selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 14:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jan 21, 2018 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Baserat på diverse postningar blir man nyfiken på om sportis skall gå över till vinyl?
KDS och NAS säljes men KK behålls. :)


Top
   
PostPosted: Sun Jan 21, 2018 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Frågorna är många, men svaren är få :P

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Sun Jan 21, 2018 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Svar ges ju i säljestråden :wink:
Dock kan man undra varför NASen säljs.

Det var förövrigt rätt länge sedan det fanns ett ”KK” i Sportis hem. Där huserar nu förstärkeri från Lejonklou. :)

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Jan 22, 2018 14:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Han övergår till analogt, tvåsitsigt fordon med stereopipor baktill :)


Top
   
PostPosted: Mon Jan 22, 2018 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
torig wrote:
Svar ges ju i säljestråden :wink:
/mvh
Ah clever!


Top
   
PostPosted: Tue Jan 23, 2018 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Det finns mycket annat att prova om man skall testa DS katalyst mot annat. MSB har en jättebra dag, men för dyr för mig.. kostar mer en dcs pakke. Solution har bra grejer, Ypsilon, C.E.C,CH presision osv.

Själv gillar jag både försteg o DAC från The Gryphon.

Jag är säker på att det finns ett par som är bättre än DS med Katalyst, och ännu fler som är lika bra eller sämre och ändå kostar samma eller mer. Väldigt svårt att veta när det är svårt att få testa sida vid sida under samma förutsättningar.

Det finns också servers/nasliknande lösningar från Naim, melco osv som kanske kan ge ena eller andra Lösningen fördelar. Man bör inse att Linn och Naimforum också har hållt på länge och även om många tycker de är dyra, finns det väldigt mycket exotiska grejer som kostar multum och tveksamt är bättre. Jag föredrar klimax DSM framför tex Burmesters sin allt i ett försteg server, streamer SoM kostar 350k

Finner Sportis en lösning som går att leva med och betala för vanliga dödliga kommer han säkert skriva om den, här eller på Lejonklou.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 23, 2018 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2348
Location: Göteborg
Comstedt wrote:
Jag är säker på att det finns ett par som är bättre än DS med Katalyst, och ännu fler som är lika bra eller sämre och ändå kostar samma eller mer. Väldigt svårt att veta när det är svårt att få testa sida vid sida under samma förutsättningar.
Är det någon du lyssnat på vid samma tillfälle eller vad baserar du ditt "säker" på?


Top
   
PostPosted: Tue Jan 23, 2018 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
För mig är handhavande, användarvänlighet och stabilitet saker som ingår i prestanda, på toppen av det rent ljudmässiga. Områden där jag är väldigt nöjd med mina DS lösningar :D.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Jan 31, 2018 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
HCL wrote:
Comstedt wrote:
Jag är säker på att det finns ett par som är bättre än DS med Katalyst, och ännu fler som är lika bra eller sämre och ändå kostar samma eller mer. Väldigt svårt att veta när det är svårt att få testa sida vid sida under samma förutsättningar.
Är det någon du lyssnat på vid samma tillfälle eller vad baserar du ditt "säker" på?
Jag har lyssnat på flera mer eller mindre dyra anlägg som jag upplevt rundt lika bra eller bättre än det bästa Linn har att om.a med. Bland annat DCS Vivaldi, nå dyr msb DAC, solution, har också hört bästa förstegen från The Gryphon med deras bästa dac. Om det är bättre, men iaf bättre en Linn Exakt 350 i annan lokal.
Det är sällan man har möjlighet att byta ut en låda mot en annan i ett system hos handlare. Jag har haft med KDSM o nas nån gång hos andra (privata) o jämfört, men inga handlare som är speciellt intresserade i det.

Har tidigare jämfört med Kds o nas, men har nu bara Kdsm. Men handlare har Kds


Top
   
PostPosted: Wed Jan 31, 2018 01:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Comstedt wrote:
Jag har haft med KDSM o nas nån gång hos andra (privata) o jämfört, men inga handlare som är speciellt intresserade i det.
Det låter jättekonstigt i mina öron. En potentiell kund dyker upp och är spekulant på prylar i 200+kkr-klassen, men man vill inte låta hen provlyssna? Hur får man då något sålt?

Det vore marginellt mer begripligt om de inte vill låta en prova en pryl i en främmande anläggning, men när någon kommer med en pryl och vill jämföra i butikens system.. var är nackdelen?

EDIT: Jag försöker inte säga att jag inte tror dig, det gör jag. Jag fattar det bara inte.


Top
   
PostPosted: Wed Jan 31, 2018 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Comstedt wrote:
HCL wrote:
Är det någon du lyssnat på vid samma tillfälle eller vad baserar du ditt "säker" på?
Jag har lyssnat på flera mer eller mindre dyra anlägg som jag upplevt rundt lika bra eller bättre än det bästa Linn har att om.a med. Bland annat DCS Vivaldi,
Som jag skrev i andra tråden, jag har jämfört Katalyst mot Vivaldi i butik.
= Linn-butiken i Paris.
Storseger för Vivaldi.
Men som sagt..man får 3-4st Katalyst för 1 Vivaldi. Inte prisvärt. Mest prisvärt är som förut Renew Klimax.

Har även hört Vivaldi på mässor och man hör direkt att den källan är BRA. Trots efterföljande elektronik/högtalare.

Och nej..."spotis går inte över till vinyl" ...ännu. Ni som läst mina tidigare inlägg vet att det blir då ungarna är utflugna. Några år kvar. Sen blir det LP12!

MC = klart
Sportbil = klart
LP12 = återstår

Några "innan-familj" saker som fått stå tillbaka under barnaåren, som nu en efter en fixas till.
Återtåget kan man kalla det (ni i hockey-svängen vet vad det betyder)


Top
   
PostPosted: Thu Feb 01, 2018 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Hmmm
Skulle väl aldrig låna kompisens Mazda Miata och sätta på 18 " fälgar och åka på strippen mot en Top Fuel ?
Kanske kul att jämföra men man visste ju redan vem som vann.

Prova en Krell KPS 25 Sc som är uppgraderad till "S" varianten så spelar du jämnt med MSB Dacen och lämnar dCS bakom dig och där man har på Creato Audio testat mot de stora och de har fått lämna in hatten då för ca 80-100 K i inköp och uppgraderingar.

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Thu Feb 01, 2018 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
LinnArts wrote:
Hmmm
Skulle väl aldrig låna kompisens Mazda Miata och sätta på 18 " fälgar och åka på strippen mot en Top Fuel ?
Kanske kul att jämföra men man visste ju redan vem som vann.
Du menar att högre pris = alltid bättre?
Springer på hifi-mässor och i butiker ofta.
Man hör direkt om det är en BRA källa.

Tex
LP12 (en Linn-utrustad och rätt justerad) är alltid bra oavsett elektronik&talare efteråt. Alltid, även äldre instegsmodeller.
Likadant är det med digitala källor. De flesta dyra produkterna från sk "high end" tillverkare är skitdåliga!!!

LinnArts wrote:
Prova en Krell KPS 25 Sc som är uppgraderad till "S" varianten så spelar du jämnt med MSB Dacen och lämnar dCS bakom dig och där man har på Creato Audio testat mot de stora och de har fått lämna in hatten då för ca 80-100 K i inköp och uppgraderingar.
Meningsbyggnad...Vad menar du?


Top
   
PostPosted: Thu Feb 01, 2018 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
LinnArts wrote:
Hmmm
Skulle väl aldrig låna kompisens Mazda Miata och sätta på 18 " fälgar och åka på strippen mot en Top Fuel ?
Kanske kul att jämföra men man visste ju redan vem som vann.

Prova en Krell KPS 25 Sc som är uppgraderad till "S" varianten så spelar du jämnt med MSB Dacen och lämnar dCS bakom dig och där man har på Creato Audio testat mot de stora och de har fått lämna in hatten då för ca 80-100 K i inköp och uppgraderingar.

[O/]
Lennart/LinnArts
Har aldrig hört en krell nyare eller äldre som den du nämner(inte heller mcintosch eller audio research eller Burmesters) vara i närheten av Vivaldi stacken eller den msb som jag menar, men msb och dcs har gjort mycket mer dac'ar osv så att den slår nån av varje är möjligt.

Msb'n är kanske inte så lätt att få höra, kan ha varit prototyp, var i flera delar, men de snacka om pris på drygt 1,500k så borde gått att köpa.

Inte för det har helt med saken att göra, men testade en svin dyr surround från krell när jag valde att köpa min förra surround ett antal år sedan, som var Ada cinema rhapsody 4 b och krellen var inte bättre. Jag hade fått ett bra pris på en annars, såbjagvhade inte betalat 300k eller vad som var pris på krellen...

Har nu gått ändå längre vidare


Top
   
PostPosted: Thu Feb 01, 2018 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Sportis, jag tycker spesielt bland dac'ar, streamers så finns en hel del som inte är skit dåligt. Men att betala dubbla priset för nåt som inte når opp eller är bättre än tex klimaxdsm kanske är skit dåligt när man ser till pris.

O andra sidan, var i höstas o lyssna på högtalare till 900k som jag tror blev drevna halvaktiv med DSP o en del dyra grejer, som lätt väldigt trist o tråkit, så det finns förstås en del saker som man kan bli väldigt besviken av. Spesielt när man gladde sig att få höra systemet..


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited