selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 01:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Egenjusterad Space
PostPosted: Sat Jun 10, 2017 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Hur många här har tillgång till "Space"?
Har alltid tyckt att det blir helkonstigt att köra det. På något icke påtagligt sätt. Det blev bara "fel". Som att man tappat en kanal.
Så jag gav upp det, framförallt efter att ha fått till positioneringen av högtalarna.
Så körde jag John Wick 2 häromdan. Totally awesome film. Enligt mig den bästa actionfilmen, möjligen med undantag av John Wick 1.
Men i en klubbscen fick jag nästan stänga av ljudet då det gav stående vågor så det stod härliga till. Det blev inte kul alls.
Så jag tänkte att jag skulle pröva space iaf en gång till. Man kunde kanske ha det till film iaf?
Mycket riktigt blev det bättre med det stora problemet, men till och med tal och vanligt filmljud fick med sig problemen som var med musik. Det blev "fel" helt enkelt.
Så jag nollade allt. Och drog en sinusgenerator för att själv höra vid vilken frekvens problemen dök upp. Visar sig att space-optimeringen missade rätt bra vid vilka frekvenser det var problem. Den kapade bandet just intill de riktiga problemfrekvenserna. Så just intill de stående vågorna så kapade den nivån så man gick från JÄTTEHÖGT till ingenting. Inte undra på att det blev fel.
Men när man själv lade in frekvenserna och nivåerna så blev filmen sjukt mycket bättre. Inte kört så mycket med musik än för att döma där. Smålyssnar nu bara i fåtöljen med ett glas vin. Frekvensgången blev dock vansinnigt mycket bättre att döma av sinusgeneratorn (generator och generator, tog hjälp av youtube).
Är det nån här som själv lagt in helt egna värden? Hur har ni tyckt att det blir?

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Egenjusterad Space
PostPosted: Sun Jun 11, 2017 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Hej! Du skriver inte vilken pryl du kör på och vilken Davaar version.
I min erfarenhet så gissar algoritmen rätt bra på problemområdena om rummet är korrekt uppmätt och högtalarplaceringen korrekt.
Nu med stereo-space filtren så blir det ännu mer exakt.
Dock i mitt rum där inte en vägg är rak förutom takhöjden så justerar jag frekvens och bandbredd med hjälp av en sinusgenerator.
Jag har dock märkt att det är lätt att gå bort sig så jag går mindre ändringar nu än tidigare.

Du kan även räkna ut rumsnoderna själv och jämföra med de SPACE kalkulerade.

http://phino.gnarx.de/index.php?d=link1 ... name=link1

Lycka till!


Top
   
 Post subject: Re: Egenjusterad Space
PostPosted: Sun Jun 11, 2017 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag har själv aldrig gillat någon Space justering jag lyssnat till. Håller med om att den förstör (suger ur livet ur musiken) mer än förbättrar. Men jag har heller inte suttit i någon riktigt problematisk akustisk miljö heller.

Jag är ödmjuk inför utmaningen att få till en kompensation, med eller utan mätning. Att mäta och tolka mätresultat kräver mycket kunskap, så jag kan förstå Linns argumentation att de tycker det blir minst lika pålitligt med deras uträknande metod. Visst blir den också bättre med tiden och programuppdateringar, nu med möjligheten att modellera flera högtalarpositioner i en bättre modellerbar akustisk miljö.

Bäst tycker jag det blir om man kan få till en akustiskt fungerande miljö utan elektronisk kompensation. Om det inte går, skulle jag själv kanske försöka modellera så långt som möjligt i Space och sen komplettera med mätningar för att se hur nära modelleringen verkligheten verkar hamna. Sen göra justeringar baserat på det resultatet. Ungefär som du verkar ha gjort.

Ledordet tror jag är att försöka minimera kompensationerna. Ju mindre som behövs desto bättre. Att korrrigera ett fel med ett annat är alltid sämre än att inte ha något fel alls.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Egenjusterad Space
PostPosted: Sun Jun 11, 2017 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
fredrik wrote:
Hej! Du skriver inte vilken pryl du kör på och vilken Davaar version.
I min erfarenhet så gissar algoritmen rätt bra på problemområdena om rummet är korrekt uppmätt och högtalarplaceringen korrekt.
Nu med stereo-space filtren så blir det ännu mer exakt.
Dock i mitt rum där inte en vägg är rak förutom takhöjden så justerar jag frekvens och bandbredd med hjälp av en sinusgenerator.
Jag har dock märkt att det är lätt att gå bort sig så jag går mindre ändringar nu än tidigare.

Du kan även räkna ut rumsnoderna själv och jämföra med de SPACE kalkulerade.

http://phino.gnarx.de/index.php?d=link1 ... name=link1

Lycka till!
Sorry. Kan inte senaste i huvudet. Men körde senaste uppdateringen i förrgår innan jag började pula på där hemma.

Annars är det Akurate DSM exakt och Klimax 350 exakt.

Mätningarna är gjorda exakta. Men gissar att det blir problematiskt då vissa väggar inte har dörrar utan bara öppningar.

Räcker att den beräknade noden är någon hertz fel så blir det väldigt galet. När jag körde sinussvep så gick det högt upp i tak sen försvann det i princip. Nu när man ställt in själv så blir det färre noder för den att arbeta med och klart mer exakt då man kan ställa in bredden på noden också.

Det är iaf min erfarenhet av det hela. Tanken var att höra om andra haft erfarenhet av det hela.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Egenjusterad Space
PostPosted: Sun Jun 11, 2017 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
matss wrote:
Jag har själv aldrig gillat någon Space justering jag lyssnat till. Håller med om att den förstör (suger ur livet ur musiken) mer än förbättrar. Men jag har heller inte suttit i någon riktigt problematisk akustisk miljö heller.

Jag är ödmjuk inför utmaningen att få till en kompensation, med eller utan mätning. Att mäta och tolka mätresultat kräver mycket kunskap, så jag kan förstå Linns argumentation att de tycker det blir minst lika pålitligt med deras uträknande metod. Visst blir den också bättre med tiden och programuppdateringar, nu med möjligheten att modellera flera högtalarpositioner i en bättre modellerbar akustisk miljö.

Bäst tycker jag det blir om man kan få till en akustiskt fungerande miljö utan elektronisk kompensation. Om det inte går, skulle jag själv kanske försöka modellera så långt som möjligt i Space och sen komplettera med mätningar för att se hur nära modelleringen verkligheten verkar hamna. Sen göra justeringar baserat på det resultatet. Ungefär som du verkar ha gjort.

Ledordet tror jag är att försöka minimera kompensationerna. Ju mindre som behövs desto bättre. Att korrrigera ett fel med ett annat är alltid sämre än att inte ha något fel alls.

mvh, mats
Ja självklart vore det bästa att inte behöva göra nåt alls =). Men med bastunga system så blir det lätt skumma grejer som händer. Aldrig kört sinussvep tidigare, blev förvånad av hur mycket det gick upp och ned.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Egenjusterad Space
PostPosted: Thu Jun 15, 2017 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
För en vecka sen var jag på workshop i space, använder inte det nu men har prövat lite från och till.

För att göra samma, behövs som regel stora tjocka dämpare med en ordentlig luftspalt bakom. Kan man det eller och har nån proffs som mäter och gärna utbättrar resten av akustiken upplever jag att det är stor skillnad till det bättre för akustik tilltag jämfört med space. Jag ser lite fram och tillbaka på lösningar som kan förbättra här hemma utan att frun blir nöjd estetiskt, men det är inte lätt.

När det gäller space så gör det verkligen dialog/sång tydligare. Det är klart märkbart, men samtidigt försvinner då mycket bass. Det enklaste är att köra med en färdig kurva för de högtalare man har. Sen gå in manuellt och halvera minskningen av den lägsta kurvan och jämföra. Jag tycker nog själv att använder man, space fult ut blir det lite märkligt ljud. Det blir en lite konstigt balans, men det kanske bara är vana?

De få system där jag tyckte att space har vært tunedem bättre än utan, har varit labbat med och iaf minskat effekten av space på minst1-2 frekvenser. Det blir mera "normalt" då, så det kan som sagt vara en vanesak. Men de gångerna har jag iaf tyckt det varit en liten förbättring och inte bara en annan balans i musiken. Det blir som en space "mini" eller kanske Spacelight :D

Med akustiska tilltag får du tonen som den är, rätt timing och slipper mycket av först och senare reflektioner. Med space får du än lägre volym på dessa frekvenser, så du antingen inte hör dem eller att de tillsammans med första reflektion ger en ton som du hör, då blir tonen mindre "Exakt" mer utdragen så det blir inte samma sak.

Men jag har varit en del i akustiklab och det blir också väldigt märkligt utan reflektioner alls. Även om det blir extremt tydligt. Så jag föredrar som oftastlite dämpning och en del till mycket diffusering så ljudet reflekteras men att det inte blir stående våger.

Som Archangel skrivit,, så kan det säkert vara en stor fördel när man ser film, att få till bättre tydligare Dialog, hade jag sett en film eller program som handlar om att lära sig något/förstå djurvärlden, fysik, historia osv hade jag garanterat tyckt det var ett applikationsvärde. När det gäller musik är jag faktiskt mera tveksam. Men det är väl jag som börjar bli gammal bakåtsträvare :oops:


Jag ligger i sängen med feber idag, så har jag skrivit nåt märkligt eller osammanhängande så vet ni varför.


Top
   
 Post subject: Re: Egenjusterad Space
PostPosted: Thu Jun 15, 2017 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
För en vecka sen var jag på workshop i space, använder inte det nu men har prövat lite från och till.

För att göra samma, behövs som regel stora tjocka dämpare med en ordentlig luftspalt bakom. Kan man det eller och har nån proffs som mäter och gärna utbättrar resten av akustiken upplever jag att det är stor skillnad till det bättre för akustik tilltag jämfört med space. Jag ser lite fram och tillbaka på lösningar som kan förbättra här hemma utan att frun blir nöjd estetiskt, men det är inte lätt.

När det gäller space så gör det verkligen dialog/sång tydligare. Det är klart märkbart, men samtidigt försvinner då mycket bass. Det enklaste är att köra med en färdig kurva för de högtalare man har. Sen gå in manuellt och halvera minskningen av den lägsta kurvan och jämföra. Jag tycker nog själv att använder man, space fult ut blir det lite märkligt ljud. Det blir en lite konstigt balans, men det kanske bara är vana?

De få system där jag tyckte att space har vært tunedem bättre än utan, har varit labbat med och iaf minskat effekten av space på minst1-2 frekvenser. Det blir mera "normalt" då, så det kan som sagt vara en vanesak. Men de gångerna har jag iaf tyckt det varit en liten förbättring och inte bara en annan balans i musiken. Det blir som en space "mini" eller kanske Spacelight :D

Med akustiska tilltag får du tonen som den är, rätt timing och slipper mycket av först och senare reflektioner. Med space får du än lägre volym på dessa frekvenser, så du antingen inte hör dem eller att de tillsammans med första reflektion ger en ton som du hör, då blir tonen mindre "Exakt" mer utdragen så det blir inte samma sak.

Men jag har varit en del i akustiklab och det blir också väldigt märkligt utan reflektioner alls. Även om det blir extremt tydligt. Så jag föredrar som oftastlite dämpning och en del till mycket diffusering så ljudet reflekteras men att det inte blir stående våger.

Som Archangel skrivit,, så kan det säkert vara en stor fördel när man ser film, att få till bättre tydligare Dialog, hade jag sett en film eller program som handlar om att lära sig något/förstå djurvärlden, fysik, historia osv hade jag garanterat tyckt det var ett applikationsvärde. När det gäller musik är jag faktiskt mera tveksam. Men det är väl jag som börjar bli gammal bakåtsträvare :oops:


Jag ligger i sängen med feber idag, så har jag skrivit nåt märkligt eller osammanhängande så vet ni varför.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited