selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 14:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Bättre än LK140?
PostPosted: Tue Mar 27, 2018 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Funderar på att jacka upp återgivningen lite. Har ett par B&W 603 S3 som kan såväl bi-wiras som bi-ampas. Tror att ett 4-kanaligt slutsteg skulle passa för uppgiften. Är tex en Majik 4100 ljudmässigt bättre än en LK140? Eller ska jag köpa ytterligare en LK140?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bättre än LK140?
PostPosted: Tue Mar 27, 2018 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Du ska absolut köpa en Majik 4100. Den är bättre än LK140.

Har själv ägt LK140, AV5125, Majik 2100, Majik 4100. Högtalare som jag ägt är bl.a. B&W DM601, Tukan, Katan, Majik 109.


Top
   
 Post subject: Re: Bättre än LK140?
PostPosted: Wed Mar 28, 2018 08:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue Dec 30, 2008 21:23
Posts: 71
Testa en Lejonklou Tundra, den är klart bättre än Majik serien.


Top
   
 Post subject: Re: Bättre än LK140?
PostPosted: Wed Mar 28, 2018 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Det är även Akurateserien, Twin och Solo.

Har lyssnat på Tundra. Det är mycket bra slutsteg (finns olika Tundra) och kan vara värt att lyssna på om man är beredd att lägga det beloppet på slutsteg. Betydligt dyrare än vad t.ex. en LK140 kostar.


Top
   
 Post subject: Re: Bättre än LK140?
PostPosted: Wed Mar 28, 2018 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Biampat är i min erfarenhet inte vägen att gå annat än som interimslösning på väg till aktivt. Ett bättre slutsteg blir bättre än två sämre. T o m kan ett slutsteg av samma vara att föredra framför två bara den orkar med högtalarna. Biampade 242 med ett 4200/D men föredrog till sist att köra det singleampat, blev mindre kraft men lite mer musik tyckte jag. Sen bytte jag steget mot en äldre chakra Twin utan dynamik vilket var bättre.

Kanske försöka hitta en 2250? Mer i generation med dina andra grejer och rejält mycket bättre än LK140. Eller en Klout?


Top
   
 Post subject: Re: Bättre än LK140?
PostPosted: Wed Mar 28, 2018 17:02 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Nov 26, 2008 14:35
Posts: 79
Kallesprätt wrote:
Testa en Lejonklou Tundra, den är klart bättre än Majik serien.
Redan en Tundra 1.2 är mycket bättre än Akurate-serien till och med. Såg att det finns en Tundra 2 till salu på forumet (jag har ingen koppling till säljaren), därför: sälja Lk140 och köpa Tundra kan vara ett alternativ om budget tillåter.


Top
   
 Post subject: Re: Bättre än LK140?
PostPosted: Thu Mar 29, 2018 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag tycker inte biampat ger några tydliga fördelar, förrän man går fullt aktivt. Tekniskt får du inga fördelar eftersom du fortfarande skickar hela signalen till varje förstärkare i alla fall. Potentiellt får respektive förstärkare bara en krångligare last att hantera, än om en förstärkare får se högtalarens totala impedans genom hela arbetsområdet.

Bättre då att satsa på en riktigt bra förstärkare tills du är helt aktiverad tycker jag.

Linn 2250 är samma kretstopologi (T-amp) som LK140, men starkare. Vad jag minns hade de likartad ljudkaraktär, den begränsade tid jag ägde mina 2250.

Klout är en helt annan diskret kretslösning. Jag kommer inte sälja min Klout. Den låter bra 8).

Majik och Akurate utgår från samma IC kretslösning som LK140, men med Chakra så kompletterade Linn IC-kretsen med starka diskreta utgångstransistorer för att klara av att leverera effekt i knepigare laster. Jag tycker det funkar alldeles utmärkt och tycker Chakra lösningen är överlägsen LK85/140 serien. Akurate är en dubblerad Majik - samma kretstopologi fast två istället för en utgångstransistor per kanal. Klarar alltså högre momentan effekt, i övrigt lika. Klimax Chakra Twin är en Akurate 2200 i Klimaxskal, med möjligen starkare nätdel än Majik/Akurate. De är jag mycket nöjda med i min nuvarande hemmaanläggning.

Jag skulle gissa att Klimax Solo är en utvecklad Klout - liknande diskreta kretslösning. Har inte haft nöjet att äga några sådana än.

Lejonklou förstärkarna får väldigt gott omdöme hos de som har dem. Jag har inte hört dem och de är för effektbegränsade för min anläggning.

Min rekommendation skulle bli en Majik/Akurate/Klout/Klimax förstärkare som hamnar inom din budget, eller en Lejonklou om du kan leva med den begränsade effekten. Klouten kan potentiellt vara i behov av renovering beroende på hur hårt körd den är. Vilket i och för sig gäller för de andra också om du köper begagnat.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Bättre än LK140?
PostPosted: Thu Mar 29, 2018 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Tack för alla tips, här finns det kunskap!

Jag har tagit ytterligare ett steg mot en komplett Linn-kedja iom inköp av ett par K400. Tyvärr icke i den gyllene längden 2,48 meter, 1,8 får duga så länge. Nästa steg blir nog, trots allt, att leta efter en DS(M). Utan att veta så gissar jag att även en Sneaky klår min Squeezebox Touch.

Jag har två olika högtalare hemma, dels B&W 603 S3 dels Dahlqvist DQ10a. Den senare ganska tungdriven men båda får LK140:an att stänga av sig om jag poppar på ordentligt. Så bara av den anledningen skulle jag behöva ngt starkare. Å andra sidan är det sällan jag spelar så högt så egentligen är ett bättre ljud mer värdefullt. Men rent logiskt är en bättre källa och försteg viktigare. Men jag vill inte lägga ut för mycket pengar för i slutänden är det ändå Exaktifiering som hägrar.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bättre än LK140?
PostPosted: Thu Mar 29, 2018 18:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Om det är Exakt som är ditt slutmål, så är det Linn och inom deras produktserie Majik, Akurate, Klimax som du ska hitta de apparater du letar efter.

Hade också avstått biwire o istället kört singlewire. Men testa vad du finner låter bäst.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Bättre än LK140?
PostPosted: Thu Mar 29, 2018 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Om det är Exakt som är ditt slutmål, så är det Linn och inom deras produktserie Majik, Akurate, Klimax som du ska hitta de apparater du letar efter.

Hade också avstått biwire o istället kört singlewire. Men testa vad du finner låter bäst.
Jo, jag har lite koll på vad som behövs med Exakt. Jag kan iofs satsa direkt på en DS(M) med Exakt men de är ännu ganska dyra som begagnade - i den mån de finns överhuvudtaget.

Tanken bakom K400 är just att testa singel- och biwire. Dels som jämförelse med det jag har idag (no-name single-wire av bättre kvalitet) dels att testa skillnaden mellan bi-wire och singel, det är ju enkelt gjort med K400. Det skulle vara intressant att testa bi-amping också med en LK140 per kanal, kanske man kan låna upp sig på ytterligare en sådan över en helg? Troligen är en bättre stärkare (än LK140) bättre ensam än två LK140 men det kan vara intressant att lyssna på skillnaden mellan ett och två slutsteg - bara för att.

Bi-wiring är ju ett intressant kapitel i sig, det innebär ju i princip resistansen i motsvarande dubbla kabellängden som placeras i delningsfiltrets konstruktion. Om delningsfiltret är konstruerat för detta bör ju resultatet bli bättre, annars blir det sämre iom att man inför en okänd storhet.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bättre än LK140?
PostPosted: Fri Mar 30, 2018 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Bi-wiring är ju ett intressant kapitel i sig, det innebär ju i princip resistansen i motsvarande dubbla kabellängden som placeras i delningsfiltrets konstruktion. Om delningsfiltret är konstruerat för detta bör ju resultatet bli bättre, annars blir det sämre iom att man inför en okänd storhet.
Nja, det beror på skulle jag säga.

Med den vanligaste filtertypen (parallellfilter) påverkas inte själva filterfunktionen av biwiring, om du inte använder helt olika kablar för din biwiring. Där är filterfunktionen till respektive element oberoende av varandra och då påverkas de olika filterdelarna på samma sätt av högtalarkabeln (förutsatt att du använder samma typ av kabel till respektive filter). Men själva kablarna ser olika last i högtalarändan med biwire, eftersom du delat upp hötalarfiltret i olika delar. Vilket kan leda till olika påverkan på ljudet, med självsvängande förstärkare som kanske sämsta alternativ.

En mycket ovanligare filterform är seriefilter, och utan att ha tittat närmare på detaljerna i de lösningarna har jag för mig att de filtren inte alls går att biwira. Eftersom filterkonstruktionen till respektive element i en sådan konstruktion är beroende av varandra och då inte går att separera.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited