selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 13:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Köpa ny NAS, vilken?
PostPosted: Wed May 09, 2018 12:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Har en Synology DS112+, en disk.

Känner att jag behöver skaffa mig en nya NAS, med två diskar.

Billig, stabil och skall fungera utmärkt ihop med Linn DS.

Tips? (Nu menar jag billig,, dvs några tusingar, inte mer) Helst en Synology, men jag är inte bunden s.a.s.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed May 09, 2018 16:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Sorry, känner inte till Synology så bra. Är inne på min tredje Qnap nu, är väldigt nöjd. En QNAP TS-231P2-1G med 2x2TB får man här för 319,- i paket, verkar vettigt för din budget. Den har en 1,7 GHz Quadcore processor och 1 GB RAM (finns även med 4 GB).

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Wed May 09, 2018 17:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Och jag som gillar Synology :D

Kör med en DS215 själv och är nöjd med den (som renodlad musikserver).

Ser att den version som finns nu heter 218... cirka 2500:- plus hårddiskar.


Top
   
PostPosted: Wed May 09, 2018 17:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Hultin wrote:
Och jag som gillar Synology :D

Kör med en DS215 själv och är nöjd med den (som renodlad musikserver).

Ser att den version som finns nu heter 218... cirka 2500:- plus hårddiskar.
Funkar den fullt ut med Linns appar? Kör iPad, Iphone, Mac book...

Kan man ladda på Minimserver? (Vet inget om den, men sägs vara bra)

Kommer bara köra musik, och backup för foto.

Ser det finns tre olika DS218,, + J och Play

Vilken skall man ha?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed May 09, 2018 19:23 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Tendaberry wrote:
Sorry, känner inte till Synology så bra. Är inne på min tredje Qnap nu, är väldigt nöjd. En QNAP TS-231P2-1G med 2x2TB får man här för 319,- i paket, verkar vettigt för din budget. Den har en 1,7 GHz Quadcore processor och 1 GB RAM (finns även med 4 GB).
319 kr! Var någonstans då? Måste vara felskrivning eller?


Top
   
PostPosted: Wed May 09, 2018 22:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Jag tror att det är, i ökande prestandaordning - play (1gb ram), vanlig (2gb ram) och + (2 GB ram uppgraderingsbart och Intel CPU).

Tendaberry bor nog i ett land med Euro som valuta.... 319kr är lite för bra för att vara sant....

Minimserver kan jag inte svara på - jag har nöjt mig med standardlösningen och kör minds via dator, ipad eller telefonen. Funkar bra. Dock kan jag ibland reta mig på sökfunktionen men överväger att gå över till en roonlösning.


Top
   
PostPosted: Wed May 09, 2018 22:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Roonlösning?

Sökfunktionen, är det något som inte funkar? Jag har haft problem med indexering när jag sorterar på vissa saker.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed May 23, 2018 10:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
QNAP TS212 med WD Caviar read hårddiskar. Kört dessa helt problemfritt i ett antal år. En nackdel är att det inte går att köra Kazoo Server på den. Har jag personligen inga problem med eftersom jag kör Minim Server. 1.695:- på Dustin. Till det kommer hårddiskar. WD Caviar Red är speciellt framtagna för NAS och är väldigt tysta och ligger bra i pris.


Top
   
PostPosted: Wed May 23, 2018 20:38 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Rälser wrote:
QNAP TS212 med WD Caviar read hårddiskar. Kört dessa helt problemfritt i ett antal år. En nackdel är att det inte går att köra Kazoo Server på den. Har jag personligen inga problem med eftersom jag kör Minim Server. 1.695:- på Dustin. Till det kommer hårddiskar. WD Caviar Red är speciellt framtagna för NAS och är väldigt tysta och ligger bra i pris.
När jag köpte min NAS testade jag olika hårddiskar eftersom jag ville ha så tysta som möjligt. WD Red (WD30EFRX) var billiga och väldigt tysta på tomgång men knattrade jättemycket när de sökte. Det var ett dj…a hallå. Lät som dovt poppande popcorn ungefär. Till slut blev det Seagate NAS HDD (ST3000VN000) eftersom de var nästan lika tysta på tomgång men knattrade mycket mindre när de sökte. Seagate Surveillance HDD (ST3000VX006) var också tysta.


Top
   
PostPosted: Wed May 23, 2018 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Bipen wrote:
Rälser wrote:
QNAP TS212 med WD Caviar read hårddiskar. Kört dessa helt problemfritt i ett antal år. En nackdel är att det inte går att köra Kazoo Server på den. Har jag personligen inga problem med eftersom jag kör Minim Server. 1.695:- på Dustin. Till det kommer hårddiskar. WD Caviar Red är speciellt framtagna för NAS och är väldigt tysta och ligger bra i pris.
När jag köpte min NAS testade jag olika hårddiskar eftersom jag ville ha så tysta som möjligt. WD Red (WD30EFRX) var billiga och väldigt tysta på tomgång men knattrade jättemycket när de sökte. Det var ett dj…a hallå. Lät som dovt poppande popcorn ungefär. Till slut blev det Seagate NAS HDD (ST3000VN000) eftersom de var nästan lika tysta på tomgång men knattrade mycket mindre när de sökte. Seagate Surveillance HDD (ST3000VX006) var också tysta.
Dyrt men tyst är att använda SSD.
Ett trick är också att koncentrera sig på 5400 rpm-diskar. De är mycket tystare än sina 7200 rpm-bröder. Likaså är 2,5"-diskar normalt sett mycket tystare och finns ju numer i lite större storlekar till rimliga priser.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2018 08:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Det som avgjorde mitt val av NAS var att den måste vara totalt tyst då vi bor i en liten lägenhet och NASét står i vardagsrummet.
Jag är otroligt känslig för sådant som jag uppfattar som störande ljud, så som knattrande HDD, susande/surrande fläktar osv.
Så för mig föll valet på en fläktlös Qnap HS210 med två st 500gb SSD-diskar i. Rymmer hela min skivsamling, funkat klanderfritt sedan dag ett.
Kör Minimserver och Kazoo.
Kan inte uttala mig om hur den står sig mot andra NAS rent musikaliskt då jag inte jämfört, ska väl tilläggas att jag mestadels lyssnar på musik via LP12:an när det inte är slölyssning.


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2018 08:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Mina WD Red, 4TB styck, är tysta och knattrar inte som popcorn, långt därifrån. Helt tysta är dom inte, skulle inte kunna ha min NAS i samma rum som ljudanläggningen. I sådana fall ska man nog gå på SSD-diskar som Bill föreslår. Men vill man ha en prisvärd NAS och inte behöver ha den i samma rum som ljudanläggningen så tycker jag att QNAP TS 212 med WD Red fungerar alldeles utmärkt.

Min erfarenhet, det finns säkert många andra minst lika bra alternativ.


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2018 08:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Nov 28, 2014 10:19
Posts: 171
Det här med hur olika NAS låter musikaliskt. Påverkar de musikaliskt över huvud taget? Är det någon som faktiskt har upplevt det? Jag har inte gjort några jämförelser men förhåller mig skeptisk till det. Om inte det rent mekaniska ljudet från knattrande hårddiskar stör ljudet förstås. Vi pratar om digital avläsning. Om olika NAS skulle avläsa den digitala informationen olika, eller snarare hårddiskarna kanske, så skulle det vara en källa till stora problem rent allmänt, inte bara om vi pratar avläsning till ljud. Olika typer av dataapplikationer skulle sannolikt få stora problem om avläsning av ettor och nollor inte sker korrekt från hårddiskar, rent allmänt. Jag tror att den felkällan är försumbar, annars borde det vara ett välkänt problem.

Om en NAS kan påverka hur det låter musikaliskt så är jag väldigt nyfiken på hur det i så fall skulle gå till.


Top
   
PostPosted: Thu May 24, 2018 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Rälser wrote:
Om en NAS kan påverka hur det låter musikaliskt så är jag väldigt nyfiken på hur det i så fall skulle gå till.
Det finns de som hör skillnad mellan olika NAS och det har även gjorts en del förklaringar till varför. Förmodligen är det inte bitströmmen i sig som påverkas, i så fall skulle det inte gå att köra vanliga program heller från den apparaten, precis som du själv påpekar. Det som det oftast spekuleras i är om det distribueras skräp via alla anslutningar som kan påverka DAC'en. Fast på nåt sätt tycker jag det är dåligt om en DAC påverkas av sådant. Och det borde gå att eliminera i hög grad genom en kort sträcka trådlös överföring.

Vill man ha den bästa NAS'en utan att behöva lyssna sig fram kan man ju tex göra så här:
http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=1596

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue May 29, 2018 18:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun Sep 06, 2009 10:14
Posts: 469
Location: Luleå
Jag har två NASar hemma en QNap HS251 och en Naim Uniti Core.
Har också provat en del andra.
Uniti Core tycker jag ger den bästa musikaliska upplevelsen.
Dock tycker jag att "hårddisken" har en avgörande betydelse.
Senaste testet för ett år sedan blev Samsung SSD 840 EVO och 850 EVO bäst-i-test.

_________________
//Micke

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited