selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Dec 13, 2017 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Då kom äntligen en julklapp till alla Linnister en prisstegring på deras Lp 12 motor med nästan 100 %
I mina tankar så kommer det inte en sådan prischock till som man fick med höjningen av deras rem ( men det fick man ) som då föll ned som en bomb med 200 % ökning av priset, på en service detalj som alla behöver HUR tänker man, vi som använder dessa produkter blir ju bara förbannade.

Men vi får väl stå ut vi tycker ju om våra spelare så mycket så prisökningar på 100 tals procent klarar vi säkert.

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Wed Dec 13, 2017 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Rem är billigt = inte så stor ökning i pengar.
Motor = byter man mycket sällan

Och när justerades priset senast?

Dvs ingen större fara.
Värre är om slitagedelar som tex puppor drar iväg!!


Top
   
PostPosted: Thu Dec 14, 2017 09:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Ja så kan man ju se det men när jag började med Linn så kostade remmen £12 och vid 2015-2016 skiftet ligga på £18 vilket är en normal prisjustering och uppskattat som alla andra sen kommer en superhöjning till £50 vilket i runda slängar är i Sverige 400 :- i höjning, normalt ? nej.
Skylla på att man har hittat en bättre rem som håller i upp till 10 år isf 5 år är enl mig bara en klyscha för att kunna höja priset. Enl mig exakt samma rem som för £18. Hävdar fortfarande att skall man ha sin Lp 12a till att prestera fullt så är det rembyte iaf vart 4e - 6e år och service med 2-3 års intervaller också beroende på hur mkt man spelar med den.

Ja det byter man mkt sällan men som jag bygger så köper jag en ny motor till varje spelare och givetvis ny rem också, så till skillnad från 2016 års priser så skiljer det 1500 :- till år 2017-18 och det är pengar det med särskilt om man har gjort upp ett pris till en kund och då skall ha med en ev prishöjning som normalt i min värld brukar vara 3-4 % så skall man ändå förklara detta för kund hur man gör från Linns sida eller så får man helt enkelt förlora dessa pengar vilket är tråkigt för alla parter.

Det är ju faktiskt så att Linn har inte meddelat ut denna prishöjning på motor till sina ÅF heller utan de är helt tagna på sängen också ( läs Cymbiosis ) vilket innebär att man inte har levererat nya motorer till dem heller utan på ett snyggt vis restat dem för att sedan meddela att det kommer att levereras i mitten Januari till det nya priset. Detta har ju också gjort att ingen har kunnat köpa på sig motorer heller och alla får vara utan motorer och ej kunna leverera till sina kunder.
Detta är inte snyggt gjort men man börjar vänja sig hur Linn gör och tycker synd om dessa ÅF som Linn har och måste stå och försvara sig.

Resonerar man som jag att har man en gammal Lp 12a stående som det finns många i Sverige bara så kostar det lika mkt att serva och byta ngn reservdel som en ny spelare kostar när man bara vill spela sina skivor och då får inte Linn sälja något när man inte bryr sig om medel människan som bara vill spela musik.

Vad det gäller Pu så vore det katastrof om Dynavector höjde en ombyggnad av min Pu från 31 K till 93 K.......

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Fri Dec 15, 2017 09:40 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Dec 06, 2006 00:21
Posts: 57
Hej!

Tyckte det lät lite mycket med nästan 100% ökning så kollade lite:

Priser EX moms.

December 2006 kostade motorn: 1097:-
September 2017 kostade motorn: 1672:-

En prisökning med 52% på 11 år (eller strax under 4% per år)

Jag hade bara spare-parts prislistor som gick tillbaka till 2006

Med vänlig hälsning, John

_________________
High Fidelity Custom AB


Top
   
PostPosted: Fri Dec 15, 2017 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
John wrote:
En prisökning med 52% på 11 år (eller strax under 4% per år)
Mycket bra inlägg John! Tur att det finns personer som gillar att hålla sig till korrekt fakta. 8)

3,3% prisökning per år för att vara exakt. :idea:
Jag tycker inte denna prisökning från Linn är så mycket att brusa upp över. Finns däremot andra exempel på prisjusteringar där man kan bli nyfiken över motiveringen.


Top
   
PostPosted: Fri Dec 15, 2017 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Ja om man nu som kund handlar den i Sverige hos er Återförsäljare.

Detta är ok om man pratar September om man nu beställde motorer sist då !, men inte hela sanningen idag !!
Ja i Sverige 1/12 1672 :- + moms men när du beställer nästa gång så får du dem i början Januari isf och skall bli spännande och se vad er prislista i Sverige landar på då ut till kund, jag tippar på att Sverige priset hamnar på ca : 2600 kr + moms men vi får väl se, men bara en gissning från mig.

Cymbiosis pris 1/12 -17 £ 99,84 = pundet då 11,20 kr = 1118 kr inkl VAT
Cymbiosis pris 12/12 -17 £ 180 = pundet idag 11,32 kr = 2037.60 kr inkl VAT

inte riktigt 100 % men nästan och precis som jag skrev i första inlägget....

GOD JUL
[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Fri Dec 15, 2017 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Roland wrote:
John wrote:
En prisökning med 52% på 11 år (eller strax under 4% per år)
Mycket bra inlägg John! Tur att det finns personer som gillar att hålla sig till korrekt fakta. 8)

3,3% prisökning per år för att vara exakt. :idea:
Jag tycker inte denna prisökning från Linn är så mycket att brusa upp över. Finns däremot andra exempel på prisjusteringar där man kan bli nyfiken över motiveringen.
Roland jag brusar inte upp så här vid jul då vi alla skall vara snälla, annars kommer inte tomten till mig med fina HiFi prylar.
Om du läser inlägg nr 3 så förklarar jag allt där, bara att läsa.

Det mest tråkiga i det här är väl att inte ÅF vet vad det kommer för prishöjningar, men de kanske inte ville ge er den julklappen !

Är inte ute efter att fara med osanning, utan meddela mina Linn vänner.

God Jul

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Sat Jan 06, 2018 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Då var prishöjningen igång och leveranser till Linn Åf i England inne på lager:
Så sida vid sida på Ebay med samma motor men 2 olika priser !

https://www.ebay.co.uk/itm/Brand-New-Li ... SwrklVeVtb

https://www.ebay.co.uk/itm/Linn-Sondek- ... SwOVpXalo9

Och nu har även Cymbiosis på lager :

https://www.cymbiosis.com/product/linn-lp12-motor-50hz/

Skulle vara väldigt roligt att höra från Linn varför man går ut och gör så här då det är samma motor med samma art nr: 7E-050/1 och mkt nyfiken på motiveringen.

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Pediatrik and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited