selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 18:28

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Aug 30, 2017 19:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/SpotifyConnect

Någon som testat?


Top
   
PostPosted: Thu Aug 31, 2017 07:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Ja. Funkar.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 31, 2017 07:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Testade nyss, verkar fungera utan anmärkningar. Har inte jämfört med någonting. Sonen blev i alla fall väldigt glad :-)

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Thu Aug 31, 2017 10:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Härligt. Nu kan jag seriöst överväga en Linn DS :-)

Har bara skummat igenom instruktionerna... blir Spotifyconnect integrerat med de övriga funktionerna i IOS/Android-apparna eller ligger det "bredvid"?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Aug 31, 2017 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Du styr det och väljer låtar via Spotify-appen och väljer nere till höger i "Spotify Connect Picker" att du vill skicka ljudet till DS:en.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Thu Aug 31, 2017 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Tendaberry wrote:
Du styr det och väljer låtar via Spotify-appen och väljer nere till höger i "Spotify Connect Picker" att du vill skicka ljudet till DS:en.
OK, alltså inte integrerat med den huvudsakliga appen man använder. Lite synd att man ska behöva skifta app men men...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Aug 31, 2017 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Är det inte appen Spotify som är den "huvudsakliga appen" när man vill använda funktionen Spotify Connect?


Top
   
PostPosted: Thu Aug 31, 2017 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Är det inte appen Spotify som är den "huvudsakliga appen" när man vill använda funktionen Spotify Connect?
Jo, men att spela musik i DS'en generellt. Jag har idag en Squeezebox och där ingår Spotify i Squeezeplay-appen och det fungerar helt sömlöst. Jag behöver alltså inte byta app när jag växlar mellan NAS och Spotify, kan blanda spellistor hur som helst, typ först en låt från Spottan, sedan några från NAS och därefter igen från S osv.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Aug 31, 2017 18:54 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Tycker tvärtom att det är toppen att det styrs från appen, men det beror förstås på vilket fokus man har - om man har sitt Linn-system men också andra connect-klienter i hemmet är det smidigt att exempelvis välja att spela musik i köket och sen bara helt enkelt byta när man beger sig till vardagsrummet där DS:en står istället.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 31, 2017 18:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Två reflektioner:

(1) Spotifyconnect (Premium) är väl inget alternativ till Tidal HiFi som, i motsats till S, streamar i lossless.

(2) Vill man kunna spela Spotify i en Linn DS måste man också ha mjukvaran 4.59.xxxx installerad i sin DS och hur bra är den jämfört med t ex 4.52.119?

Använder 4.52.119 själv och skulle inte byta till en mjukvara som låter sämre bara för att kunna spela Spotify som i sin tur är sämre än Tidal HiFi.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Thu Aug 31, 2017 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
torig wrote:
Två reflektioner:

(1) Spotifyconnect (Premium) är väl inget alternativ till Tidal HiFi som, i motsats till S, streamar i lossless.

(2) Vill man kunna spela Spotify i en Linn DS måste man också ha mjukvaran 4.59.xxxx installerad i sin DS och hur bra är den jämfört med t ex 4.52.119?

Använder 4.52.119 själv och skulle inte byta till en mjukvara som låter sämre bara för att kunna spela Spotify som i sin tur är sämre än Tidal HiFi.
Kan hålla med om detta. Tycker dock fortfarande att det är en stor brist att DS inte kan spela Spotify för dom som så önskar. Ja, nu går ju det, men då med lite mer krångel, ungefär som när man behöver flera fjärrkontroller till sin stereo eller TV. Kvaliteten på Spotify i sig själv eller jämfört med annat tillgängligt kan man givetvis diskutera men jag tycker det är märkligt att alternativet inte finns "inbyggt"/integrerat med övrigt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Sep 01, 2017 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Kanske missar någon poäng, men nu funkar Spotify precis som med vilket annat märke som helst.
Du kan styra från vad som helst som kan spela spotify. Du väljer att skicka ljudet till en annan enhet bara, detta gör du i spotifyappen. Man behöver inte kazoo om man inte vill.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Fri Sep 01, 2017 16:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Intressant, hade ju vart trevligt med integrering i Kazoo-appen.
Nu har jag inte Spotify längre så jag kan inte testa hur det funkar.


Top
   
PostPosted: Fri Sep 01, 2017 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
leif_lar wrote:
Kanske missar någon poäng, men nu funkar Spotify precis som med vilket annat märke som helst.
Du kan styra från vad som helst som kan spela spotify. Du väljer att skicka ljudet till en annan enhet bara, detta gör du i spotifyappen. Man behöver inte kazoo om man inte vill.
Jag är lite osäker hur saker och ting fungerar. Hemma hos mig, med Squeezebox/Logitech Media Server som styrs med en app i min android så skickas ingenting från telefonen som har med ljudet att göra. Den fungerar enbart som en fjärrkontroll (stänger jag ab mobilen fortsätter musiken tills jag stänger av NAS'en). Och för att spela från Spotify har jag ett tredjepartstillägg (Triode) i LMS. Jag utgår alltså inte ifrån Spotify-appen i telefonen för att spela därifrån utan det sköter LMS/Triode. Just med detta upplägg så blir gränssnitt etc likadant vare sig jag spelar från NAS'en (där LMS ligger) eller från Spotify eller någon av alla de radiokanaler som finns - inkl Linns egna.

Nu kanske du inte menar att musiken strömmas från din mobil men jag uppfattar det så när du säger att musiken skickas.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Sep 02, 2017 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Spotify har ett eget system för styrning. Alla enheter som kan spela Spotify kan styra varandra.
Man behöver alltså inte strömma från telefonen till DS ex. vis. Man talar bara om för telefonen att låten skall spelas på en annan enhet som då tar över spelandet/streamandet).
Du kan sedan stänga av din telefon, musiken fortsätter att spela på DS (till skillnad mot Airplay, som streamar från din telefon till DS).

Man kan även söka, spela, etc i Kazoo. Spotify är lika integrerat som Tidal.

Många alternativ blir det iaf.

Fördelen med integrationen tycker jag är framför allt att det är så enkelt för vem som helst att spela musik på ens DS, och det låter ganska bra.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited