selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 13:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Mon Oct 02, 2017 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Även att äldre spelare tas till vara på och servas hela vägen enligt boken och hantverksmässigt

Här kommer en bild på en std Lp 12a som blev otroligt bra i utseende och blev väldigt musikalisk.
Endast Linn org delar och endast Linn uppgraderingar gjorda eftersom de kommit , och i tidigt skede.
Kund har stannat där och inte gått vidare de senaste åren med uppgraderingar men ville ha en hel overhaul och dessutom blueprintad enl fabriks spec.
En underbar Troika som hänger med fortfarande och låter fantastiskt, renoverad sen ett antal år tillbaka.
Ekos 1 i mint cond vilket förövrigt hela spelaren är i.

Underbar original spelare med Linns egna uppgraderingar och i ett underbart musikaliskt skede.

[O/]
Lennart/LinnArts


Attachments:
Lp 12 Std.jpg
Lp 12 Std.jpg [ 1.9 MiB | Viewed 4379 times ]

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se
Top
   
PostPosted: Mon Oct 02, 2017 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
På sista tiden har det kommit upp en massa modifieringar som ALLA förstör den musiklaiska förståelsen. Katastrof.
VET vi det eller är det en förmodan? Jag tycker vi ska vara lite försiktiga med bedömanden och framför allt vara lite öppna för att andra människor inte har samma åsikt som oss andra. Jag hörde om folk som lackade ur när sista BMW'n med manuella fönsterhissar försvann tex, jag har hört om dem som anser att antiskatingfunktionen förstör det ultimata ljudet osv.

Det enda jag kan tycka är att: Lyssna själva och följ Linns råd - "if it sounds better it is better"!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Oct 02, 2017 13:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Bill50x wrote:
Det enda jag kan tycka är att: Lyssna själva och följ Linns råd - "if it sounds better it is better"!

/ B
Jag kan bara uttala mig om "LP12:an" som var på mässan i Jönköping och det var en icke-upplevelse. Supersnygg visuellt, spellade snyggt, rent, tydligt och alla HiFi-parametrar som går att slänga fram, men den var totalt död, oinspirerande och inget med Linn att göra.

Min åsikt, andra får ha sin.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 02, 2017 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Nu börjar vi närma oss hemligheten med musikaliteten i en Lp 12a ?
Finns bara en produkt i hela spelaren som gör den musikalisk eller om man vill, med ett annat ord "otydlig"

Har aldrig sagt eller skrivit att den spelaren jag själv har är en Lp 12 a men den innehåller trots allt en del Linn delar så den kanske inte är så dum ändå.

Det är detta mina herrar och damer som är " valfrihet " i byggandet där man kan bygga olika spelare som låter olika och passar då kunden och inte som andra tycker.

Jag tänkte på nästa mässa 2018 visa skillnaden på en sk NO Linn dvs inga Linn delar överhuvudtaget mellan icke fjädrad och fjädrad ( Vinyl Passion blue springs ) spelare men det innebär att man får gå 2 dagar på mässan isf om man nu vill lyssna till detta och då är detta givetvis ingen Linn Lp 12a överhuvudtaget, men också för att visa att man kan.


Även om man väljer att åka Volvo Amazon Sport och köpa en ny Nokia 3210 vilket jag tycker är helt ok, så har man åtminstone gjort ett val.

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Mon Oct 02, 2017 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
LinnArts wrote:
Även att äldre spelare tas till vara på och servas hela vägen enligt boken och hantverksmässigt

Här kommer en bild på en std Lp 12a som blev otroligt bra i utseende och blev väldigt musikalisk.
Endast Linn org delar och endast Linn uppgraderingar gjorda eftersom de kommit , och i tidigt skede.
Kund har stannat där och inte gått vidare de senaste åren med uppgraderingar men ville ha en hel overhaul och dessutom blueprintad enl fabriks spec.
En underbar Troika som hänger med fortfarande och låter fantastiskt, renoverad sen ett antal år tillbaka.
Ekos 1 i mint cond vilket förövrigt hela spelaren är i.

Underbar original spelare med Linns egna uppgraderingar och i ett underbart musikaliskt skede.

[O/]
Lennart/LinnArts
Vad menar du med blueprintad?
Flutad afromosia - En av Linns snyggaste plintar förövrigt!!


Top
   
PostPosted: Mon Oct 02, 2017 18:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
På sista tiden har det kommit upp en massa modifieringar som ALLA förstör den musiklaiska förståelsen. Katastrof.
VET vi det eller är det en förmodan? Jag tycker vi ska vara lite försiktiga med bedömanden och framför allt vara lite öppna för att andra människor inte har samma åsikt som oss andra. Jag hörde om folk som lackade ur när sista BMW'n med manuella fönsterhissar försvann tex, jag har hört om dem som anser att antiskatingfunktionen förstör det ultimata ljudet osv.

Det enda jag kan tycka är att: Lyssna själva och följ Linns råd - "if it sounds better it is better"!

/ B
Ja det vet vi då det finns massa inspelningar som jämför olika moddar.
Bara en variant kan ge mest musikalisk förståelse.
Dock kan man ha olika smak avseende ljudet, men musikalisk förståelse är helt objektivt.

Linns "if it sounds better it is better" är en slogan som togs fram då Linn inte lämgre ville använda Tune Dem. Det innebar att musikalisk förståelse ersattes av preferenser av ljud. Katastrof.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 02, 2017 19:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
LinnArts wrote:
Nu börjar vi närma oss hemligheten med musikaliteten i en Lp 12a ?
Finns bara en produkt i hela spelaren som gör den musikalisk eller om man vill, med ett annat ord "otydlig"

Funderar på din skrivning ovan. Vad är den (enligt dig) enda ”produkt i hela spelaren som gör den musikalisk”?

Och kan du vidareutveckla vad du menar med att ”musikaliskt” är detsamma som ”otydligt”.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Oct 02, 2017 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Ja det vet vi då det finns massa inspelningar som jämför olika moddar.
Bara en variant kan ge mest musikalisk förståelse.
Dock kan man ha olika smak avseende ljudet, men musikalisk förståelse är helt objektivt.

Linns "if it sounds better it is better" är en slogan som togs fram då Linn inte längre ville använda Tune Dem. Det innebar att musikalisk förståelse ersattes av preferenser av ljud. Katastrof.
Och hur och med vad är dessa inspelningar gjorda?Något digitalt media?

Nej, "musikalisk förståelse" är inte objektivt. Det är lika subjektivt som det mesta av allt trams vi nördar slänger omkring oss :-) Jag vänder mig inte emot tanken som sådan, det är verkligen stor skillnad hur bra apparater kan återge musik. I de fallet skulle jag vilja påstå att Audio Research rörförstärkare slår Linns förstärkare med god marginal.

Vad jag vänder mig emot är tanken att det är bara när det låter som Linn gör så är det musikaliskt. Så enkelt är det inte. Tyvärr. Eller tack och lov med tanke på hur mycket Linns grejor kostar idag.

Du själv som jobbar med JBL-högtalare borde veta bättre än att slänga ur dig sådana floskler, ursäkta att jag säger så.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Oct 02, 2017 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Ja det vet vi då det finns massa inspelningar som jämför olika moddar.
Bara en variant kan ge mest musikalisk förståelse.
Dock kan man ha olika smak avseende ljudet, men musikalisk förståelse är helt objektivt.

Linns "if it sounds better it is better" är en slogan som togs fram då Linn inte längre ville använda Tune Dem. Det innebar att musikalisk förståelse ersattes av preferenser av ljud. Katastrof.
Och hur och med vad är dessa inspelningar gjorda?Något digitalt media?

Nej, "musikalisk förståelse" är inte objektivt. Det är lika subjektivt som det mesta av allt trams vi nördar slänger omkring oss :-) Jag vänder mig inte emot tanken som sådan, det är verkligen stor skillnad hur bra apparater kan återge musik. I de fallet skulle jag vilja påstå att Audio Research rörförstärkare slår Linns förstärkare med god marginal.

Vad jag vänder mig emot är tanken att det är bara när det låter som Linn gör så är det musikaliskt. Så enkelt är det inte. Tyvärr. Eller tack och lov med tanke på hur mycket Linns grejor kostar idag.

Du själv som jobbar med JBL-högtalare borde veta bättre än att slänga ur dig sådana floskler, ursäkta att jag säger så.

/ B
Och var skrev jag att " bara när det låter som Linn gör så är det musikaliskt"? Nej, det gjorde jag inte. Finns mycket bra icke-Linn som är bra. Lika bra som Linn är det dock få produkter som är. Bättre än Linn = ytterst få.

PS
inspelningarna finns på flera olika forum och postats av flera olika personer. Sk "needle drop" är mycket populärt.
De är gjorda av allehanda utrustning förstås. Allt från tfn till proffsgrejjer. Man hör ändå tydligt skillnader mellan A och B.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 03, 2017 01:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Linns "if it sounds better it is better" är en slogan som togs fram då Linn inte längre ville använda Tune Dem. Det innebar att musikalisk förståelse ersattes av preferenser av ljud. Katastrof.
Hmm. Enligt de tekniker från Linn som Keith Robertson och Phil Budd jag träffat under de senaste åren använder de fortfarande uttryckligen Tune Dem i sin utvärdering under produktutvecklingen. Var har du fått reda på att de inte längre vill använda Tune Dem?

Och "if it sounds better, it is better" låter som ett gammalt citat från Ivor. Jag Googlade lite snabbt nu och hittade en bok från 1989 som återger just det citatet https://books.google.se/books?id=m263DA ... er&f=false.

När skulle den sloganen blivit framtagen enligt dig?

mvh, mats

PS. På trådämnet så är jag grymt ödmjuk inför hur Linn förvaltar och vidareutvecklar sin LP12a. När man frågar dem är de otroligt tydliga med att de bara är intresserade av att släppa nya uppgraderingar som det tycker gör spelaren bättre i sin kärna. Jag skulle säga att de behandlar sin LP12a som ett förfinat musikinstrument. Att de inte redan skulle ha testat det flesta av de befintliga tredje parts modifieringarna i egna versioner ser jag som synnerligen osannolikt. Varför skulle de inte vrida och vända på varenda skruv i spelaren för att krama ur ännu mer välljud och kunna sälja fler uppgraderingar? De sitter ju på originalet och har i mina ögon minst lika mycket utvecklingsresurser som någon av de befintliga tredje parts leverantörerna. Det gör mig väldigt trogen till Linns egna uppgraderingar, även om jag av fåfänga faktiskt bytt min plint till en från Chris Harban :oops:.

Sen är det alltid inspirerande och utvecklande med nya idéer och försök av andra, säkert också för Linns egna ingenjörer. Med hopp om många fantastiska kommande uppgraderingar (som inte kostar skjortan...).

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Oct 03, 2017 08:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
matss wrote:
... även om jag av fåfänga faktiskt bytt min plint till en från Chris Harban :oops:.
Läckra!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Oct 03, 2017 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Vad det gäller det som gör en Lp 12a musikalisk är "fjädrarna" de är också spelarens akilleshäl, spelaren är väldigt instabil i sidled särskilt när man får på en Ekos SE som är den tyngsta armen du kan ha på en Lp 12a eftersom den närmaste fjädern nästan är helt komprimerad för att ta upp vikten av tex denna arm ( gäller också SME V som iofs är lättare )och det viktigaste på denna spelaren är att få den i våg så den inte får svängningar ( inte bara bounce ) av att remmen drar den i sidled och därav orsakar än mer svängningar, nu pratar vi mikroskopiska svängningar men betydliga för att Pu skall kunna läsa rätt och då är och blir den "otydlig" eller ej distinkt som en del säger, du får heller inte en spelare med ngt vidare fundament vilket har med stabilitet att göra.
Det är detta som framhäver "stampa takten" hos spelaren och mest var det när Valhallan fanns vilken inte har sinusvågor utan qvartsvågor vilket gjorde spelaren ryckigare.
Har också hört att man ställde hastigheten lite annorlunda så det blev tydligare ?
Ni som har radikal har väl märkt att spelaren tajtar till sig och blir mindre musikalisk men får mer av det övriga.
Det är därför era spelare "låter" bättre när man får dit en ny rem och nya fjädrar/gummin = mindre av de dåliga saker som de ger.

Det fanns/finns (osäker kanske finns fortfarande ) en gammal uppgradering som hette "spoke " bestod av 3 stavar som var fästa i subchassie i ena änden och andra änden satt i topplattan under tallrik så de syntes inte, dessa gjorde att spelaren kunde fjädra upp och ner men inte i sidled vilket gjorde spelaren stabilare och lät därav "tydligare" fick mer fundament och dynamik.

Man behöver inte be om ursäkt för att man har lagt till en Woodsong plint av CH, detta mina herrar och damer ÄR hantverk. Har själv beställt en i målad satin vit, ej fluted.

Blueprint = inställd enl fabriken toleranser.

Förövrigt tycker jag att den finaste plint Linn gjort är Fluted Valnöt. Lite svåra att hitta idag.

R.I.P Tom Petty

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Tue Oct 03, 2017 16:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Linns "if it sounds better it is better" är en slogan som togs fram då Linn inte längre ville använda Tune Dem. Det innebar att musikalisk förståelse ersattes av preferenser av ljud. Katastrof.
Hmm. Enligt de tekniker från Linn som Keith Robertson och Phil Budd jag träffat under de senaste åren använder de fortfarande uttryckligen Tune Dem i sin utvärdering under produktutvecklingen. Var har du fått reda på att de inte längre vill använda Tune Dem?

Och "if it sounds better, it is better" låter som ett gammalt citat från Ivor. Jag Googlade lite snabbt nu och hittade en bok från 1989 som återger just det citatet https://books.google.se/books?id=m263DA ... er&f=false.

När skulle den sloganen blivit framtagen enligt dig?
1/ Jag snackar om att inte vilja nyttja TD i marknadsföring och hos ÅF. Varför, har jag tidigare beskrivit. Som tur är finns tecken på att TD är på väg tillbaka.
2/ Under mina besök på fabriken då jag diskuterat TD, är det tydligt att bara LP12-teamet tycker det är en bra utvärderingsmetod. De andra har varit tydliga med att "nä vi bara mäter, och tar fram modifieringar enl teknisk teoretisk modell" (mindre brus, mindre gitter mm) Många är opartiska men över hälften av de jag snackat TD med i fabriken direkt sågar TD som metod.
3/ Ivors citat är ett helt annat som han ofta använde för att påvisa det dumma med mätningar. (se ovan 8) )


Top
   
PostPosted: Tue Oct 03, 2017 17:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
LinnArts wrote:
Vad det gäller det som gör en Lp 12a musikalisk är "fjädrarna" de är också spelarens akilleshäl, spelaren är väldigt instabil i sidled särskilt när man får på en Ekos SE som är den tyngsta armen du kan ha på en Lp 12a eftersom den närmaste fjädern nästan är helt komprimerad för att ta upp vikten av tex denna arm ( gäller också SME V som iofs är lättare )och det viktigaste på denna spelaren är att få den i våg så den inte får svängningar ( inte bara bounce ) av att remmen drar den i sidled och därav orsakar än mer svängningar, nu pratar vi mikroskopiska svängningar men betydliga för att Pu skall kunna läsa rätt och då är och blir den "otydlig" eller ej distinkt som en del säger, du får heller inte en spelare med ngt vidare fundament vilket har med stabilitet att göra.
Det är detta som framhäver "stampa takten" hos spelaren och mest var det när Valhallan fanns vilken inte har sinusvågor utan qvartsvågor vilket gjorde spelaren ryckigare.
Har också hört att man ställde hastigheten lite annorlunda så det blev tydligare ?
Ni som har radikal har väl märkt att spelaren tajtar till sig och blir mindre musikalisk men får mer av det övriga.
Det är därför era spelare "låter" bättre när man får dit en ny rem och nya fjädrar/gummin = mindre av de dåliga saker som de ger.

Det fanns/finns (osäker kanske finns fortfarande ) en gammal uppgradering som hette "spoke " bestod av 3 stavar som var fästa i subchassie i ena änden och andra änden satt i topplattan under tallrik så de syntes inte, dessa gjorde att spelaren kunde fjädra upp och ner men inte i sidled vilket gjorde spelaren stabilare och lät därav "tydligare" fick mer fundament och dynamik.

Man behöver inte be om ursäkt för att man har lagt till en Woodsong plint av CH, detta mina herrar och damer ÄR hantverk. Har själv beställt en i målad satin vit, ej fluted.

Blueprint = inställd enl fabriken toleranser.

Förövrigt tycker jag att den finaste plint Linn gjort är Fluted Valnöt. Lite svåra att hitta idag.

R.I.P Tom Petty

[O/]
Lennart/LinnArts
Du drar slutsatser som ingen kan dra då ingen riktigt vet varför LP12 är bra (eller dålig). Det är ju därför som de flesta moddar gör den sämre. Allt bygger på att testa olika saker. Vissa funkar, vissa inte. Går inte att mäta, ej heller att ta bort störningar o vibrationer.
Det ska vara lagom mycket o rätt vibrationer.
Är därför just justeringen är superkritisk. En skruv som har fel moment förstör massor.

PS
Ja Flutad plint är en favorit oavsett träslag.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 03, 2017 18:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
1/ Jag snackar om att inte vilja nyttja TD i marknadsföring och hos ÅF. Varför, har jag tidigare beskrivit. Som tur är finns tecken på att TD är på väg tillbaka.
2/ Under mina besök på fabriken då jag diskuterat TD, är det tydligt att bara LP12-teamet tycker det är en bra utvärderingsmetod. De andra har varit tydliga med att "nä vi bara mäter, och tar fram modifieringar enl teknisk teoretisk modell" (mindre brus, mindre gitter mm) Många är opartiska men över hälften av de jag snackat TD med i fabriken direkt sågar TD som metod.
3/ Ivors citat är ett helt annat som han ofta använde för att påvisa det dumma med mätningar. (se ovan 8) )
1/ Ok, missuppfattning från min sida. Jag trodde ditt inlägg var riktat mot företaget Linn och deras användande av Tune Dem som utvärderingsmetod. På vilket sätt menar du att inte nyttja TD i marknadsföring och ÅF led gör Linns produkter katastrofala?

2/ Spännande, vi får uppenbarligen olika budskap från olika håll. Jag kan bara referera till att Phil Budd (högtalare) och Keith Robertson (CTO, och jag tror djupt involverad i Linns DS teknik) spontant talade sig varma för hur de utnyttjade TD i utvärderingen i utvecklingsarbetet på Linn när jag träffade dem senast. Sen ser jag ingen motsats mellan TD och att en konstruktör använder mätningar som ett verktyg i sitt arbete. Snarare ett sundhetstecken på att vilja försöka förstå mer om varför vi upplever hörbara skillnader, som förhoppningsvis resulterar i ännu mer fantastiska produkter.

3/ Förstår inte riktigt logiken i ditt resonemang. Vilket Ivor citat är det du refererar till? Jag refererar till citatet i boken "People should decide to buy simply on the basis whether it sounds better" och slogans som "Linn - Simply Better". Båda som jag minns välanvända redan under 80-talet när jag först kom i kontakt med Linn, tillsammans med tune dem som utvärderingsprincip. När togs sloganen "if it sounds better, it is better" fram enligt dig?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited