selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 22:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Sat Sep 16, 2017 11:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Each to his own :)

Världen skulle bli ganska trist om alla tyckte och gillade samma, så även inom HiFi!


Top
   
PostPosted: Sat Sep 16, 2017 18:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Ja, gör gärna ett besök, troligen inte i närtid eftersom jag är fullchokad med takbyte mm, men när detta lugnat ner sig skulle det vara roligt och lyssna på en del av de produkter som det går heta diskussioner om på Linns forum tex Tranquility.
Väldigt roligt med en LP12 expert i närområdet. Lite kul också att Naims generalagent (Instereo) håller till i Borås, tyvärr tror jag inte att de erbjuder lyssningsmöjligheter för privatpersoner.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Sat Sep 16, 2017 19:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Kul
Välkommen när du kan.
Tack :oops: vad det gäller Lp 12 an som med så mkt annat så lär man sig hela tiden känns det som och är dessutom mycket roligt.
Går säkert att ordna en lyssning hos CM och Martin så länge det kretsar runt de detaljer jag är åf för, dessutom har jag och CM bott grannar och växt upp tillsammans så känner honom väl så Linn har varit inpräntat sen man hörde en Lp 12a hos honom på Bellmans Hifi på 80 talets mitt.

[O/]
Lennart/LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Sat Sep 16, 2017 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Maffe wrote:
Each to his own :)

Världen skulle bli ganska trist om alla tyckte och gillade samma, så även inom HiFi!
Japp skulle bli urtrist.

/L

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Mon Sep 25, 2017 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Lite bilder på denna fantastiska spelare också :D

/L


Attachments:
20170910_111745.jpg
20170910_111745.jpg [ 475.68 KiB | Viewed 4941 times ]
20170910_111537.jpg
20170910_111537.jpg [ 426.77 KiB | Viewed 4941 times ]
20170909_153936.jpg
20170909_153936.jpg [ 257.69 KiB | Viewed 4941 times ]
20170909_150244.jpg
20170909_150244.jpg [ 397.34 KiB | Viewed 4941 times ]

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se
Top
   
PostPosted: Thu Sep 28, 2017 09:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Usch, jag kan inte låta bli att tycka att detta är obehagligt. Jag tänker på alla LP12 som blir skändade. Det är samma sak med mycket vintage naim förstärkare speciellt om man tittar i England. Ett inspirerat kulturarv under attack av villfarelser.

Hopplöst? Martin Luther King sa att det är inte ondskan som är problemet, utan avsaknaden av det goda.


Top
   
PostPosted: Thu Sep 28, 2017 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Efraim wrote:
Usch, jag kan inte låta bli att tycka att detta är obehagligt. Jag tänker på alla LP12 som blir skändade. Det är samma sak med mycket vintage naim förstärkare speciellt om man tittar i England. Ett inspirerat kulturarv under attack av villfarelser.

Hopplöst? Martin Luther King sa att det är inte ondskan som är problemet, utan avsaknaden av det goda.
Frågan är varför man har en LP12:a? Är det för att bevara en vintage-spelare eller för att få så bra musik/ljud som möjligt? En analogi kan ju vara tex alla ombyggda Carlsson-högtalare, speciellt 70-talsmodellerna. De byggs ju om ganska friskt (helt nya element och delningsfilter) ibland även om grundkoncept och utseendet är kvar.

Samma gäller väl för övrigt Linn själva, i dagens LP12:a finns väl inte en skruv gemensamt med en från 90-talet?

Personligen tycker jag gott man kan experimentera, själv skulle jag behålla originaldelarna så en återställning kan ske. För vad som på kort sikt kan låta bättre kan bli irriterande i längden och då är det ju synd att ha förstört originaldelarna.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Sep 28, 2017 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Ett alternativ kan ju vara att ha en från varje årtionde ;)

[O/]
Lennart/LinnArts


Attachments:
Lp 12 or.jpg
Lp 12 or.jpg [ 415.65 KiB | Viewed 4876 times ]

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se
Top
   
PostPosted: Thu Sep 28, 2017 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
LinnArts wrote:
Ett alternativ kan ju vara att ha en från varje årtionde ;)

[O/]
Lennart/LinnArts
Lugn och fin nu... vår hobby är nog dyr och platskrävande som det är :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Sep 29, 2017 08:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Japp, men var lite kul att visa mina underbara spelare jag hade innan som nu är spridda från norr till söder och fick hamna hos 4 nya hifi familjer.
En del av dem är ombyggda/uppgraderade igen och det är ju det som är kul med denna spelare att den går att bygga i så många skepnader då också helt original, iaf på de äldre spelarna är kul att bygga ihop då de blir underbart musikaliska och trevliga.

Min fru älskade mig absolut efter att jag bantade från 500 kg kompakt anläggning till ca 100 kg integrerad hifi. Vad gör man inte för dem ibland :D

Vad det gäller 3 parts delar så har de en egenhet att de nästan alltid blir bättre eller lika bra men till en absolut bättre peng än std och jag gör detta mest för att de som gör dessa delar till era spelare brinner för sitt skapande och vill att VI användare skall få en bra spelare till att låta ännu bättre.

Vill helt enkelt ge Sveriges Hifi användare chansen att bygga en minst lika bra spelare med andra delar än Std för mindre pengar.

Vad det gäller spelaren i denna tråd och att man ej använder Linn produkter så är det bara 2 delar som är utbytta mot bättre produkter och gör spelaren duktigt mkt bättre för lite pengar, ska du slå SME armen ja då får du punga upp en slant till och faktum är att Linn Lp 12 är i dag som förr ett verk där vi kan välja vad för arm vi vill spela med vilket jag gillar dvs valfriheten !

Vad det gäller Tranquilityn ( läs magnetsupport för lager ) som gör att vi sliter mkt mindre på våra lager, vilket minskar trycket ner mot botten med ca 90 % och sparar dem i flera år extra och det gör ju inget att spelaren blir tystare och musiken mer följsam och betydligt tystare i bakgrunden. ( Från en kund som var hemma och lyssnade : Vad tyst den låter ! Och vilket lugn.. ) om ni bara visste hur många lager som byttes tidigt till Cirkus som är utslitna idag. ( ser man en liten grå prick i botten på den spegelblanka ytan så är lagret utslitet. )

[O/]
Lennart / LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Fri Sep 29, 2017 12:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Om du kan göra detta till något positivt är det väl bra. Om du lägger in en positiv skaparkraft i detta så är mitt bästa råd att verkligen ta vara på det du skriver i trådrubriken "men fantastiskt tillsammans", och bygga spelare som helhet med ett resultat där musiken ger dig mer positiv skaparkraft.


Top
   
PostPosted: Fri Sep 29, 2017 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 629
Location: Hökerum
Absolut jag lovar.
Vi måste göra vägen bredare och släppa in mer olika tillverkare av delar i våra skivspelare för att få det "fantastiskt tillsammans" och där skaparkraft när man bygger ihop en spelare är A och O, där resultatet blir en positiv överraskning musikaliskt.
Kund skall vara med under hela byggnadsprocessen i både teknik och bild, dels för att förstå, dels för att veta och framför allt ekonomiskt och inte få en chock i plånboken utan bara tänka på musiken och hur det låter. Ta vara på detta, då blir det fantastiskt tillsammans.


[O/]
Lennart /LinnArts

_________________
LinnArts Lp 12 Komplete, Lp 12 Tangerine Audio Signature SS, Lp 12 TA Simplinth Signature.


https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
PostPosted: Fri Sep 29, 2017 20:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
LinnArts wrote:
Vi måste göra vägen bredare och släppa in mer olika tillverkare av delar i våra skivspelare för att få det "fantastiskt tillsammans" och där skaparkraft när man bygger ihop en spelare är A och O, där resultatet blir en positiv överraskning musikaliskt.
Nja, jag skulle säga att vi framförallt behöver LP12 handlare som verkligen kan sin historia tar vara på Linns hantverk till fullo, där resultatet blir en positiv överraskning musikaliskt. Även att äldre spelare tas till vara på och servas hela vägen enligt boken och hantverksmässigt. Eller att fler sköter sina egna Linn LP12 och delar sina erfarenheter, en riktigt väljusterad LP12 är ju det viktigaste av allt :D Tune Dem som referens är såklart essentiellt i dessa sammanhang.

Det du gör är ju något annat och låt det vara det tycker jag. Det finns säkert många som tycker det är grymt med en av dina customspelare. Ta gärna vara på gamla originaldelar och reservdelar så blir den förstnämnda skaran glada också. Dina utvalda tillverkare kan säkert locka med produkter över gränserna också mellan varven.


Top
   
PostPosted: Sat Sep 30, 2017 10:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
LinnArts wrote:
Vi måste göra vägen bredare och släppa in mer olika tillverkare av delar i våra skivspelare
"Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den." - Matt 7:13

Ursäkta dramatiken, men det är jävligt viktigt det där med ens mål. Linn är en institution inom hifi, man vågade gå den smalare vägen för man hade ett värdigt mål. Man kan inte frikoppla Linn LP12 från målet som drev dess utveckling och kalla det samma sak i alla fall. LP12 har hela tiden levt i symbios med source first och tune dem hos Linn, och det är spelarens verkliga styrka.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 01, 2017 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Efraim wrote:
LinnArts wrote:
Vi måste göra vägen bredare och släppa in mer olika tillverkare av delar i våra skivspelare
"Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den." - Matt 7:13

Ursäkta dramatiken, men det är jävligt viktigt det där med ens mål. Linn är en institution inom hifi, man vågade gå den smalare vägen för man hade ett värdigt mål. Man kan inte frikoppla Linn LP12 från målet som drev dess utveckling och kalla det samma sak i alla fall. LP12 har hela tiden levt i symbios med source first och tune dem hos Linn, och det är spelarens verkliga styrka.
Håller med 100% :!:

Vi behöver tvärt om göra vägen smalare.
På sista tiden har det kommit upp en massa modifieringar som ALLA förstör den musiklaiska förståelsen. Katastrof.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited