodmässigt driva debatten. Att det går att mäta eller inte är helt ointressant och passar i en tråd på faktiskt.se.
Har du funderat vidare på vad som bekräftar dig till P2 enligt alla dina inlägg? Innan du bemöter det bekräftar du för mig att du inte är seriös.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 27, 2018 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Jag har aldrig påstått VAD som skapar skillnaden utan ATT det är en skillnad.
Nej, du har aldrig påstått VAD som skapar skillnaden. Det är just det som är bristen i din argumentation. Ska jag bara acceptera din åsikt utan någon som helst förklaring eller försök till detta? varför ska jag lita på dig, du som inte ens visar ett försök till att förstå andras bevekelsegrunder och än mindre kan hålla en trevlig ton när du diskuterar? Förmodligen är du jättetrevlig IRL och vi kanske skulle komma mer överens än vad vi gör här. Det får väl framtiden utvisa :-)

Alltså, vi strävar alla (förhoppningsvis) efter bättre återgivning av musik. Vi har lite olika metoder och synsätt att nå dit, så långt kan vi väl vara överens?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 291 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1020 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited