selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 19:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jul 02, 2018 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Eftersom jag nu själv är på G att bygga en NAS så har jag läst på lite om LS-NAS (som jag nu lärt mig att den kallas) http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1596 men upptäckt att det mesta som rekommenderas är utgångna produkter och / eller svåra att få tag i. Datorvärlden är mycket mer snabbrörlig än hifi-världen! Det måste ju i stort sett vara omöjligt att hålla koll på alla produkter och hur de interagerar med varandra.

Men OM man vill ha en rask NAS med åtminstone 8 TB utrymme (dvs rymmer både en SSD/M2 och en 3,5" disk), som är tyst och tillräckligt snabb för audiofiler upp till 24/192 - vad gör man då? En NAS med enbart SSD'er blir i detta fall hiskeligt dyr.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jul 03, 2018 12:29 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Behöver man egentligen ha SSD av annan orsak än att de är tystare? Jag har räknat lite på vilka dataflöden det blir med 24 bitar och 192 KHz sampling: 24 x 192.000 = 4.608.000 bitar per sekund. Alltså cirka 5 Mb/s avrundat uppåt. Det här klarar ju vilken mekanisk disk och nätverk som helst. Har jag missat någonting här?


Top
   
PostPosted: Tue Jul 03, 2018 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
SSD är tystare, ja. Förhoppningsvis håller de längre också. De är mindre i storlek dessutom (oftast 2,5"). Drar mindre ström och avger mindre värme. Men än så länge dyrare per MB vilket iofs borde betyda att de (på sikt) blir allt billigare, mekanik kostar pengar. Det har ju lanserats en 13 TB SSD vilket torde räcka långt, vilket man iofs tycker när varje storleksgräns bryts. Än så länge väldigt dyrt förstås.

Att ha en egen disk för OS och programvaror är iofs en fördel, en idag vanlig kombination är en M2 SSD (pci-Express) tillsammans med en typ 8 TB hårddisk. En kombination som är snabb och kan lagra hela ens musiksamling tämligen enkelt. Väljer man en hårddisk med 5400 varv/minut så blir den ganska tyst och kall också.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jul 04, 2018 18:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Eftersom jag nu själv är på G att bygga en NAS så har jag läst på lite om LS-NAS (som jag nu lärt mig att den kallas) http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1596 men upptäckt att det mesta som rekommenderas är utgångna produkter och / eller svåra att få tag i.
Det utgångna produkterna (ex moderkortet och SSD-diskar), kan du lätt hitta på t ex Ebay. Det gjorde jag iaf efter att ha gjort en sökning.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Wed Jul 04, 2018 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Bill50x wrote:
Eftersom jag nu själv är på G att bygga en NAS så har jag läst på lite om LS-NAS (som jag nu lärt mig att den kallas) http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1596 men upptäckt att det mesta som rekommenderas är utgångna produkter och / eller svåra att få tag i.
Det utgångna produkterna (ex moderkortet och SSD-diskar), kan du lätt hitta på t ex Ebay. Det gjorde jag iaf efter att ha gjort en sökning.
Jag är lite tveksam till att köpa begagnad elektronik i form av öppna kretskort. Vem vet hur dessa har hanterats, tex med avseende på ESD? De kan mycket väl ha åsamkats skador som dyker upp först efter åtskilliga månaders drift.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jul 05, 2018 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Problemet är ju även lagringsutrymmet. Den aktuella versionen av Cooler Master Elite 120 tar bara 4 SSD och jag behöver utrymme för ca. 4 TB. Kan någon rekommendera ett annat case? Eller måste jag bygga 2 x LS-NAS?
Nätdelen var även ömöjlig att hitta här efter sökning igår.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Thu Jul 05, 2018 11:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Har inte läst LS-NAS-tråden på länge men känns som att det inte gjordes fullt så mycket jämförelser just på lådan, så tror att det kan vara bättre gena där än på många andra områden.

(4TB lät mycket! Imponerande att ha så mkt BRA musik. Jag har väsentligt mindre men känner ändå att jag med lätthet skulle kunna lyfta ut en hel del ifall det börjar bli fullt.
Är ju inga problem kopiera tillbaka sen.)

Ang beg diskar: Jag har flera och även beg. moderkort och har inte haft ngt problem. Priserna på beg 320 emellanåt gör ju att det inte är total katastrof ifall ngn skulle ge upp (jmf med nypris- de var ju svindyra nya.)


Top
   
PostPosted: Thu Jul 05, 2018 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
4TB är ett absolut minimum för mig, så det blir ganska dyrt med ssd'er, en 4TB Samsung kostar i dagsläget 10.999:- på Webhallen... Ännu större problem 11 tusen är ju inte så dyrt med tanke på vad Linns grejor kostar) är just att de "godkända" SSD'erna inte finns i några större storlekar. Visst kan man meka med att ha alla filer någon annanstans och bara den bästa musiken (som man lyssnar oftast på) på NAS'en men det kräver en viss hantering. Idealet vore att ha all musik på ett ställe och en backup någon annanstans (lämpligen hos en kompis, dvs ett fysiskt avstånd med tanke på brand, inbrott etc)

Är det generellt så att SSD är bättre i en NAS än snurrande diskar eller finns det mekaniska diskar som är lika bra som de sämsta SSD'erna? Bortsett från ljudnivån då, men jag har ändå inte tänkt att ha NAS'en i lyssningsrummet.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jul 05, 2018 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Tendaberry wrote:
Problemet är ju även lagringsutrymmet. Den aktuella versionen av Cooler Master Elite 120 tar bara 4 SSD och jag behöver utrymme för ca. 4 TB. Kan någon rekommendera ett annat case? Eller måste jag bygga 2 x LS-NAS?
Nätdelen var även ömöjlig att hitta här efter sökning igår.
Fördelen med 2,5" SSD'er är att man kan sätta dem i stort sett var som helst, det behövs ingen dedikerad vagga. Det behövs bara lite dubbelhäftande skum-tejp så kan man tex sätta dem i botten på chassit. Begränsningen är väl snarare antalet anslutningar till moderkortet.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Sep 17, 2018 17:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Läst lite trådar om NAS:ar nu.

Förslag på lämplig en-disks-NAS?

RAID känns inte nödvändigt, bättre att ha en riktig
backup på annat geografiskt ställe. Därför känns det
som att jag klarar mig med en disk.

I o f s kan det ju vara bra att kunna komplettera med
en till när den första blir full.

Så, vad är i så fall att föredra av följande två-disks-
alternativ:

QNAP 231P2, 1GB, Quadcore - 2800kr
QNAP 231P2, 4GB, Quadcore - 3500kr
QNAP 251B, 2GB, Dualcore - 3700kr
QNAP 253Be, 2GB, Quadcore - 4200kr

Ovanstående alternativ är de som verkar vara mest
bang-for-the-buck av QNAP:arna med tanke på bl a
minne, pris, processor och lanseringsår.

Hur pass viktigt är det med minne resp processor
för att skicka omkring musik lite kors och tvärs?

Minne går ju att vid behov uppgradera i efterhand, värre
att byta processor.

Jag tror inte att det blir aktuellt att streama film
Från NAS:en, så endast musik.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4 ... 17,4720767

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Mon Sep 17, 2018 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
NetOnNet brukar ha bra priser på QNAP, bevaka


Top
   
PostPosted: Mon Sep 17, 2018 18:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
NetOnNet brukar ha bra priser på QNAP, bevaka
Yes, men vilken ska jag köpa då? :)

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Mon Sep 17, 2018 19:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
M4gnetic wrote:
NetOnNet brukar ha bra priser på QNAP, bevaka
Yes, men vilken ska jag köpa då? :)
Jag står också i begrepp att skaffa en ny NAS (Netgear Ready NAS NV+ stånkar fortfarande förtjänstfullt, men hur länge till?).

LS-NAS delarna är ju utgångna för länge sedan och att köpa gammalt nu för att ha under kanske 10 år till känns inte vettigt.


Top
   
PostPosted: Mon Sep 17, 2018 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag fick rekommendationen att satsa på en HP ProLiant Microserver. Den har funkat problemfritt sen dag ett. Strulet i nätverket har kommit från ComHem routrar.

I den sitter en lightversion av Microsoft server operativsystem. Där funkar Kazoo Server som jag kör med perfekt. Rekommendationen och att valet föll på den lösningen var att att en sån kombination är mycket kraftfullare och flexiblare (enklare att styra och installera program på) än en ren NAS. Tidigare hade jag haft en del strul med att få ordning på musiken och styrningen från Netgear NASar.

Lite dyrare, men jag är mycket nöjd. Fläktarna väsnas precis som på NASarna, så den står i städskrubben.

Annars är det väl oftast QNAP som rekommenderas från Linn om man ska köpa något färdigt i butik. Med Intel processor så att Kazoo Server funkar, om man vill köra med den. Miminserver verkar funka på det mesta, men jag har inte prövat den (alltför lat). RAID verkar onödigt. Bättre med fysisk backup på annan plats. Men då behövs kontrollprogramvara som funkar på NASarna... (tillbaks till mitt val av HP microsever).

Jag tycker det låter bra också när jag spelar musik på DS.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Sep 20, 2018 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Ingen som kan ge ett konkret råd om vilken NAS jag ska köpa?

En- eller tvådiskslösning, se inlägg ovan.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited