selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 01:28

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Akurate Katalyst
PostPosted: Sat Aug 12, 2017 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Som det rapporterats på Linns eget forum har via High Fidelitys hemsida framkommit att Katalyst nu är på gång även på Akurate-nivån: http://highfidelity.se/event.m. Formuleringen på HF:s hemsida antyder att det i första hand nu kanske handlar om högtalarna med inbyggd elektronik, hoppas att uppgradering också för Akurate exaktboxarna kommer snart! Nån som planerar gå/investera eller har andra tankar eller mer info?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Sat Aug 12, 2017 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Det vore ju grymt kul om det gör hyfsat skillnad (tänker också på Akurateboxarna) och inte kostar som en liten bil.
I sådana fall är jag på!

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Mon Oct 09, 2017 23:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Mina tankar var väl att just här tappade Linn mig som kund och användare.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Tue Oct 10, 2017 00:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
nonick wrote:
Mina tankar var väl att just här tappade Linn mig som kund och användare.
Hur menar du?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Tue Oct 10, 2017 01:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linncredible wrote:
Som det rapporterats på Linns eget forum har via High Fidelitys hemsida framkommit att Katalyst nu är på gång även på Akurate-nivån: http://highfidelity.se/event.m. Formuleringen på HF:s hemsida antyder att det i första hand nu kanske handlar om högtalarna med inbyggd elektronik, hoppas att uppgradering också för Akurate exaktboxarna kommer snart! Nån som planerar gå/investera eller har andra tankar eller mer info?
Bra att Linn lyssnade på kunderna o beslöt att även släppa även till Akudorik! ”Tumme Upp” :D
Vad händer med priset, någon?
Klart de släpper Exaktbox med. Annat vore ytterst märkligt.


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Tue Oct 10, 2017 08:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Från Tonlägets hemsida:
"Katalyst Uppgradering kostar för Exakt Akudorik 43 800kr/par och för Exakt Akubarik 60 000kr/par. Nya Exakt Akudorik med Katalyst hamnar på 215 000kr/par och nya Exakt Akubarik med Katalyst betingar 343 000kr/par.

Det är inte alls säkert om eller när det kommer någon uppgradering för Exaktbox, DS och DSM. Katalyst skulle troligen göra åtminstone Akurate Exaktbox "för dyr"?
"

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Tue Oct 10, 2017 08:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Har hört tydliga signaler från mycket initierad källa att Katalyst för Akurate Exaktbox kommer att komma. (Oklar över varför Anders skriver som han gör på Tonlägets hemsida.) Frågan är mer när..., vore trevligt att inte behöva vänta ett år from nu.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Tue Oct 10, 2017 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Linncredible wrote:
Har hört tydliga signaler från mycket initierad källa att Katalyst för Akurate Exaktbox kommer att komma. (Oklar över varför Anders skriver som han gör på Tonlägets hemsida.) Frågan är mer när..., vore trevligt att inte behöva vänta ett år from nu.
Det skulle vara min gissning också. Samtidigt är jag ödmjuk inför utmaningen att skapa logiska produkter och prissätta dem så att de träffar attraktiva prisfönster till önskade kundkategorier.

Säger jag som fortfarande surar på Linn för att de tar så ohemult mycket betalt för Katalyst uppgraderingen av min KDS, jämfört med priserna på Exaktsystemen :evil:.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Tue Oct 10, 2017 21:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Uppgraderingstakten och priserna tyder på att något inte är OK.

Att betala mer och mer, och inte förstå att du som konsument , som inte har förmåga att uppskatta de dyra förändringarna bara för att du "inte tillräcklicklig musikalisk", är trams.

När jag skriver "dyra" handlar det om månadslöner för många. Det är löjligt dyrt. Jag kan köpa vilken Linn anläggning jag vill kontant, men det vill jag inte.

HiFi-nördarna är inte många och de blir färre.


Men visst, gå in i ljudlivstilstilen och tappa musikälskarna och vinn några människor som behöver musik medan de gör i ordning kronärtskockan medan anläggningen spelar lite avslappnat i bakgrunden, utan att väcka barnen.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Fri Oct 13, 2017 02:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
nonick wrote:
Uppgraderingstakten och priserna tyder på att något inte är OK.

Att betala mer och mer, och inte förstå att du som konsument , som inte har förmåga att uppskatta de dyra förändringarna bara för att du "inte tillräcklicklig musikalisk", är trams.

När jag skriver "dyra" handlar det om månadslöner för många. Det är löjligt dyrt. Jag kan köpa vilken Linn anläggning jag vill kontant, men det vill jag inte.

HiFi-nördarna är inte många och de blir färre.


Men visst, gå in i ljudlivstilstilen och tappa musikälskarna och vinn några människor som behöver musik medan de gör i ordning kronärtskockan medan anläggningen spelar lite avslappnat i bakgrunden, utan att väcka barnen.
Den typen människor bryr sig inte om de väcker barna... Skämt o Sido.

Priserna är en sak, är det de det bör kost för att de ska gå rundt och vara någorlunda lönsamt ser jeg inget fel på det.

Men jag får en tanke om att kanske inte alla uppgraderingar och nya modeller och tekniska lösningar är så genomtänkta när de måste uppdateras igenom ett år senare.

Vad är fel med att tänka igenom sitt arbete lite längre och släppa produkter lite mer sällan som kunden inte behöver uppgradera igen om ett år.

En sak till
Om Linn uppgraderar hela Akurat linjen, och alla delarna blir vesentligt dyrare, tycker jag godt de kunde låta välja kunden välja om de vill ha akudorik,.Akurat exaktboks osv med eller utan katalyst.
På så vis kan man köpa den nivå på högtalaren man har råd med... Teknologin är redan framtagen så det är inga extra kostnader med det, och elektronik som inte längre är den nyaste blir som regel billigare för varje år så de hade tjänat mer pengar på dem också.

Själv har jag flera år funderat på ett par nya 350A men så fort de blir aktuellt så kommer en lite nyare modell och så höjs priset..
Jag tyckte Linn var en prisvärd ingång till "High End" men samtidigt som de blir bättre blir de så pass dyra att det är svårt att kalla dem så prisvärda längre. ( Då tänker jag på klimax o viss del Akurat nivå)


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Fri Oct 13, 2017 08:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Comstedt wrote:
Om Linn uppgraderar hela Akurat linjen, och alla delarna blir vesentligt dyrare, tycker jag godt de kunde låta välja kunden välja om de vill ha akudorik,.Akurat exaktboks osv med eller utan katalyst.
På så vis kan man köpa den nivå på högtalaren man har råd med... Teknologin är redan framtagen så det är inga extra kostnader med det, och elektronik som inte längre är den nyaste blir som regel billigare för varje år så de hade tjänat mer pengar på dem också.
En fin tanke. Utmaningen blir då att hålla liv i fler produktvarianter med kanske lägre produktionsvolymer, något som inte alltid blir kostnadseffektivt enligt min erfarenhet. Och äldre elektronikkomponenter slutas inte sällan att produceras i vår snabbt föränderliga värld. Speciellt inom kretsar för digital elektronik. Så de blir inte bara billigare, utan försvinner helt och hållet. Då står en tillverkare som Linn där med produkter som inte går att tillverka längre, även om de och deras kunder skulle vilja det.

En variant på samma tanke kunde kanske vara att försöka utveckla ”preloved” begagnat marknaden med de äldre produkterna för att erbjuda dem ”refurbished”, som alternativ till kunder som inte nödvändigtvis söker det allra senaste. Det gör ju Linn redan, men det går kanske utveckla ännu mer och för fler produkter?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Sat Oct 14, 2017 01:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Jag skulle inte våga köp en Linn-produkt idag som första kund.

Inom 6 månader eller ett år skall, (behöver) den bli uppgradererad för 18-48 tusen för att inte bli iskall på begagnadmarnaden.

Detta är inte OK.

Hur som, jag går vidare inom välljudet. Jag behåller LP 12 ett tag till.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Sat Oct 14, 2017 09:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Exakt! ( Försöker acklimatisera mig som Göteborgare)
Att köpa in sig i Exakt är dyrt. Att gå från passiva Akudorik till "Dorik-exakt" kostar ca 135000 och uppgradering till Katalyst 40000 till ( ej sett pris på dorik-exakt ännu)
Vad gör jag som konsument den dagen jag vill byta mina akudorik till något annat? Investeringen i "Dorik" är ju kastad i sjön och måste säljas då dessa en fungerar på någon annan högtalare. Jag måste då köpa allt en gång till.
Sedan ska ju också en DS eller DSM med exakt inhandlas eller befintlig uppgraderas...

För att vara lite elak upplever jag Exakt lite som Scientologi, "Betalar du det här så kommer du äntligen finna sanningen" men det tar inte stopp där för då kommer nästa lager av löken som måste skalas av för att få insikt :P

Att jag personligen tycker passivt fortfarande spelar bättre än exakt gör det ifs till ett lätt val att inte hoppa in och låsa in mig i exakt-världen :wink:


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Thu Oct 19, 2017 22:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Maffe wrote:
Exakt! ( Försöker acklimatisera mig som Göteborgare)
Att köpa in sig i Exakt är dyrt. Att gå från passiva Akudorik till "Dorik-exakt" kostar ca 135000 och uppgradering till Katalyst 40000 till ( ej sett pris på dorik-exakt ännu)
Vad gör jag som konsument den dagen jag vill byta mina akudorik till något annat? Investeringen i "Dorik" är ju kastad i sjön och måste säljas då dessa en fungerar på någon annan högtalare. Jag måste då köpa allt en gång till.
Sedan ska ju också en DS eller DSM med exakt inhandlas eller befintlig uppgraderas...

För att vara lite elak upplever jag Exakt lite som Scientologi, "Betalar du det här så kommer du äntligen finna sanningen" men det tar inte stopp där för då kommer nästa lager av löken som måste skalas av för att få insikt :P

Att jag personligen tycker passivt fortfarande spelar bättre än exakt gör det ifs till ett lätt val att inte hoppa in och låsa in mig i exakt-världen :wink:
Jag tror det är viktigt att var och en helt enkelt rannsakar sig själv utifrån plånbok och vilken nivå man vill ligga på, sen försöka hitta punkten "good enough" där man känner att, visst.. vore najs med bättre grejer men! Det känns inte som ett "måste".

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: Akurate Katalyst
PostPosted: Mon Oct 23, 2017 22:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Jag är glad att ni inte blev arga på mig trots att att jag var så kategorisk i tidigare inlägg.

Jag kommer följa forumet vad gäller vinylen och LP-12.

Ha det gött. :)

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited