selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 10:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
bose wrote:
Jag är inte särskilt tekniskt kunnig. När jag satsade på Akurate Exakt DSM upplystes jag det inte var några tekniska skillnader gentemot Klimax Exakt DSM förutom bättre skärmningen som aluminiumhöljet ger och att det var bättre AD omvandling i Klimax Exakt DSM som ju får betydelse för vinylåtergivningen. Den digitala signalen sas passera ADSM Exakt i stort oprocessad som sedan gjordes i Exaktboxen. De allra största ljudmässiga vinsterna sas göras i Exaktboxen och där finns en kvalitetsskillnad mellan Akurate och Klimax. Om detta resonemang gäller fortfarande vet jag inte.
Så har jag också uppfattat och tolkat informationen från Linn. Spännande om någon har snappat upp något konkret som skiljer sig från detta.

/mats
Ähhh, det är bara ettor o nollor = alla CDspelare låter lika...alla ethernetkablar/NAS/rippar/routrar likaså... 8)


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 14:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Ähhh, det är bara ettor o nollor = alla CDspelare låter lika...alla ethernetkablar/NAS/rippar/routrar likaså... 8)
?

Om det var ett försök till svar på min tidigare fråga så förstår jag det inte. Jag tror inte jag uttryckt mig som att digitalt bara skulle vara ettor och nollor... - för det menar jag absolut inte. Att det digitala kan påverka den analoga signalen ut betvivlar jag inte en sekund, efter tio års egen erfarenhet av mixed signal IC utveckling. Men konkret,

- Hur har Klimax Exakt DSM förändrats efter introduktionen av Katalyst?

Jag känner inte till någon förändring, så det skulle vara jätteintressant om någon annan vet något om det.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Måste starta inlägget med att skriva grattis. Superkul att du driver Keltik med Klimax Exaktbox. Den är så mycket bättre än Akurate Exaktbox. För en tid sedan lyssnade jag skillnaden på en Klimax-källa med Katalyst och en Klimax-källa utan Katalyst. Det var en enorm skillnad där och om Linn har lyckats implementera denna stora skillnad som uppgradering även till Klimax Exaktbox kan jag bara säga grattis till dig som ägare av det. Skulle så klart vara roligt att lyssna på.

Sedan kommer mina tankar kring en kommentar i tråden. Att direkt efter att ha köpt Katalyst börja få tips om att uppgradera sin DSM är väl lite typiskt forum och hifi/Linn-nörderi.
sportbilsentusiasten wrote:
Börja med att köpa Klimax Exakt DS innan du köper en till Exaktbox, helst Katalyst.
Tror att du syftar på någon av dessa två versioner av spelare:
Klimax DS med Exakt: Klimax DS/2
Klimax DS med KATALYST DAC: Klimax DS/3

Ditt tips om att bose först borde prioritera att uppgradera från Akurate Exakt DSM tror jag är fel väg att gå. Självklart har du rätt OM det finns ett behov av bra analog ingång för t.ex. en LP12 men Klimax DS (som du skriver) har inte ens analog ingång. Klimax Exakt DSM har analog ingång men saknar Katalyst. Chipet som används för Katalyst är AKM AK4487 och det är en DAC. Jag har ännu inte läst om samma chip har analog ingång och således har möjlighet att används till ADC. Den enda officiella uppdatering som finns till Klimax Exakt DSM är från HDMI 1.4 till HDMI 2.0.

Har själv inte lyssnat skillnaden på Keltik med en Klimax Exaktbox mot två Klimax Exaktbox så jag kan inte vara behjälplig med tips här. Men att få möjlighet att styra den inre basen individuellt jämfört till den yttre basen skulle jag tro är betydligt mer värdefullt än att uppgradera sin Akurate Exakt DSM förutsett att man inte är i behov av en bättre analogingång. Två gånger har jag försökt höra skillnad på Akurate Exakt DSM och Klimax Exakt DSM på strömmande musik men ingen av gångerna lyckats urskilja någon sådan. Med det sagt är jag ändå inte helt säker på att det inte finns en skillnad. Kommer självklart att skriva om eventuella skillnader så snart jag har annat att tillföra i ämnet.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pekka71 wrote:
När exakt lanserades visade Linn en video och beskrev hur den oförändrad perfekta musikströmen som lämnade mixerbordet för att sen vandra genom Linn exakt helt perfekt oförstörd fram till elementet och spelades upp helt oförändrad
Ska jag då tolka att med lanseringen av katalyst så har LInn nu blivit bättre än optimal?

Hur som helst, kul om katalyst lyfter exakt och hela Linns prestanda
Ja Linn fick förödande kritik för sin marknadsföring av Exakt och har med åren plockat bort det mesta från hemsidan. Tack o lov!


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Linn har ju i a f tidigare varit lite fega med att utlova skillnader på produkter fast de varit uppenbara.

T ex så utlovade de inte någon ljudmässig skillnad mellan Classik Movie R2 och Classik Movie Di.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 15:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Ähhh, det är bara ettor o nollor = alla CDspelare låter lika...alla ethernetkablar/NAS/rippar/routrar likaså... 8)
?

Om det var ett försök till svar på min tidigare fråga så förstår jag det inte. Jag tror inte jag uttryckt mig som att digitalt bara skulle vara ettor och nollor... - för det menar jag absolut inte. Att det digitala kan påverka den analoga signalen ut betvivlar jag inte en sekund, efter tio års egen erfarenhet av mixed signal IC utveckling. Men konkret,

- Hur har Klimax Exakt DSM förändrats efter introduktionen av Katalyst?

Jag känner inte till någon förändring, så det skulle vara jätteintressant om någon annan vet något om det.

mvh, mats
Fast mitt inlägg var ju ett svar till bose...så nej inget svar till dig.
På din fråga, vet ej. Om jag gissar, nej det tror jag inte.
Men troligen kommer Linn att implementera allt annat som de lärt sig från katalyst, in i kommande uppgraderingar av DS.
Som sagt, det är mycket nytt i DS/katalyst. (är inte bara DACchipet som ger prestandaökningen. Den kanske tom är det minst viktiga rent av)

Det intressanta är att DS har betydelse även i ett Exaktsystem.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roland wrote:
Har själv inte lyssnat skillnaden på Keltik med en Klimax Exaktbox mot två Klimax Exaktbox så jag kan inte vara behjälplig med tips här. Men att få möjlighet att styra den inre basen individuellt jämfört till den yttre basen skulle jag tro är betydligt mer värdefullt än att uppgradera sin Akurate Exakt DSM förutsett att man inte är i behov av en bättre analogingång. Två gånger har jag försökt höra skillnad på Akurate Exakt DSM och Klimax Exakt DSM på strömmande musik men ingen av gångerna lyckats urskilja någon sådan. Med det sagt är jag ändå inte helt säker på att det inte finns en skillnad. Kommer självklart att skriva om eventuella skillnader så snart jag har annat att tillföra i ämnet.
Det finns flera trådar på linnforum där de jämförde en mängd saker. Den senaste hos Linn HQ med inbjudna linnägare. Olika DS, olika Exaktboxar, olika slutsteg - allt i Exaktsystem.
Väldigt intressant.
Det var beskrivet i detalj.
Och ja, de hörde skillnad även mellan olika DS...


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Roland wrote:
Chipet som används för Katalyst är AKM AK4487 och det är en DAC. Jag har ännu inte läst om samma chip har analog ingång och således har möjlighet att används till ADC. Den enda officiella uppdatering som finns till Klimax Exakt DSM är från HDMI 1.4 till HDMI 2.0.
Nja, det är AKM AK4497 som sitter i Katalyst och det är en ren DAC. ADC i den Katalyst Klimax DSM jag kikade in i höstas var en Burr Brown (TI) PCM4222.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
pekka71 wrote:
När exakt lanserades visade Linn en video och beskrev hur den oförändrad perfekta musikströmen som lämnade mixerbordet för att sen vandra genom Linn exakt helt perfekt oförstörd fram till elementet och spelades upp helt oförändrad
Ska jag då tolka att med lanseringen av katalyst så har LInn nu blivit bättre än optimal?
Var det verkligen så?
Mitt minne säger att Linn sa i en av filmerna att de "extending the lossless digital part" och på så sätt slipper undan ifrån det brus som traditionella analoga filter adderar till musiksignalen. Vilket också innebär att signalen håller en högre kvalité fram till DAC.

Att Linn nu släpper en bättre DAC, som de valt att kalla Katalyst, betyder väl inte att Linn motsäger sina egna tidigare påståenden.
pekka71 wrote:
Hur som helst, kul om katalyst lyfter exakt och hela Linns prestanda
Ja, verkligen. Tillvägagångssätt är jag inte så brydd om - bara slutresultatet blir bättre musik.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
matss wrote:
Roland wrote:
Chipet som används för Katalyst är AKM AK4487 och det är en DAC. Jag har ännu inte läst om samma chip har analog ingång och således har möjlighet att används till ADC.
Nja, det är AKM AK4497 som sitter i Katalyst och det är en ren DAC. ADC i den Katalyst Klimax DSM jag kikade in i höstas var en Burr Brown (TI) PCM4222.
Hoppsan, skrivfel av mig. Bra att du påpekade och rättade. AKM AK4497 ska det såklart vara.

Okej, Burr Brown till ADC. Det talar ju verkligen emot att Linn skulle kunna använda AKM-chippet för ADC.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roland wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Börja med att köpa Klimax Exakt DS innan du köper en till Exaktbox, helst Katalyst.
Tror att du syftar på någon av dessa två versioner av spelare:
Klimax DS med Exakt: Klimax DS/2
Klimax DS med KATALYST DAC: Klimax DS/3
Det var KDSM annars rätt. = den DS som har allt inbyggt.
Katalyst KLART bättre.
Exakt Link blir renare/bättre verkar det som.

Linn hade ett webinar där de gick igenom alla förbättringar.
Många av dessa påverkar all signalbehandling. Även Exakt Link
Om jag minns rätt:
- ny hårdvaruarkitektur (i denna omfattning, första på 10år )
- stabilare spänningsreglering. Samma nätdel men talar om regleringen på kretskortet.
- bättre klocka
- stor omprogrammering av mjukvaran (har gjorts flera ggr sedan 2007)

för info, det är samma DAC som används i MDS, ADS och KDS - sedan 2007. Detta gäller alla, dvs mkI, mkII och mkIII
(Bara katalyst har en annan DAC.)
Trots det och ganska lika grundarkitektur i HW är de olika bra.
Dvs det är MYCKET som påverkar prestandan.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
sportbilsentusiasten wrote:
Roland wrote:
Men att få möjlighet att styra den inre basen individuellt jämfört till den yttre basen skulle jag tro är betydligt mer värdefullt än att uppgradera sin Akurate Exakt DSM förutsett att man inte är i behov av en bättre analogingång. Två gånger har jag försökt höra skillnad på Akurate Exakt DSM och Klimax Exakt DSM på strömmande musik men ingen av gångerna lyckats urskilja någon sådan.
Det finns flera trådar på linnforum där de jämförde en mängd saker. Den senaste hos Linn HQ med inbjudna linnägare. Olika DS, olika Exaktboxar, olika slutsteg - allt i Exaktsystem.
Väldigt intressant.
Det var beskrivet i detalj.
Och ja, de hörde skillnad även mellan olika DS...
Två till synes identiska apparater kan också spela olika. Jag förblir dock i tron att dubbla Klimax Exaktbox gör större skillnad än att byta sin Linn DSM till någon annan Linn DSM i ett Exaktsystem.

Fanns det något som motbevisar det jag tror i rapporterna på Linns egna forum som du syftar på?


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Fast mitt inlägg var ju ett svar till bose...så nej inget svar till dig.
På din fråga, vet ej. Om jag gissar, nej det tror jag inte.
Men troligen kommer Linn att implementera allt annat som de lärt sig från katalyst, in i kommande uppgraderingar av DS.
Som sagt, det är mycket nytt i DS/katalyst. (är inte bara DACchipet som ger prestandaökningen. Den kanske tom är det minst viktiga rent av)

Det intressanta är att DS har betydelse även i ett Exaktsystem.
Ok, lite svårt att förstå svaret var riktat till Bose eftersom även mitt citat var inkluderat i ditt inlägg :).

Du upprepar att det är mycket nytt i DS/Katalyst, mer än bara DAC chipet. Vet inte riktigt varför, för jag vet inte med mig att jag skulle ha påstått att allt bara skulle hänga på ett enstaka nytt chip. I så fall ber jag om ursäkt, för det har jag aldrig menat.

Hela D/A omvandlingsarkitekturen är omarbetad i Katalyst, med ett spektakulärt resultat av vad jag upplevt. Ny hårdvaruarkitektur kring AKM chipet, ny referensspänning och ny klocka till D/A-omvandlingen, stabilare och distribuerad spänningsmatning, förbättrat buffertsteg på den analoga utgången och förbättrad digital signalbehandling inför D/A-omvandlingen (gissningsvis i algoritmerna till rekonstruktionsfiltret innan omvandlingen).

Men inget av detta sitter i en Klimax Exakt DSM, såvitt jag och vad jag nu förstår även du kan gissa oss till. All den teknologin sitter numer även i Klimax Exaktboxarna.

Så då undrar jag fortfarande hur det kan bli mer värdefullt att uppgradera till en Klimax DSM med Katalyst (som sen inte används i ett Exaktsystem), än att addera ytterligare en Katalyst Klimax Exaktbox alternativt en Klimax Exakt DSM i Bose:s system?

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Det finns flera trådar på linnforum där de jämförde en mängd saker. Den senaste hos Linn HQ med inbjudna linnägare. Olika DS, olika Exaktboxar, olika slutsteg - allt i Exaktsystem.
Väldigt intressant.
Det var beskrivet i detalj.
Och ja, de hörde skillnad även mellan olika DS...
Spännande :D! Kan du lägga upp någon länk till de trådarna, för de har jag missat. Tack!

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Fast mitt inlägg var ju ett svar till bose...så nej inget svar till dig.
På din fråga, vet ej. Om jag gissar, nej det tror jag inte.
Men troligen kommer Linn att implementera allt annat som de lärt sig från katalyst, in i kommande uppgraderingar av DS.
Som sagt, det är mycket nytt i DS/katalyst. (är inte bara DACchipet som ger prestandaökningen. Den kanske tom är det minst viktiga rent av)

Det intressanta är att DS har betydelse även i ett Exaktsystem.
Ok, lite svårt att förstå svaret var riktat till Bose eftersom även mitt citat var inkluderat i ditt inlägg :).

Du upprepar att det är mycket nytt i DS/Katalyst, mer än bara DAC chipet. Vet inte riktigt varför, för jag vet inte med mig att jag skulle ha påstått att allt bara skulle hänga på ett enstaka nytt chip. I så fall ber jag om ursäkt, för det har jag aldrig menat.
Inget att be om ursäkt över.

Jag skulle bett om en demo för att kolla vilket alternativ DU föredrar.
O då jämföra flera DS-alternativ mot din ADS Exakt vs en till Klimax Exaktbox.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited