selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 00:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: 350p exakt vs 350exakt
PostPosted: Tue Oct 17, 2017 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Har nån gjort några jämförelser?

Hadde vart Intressant att höra hur långt man kommer med en majikexakt boks vs passivt med solo/lejonklou tundra
Och vidare upp på akuratboks.

Spesielt om det kommer en uppdatering på Akurat til katalyst.

Som det är nu har priser på nyaste vs av aktiva 350 gått högt upp, jämfört med vad de kostade förr, i skillnad mot passiva. Det gör det mer och mer spännande att hitta andra lösningar.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 17, 2017 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Då både Exakt och passiva alternativ blir bättre över tid (rörliga mål) så är det rimligare att välja väg. O sedan köra på den vägen.

Dvs det som är bäst idag kanske inte är det nästa år.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 17, 2017 18:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Der är så klart helt riktigt.

Men om du hadde budget nu til et par 350p plus exaktmajikboks eller plus 2 tundramono. Vilket hade du valt?

Sen om 3-5 år kanske valet blir uppgradering till aktiva 350exakt alternativt klimax eller Akurat boka plus fler slutsteg

Har själv funderat på ett par Kudos 808 också, de behöver bara en klimax boks o sex steg. De har isobarik basar så ger nog mer trykk.

Finns alternativ som kef referanse också men de har inte imponerat så stort passivt på mig... Även om jag hört de med bra grejer framför

Hade godt kunnat prova de där JBL som är populära, men fru. Var int så glad i utseendet, spesielt om de måste stå lite längre fram.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 18, 2017 12:42 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Mar 16, 2005 16:37
Posts: 75
Location: Umeå
Tror inte du kan köra med Majik Exaktbox-1 till 350 tyvärr..
Kan ha fel men enligt wikisidan för exaktbox-1 så klarar den endast upp till 4-vägare.
350 har fler register.

Om vi bortser från detta så skulle jag i alla fall gå på exaktalternativ istället för passivt.
Betänk att det kommer uppdateringar (mjukvara, filter) nån gång per månad som förbättrar ljudet!
Exakt är ganska nytt fortfarande men det kommer att vara det som Linn satsar på i framtiden så om man vill kunna uppgradera i framtiden så bör man nog hoppa på Exaktttåget redan nu.


Personligen tycker jag att ett system med majik exaktbox-1 och exvis majik 140 låter fantastiskt bra redan på den nivån. Bättre än Linns bästa innan exakt kom.....

Man väljer själv förstås. Jag har alltid föredragit aktivt före passivt men vet att det finns andra som gillar tvärtom. Kanske du ska be om en provlyssning hos handlare eller någon här på forumet som har de grejor du är intresserad av?


Top
   
PostPosted: Wed Oct 18, 2017 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag kollade nu på Linns hemsida, det behövs faktiskt 10exaktkanaler , men då basarna är aktiva behövs det bara 8 förstärkare, så då behövs det minst en akuratboks plus 2* 4100 osv...


Top
   
PostPosted: Thu Oct 19, 2017 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Mango wrote:
Personligen tycker jag att ett system med majik exaktbox-1 och exvis majik 140 låter fantastiskt bra redan på den nivån. Bättre än Linns bästa innan exakt kom.....
Håller med, utom möjligen sista meningen. Men riktigt bra låter det, i synnerhet om man ser till priset. Jag skulle kunna leva länge med Exakt/140. Skillnaden mot passivt drivna 140 är enorm.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited