selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Wed Oct 04, 2017 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
1/ Jag snackar om att inte vilja nyttja TD i marknadsföring och hos ÅF. Varför, har jag tidigare beskrivit. Som tur är finns tecken på att TD är på väg tillbaka.
2/ Under mina besök på fabriken då jag diskuterat TD, är det tydligt att bara LP12-teamet tycker det är en bra utvärderingsmetod. De andra har varit tydliga med att "nä vi bara mäter, och tar fram modifieringar enl teknisk teoretisk modell" (mindre brus, mindre gitter mm) Många är opartiska men över hälften av de jag snackat TD med i fabriken direkt sågar TD som metod.
3/ Ivors citat är ett helt annat som han ofta använde för att påvisa det dumma med mätningar. (se ovan 8) )
1/ Ok, missuppfattning från min sida. Jag trodde ditt inlägg var riktat mot företaget Linn och deras användande av Tune Dem som utvärderingsmetod. På vilket sätt menar du att inte nyttja TD i marknadsföring och ÅF led gör Linns produkter katastrofala?

2/ Spännande, vi får uppenbarligen olika budskap från olika håll. Jag kan bara referera till att Phil Budd (högtalare) och Keith Robertson (CTO, och jag tror djupt involverad i Linns DS teknik) spontant talade sig varma för hur de utnyttjade TD i utvärderingen i utvecklingsarbetet på Linn när jag träffade dem senast. Sen ser jag ingen motsats mellan TD och att en konstruktör använder mätningar som ett verktyg i sitt arbete. Snarare ett sundhetstecken på att vilja försöka förstå mer om varför vi upplever hörbara skillnader, som förhoppningsvis resulterar i ännu mer fantastiska produkter.

3/ Förstår inte riktigt logiken i ditt resonemang. Vilket Ivor citat är det du refererar till? Jag refererar till citatet i boken "People should decide to buy simply on the basis whether it sounds better" och slogans som "Linn - Simply Better". Båda som jag minns välanvända redan under 80-talet när jag först kom i kontakt med Linn, tillsammans med tune dem som utvärderingsprincip. När togs sloganen "if it sounds better, it is better" fram enligt dig?

mvh, mats
1/ Om inte Linn o handlarna visar/lär ut/använder TD så kommer Linn inte utveckla lika bra produkter. Och köparna väljer fel produkter. DET är verkligen illa.
2/ Ja det börjar bli ok att vissa anställda talar om TD igen. TD var närmast ett fult ord ett tag... Men företaget som helhet har inte anammat TD igen. För det är väl uppenbart att ett företag som släpper produkter o mjukvaror som ändrar musikaliteten lite slumpmässigt inte har koll eller inte bryr sig om musikalisk prestanda.
3/ Var ju du som refererade till citatet, och artikeln - inte jag. Där finns INTE citatet "if it sounds better, it is better". Så vad är din poäng med att referera till artikeln?
ja, "Linn - Simply Better" har funnits länge - men vad har det med "if it sounds better, it is better" att göra?

"if it sounds better, it is better" är ett påhittat uttryck totalt utan relevans till TD - dessutom helt felaktigt!
Det kom i samband med att TD togs bort vill jag minnas.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 04, 2017 01:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
1/ Ja, det vore synd om inte utvecklarna använder alla tillgängliga medel för skapa fantastiska produkter. TD är ett verktyg och det finns andra också.
2/ Jag måste tydligen ha missat TD fulperioden. Sen är jag ödmjuk inför att ett företag med ambitionen att erbjuda produkter till fler än ett fåtal entusiaster och med så mycket mjukvara i apparaterna idag, behöver släppa uppgraderingar som ibland skulle kunna påverka maximalt tillgänglig prestanda. Helt enkelt för att kunna hänga med i racet om konkurrenskraftig funktionalitet. Jag tror verkligen inte det är oss ljudnördar som Linn tjänar sina pengar på idag, såna som bara vill ha maximal prestanda. Och jag är ok med det, så länge det ger dem möjlighet att fortsätta släppa och underhålla produkter som tillfredsställer mina behov. Som konsument är jag ju också helt fri att välja och behålla de produkter i den statusen som jag tycker är tillräckligt bra.
3/ I min värld finner jag ett visst släktskap mellan citatet "People should decide to buy simply on the basis whether it sounds better", "Linn - Simply Better" och "if it sounds better, it is better". Men det är jag det. Jag kanske inte är tillräckligt bokstavstrogen.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Oct 04, 2017 07:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
1/ medhåll
2/ man får en bild av en kort kontakt, en annan om man talar under en-två dagar, inkl en pubrunda. Dvs om man besöker fabriken o dricker öl med R/D och ledning får man en bredare bild. Varit där flera ggr. De är grymt trevliga och öppna. All heder till Linn för att de lägger denna tid att möta kunderna!! Linn tar dessutom rätt beslut att inte bara lyssna på nördarna. :wink:
3/ Ja släktskap finns ja, men
- "People should decide to buy simply on the basis whether it sounds better" syftar ju på (om man läser hela artikeln) att mätvärden är tokigt att välja hifi utifrån. Inget annat. Det är ju en MYCKET relevant synpunkt.

"Linn - Simply Better" är en lysande slogan då det (till skillnad från andra företag) syftar på verklig prestanda. Den musikaliska.
Inga svåra mätvärden att tolka. Enkelt och okomplext. Där andra företag ska dra in komplexa tekniska "förklaringar" till att just deras produkter är bäst. Det är ju bara att lyssna, buslätt.

Men "if it sounds better, it is better" är dock bara tokfel. Och tvärt om vad Ivor sagt genom åren.
Om de ändå hade valt "if it's more musical, it is better".
Ser du skillnaden?


Top
   
PostPosted: Wed Oct 04, 2017 09:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ja, nu var det länge sedan senaste besöket, sen CD12an kom. Kanske dags för ett nytt besök och Keith bjöd ju faktiskt in oss när han var här senast. De är verkligen grymt trevliga!!

Jag tror jag ser hur du tolkar citaten och jag läser de två förstnämnda på samma sätt. Tack för förtydligandet. Men jag ser inte den stora skillnaden från dem till "if it sounds better, it is better". Jag kanske ser likheter där du ser skillnader, och det kan väl få vara ok :D.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Oct 04, 2017 09:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Googlar man begreppet så kommer följande upp:
https://www.linn.co.uk/tunedem

För mig är det väldigt begripligt, om en anläggning låter bättre så är den bättre. Är det inte detta som är grundfilosofin bakom tunedem, en metod att ta fram en bättre stereoanläggning.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Wed Oct 04, 2017 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Stephan wrote:
Googlar man begreppet så kommer följande upp:
https://www.linn.co.uk/tunedem

För mig är det väldigt begripligt, om en anläggning låter bättre så är den bättre. Är det inte detta som är grundfilosofin bakom tunedem, en metod att ta fram en bättre stereoanläggning.
Problemet är att alla andra tillverkare säger samma sak. "xxxxx låter bättre "
Man lämnar det unika för att kriga på konkurenterna planhalva. Där finns det bara pris, design o finesser att kriga med...
Det har väl aldrig varit med tekniksnack på Linns hemsida som nu.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 04, 2017 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Problemet är att alla andra tillverkare säger samma sak. "xxxxx låter bättre "
Det där håller jag med om ur ett marknadsföringsperspektiv! Skillnaden är tycker jag att Linns produkter faktiskt också låter bättre än de flesta andra, som tur är för mig och Linn. Kanske tack vare att de använder vertyg som Tune Dem och mätningar :wink:.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Oct 04, 2017 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Skillnaden är tycker jag att Linns produkter faktiskt också låter bättre än de flesta andra, som tur är för mig och Linn. Kanske tack vare att de använder vertyg som Tune Dem och mätningar :wink:.

/mats
Ja, detta håller jag med om :D


Top
   
PostPosted: Thu Oct 05, 2017 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Tyvärr blir det lite sandlåda av detta. "Min är bättre än din"
Det vi tillverkar är bättre än alla andras ? Mmm, detta är en marknadsföring som fungerar när man redan har en grupp med sig, men ut mot andra blir den konstig som kommer in som ny.
Hade man varit lite ödmjukare mot nya ev kunder så tror jag att man hade sålt mer av en viss skivspelare.
Vad det gäller TD , ja vad ska jag säga om det, de gånger jag har varit med om detta iaf på skivspelare så har man vid de tillfällena bara använt och plockat ut musik som låter bra just på den spelaren ( all musik är inte stampa takten ) allt blir inte bäst på just den spelaren men kanske skillnad mot den andra spelaren som alltid är bättre än den förra oavsett vad kunden tycker, vilket innebär om kunden inte kan välja så får man inte sålt något alls och kanske går till någon annan som är ödmjukare och som lyssnar på kundens behov.
Vad jag minns så fick vi aldrig vid dessa tillfällen ens höra en hel låt efter TD dock bara på den enl tillverkaren bästa spelaren, detta kallas försäljningstaktik och fungerar inte på alla människor, dessutom fick vi inte tillfälle att lyssna på medhavd musik.

Jag anser att Lp 12an är en riktigt bra spelare och inte alls dålig vilket jag aldrig heller påstått men den har sina brister som alla andra och gå ut och säja att de moddningar/uppgraderingar som finns skulle till en viss del av dem vara dåliga isf skulle delar av Englands/Skottland Lp 12 användare som då har uppgraderat sina spelare med diverse uppgraderingar ( ej Linn) ha fel och att deras spelare inte låter som de skall ? Detta är och förblir ju var och ens egna referenser.
Det är trevligt att det finns så mkt att välja på till denna spelare, vilket också gör att det finns fler spelare än Linn har tillverkat där vi då kan bygga nya av delar av flera fabrikat vilket det redan finns många idag som innehåller lite av vart, vilket jag tycker är bra och då kan alla få sin "reference"
Du kan bygga en "billig" spelare och ändå få en mycket trevlig musikupplevelse, där du också kan välja att bygga en dyr, eller som jag påstår "efter var mans plånbok" vilket jag tycker är riktigt kul, att kunden får insikt i hela processen och kan under tidens gång välja vad hen vill ha.

Håller med om att injusteringen är viktig och att man är noga, det är givetvis mkt viktigt att den är i våg och att det inte "bara" är bra bounce.
Svårt att dra ett moment på det som inte är lika fast som det du skall dra ett moment mot, det enda isf jag kan tänka mig som skulle kunna behöva dras med moment är lagret mot subschassiet.
Ledsamt att se hur mkt som är sönder draget och rund draget. Både nyare som äldre delar tyvärr.

Mkt är fakta och en del är slutsatser och är inte ute efter att kriga mot ngn utan informera kanske de "Nya" som inte har valt ngn spelare än att det finns hopp att få sin egen spelare byggd också
Det kan vara att man bygger själv alt av de som är Linn dealers och av andra som kan.


[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Fri Oct 06, 2017 07:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
LinnArts wrote:
Tyvärr blir det lite sandlåda av detta. "Min är bättre än din"
Det vi tillverkar är bättre än alla andras ? Mmm, detta är en marknadsföring som fungerar när man redan har en grupp med sig, men ut mot andra blir den konstig som kommer in som ny.
Hade man varit lite ödmjukare mot nya ev kunder så tror jag att man hade sålt mer av en viss skivspelare.
Vad det gäller TD , ja vad ska jag säga om det, de gånger jag har varit med om detta iaf på skivspelare så har man vid de tillfällena bara använt och plockat ut musik som låter bra just på den spelaren ( all musik är inte stampa takten ) allt blir inte bäst på just den spelaren men kanske skillnad mot den andra spelaren som alltid är bättre än den förra oavsett vad kunden tycker, vilket innebär om kunden inte kan välja så får man inte sålt något alls och kanske går till någon annan som är ödmjukare och som lyssnar på kundens behov.
Om mina inlägg framstått som sandlåda har det aldrig varit min avsikt. Att andra också försöker skapa spännande modifieringar till LP12 tycker jag bara är stimulerande och utmanande. Vad jag försökt uttrycka är att jag känner Linn och dess medarbetare som öppna, nyfikna och passionerade individer. Om man då sitter på själva originalet och all det kunskap/erfarenhet som kommer med det, tänker jag att Linn inhouse sannolikt redan utvärderat varianter på lösningar som idag erbjuds från tredja parts leverantörer. Och då också haft möjligheten att släppa de lösningar man själva tyckt vara tillräckligt konkurrenskraftiga till rätt pris.

Vad jag förstår har Linn till exempel utvärderat en plint helt fräst ur ett stycke aluminium och inte bedömt resultatet tillräckligt bra för den kostnaden. Istället för tvådelat fräst chassi gick man för en exklusiv Keel i ett enda stycke, och en enklare Kore variant i fler stycken. Man valde aktiv styrning av en AC och nu DC motor istället för en passiv lösning. Man har behållt sin förböjda topplatta av stål i förmån till en precisionfräst dito ur aluminium.

Jag är ödmjuk inför att Linn prövat en mängd olika varianter på alla delar till sin skivspelare och sen beslutat sig för att göra produkter av de man tycker ger bäst resultat enligt deras preferenser. Jag tror inte att de inte testat. Och jag som gillar Linns grundfilosofi är glad med det. Jag tycker det ger en tydlighet till mig som konsument, utan att för den skull känna mig som anhängare till någon klan eller att jag måste hävda vad som är bättre eller sämre än något annat. Jag väljer det som passar mina preferenser bäst.

Ungefär som att jag skulle fortsätta köra BMW så länge de är tydliga och konsekventa i sina bilmodeller, trots att det finns andra bilmärken som andra gillar. För de som vill något annat än vad Linn erbjuder är det ju kul att det finns tredjeparts leverantörer. Fritt fram att testa bara, men min erfarenhet är att gillar man vad Linn erbjuder så hittar man enklast sin lösning hos Linns egna standardlösningar.

mvh, mats

PS. Som jag förstår Tune Dem är det inte alls bara ”stampa takten”, utan hur enkelt jag kan ta till mig det musikaliska budskapet på inspelningen och hur det berör mig. En bra utvärderingsprincip tycker jag.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Fri Oct 06, 2017 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
LinnArts wrote:
Svårt att dra ett moment på det som inte är lika fast som det du skall dra ett moment mot, det enda isf jag kan tänka mig som skulle kunna behöva dras med moment är lagret mot subschassiet.
Ledsamt att se hur mkt som är sönder draget och rund draget. Både nyare som äldre delar tyvärr.
Lennart/LinnArts
Enligt Thomas O'Keefe, Linn-återförsäljare sedan 1978 och den som systematiserade momentdragning på LP12:an, är de enda delar på spelaren som inte vinner på att dras med ett visst vridmoment följande: "The first ones I noticed that on are the screws that hold the Trampolin or Urika to the plinth (although the torques WITHIN the Urika are indeed audible). These could be taken anywhere from just snug up to where they would almost strip without audible difference. I'm not sure why, it's just the way it is. Similarly the locating screws on the top plate and the ones that hold on the wiring strap don't have an audible torque - get them good and snug and you are fine. I suspect this is because it is the torque of the bolts that clamp the top plate and wiring brace to the plinth and blocks are the important ones here and they are quite audible. Indeed, the only screws I have found that go into actual wood that have an audible torque are the ones that hold on the hinge plates."

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Fri Oct 06, 2017 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Antar att ni sett på min hemsida att jag inte har Linn som brands och inte återförsäljare heller pga att det finns en i min närhet och vi har kommit överens om vem som gör vad.
Säljer dock deras produkter dock endast till skivspelaren och inte hela spelare utan bygger ihop dem av delar enl ök med närmsta Åf.

Man skall också veta att om de tar fram en produkt för att uppgradera med så får det gå ett tag emellan så att alla hinner med att byta till den innan nästa kommer, vilket är normalt vid uppgraderingar på företag de släpper givetvis inte flera på en gång. Handlar om att tjäna pengar på den produkt man hela tiden släpper där mkt handlar om att man överlever på uppgraderingar vilka man kan ta bra betalt för. Finns dock på marknaden alternativ som gör exakt samma sak och i vissa fall låter och fungerar minst lika bra till en fjärdedel av priset.
Mig veterligen finns det inget företag som skulle gå ut och tala om tex att de testad ngn annans subchassie och dessutom att de andras låter bättre.

Den enda precisionsfrästa del som Linn har i aluminium görs av SME, så får ni fundera själva vilken del det är och alternativ finns här också och om de görs på rätt sätt så kan man bara byta armplattan om man vill byta typ av arm. Och här då till en tredjedel av priset.

Antar att du tänker på denna : http://www.pinkfishmedia.net/forum/show ... 678&page=3

Lite skillnad mot TA som väger minst 6-7 kg mer och du där också hittar mer fundament och stabilitet och här kan man isf skruva med moment när du drar alu mot alu, samma motstånd.
Att jag diskuterade moment var att i ett annat svar till mig skrevs det om moment.
Köper din förklaring av TD "använder den vid försäljning av kablar men då får kund välja stycken och musik t.o.m medhavd. Och givetvis så spelar vi också hela låtarna och låter kund höra hela musiken i låten och inte bara de bästa passagerna.
Eftersom jag bara har min Tangerine Audio Stealth så vore TD inte ok för kunds ekonomi :)

Ja Thomas O´Keefe, skön snubbe, håller med honom att dessa skruvar till bottenplatta inte behöver dras mer än att de sitter åt och likaså de skruvar som sitter på topplattan mot blocken eftersom topplattan sitter med de andra skruvarna som håller den mot plinten och underifrån dragna mot crossbrace/wirestrap/member och att de skruvar som du skruvar dit crossbrace mot blocken inte behöver dras med mer än att de sitter fast. På de äldre finns inte dessa. Får för mig att de kom -77 till topplatta resp -82 crossbrace när Valhallan kom.
De två bultar som sitter mellan topplatta och crossbrace som går igenom blocken håller jag med om att dessa skall dras åt men ändå inte för mkt alltså så skulle ett moment fungera här, men dessa har inget motstånd i de delar de dras emot eftersom topplatta och crossbrace inte är tjocka nog eller stabila i förhållande till blocket som har ett stort hål upptill på blocket för att få plats med kontramuttern till skruven som sitter igenom topplattan och undertill i blocket så är hålet också större än skruven. Dessutom ger trä med sig gentemot plåt.
Vilket innebär att man drar med sig båda plåtarna och böjer dem antar att ni som vet har sett detta mer än en gång där man dragit dessa för hårt.
Vad det gäller "hinge plates" lockfästen, så behöver dessa dras lagom hårt så att de sitter fast och håller locket ( vilket sitter inskjutet i fästet ) på plats, för enl mig så är endast locket till för att spelaren inte skall bli dammig och inte ha för att spela med ( tas bort från spelaren när man spelar ) Vi brukar skoja att det enda de fungerar till är att äta gröt i :)

Trevlig helg på er !

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Sun Oct 08, 2017 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Läser ifatt några dagars inlätgg.

BRA inlägg mats från i fredags. Håller med om allt.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 08, 2017 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
LinnArts wrote:
Tyvärr blir det lite sandlåda av detta. "Min är bättre än din"
Du anklagar andra för sandlådenivå och "Min är bättre än din" - och skriver sedan detta :mrgreen:
LinnArts wrote:
Man skall också veta att om de tar fram en produkt för att uppgradera med så får det gå ett tag emellan så att alla hinner med att byta till den innan nästa kommer, vilket är normalt vid uppgraderingar på företag de släpper givetvis inte flera på en gång. Handlar om att tjäna pengar på den produkt man hela tiden släpper där mkt handlar om att man överlever på uppgraderingar vilka man kan ta bra betalt för. Finns dock på marknaden alternativ som gör exakt samma sak och i vissa fall låter och fungerar minst lika bra till en fjärdedel av priset.
Mig veterligen finns det inget företag som skulle gå ut och tala om tex att de testad ngn annans subchassie och dessutom att de andras låter bättre.
LinnArts wrote:
Den enda precisionsfrästa del som Linn har i aluminium görs av SME, så får ni fundera själva vilken del det är och alternativ finns här också och om de görs på rätt sätt så kan man bara byta armplattan om man vill byta typ av arm. Och här då till en tredjedel av priset.
Jag har aldrig under mina 30år varit med om detta.
Tvärtom frågas det alltid om publiken vill höra något speciellt.
LinnArts wrote:
Vad det gäller TD , ja vad ska jag säga om det, de gånger jag har varit med om detta iaf på skivspelare så har man vid de tillfällena bara använt och plockat ut musik som låter bra just på den spelaren ( all musik är inte stampa takten ) allt blir inte bäst på just den spelaren men kanske skillnad mot den andra spelaren som alltid är bättre än den förra oavsett vad kunden tycker, vilket innebär om kunden inte kan välja så får man inte sålt något alls och kanske går till någon annan som är ödmjukare och som lyssnar på kundens behov.
Vad jag minns så fick vi aldrig vid dessa tillfällen ens höra en hel låt efter TD dock bara på den enl tillverkaren bästa spelaren, detta kallas försäljningstaktik och fungerar inte på alla människor, dessutom fick vi inte tillfälle att lyssna på medhavd musik.
LinnArts wrote:
det enda isf jag kan tänka mig som skulle kunna behöva dras med moment är lagret mot subschassiet.
Hur var det nu, vad du specialist på LP12 :wink:


Top
   
PostPosted: Mon Oct 09, 2017 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Isf får du läsa en gång till så du förstår vad jag menade. Ett bra sätt är att läsa hela tråden och förstå den innan.
Då har du fått vara med på ställen där man isf har fått välja detta, inget jag varit med om har då dock iofs bara varit där som lyssnare och inte speciellt inbjuden. Dock min syn och uppfattning och lägger ingen större vikt vid detta bara delgav min uppfattning av TD och det hoppas jag att man tål.
Har aldrig utgett mig heller för att vara specialist på Lp 12, men är det ngn som är det här så kan ju vederbörande förklara isf vad du menar.
Lagret är det enda som dras mot en fast yta i denna spelare, har aldrig påstått att det skall vara ett moment i denna spelare, utan det påstods i denna tråd innan och då svarade jag att isf är det här det skulle kunna vara det.
Har bara 36 år inom hifi. Men är en kille med ett öppet sinne och ödmjuk inför min uppgift att hjälpa Linnister med deras spelare och har under mina 17 år med Lp 12 gjort det med glädje både för mig och andra vilket jag tänker fortsätta med så länge den och jag lever.
Tack.

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited