selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 16:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri May 04, 2018 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Ja då kom nästa höjning på SERVICE !! detaljer HUR tänker man.
Om man nu vill att man skall köpa och vårda sin tolva hur funderar man då runt dessa saker.
Blir svårt att motivera att kunden skall betala ännu en ökning på 200 % på servicedetaljer, nu saknas bara att man höjer fjäderkitet också så har man bäddat för att flera av användarna inte har råd eller struntar att serva sina Lp 12 or med Linns egna delar.

Så nu gick olja till lagret upp 200 % i den lilla förpackningen 2,5 ml till 12 pund från 4 och den stora förpackningen från 13,81 pund till 30 pund.
Så ett tips köp den stora förpackningen vilken blir mkt billigare / ml och där den stora räcker till ca 40 byten mot 1 i den lilla.

Så LINN service detaljer till din tolva kostar idag :
Belt £50
Oil £12
Springkit, gummin, bricka, mutter £16,20

Dvs ca : £78,20 incl VAT = ca 900 SEK, vad det hamnar på tot om man köper detta i Sverige vet jag inte.

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Fri May 04, 2018 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Förstår inte varför du går igång så...
1000kr på något man gör så pass sällan är väl inga problem.


Top
   
PostPosted: Sat May 05, 2018 09:29 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Thu Mar 22, 2018 14:05
Posts: 46
Location: Göteborg
Det är väl att det är så stora procentuella höjningar och inte antalet kronor. Nyligen höjde de motor och drivrem ganska mycket också. Det vore smartare av Linn att höja litet men med tätare intervall. Att koka grodan långsamt så att säga.


Top
   
PostPosted: Sat May 05, 2018 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Bipen wrote:
Det är väl att det är så stora procentuella höjningar och inte antalet kronor. Nyligen höjde de motor och drivrem ganska mycket också. Det vore smartare av Linn att höja litet men med tätare intervall. Att koka grodan långsamt så att säga.
sportbilsentusiasten wrote:
Förstår inte varför du går igång så...
1000kr på något man gör så pass sällan är väl inga problem.
Tack Bipen för förståelsen.
Välkommen tillbaka Sportis !

Ja som jag tänker så är det på nästa generation som tar över de Lp 12or som står undanställda i garderober/förråd och inte används för tillfället.
Har hört en del historier om att man som Far/Mor vill ge bort den Lp 12a som har funnits i familjen men har varit i ett dåligt servat skick och kanske varit det de senaste 20 åren.
Har varit med och väckt Lp 12or till liv som stått en 20-25 år och servat upp dem och de skall gå vidare i nästa generation.

Vilka är det som står på Bengans och Ullared eller i en liten fin skivbutik i Förslöv, jo det är ju vi 55 + förstås men det är också de som är 17 år och mer vilket vi alla har uppmärksammat och det är ju dessa ungdomar som vi skall se till att få in i Linn familjen som tyvärr har en ansträngd budget och vill lyssna på musik, där service det. blir för dyra vilket föräldrar också tycker.
Synd isf att man då kanske köper en RP 1a (för samma peng som en service ) som presterar hyffsad musik dock men inte lika bra som en servad äldre Lp 12a.
Det är här vi slår undan fötterna på den nya generationen som vi vill skall gå vidare med Pappans/Mammans eller familjens Lp 12 a och då skall vi inte höja priset på service detaljerna !
Håll priserna vettiga på service detaljer från Linn för dessa har bäst kvalité, så slipper vi dåliga kopior från Ebay och svenska företag som säljer kopior som inte håller måttet.
Vore ju tragiskt om man köper en rem som finns på Ebay för 2 pund och är för kort trots att den påstås passa Lp 12an där fjädring och spelare knappt fungerar för den är för kort och tom så att motor får kämpa.
Och oljan från bilen får duga som smörjning till lagret, vilket vore katastrof !

Hade det nu varit så att man hade kommit med en ny förbättrad produkt (rem, motor, olja ) så hade jag inte reagerat så här och att de hade presterat bättre än den gamla, men så är det inte man har bara höjt dem med 100 tals procent och man undrar ju då fortfarande varför ?
Normal prishöjning på en produkt är normalt 3-4%, allt annat är löjligt.

Nä tänk på nästa generation och de som vill serva sin std 12a och spela musik vilket den är till för, att ge oss en avkopplande njutning för en vettig peng inte överpriser på en olja som kostar max 100 kr /liter i inköp och tar ut 55 000 kr litern till våra användare.

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Sun May 06, 2018 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
LinnArts wrote:
Normal prishöjning på en produkt är normalt 3-4%, allt annat är löjligt.
Här har du fel.
På billiga produkter som dessa kan det räcka med en liten prisjustering i tillverkarledet för att påverkan ska bli stor på konsumentpriset.

Vi snackar SMÅ serier här, troligen har Linn tidigare köpt upp ett lager som nu behövdes ersättas. = Ny upphandling som blev dyrare...
Och i digitala åldern blir mekaniska prylar allt mer kostsamma.

Några 100-lappar kommer inte påverka den som överväger service.


Ska man hetsa upp sig, ska man göra det där Linn inte levererar bättre produkter över tid och slarv. Som Radikal där motorn tar i vissa fötter och dödar prestandan. Eller tonarmskabeln som är sämre än den gamla (troligen även där lagret av gamla slut = nyupphandling men de hittade inte en lika bra)

Alla är inte lika seriösa som Lejonklou som konstruerade om hela förstärkarkortet då en komponent försvann, och där ersättaren var sämre.


Top
   
PostPosted: Sun May 06, 2018 14:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Jag tror att anledningen till Linns höga priser på reservdelar är att det ingår service i priset. Köper du tex ett Cirkus kit så monteras det gratis av handlaren. Jag har nog inte betalat för någon LP-12 service någonsin hos Linnhandlare utan bara betalat delarna. Alltså en medveten strategi att motverka att man gör service själv eller använder icke anslutna serviceverkstäder. Därför kan jag förstå din frustration Lennart. Även om du är bra på det du gör blir det väldigt tufft att konkurrera med de etablerade Linnhandlarna om du måste köpa delar till fullt pris.


Top
   
PostPosted: Sun May 06, 2018 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
sportbilsentusiasten wrote:
LinnArts wrote:
Normal prishöjning på en produkt är normalt 3-4%, allt annat är löjligt.
Här har du fel.
På billiga produkter som dessa kan det räcka med en liten prisjustering i tillverkarledet för att påverkan ska bli stor på konsumentpriset.

Vi snackar SMÅ serier här, troligen har Linn tidigare köpt upp ett lager som nu behövdes ersättas. = Ny upphandling som blev dyrare...
Och i digitala åldern blir mekaniska prylar allt mer kostsamma.

Några 100-lappar kommer inte påverka den som överväger service.


Ska man hetsa upp sig, ska man göra det där Linn inte levererar bättre produkter över tid och slarv. Som Radikal där motorn tar i vissa fötter och dödar prestandan. Eller tonarmskabeln som är sämre än den gamla (troligen även där lagret av gamla slut = nyupphandling men de hittade inte en lika bra)

Alla är inte lika seriösa som Lejonklou som konstruerade om hela förstärkarkortet då en komponent försvann, och där ersättaren var sämre.
Tror jag inte med mitt normala jobb som inköpare hamnar man ungefär här per år på 3-4 % som tillverkare/leverantörer har i prishöjning annars får man inte vara med.
Då borde huvuden rulla på inköpsavdelningen på Linn isf, men det kanske det har gjort.
När man inte tar fram en bättre produkt eller kan motivera varför så blir det inte seriöst och blir konstigt när man är ett så välkänt bolag som Linn.
Men skall man låta produkten bära kostnaden för timpeng vid service så blir de ju dyra. Måste bli svårt att motivera när man förklarar för kunden.

Jo det är precis vad jag tror att några hundralappar gör, det blir att man inte servar hos Linn vilket man vill från Linns sida men det ser ut som att man misslyckas med det.
Det som händer är att man servar själv och inte använder Linn delar eftersom man höjer priser på dessa detaljer vilka borde vara billiga så att hen köper kvalitetsprodukter och servar sin Lp 12a och vi får ut på marknaden Lp 12 or som har bra delar i sig och håller en hög std på beg marknaden.
Den är viktig, för alla har inte råd att köpa nytt.

Jag hetsar inte upp mig bara för att jag skriver 10 stora bokstäver utan vill belysa detta misstag man gör för framtiden.
Det du skriver ovan är iofs rätt ang Radikal motorn och är vedertaget att man isf tar bort skruven alt borrar om hålen och vrider hålbilden så den inte tar i.
Detta har med en miss från Linn att inte se till att plinten är lika hög på alla modeller så hade detta aldrig hänt.
Woodsong har anammat detta där plinten är lite högre än std Linn då händer inte detta.
Tonarmskabeln använder jag själv inte då jag tycker den inte håller måttet i förhållande till pengen den kostar, här är Chord redan från den lägre hierarkin betydligt bättre.

Han verkar seriös när man läser vad du skriver men tror ändå att flera som tillverkar saker som är kvalitativa hade gjort om konstruktionen om man hade hittat detta problem.
Har aldrig hört hans hifi men fungerar och låter säkert ypperligt.

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Sun May 06, 2018 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Freddy wrote:
Jag tror att anledningen till Linns höga priser på reservdelar är att det ingår service i priset. Köper du tex ett Cirkus kit så monteras det gratis av handlaren. Jag har nog inte betalat för någon LP-12 service någonsin hos Linnhandlare utan bara betalat delarna. Alltså en medveten strategi att motverka att man gör service själv eller använder icke anslutna serviceverkstäder. Därför kan jag förstå din frustration Lennart. Även om du är bra på det du gör blir det väldigt tufft att konkurrera med de etablerade Linnhandlarna om du måste köpa delar till fullt pris.
Jaa Freddy du har säkert rätt där, men genom att köpa de "dyra" delarna har man betalt servicen också och även bytet.
Vore inte det mer rätt att få en faktura med delar med "rätt pris"och arbetskostnad och framför allt seriösare tycker jag, vet inte om ngn annat service ställe skulle gjort så.
Spännande om man åkte till Toveks med bilen och fick en faktura med 6000 kr på 3 delar och inget arbete, skulle inte tas emot seriöst tror jag.
Den strategin fungerar inte i längden, för den dödar sig självt med höga priser och de som vill och kan gör servicen ändå fast gör den då inte med Linn delar utan ngn billig kopia som fungerar dåligt vilket inte är bättre.
Och ju högre pris på service detaljer desto fler kommer att lämna Linn och framför allt deras service men det är ju vad jag tror.
Man vill ha en service faktura med vad delarna kostar och vad man gjort med spelaren och vad arbetet kostar vilket jag är övertygad över.

Som du vet så konkurrerar jag inte med Linn eftersom det jag gör har inte Linn alls.
Service gör jag på Linn spelare bara för att de kunder jag har skall få en högkvalitativ övergång en sk overhaul av sina spelare där jag lägger ner betydligt mkt mer arbete/rengöring för att hen skall få en så bra och fin spelare så möjligt och givetvis med Linn std delar till servicen då de har högst kvalité där delar och montagearbete separeras för ett tydligare pris för vad som är vad.
Och stannar kunden under arbetets gång så bjuds det på både kaffe och lunch ibland. Kan ju inte bli bättre än om kund är med under hela tiden man jobbar med deras spelare så har de ju hela förloppet och vet absolut vad de betalar för.

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Mon May 07, 2018 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
LinnArts wrote:
Kan ju inte bli bättre än om kund är med under hela tiden man jobbar med deras spelare så har de ju hela förloppet och vet absolut vad de betalar för.

[O/] Lennart/LinnArts
Det är nog olika i olika branscher. min erfarenhet är att det är bättre att kunden är med när man lägger upp offert och orderbekräftelse (vilken kund ifrågasätter det han själv har accepterat som en riktig kostnad?) men att de ska hållas borta från själva arbetet. Gäller det hantverk och byggnation i det egna hemmet kan det ibland vara bra att ha med kunden som då löpande får tycka/bestämma vad som ska göras. Men då ska man ha kommit överens om vad det innebär med tillkommande arbeten...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon May 07, 2018 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Bill50x wrote:
LinnArts wrote:
Kan ju inte bli bättre än om kund är med under hela tiden man jobbar med deras spelare så har de ju hela förloppet och vet absolut vad de betalar för.

[O/] Lennart/LinnArts
Det är nog olika i olika branscher. min erfarenhet är att det är bättre att kunden är med när man lägger upp offert och orderbekräftelse (vilken kund ifrågasätter det han själv har accepterat som en riktig kostnad?) men att de ska hållas borta från själva arbetet. Gäller det hantverk och byggnation i det egna hemmet kan det ibland vara bra att ha med kunden som då löpande får tycka/bestämma vad som ska göras. Men då ska man ha kommit överens om vad det innebär med tillkommande arbeten...

/ B
Så kan det vara i vissa men här är det bra för att visa och förändra avtalet under tiden för att kunden skall komma hem med det man vill ha.
Precis som du skriver ovan hantverk /byggnation men då av en spelare och kunden är med löpande och får tycka och bestämma vad Hen vill ha och vad som skall göras med spelaren, då man också får med tillkommande arbeten vilket man får med då under byggnationens gång dessutom får man lyssna sig till vad vi har byggt tillsammans.

Som härom veckan då jag och kund kom överens om en Offert för hans blivande spelare och kund var med under den 5 timmar långa byggnationen och där vi resonerade fram fler detaljer/delar som skulle få hans spelare att bli precis så bra som han ville ha den.
Detta resulterade i en Lp 12a med vit Woodsong plint och en SME V och blev fantastisk och ännu en nöjd kund och dessutom väldigt roligt när de hör av sig och talar om hur bra det blev.

[O/] Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited