selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 13:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Jun 02, 2017 20:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 13, 2014 23:18
Posts: 118
Säkert ett uttjatat ämne men vad anser ni vara bäst att köra? Jag har alltid kört mina linnapparater med RCA men nu har jag fått höra att t.ex klimax DS och Renew låter bäst via XLR. Hur är det att bland RCA och XLR i systemet?


Top
   
PostPosted: Fri Jun 02, 2017 23:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
engvallen wrote:
Säkert ett uttjatat ämne men vad anser ni vara bäst att köra? Jag har alltid kört mina linnapparater med RCA men nu har jag fått höra att t.ex klimax DS och Renew låter bäst via XLR. Hur är det att bland RCA och XLR i systemet?
Beror givetvis på hur bra kablarna är.
Har ett par Linn Silver XLR som är överjäkligt bra
Körde de mellan DS o KK, med resten av systemet RCA. Inga problem såklart.

Nu med Sagatun är det RCA från DS.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 04, 2017 12:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 13, 2014 23:18
Posts: 118
Kan bekräfta genom att ha testat själv nu. Klimax DS renew mk1 låter otroligt bra balanserat. Den vanliga KDS borde vara samma sak då det är exakt samma moderkort. Senare KDS vet jag inte vad som gäller dock. Kanske nån som testat?


Top
   
PostPosted: Mon Jun 05, 2017 12:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 22, 2010 17:40
Posts: 114
Location: Östersund
Kör balanserat numera från Urika till Kontrol....

_________________
Källa:KlimaxLp12. Klimax kontrol/1. M6100/D. M4100/D.
Aktiv Akurate 242 mk3.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 05, 2017 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Jag har upplevt fantastiska resultat både med RCA och XLR mellan Urika/Kontrol och KDS/Kontrol.

Linns apparater är inte balanserade internt, så det sker alltid en omvandling från obalanserat till balanserat vid sån överföring. Tror man att minimalt med saker i signalkedjan är vägen till välljud borde RCA obalanserat vara valet. Linn rekommenderar balanserad kabel för längre överföringar mellan apparaterna på grund av dess bättre motståndskraft mot yttre störningar. Klimax DS har naturligt balanserad lösning ut tack vare sina utgångstransformatorer, så där använder jag mina XLR till Kontrolen idag.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Jun 05, 2017 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Jag kör XLR (och därmed balanserat) direkt mellan min KDS och slutstegen. Har inte jämfört med hur det låter obalanserat med RCA.

Dock ska man komma ihåg att KDS levererar 4V ut via XLR jmf med 2V via RCA. Med högre utnivå kan man kanske subjektivt tycka att det därmed också låter bättre.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Tue Jun 06, 2017 08:57 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Mar 04, 2017 20:51
Posts: 28
Jag har för enkelhetens skull frågat High Fidelity vad de tycker är bäst. Nu har jag balanserat mellan Urika och försteg och balanserat mellan försteget och högtalarna. Det enda som är med RCA är en gammal Ikem som min fru använder i bland.

Det låter bra men som sagt, jag provade inte jag bara frågade.

Hälsar Janne


Top
   
PostPosted: Tue Jun 06, 2017 13:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 13, 2014 23:18
Posts: 118
Har uppfattningen att det alltid är bättre att köra RCA så länge inte konstruktionen är balanserad internt då. Vet inte hur linn har haft det historiskt sett dock. KDS iallafall låter lite bättre balanserat tycker jag nog. Sen går ju XLR köra i mycket längre längder också. Men rent musikaliskt borde RCA vara att föredra.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 06, 2017 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
Klimax DS (och DSM?) är nog en sak för sig med dess Lundahl-transformatorer i utgångssteget, billigare DS har inte dessa. Lite sökning har gett att Lundahl också finns i Urika.

Själv har jag ingen Klimax DS/DSM eller Urika. Mina egna tester har gett att XLR balanserat är ljudmässigt lite fräckare medans RCA musikaliskt är lite bättre mellan mina Linn-apparater. Men det är inga jätteskillnader. Tror det är att man jämför kablar och bästa kabeln vinner, sen är det en slump om den är RCA eller XLR. Som sagt är det lätt att man lurar sig av den lite högre nivån vid balanserat.

Skall sägas att jag bara äger ett par XLR silver, dessa har jag till en Oppo 105 BD-spelare. Här tycker jag det är bättre på alla sätt. Verkar som om Oppo kostat på XLR-utgången mer än RCA men det är ju ingen Linn.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 06, 2017 14:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Det här svaret (som jag fick av en av de större ÅF i England) sammanfattar det som jag uppfattat var den allmänna uppfattningen, åtminstone förr. Frågan denna gång avsåg balanserad silver eller ej mellan KRDS och första generationens KK.
Notera att detta svar var innan "nyaste" Linn, Exakt och dess argumentation kom till:

"The idea in principle is that Balanced 'should' be better between DS and Pre, but in reality a phono lead just sounds better.
It fits more with the Linn style of sound, but only at 1.2m. Much like the difference in sound between analogue and digital amplifiers, in theory - digital amplifiers should sound much better than analogue, but the opposite is true in reality.
A 0.5m phono lead doesn't sound as good as a 1.2m, and a 2m lead doesn't either."


Top
   
PostPosted: Tue Jun 06, 2017 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Som sagt... :wink:
sportbilsentusiasten wrote:
Beror givetvis på hur bra kablarna är.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 07, 2017 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ja, Urikan fixar balanserad signal ut via ett par Lundahl linjetransformatorer. Som vad jag vet inte sitter i signalvägen för den obalanserade utgången. MEN, jag har också tyckt balanserat från Urika till Kontrol funkar fantastiskt bra när jag testat - trots den extra signalvägen. Och hört samma sak från High Fidelity.

Testa och se vad du gillar bäst själv. Men se till att nivåanpassa om du vill göra direkta objektiva jämförelser. Alldeles för lätt att du föredrar den med starkast utsignal annars.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu Jun 15, 2017 20:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
XLR från Uphorik till KK, övrigt är RCA (silver mellan OPPO och KK, resten svart).

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Fri Jun 16, 2017 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
sportbilsentusiasten wrote:
engvallen wrote:
Säkert ett uttjatat ämne men vad anser ni vara bäst att köra? Jag har alltid kört mina linnapparater med RCA men nu har jag fått höra att t.ex klimax DS och Renew låter bäst via XLR. Hur är det att bland RCA och XLR i systemet?
Beror givetvis på hur bra kablarna är.
Har ett par Linn Silver XLR som är överjäkligt bra
Körde de mellan DS o KK, med resten av systemet RCA. Inga problem såklart.

Nu med Sagatun är det RCA från DS.
Är man väldigt ambivalent, bör man nog gå över till Lejonklou eller andra märken med samma filosofi. Tycker det är tufft av en så liten tillverkare att våga ta ett sånt beslut! Mycket imponerande!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited