selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Feb 19, 2018 14:36 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Apr 21, 2015 12:28
Posts: 31
Location: Örebro
Hej!
Jag spelar med aktiv bas och skillnaden mot passivt är stor!
Hur stor är skillnaden att gå upp till fullt aktivt?
Värt att gå hela vägen? :roll:

Hälsningar
HGGL

_________________
Netgear switch/ KDS2 Renew/ M6100D/ M2100D/ K200/ Majik Isobarik


Last edited by HGGL on Mon Feb 19, 2018 20:51, edited 2 times in total.

Top
   
PostPosted: Mon Feb 19, 2018 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Har inte hört dem heller men på vanliga m140 og på 109 är det STOR skillnad mellan passiv och aktiv. Jag skulle tro det gör stor skillnad på isobarik också. Som regel brukar man säga att man ska ha bästa slutsteget, kablarna på diskant och fortsätta nedåt till basen sist, för där gör det minst skillnad. Så allt talar för att helaktivt kommer var märkbart bättre.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 19, 2018 20:53 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Apr 21, 2015 12:28
Posts: 31
Location: Örebro
Tack för ditt svar!
Har förtydligat mig lite :D

_________________
Netgear switch/ KDS2 Renew/ M6100D/ M2100D/ K200/ Majik Isobarik


Top
   
PostPosted: Tue Feb 20, 2018 23:49 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
Hei. Gikk fra passiv til aktiv bass og biamp som var stor forskjell. Forskjellen opp til Majik Exaktboks er mye mye større. Oppgradering i delefiltre som har kommer har også hjulpet.
Antar vanlig på analog aktiv også er stor


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
PostPosted: Wed Feb 21, 2018 12:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
Har også aktive M109 og det var stor forbedring fra passiv men forskjellen/skilnaden var MYE større på MISO.
Det er nesten som man ikke burde solgt MISO i passiv utgave (jeg hadde Akurate steg på de)


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
PostPosted: Thu Feb 22, 2018 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Bare en liten ting.

Linn har väl slutat sälja Miso? Vet nån varför?

Brist på komponenter? Sålde de dåligt? Eller har de bättre högtalare de hellre säger i prisklassen?


Top
   
PostPosted: Fri Feb 23, 2018 00:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Comstedt wrote:
Bare en liten ting.

Linn har väl slutat sälja Miso? Vet nån varför?

Brist på komponenter? Sålde de dåligt? Eller har de bättre högtalare de hellre säger i prisklassen?
Miso = Majik Isobarik eller?

Kan tänka mig att de släppt den varianten eftersom M140 + Exaktbox låter ändå bättre och till ett långt lägre pris.

Vad som låter ännu bättre är Isobarik Exakt men då till minst det dubbla priset.

För att svara på TS fråga. Ja, helt aktivt är förmodligen bättre, ännu bättre är aktivt/Exakt men det kräver ju även en DSM som drivning.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Feb 23, 2018 03:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 259
Location: Göteborg
De få gånger jag lyssnat på Majik Isobarik, så har det galler som är monterat i underkant av högtalaren haft mycket resonansljud
...... Det kanske är åtgärdat nu?

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
PostPosted: Fri Feb 23, 2018 20:53 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Apr 21, 2015 12:28
Posts: 31
Location: Örebro
Hej!
Resonans från gallret under har jag inte märkt av.

_________________
Netgear switch/ KDS2 Renew/ M6100D/ M2100D/ K200/ Majik Isobarik


Top
   
PostPosted: Sat Feb 24, 2018 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Comstedt wrote:
Bare en liten ting.

Linn har väl slutat sälja Miso? Vet nån varför?

Brist på komponenter? Sålde de dåligt? Eller har de bättre högtalare de hellre säger i prisklassen?
Om jag minns rätt och om du googlar på linnforumet var tanken med MiSO något som skulle slå Keltik på alla parametrar. Tror den skulle vara finfin i exaktutförande.
Den togs av prislistan pga dålig försäljning. Efter introduktionen av Akubarik, Akudorik, 5-serien är det trångt i segmentet. 530 är väl mest logiskta ersättare för exaktbruk.

Så här skrev Philbo:
"Going bass Aktiv with Majik Isobarik has two big benefits:
Firstly the bass will gain more control. The power amp driving bass is now doing much less work as it is only amplifying low frequency information (it no longer outputs full bandwidth audio). It is also connected directly to the drive unit terminals (assuming the passive crossover was removed from the chain during install), so the amplifier will now provide the best possible damping factor and therefore have a tight grip on what the bass drivers are doing.

The second benefit, which is often ignored, is a reduction in inductive crosstalk within the passive crossover. When the inductors in the passive crossover are fed with a varying signal they generate a varying electromagnetic field. Any other inductors nearby (in other parts of the crossover) will pick up this field, convert it into a voltage, and dump it back into the crossover. This is a very audible effect and a significant source of distortion in passive speaker systems. As the Isobarik bass system has the largest coils on the crossover it produces the largest fields and therefore induces the most distortion in the other channels of your loudspeaker. Removing the bass passive crossover therefore adds a great deal of clarity to the rest of your speaker. For me this is the bigger benefit of bass Aktiv in the Majik Isobarik..."

Eftersom jag inte orkar med alla sladdar och burkar personligen så förstår jag att det inte passar i "nya" Linn. Har du svagt slutsteg kanske M140 är bättre?


Top
   
PostPosted: Sun Feb 25, 2018 15:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
MISO passer forøvrig perfekt i «nya Linn». Med Majik Exaktboks = bare 1 boks.
Hvis man vil, det er fritt valg og mulighet for mange bokser.

Hørte fra Kontrapunkt i Oslo, som solgte ganske mange av disse at representanter fra Linn utbrøt: Disse låter alltid bra her, mens hos mange forhandlere/återforseljare gør de ikke det.
MISO er litt krevende å sette opp.

MISO gikk ut av programmet når:
- produsenten av kabinetter i DK gikk konkurs
- generell prisøkning på alle Linns produkter våren 2016 ville dyttet prisen ett stykke over 40.000 hvorpå den kom ganske nærme Akudorik - som jo er mye mer åpen (uten samme dypbass)

I følge Philbo så er MISO den høyttaler i hele Majik serien hvor mellomtonen har fått optimal kabinett i forhold til elementets størrelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
PostPosted: Fri Mar 30, 2018 14:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Jag kör helaktiva Miso och skillnaden mot semiaktivt är minst sagt påtaglig.

_________________
/ Janne


Top
   
PostPosted: Fri Mar 30, 2018 15:35 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Apr 21, 2015 12:28
Posts: 31
Location: Örebro
Hej Janne!
Det var ett tydligt svar.
Skillnaden är alltså stor från mellan- upp till diskantregistret = bättre kontroll?
Vilka slutsteg använder du?
HGGL

_________________
Netgear switch/ KDS2 Renew/ M6100D/ M2100D/ K200/ Majik Isobarik


Top
   
PostPosted: Thu Apr 05, 2018 22:27 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Jun 10, 2015 10:05
Posts: 24
Har kört Miso passivt, delaktivt helaktivt och exakt med majik-i box och även majik I-box med ett 4100 på enbart basen. Kör idag med Akurate exaktbox och 2st 4100. Största kliven var från delaktivt upp till helaktivt och från majik exaktbox upp till akuratebox. Passivt med majik steg är dem riktigt tråkiga. Delaktivt är ett måste med dem stegen. Men släpper ordentligt helaktivt.
Enbart majik exaktbox upplevdes för klent hos mig iaf, blev stort lyft med separat slutsteg på basen även då. Nu har jag beställt katalyst uppgraderingen till Akurate exaktboxen så ska bli intressant att se vad det ger.


Top
   
PostPosted: Sat Apr 07, 2018 15:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 88
Location: Ski, Norway
Bseson wrote:
Har kört Miso passivt, delaktivt helaktivt och exakt med majik-i box och även majik I-box med ett 4100 på enbart basen. Kör idag med Akurate exaktbox och 2st 4100. Största kliven var från delaktivt upp till helaktivt och från majik exaktbox upp till akuratebox. Passivt med majik steg är dem riktigt tråkiga. Delaktivt är ett måste med dem stegen. Men släpper ordentligt helaktivt.
Enbart majik exaktbox upplevdes för klent hos mig iaf, blev stort lyft med separat slutsteg på basen även då. Nu har jag beställt katalyst uppgraderingen till Akurate exaktboxen så ska bli intressant att se vad det ger.
Veldig spennende om erfaring fra Majik Exaktboks tip Akurate. . Kjøpte meg nettop en Akurate Exaktboks 10 på demo (Dvs uten Katalyst). Blir å jakte på forsterkere og deretter Urika2 (har 1 nå)


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Linto, KDSM/1, 2250 Klimax 350P


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited