selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 23:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Linn Tonarmar
PostPosted: Sat Dec 30, 2017 14:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Jag har lite funderingar kring gamla Linn tonarmar. Jag har själv använt Basik LVX, Ekos 2 och Ekos SE och gillar de alla väldigt mycket. Jag ska absolut inte byta ut min Ekos SE på 12an men funderar däremot att byta ut Basik LVX på andraspelaren. Jag skulle tycka det vore kul att höra era erfarenheter om hur Ittok armarna låter? Akito? Till denna spelare vill jag åt något extra när det kommer till karaktären med attribut som drag, kraftfull, kompromisslös. Typ Linntormarmarnas Sex Pistols 8) Alla erfarenheter tonarmar emellan är såklart intressant men jag har inte något emot lite mer romantiska beskrivningar alltså :lol:


Top
   
 Post subject: Re: Linn Tonarmar
PostPosted: Sat Dec 30, 2017 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Vad det gäller Linn armar så har jag bara haft en av dem på alla mina Lp 12or, en Ittok LV II B vilken bara gjordes i tusen ex. och är väl i min mening en av de tonarmar av de äldre som låtit bäst.
Lite kuriosa så för de som inte vet så står LV II för Las Vegas Ivor Ito och lanserades på Las Vegas mässan 1978. Linns första tonarm och tillverkad i Japan.

Tyvärr är det så att många av dem behöver en service och genomgång för att prestera bäst vilket absolut gäller Akito 1 där lager ofta sk fastnar på dem. Hade en Lp 12 på service igår där det visade sig att de horisontella lagren behöver bytas för att inte armen skall fastna på vägen under spelning.
Gäller också tonarmslyft som med tiden behöver renoveras för att fungera som det är tänkt.
Vad det gäller Ittok och Ekos 1 och 2 så är det inställning av VTF som "sätter sig" och går ej att justera på en del där det gamla fettet i denna del blir lika med lim och fastnar då helt och gäller här också tonarmslyftarna på dem.

Vill man ha dessa armar vilka presterar otroligt bra redan som Std och förutsatt i fint fungerande skick och skulle det inte vara så går detta dock att råda bot på med följande och är absolut värda att renovera och uppgradera även bortom Ekos nivå.

Akito i Std utförande :
Byte av lager vertikal och horisontal axlar med högre spec än original.
Anti skate renovering.
Tonarmslyft renovering/påfyllning/byte av olja
Service och rengöring.

Akito High Spec near by Ittok/Ekos performance :
Byte av lager vertikal och horisontal axlar med högre spec än original.
Anti skate renovering.
Tonarmslyft renovering/påfyllning/byte av olja
Metal Alloy arm cue platform och en armhållare i metall och inte i plast som oftast går sönder.
Ta bort och ersätta Headshell connector med nya Pu stift till Pu från VDH endast vid intern rewiring av hela armen. ( Ej för de dyrare Linn Pu )
Rewira armen med olika kablar typ (std typ)Cardas 33ga ofc koppar litz , VDH super ofc MSS-7 wire eller top spec Ikeda silver internal wire.

Ittok/Ekos 1 och 2 lika ovan vad det gäller renovering och rewiring. Här även en sKale motvikt som också då går att ha olika motvikter i motvikten för att kunna komma så nära tonarmsbasen som möjligt med olika Pu.
VTF Dial Justering

Ekos SE :
Rewiring internt med top spec Ikeda silver internal wire.
sKale motvikt och framför allt nedan för att komma till en annan nivå på deras topparm.

Byte av extern tonarmskabel mellan Arm-Riia är en bra fortsättning vilket är ett otroligt uppsving mot standard.
Antingen då en Linn specad Super ofc kabel från AO med SME 5 pin din connector eller en Linn specad kabel från The Chord Company från Clearway till Music dessa byggs då enl kunds spec och passar då suveränt inne i en Lp 12a som är känslig när man använder fjädrar.

Inte så romantiskt men med info vad som går att göra med dessa armar som är duktigt bra till Lp 12an och där det också finns alternativ som :
Audio Origami PU 7
SME 309
Rega

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Linn Tonarmar
PostPosted: Sat Dec 30, 2017 19:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Ok tack. Men personligen håller jag mig till 100% Linn original eller inget. Endast service på Linn fabriken är godtagbar historia på det som kommer innanför min dörr.

Jag har en annan fråga till LinnArts dock. Vad säger du om SME 3009 Type II improved? Vad är en sån värd i utmärkt originalskick? Är det en bra tonarm i ditt tycke?


Top
   
 Post subject: Re: Linn Tonarmar
PostPosted: Sat Dec 30, 2017 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Efraim wrote:
Ok tack. Men personligen håller jag mig till 100% Linn original eller inget. Endast service på Linn fabriken är godtagbar historia på det som kommer innanför min dörr.
Medhåll! Fick min Ekos1 renoverad av Linn för ett år sedan. De bytte bl a lager och armrör/kablage till en kostnad av 4.020kr. Nu är den som ny.

Tycker förövrigt att det också var en bra redogörelse av LinnArts.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Linn Tonarmar
PostPosted: Sat Dec 30, 2017 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Efraim wrote:
Jag har lite funderingar kring gamla Linn tonarmar. Jag har själv använt Basik LVX, Ekos 2 och Ekos SE och gillar de alla väldigt mycket. Jag ska absolut inte byta ut min Ekos SE på 12an men funderar däremot att byta ut Basik LVX på andraspelaren. Jag skulle tycka det vore kul att höra era erfarenheter om hur Ittok armarna låter? Akito? Till denna spelare vill jag åt något extra när det kommer till karaktären med attribut som drag, kraftfull, kompromisslös. Typ Linntormarmarnas Sex Pistols 8) Alla erfarenheter tonarmar emellan är såklart intressant men jag har inte något emot lite mer romantiska beskrivningar alltså :lol:

Ja Efraim detta är helt och hållet Ok att man vill köra 100 % Linn men du skriver ovan i citatet att du ville ha ngt extra och som sagt det är bara flera förslag på vad som går att göra utöver vad Linn kan. Och det är så att en Linn renoverad arm låter ju som när den kom från fabriken en gång i tiden vilket är bra men vill man gå bortom detta utan att byta upp sig i arm så finns det options som gör dessa mkt bättre än original, men som sagt valfritt.
Detta görs hos en av de mest meriterade som rewirar och renoverar armar Johnnie J7 på Audio Origami och för ungefär samma pengar får du ett snäpp bättre lagring och rewirat med en finare kabel och dessutom helt genomgången inkl renoverad tonarmslyft.

Vad det gäller SME 3009 S2 imp. så i Sverige ligger de mellan 2500-3500 kr och givetvis beroende på skick, ja en hyfsad arm att ha isf på en TD 124/125 , dock inte så duktig på en Linn Lp 12a där den inte presterar väl så bra som en Akito tex. för samma peng.

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Linn Tonarmar
PostPosted: Sat Dec 30, 2017 23:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
torig wrote:
Efraim wrote:
Ok tack. Men personligen håller jag mig till 100% Linn original eller inget. Endast service på Linn fabriken är godtagbar historia på det som kommer innanför min dörr.
Medhåll! Fick min Ekos1 renoverad av Linn för ett år sedan. De bytte bl a lager och armrör/kablage till en kostnad av 4.020kr. Nu är den som ny.

Tycker förövrigt att det också var en bra redogörelse av LinnArts.

/mvh

Tack Torig !

Kul att det fortfarande går att renovera och hålla liv i dem hos Linn och att det gör det långt framöver också och bra för dem som bara vill att Linn gör det och att Åf kan erbjuda detta för sina kunder och att det blir den signatur som Linn har.

Som en del vet och som jag sagt innan så är jag och får inte bli en Linn Dealer/Åf så då får jag hålla mig med det som är utanför dessa dörrar vilket iofs är mkt mer att välja på om man vill gå bortom det Linn har att erbjuda men dock inte sagt heller utan att jag kan erbjuda Linns sortiment men endast då till lp 12 an som intresserar mig mest.

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Linn Tonarmar
PostPosted: Sun Dec 31, 2017 01:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Tack för infon! Men angående hur du tolkar mitt inlägg så vill jag förtydliga att det är ganska lätt att säga Akito 3 är bättre än alla Ittok så leta upp den nyaste Akito bara. Men jag undrade lite mer specifikt om det kanske fanns särskilda älskvärda attribut hos någon Ittok? Typ som att Kan fortfarande är en jäkligt rolig högtalare. Annars är jag väldigt nöjd med Basik armen faktiskt. På vilket sätt är en SME 3009 bra på en Thorens TD 124 men inte på LP12? Ljudmässig matchning eller några tekniska aspekter om kompatibilitet? Vad tycker du om TD124 förresten?


Top
   
 Post subject: Re: Linn Tonarmar
PostPosted: Sun Dec 31, 2017 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Varsågod !
Du skrev så här:
Jag skulle tycka det vore kul att höra era erfarenheter om hur Ittok armarna låter? Akito?
Då vill man tro att du menar just hur låter Ittok och Akito och då tolkar jag att du menar Akito 1:an, vill man då ha en Akito 3b för nästan 19-20K så finns det mkt att välja på som är bättre än denna arm.
Vet inte om jag är beredd att hålla med där, om du gav en Ittok III samma förutsättningar med nya lager, rewirad och välservad och samma typ av kabel så är jag övertygad att denna skulle spela jämnt eller leverera det du är ute efter. Dock för halva pengen !

Attribut till Ittok :
Snyggare och mer välljudande i svart än silver.
Mycket trevliga rattar att ställa in den med, men saknar azimuth justering.
Låter riktigt bra, och en av få som verkligen var byggd för att passa på en Lp 12a.

Attribut till Akito:
Mkt fin för att den finns bara i svart.
Serien har tyvärr överlevt för länge, alldeles för dyr för sitt utseende och prestanda.

Framför allt kabeldragning med tex Rca anslutning till armen kan få den mest lugna person till att bli galen på en fjädrad tolva.

Trevligt verk som i fint servat skick hänger med än idag.

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Linn Tonarmar
PostPosted: Tue Jan 02, 2018 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Efraim wrote:
Jag skulle tycka det vore kul att höra era erfarenheter om hur Ittok armarna låter? Akito? Till denna spelare vill jag åt något extra när det kommer till karaktären med attribut som drag, kraftfull, kompromisslös.
Har egen erfarenhet av Basik LVX plus, Ittok LVII, Ekos 2 och Ekos SE. Letar du efter drag, kraft och kompormisslöshet skulle jag definitivt försöka leta upp en Ekos i bra skick och pris. Vad jag minns vann den klart mot min Ittok LVII inte minst när det gäller ovanstående egenskaper, samt rensade bort irriterande störningar som finns i LVII (lite överdrivet för det är en fantastiskt bra arm det också). Välbefinnandet från min tid med Ekos/Troika har bara kunnat ersättas av det jag nu upplever med Ekos SE/Kandid. Inget däremellan har varit lika kul.

Hittar du en Ittok LVIII kan det vara ett koolt kultalterantiv. Ittok är ändå i mina ögon den riktiga kultarmen från Linn, LVIII gjordes i så få ex och där prövade man en del lösningar som sen blev Ekos.

Vill du försöka komma billigare undan tror jag Akito ger mest Ekoskaraktär hos de enklare Linnarmarna (men jag har ingen erfarenhet av den i egna anläggningar). Se till att hitta en med fungerande horisontallager bara, där ingen klämt sönder lagerhuset i för överentusiastisk montering till tonarmsfästet. Det är alltså inte bara lagret som förstörs, utan också lagerhuset måste också bytas ut om jag förstår felbilden korrekt för Akito 1. Starkare lagerhus kom på Akito 2.

När det gäller kult kanske till och med en Basik LVV kunde vara ett alternativ. Linns första enklare S-formade arm. Koolare i utseendet, men den ersattes ju ganska snart med LVX (vad jag minns för att det skulle vara en mycket bättre arm).

Lycka till!

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Linn Tonarmar
PostPosted: Wed Jan 03, 2018 01:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
En Linn-arm som är välskött eller renoverad hos Linn är fantastiskt bra, oavsett modell o ålder.
Skick är viktigare än modell o ålder.

Jag skulle valt minst en Ekos, inte så mycket mer slantar men mycket bättre än de tidigare.
Eller Akito om man lägger sig på en lägre nivå.

Och jag skulle vilja att en LinnÅF med många års erfarenhet av tolvor skulle undersöka armen.
Moddad arm = förstörd i mina ögon (och öron) Även förstört andrahandsvärde.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Tonarmar
PostPosted: Wed Jan 03, 2018 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
sportbilsentusiasten wrote:
En Linn-arm som är välskött eller renoverad hos Linn är fantastiskt bra, oavsett modell o ålder.
Skick är viktigare än modell o ålder.

Jag skulle valt minst en Ekos, inte så mycket mer slantar men mycket bättre än de tidigare.
Eller Akito om man lägger sig på en lägre nivå.

Och jag skulle vilja att en LinnÅF med många års erfarenhet av tolvor skulle undersöka armen.
Moddad arm = förstörd i mina ögon (och öron) Även förstört andrahandsvärde.
Medhåll stycke 1 och 2.

Moddad/Renoverad/Uppgraderad Linn arm = if it sounds better, it is better.

Det man skall tillägga är att flera av dessa Linn armar är upp emot 30-40 år gamla idag = Presterar långt ifrån vad de en gång gjort och vad det gäller andra handsvärdet kan man tyvärr skylla lite på Linns Filosofi att allt skall dras åt hårt som f n och har då förstört många av dem till både funktion och utseende tyvärr.
Ett andrahandsvärde sjunker inte om man servar och byter ut produkter så att den får tillbaka sin forna glans och tom även låter bättre och fungerar bättre.

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Linn Tonarmar
PostPosted: Wed Jan 03, 2018 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
LinnArts wrote:
Linns Filosofi att allt skall dras åt hårt som f n och har då förstört många av dem till både funktion och utseende tyvärr.
Är inte detta en myt?
De bra handlarna jag haft tät kundkontakt med under 30år (Uppsala, Sto, 2st i GBG) har samtliga insett att man ska lyssna fram momenten. = INTE dra hårt som tusan.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Tonarmar
PostPosted: Wed Jan 03, 2018 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Lägger till det du tog bort. kan man tyvärr skylla lite på Linns Filosofi.


Hmmm är det en myt när det har stått i skrift i manualer/montage beskrivningar ? Se nedan tex vid montage av Pu.
Har inte nämnt någon Grupp eller handlare.
Gäller fortfarande Akito 1 och Ittok som tråden diskuterar, inget annat !


8. Once you are satisfied that the cartridge is aligned
remove the arm from your turntable and tighten cartridge
screws in position until Allen (hex) key starts to bend.

9.Tighten the arm in place- use the 4mm Allen (hex) key
as shown to avoid overtigtning.-
WARNING: Overtightning this height locking screw will
damage the arm bearings.

Taget från Linns Egen Manual på den tiden dessa armar fanns och tyvärr tror jag att kvarlevor från dessa finns kvar fortfarande och bevisligen
Tyvärr missade man nog att läsa manualen på nr 9.

http://theaudiofiles.co.uk/wp-content/u ... ctions.pdf

Tycker bara det är tråkigt att många ser sönderskruvade ut och har skadade headshells.

Absolut inte meningen att hänga ut ngn utan visa och förklara vad som kan ha skett och kanske varför det ser ut som det gör.
Varför skador finns och hur de kan ha uppkommit.

Glöm inte att serva och se över även din arm, den är viktig !

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Linn Tonarmar
PostPosted: Thu Jan 04, 2018 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
LinnArts wrote:

Som en del vet och som jag sagt innan så är jag och får inte bli en Linn Dealer/Åf

[O/]
Lennart/LinnArts
Hej Lennart, varför vill du inte uppfylla kraven för att bli en Linnhandlare om du älskar LP12?


Top
   
 Post subject: Re: Linn Tonarmar
PostPosted: Thu Jan 04, 2018 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
fredrik wrote:
LinnArts wrote:

Som en del vet och som jag sagt innan så är jag och får inte bli en Linn Dealer/Åf

[O/]
Lennart/LinnArts
Hej Lennart, varför vill du inte uppfylla kraven för att bli en Linnhandlare om du älskar LP12?
Hej Fredrik !
När jag skulle starta mitt företag tog jag i god tid kontakt med Graeme Urquart på Linn som är om jag förstod det rätt Skandinavien ansvarig och ställde frågan om jag fick bli Åf men det svar jag fick var att det fanns för många i mitt område( ca 10 mil från GBG) och det var tydligen ett av deras krav som jag inte kunde uppfylla, vad som skulle krävas utanför det kom aldrig upp till diskussion.
Jag hade också förberett mig att fråga en Åf nära mig och för honom var det Ok och att jag höll mig då också enbart till Lp 12an vilket jag tyckte var reko mot de andra Åf i Sverige.
Så så länge det inte finns ett erbjudande från deras sida så kommer jag att göra som jag gör idag och då bara nischa mig på LP 12an och lite runt den tex kablar,armar och Pu.
Har dock mkt fina brands i min portfölj och jobbar mkt med dessa till mina kunder och samarbetar med många tillverkare/leverantörer framförallt i England, Tyskland, Sverige och Holland.

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited