selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Jan 15, 2018 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Tänkte skriva lite om min erfarenhet av kontrollpunkter till Linn DS.
Jag har i alla år använt Logitech Media Server för att styra mina DS spelare tillsammans med en plugin SkweezyDS. Det har erbjudit möjlighet att styra ljudet från PC, app på telefon, platta, remote eller direkt på servern jag har all musik lagrad på. Den viktigaste fliken som används till 99% är senast tillagd musik, vilken visar de senast 1000 plattorna.

Alla andra av mig provade kontrollpunkter och servrar jag provat har inte varit ens i närheten till 10% av samma enkla handhavande och funktionalitet.

Med Davaar 60 har dett börjat lagga något olidligt, låtbyten har tagit 2 timmar osv. Linn har inte kunnat svara på varför det har kunnat bli så, dock så är källkoden till SkweezyDS öppen och vem som helst kan fixa den. Jag har även provat en anna plugin till LMS som heter upnpbridge, dock slutar denna fungera efter tre fyra låtbyten.

Kazoo server verkar läcka minne, erbjuder begränsad funktionalitet och har inte "senaste tillagda musik". Samma visa med minimserver.

På Linnforumet har en del användare förespråkat JRiver Media Server under en tid, så jag bestämde mig att prova denna.

JRiver Media Server är mångsidig, och kan användas för filmer, bilder etc förutom musik. Detta gör att när man installerar denna första gången blir man lätt lite förvirrvad.

Fördelar: Användargränssnitt via klient, eller web. Klienten kan installeras på flera datorer och styra spelaren remote om man vill eller via web, precis som LMS.
Konfigurerbar flik får senast tillagd musik. Väldigt kompakt layout, många plattor rymms på samma sida. Scrolling går ögonblicklig eftersom den är skriven i C.
Klient och server finns för MacOS, Linux och Windows.

Efter att ha satt upp den som jag önskar, så är jag väldigt imponerad, allt har funkar pefekt och utan fördröjningar.
DSD filer funkar också utan problem, och mjukvaran har inbyggd funktion för att addera taggar, lägga up cover art etc, så man behöver inte mp3123 längre.
Man kan använda den för att rippa CD skivor, så man behöver inte DB poweramp.

Den är konfigurerbar och flera olika skins finns att tillgå. Det finns även ett theater mode som man kan styra från soffan utan mus, med fjärrkontroll om man så önskar.

En väldigt proffsig och fungerande produkt för att hantera mediabibliotek, visa filmer, och sist men inte minst att spela musik till DS.
Nackdelar.. Priset? 50 USD för en plattform eller 69 USD för alla plattformar (Linux, macOS, Windows). Lite jobb med att få det att se ut som man vill ha det för musiklarging mot DS som primärt mode. Det finns dock ett val "Audio Only" som minskar antalet val.

Dock känner jag att man får väldigt mycket för pengarna, fungrande support och ett program som aktivt utvecklas och underhålles. DVS sammantaget käns det mycket prisvärt. Man kan även istallera på flera datorer med en och samma licens om man behöver/vill..

Om intresse finns kan jag lägga upp liten tutorial och screenshots som beskriver hur jag konfigurerade JRiver att passa mig.

Detta är dock första gången jag sett något som fått mig att känna mig OK att lömna LMS vars största begränsning var just interfacet, lite tröttare och inte lika enkelt att styra om att rymma lika mycket på varje skärmbild.


Top
   
PostPosted: Tue Jan 16, 2018 09:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Intressant.

Själv nöter jag vidare på mina Swueezeboxar och därmed LMS. Menar du att jag skulle kunna använda JRiver istället för LMS?

Vore trevligt att få se exempel på hur du konfigurerat det hela.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jan 17, 2018 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Intressant.

Vore trevligt att få se exempel på hur du konfigurerat det hela.
+1 /mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Jan 18, 2018 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
Intressant.

Själv nöter jag vidare på mina Swueezeboxar och därmed LMS. Menar du att jag skulle kunna använda JRiver istället för LMS?

Vore trevligt att få se exempel på hur du konfigurerat det hela.

/ B
Man styra LMS från JRiver, som en endpoint. Dock måste du ha LMS server fortsatt installerad om jag minns rätt. Jag inga fungerande squeezeboxar kvar så jag har inte testat.

Fördelen med detta är att man kan styra flera olika ändpunkter från samma interface, squeezebox, DAC kopplad till dator, TV osv. Det skulle även ge dig en nativeklient att styra sqboxen med. Kör du musiken mest från dator kan det bli ordentligt mycket snabbare osv att bläddra bland skivorna.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 18, 2018 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
matss wrote:
Bill50x wrote:
Intressant.

Vore trevligt att få se exempel på hur du konfigurerat det hela.
+1 /mats
Nedan kommer tre screenshots från olika vyer i JRiver media center.

Den första är senast tillagda plattor. Att tänka på är att precis allt går att konfiguera. Jag har valt en ganska tät placering av thumbnails och två rader text. Album-Artist och Skivtitel. Det finns även andra vyer, såsom "covers" som fyller hela skärmen utan några marginaler med skivor, osv.
Att tänka på i denna vy är att standardmässigt definieras senaste tillagda såsom sorterade på när man scannade sitt bibliotek senast. Så när jag första gången öppnade denna vyn såg jag alla album i "alfabetsordning". Jag ändrade då till att sortera på "datum filen är skapad" för att vara till nytta i mitt system.
Attachment:
File comment: Recent Albums
jriver recent.JPG
jriver recent.JPG [ 206.01 KiB | Viewed 3372 times ]
Alla enheter har en playlist, detta har en egen vy. Alla kolumner går även här att konfigurera med 100-tals olika taggar, jag valde dem som kändes relevanta för mig.
Attachment:
File comment: Playlist
jriver playlist.JPG
jriver playlist.JPG [ 157.29 KiB | Viewed 3372 times ]
För att konfigura DS spelare lägger man till enheten. Jag valde Mode "Original" för att inget skall konverteras utan skickas direkt till DS. Har man en spelare som inte klarar DSD så kan man här tex välja att detta skall konverteras till PCM.
Attachment:
File comment: Configure KDSM
Configure jriver.JPG
Configure jriver.JPG [ 41.4 KiB | Viewed 3372 times ]
Alla devices på nätverket scannas och man kan gömma de som inte är relvanta. Jag valt att bara visa KDSM och TV:n.

Har ni andra frågor eller vill se andra vyer så fråga bara så kan jag lägga upp och prova.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 18, 2018 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Bill50x wrote:
Intressant.
Själv nöter jag vidare på mina Swueezeboxar och därmed LMS. Menar du att jag skulle kunna använda JRiver istället för LMS?

Vore trevligt att få se exempel på hur du konfigurerat det hela.
Man styra LMS från JRiver, som en endpoint. Dock måste du ha LMS server fortsatt installerad om jag minns rätt. Jag inga fungerande squeezeboxar kvar så jag har inte testat.

Fördelen med detta är att man kan styra flera olika ändpunkter från samma interface, squeezebox, DAC kopplad till dator, TV osv. Det skulle även ge dig en nativeklient att styra sqboxen med. Kör du musiken mest från dator kan det bli ordentligt mycket snabbare osv att bläddra bland skivorna.
Jag styr mina SB'er uteslutande från mobiltelefonen (Android) eller iPad. Min gamla SB Classic kräver iofs att en dator med LMS är igång för att tex spela från Spotify men den nya Touch som jag fick hem i måndags lär kunna kommunicera med Spotify utan dator inblandad. Detta har jag dock inte provat ännu.

Vad jag saknar med LMS och SqueezeCommander (appen i mobilen/iPad) är att kunna bläddra bland albumen med bilder. Bläddringen är idag rent textbaserad vilket fungerar bra men är lite tråkigare.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jan 18, 2018 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:

Vad jag saknar med LMS och SqueezeCommander (appen i mobilen/iPad) är att kunna bläddra bland albumen med bilder. Bläddringen är idag rent textbaserad vilket fungerar bra men är lite tråkigare.

/ B
PS. "Nya" squeezebox touch?
PPS. iPeng var det sjvklara valet att styra musiken via telefon och LMS tycker jag. Köpte tom en ipod enkom för detta för tusen år sedan. En annan kul grej med iPeng är att man kan lyssna på sitt bibliotek via lurarna i telefonen. Nu kanske spotify ersatt detta behovet till viss del, men jag har inte spotify pga regionsspärr. Eftersom jag har TV kopplad till datorn så använder jag nästan aldrig ipeng. Sitter jag vid sidan av surfar jag in för det mesta på webgränssnittet från någon av mina andra 4 datorer.

Om du inte stött på iPeng tidigare måste du kolla upp den..


Top
   
PostPosted: Fri Jan 19, 2018 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Bill50x wrote:
Vad jag saknar med LMS och SqueezeCommander (appen i mobilen/iPad) är att kunna bläddra bland albumen med bilder. Bläddringen är idag rent textbaserad vilket fungerar bra men är lite tråkigare.
PS. "Nya" squeezebox touch?
PPS. iPeng var det sjvklara valet att styra musiken via telefon och LMS tycker jag. Köpte tom en ipod enkom för detta för tusen år sedan. En annan kul grej med iPeng är att man kan lyssna på sitt bibliotek via lurarna i telefonen. Nu kanske spotify ersatt detta behovet till viss del, men jag har inte spotify pga regionsspärr. Eftersom jag har TV kopplad till datorn så använder jag nästan aldrig ipeng. Sitter jag vid sidan av surfar jag in för det mesta på webgränssnittet från någon av mina andra 4 datorer.

Om du inte stött på iPeng tidigare måste du kolla upp den..
Vet inte hur "ny" min Touch är men så här står det på faktasidan:

Spelarmodell: Squeezebox Touch
Spelartyp: fab4
Inbyggd programvara: 7.8.0-r16754
Spelarens IP-adress: 192.168.1.90
Spelarens MAC-adress: 00:04:20:22:c1:64
Trådlös signalstyrka: 100%

iPeng ska kollas upp, absolut.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Jan 19, 2018 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Bill50x wrote:
Spelarmodell: Squeezebox Touch
/ B
Alltså de slutade väl tillverkas för 7 år sedan...


Top
   
PostPosted: Fri Jan 19, 2018 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
fredrik wrote:
Bill50x wrote:
Spelarmodell: Squeezebox Touch
Alltså de slutade väl tillverkas för 7 år sedan...
Jo... precis som alla mina LK-lådor (Ikemi/kairn/LK140/Lingo/Linto) så är den utgången för länge sedan.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited