selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 01:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon Apr 24, 2017 10:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 31, 2005 22:39
Posts: 241
Location: Stockholm
Jag fick min exaktbox uppgradering för några dagar sedan. Tänkte jag skulle dela med mig några av mina lyssningsintryck. Själv uppgraderingen gjordes av Kalle på High Fidelity som bytte ut ett kretskort i boxen, installerade ny mjukvara samt justerade högtalarplacering samt optimerade inställningarna för mitt rum. Ett arbete som tog några timmar och gjordes med största noggrannhet. Mitt system består av en toppad 12:a, Adsm Exakt, 1 Klimax Twin/D (diskant), 6 Klimax Solo/D för övriga register. Efter uppgraderingen medförde en stor skillnad både, tunedem, timing, men också detaljer i musiken, känslan i röster förmedlas på ett mer trovärdigt sätt. Dynamiken upplever jag som större. Det går att spela på mycket hög volym utan att det låter ansträngt. Mao är jag mycket nöjd. Musik som spelades: Bob Dylan: Slow Train Comeing, Tempest. Bob Dylan/Grateful Dead: Dylan and Dead. Stevie Ray Vaughn: Couldn´t Stand The Weather. Särskilt låten Tin Pan Alley vill jag rekommendera. Tung blues med ett fenomenalt guitarspel.

_________________
Bose


Top
   
PostPosted: Mon Apr 24, 2017 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Sjukt spännande system :D ! Kul att du tycker det blev bra. Katalyst imponerade stort på mig när jag testade i höstas. Jag skulle gärna uppgradera min DS om jag hittar pengarna.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Apr 24, 2017 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Härligt!

Tolkar jag dig rätt att du kör en KExBox till dina Keltik, dvs att du kör bi-wire till bas/subbas? Funderar nämligen själv på att gå från AExBox 10ch till KExBox nu när Katalyst har kommit, men har nog bara råd med en aluminiumlåda...


Top
   
PostPosted: Mon Apr 24, 2017 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Enligt Linndocs räcker det med en Klimax Exaktbox till Keltik. Möjligheten att använda två stycken Klimax Exaktbox finns också. Med två Klimax Exaktbox ges möjligheten att styra den inre och yttre basen på olika sätt. Något som Linn funnit vara positivt för musikåtergivningen.

Se på denna sida: http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/K ... ons#Keltik


Top
   
PostPosted: Mon Apr 24, 2017 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Jodå, det optimala är att köra två KExBox, men det blir lite väl mkt pengar i alla fall för undertecknad. Därför intresserad av att höra erfarenheterna från de som kör en KExBox på Keltik.


Top
   
PostPosted: Mon Apr 24, 2017 18:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 31, 2005 22:39
Posts: 241
Location: Stockholm
Det stämmer att det optimala är att köra Keltik med 2 boxar. Dels får man tillgång till ytterligare datorkraft samt bättre bättre kontroll av basarna. Hos mig körs basarna biwired med 2 boxar blir det biamped. Har aldrig hört Keltik med 2 Klimax Exaktboxar så hur stor skillnaden blir vet jag inte. Men jag har inga planer på att köpa ytterligre en box. Installationen blir extra viktig när ljudet går att påverka med mjukvaran. Jag tycker att mina högtalare låtit olika under det år jag haft Exaktboken. Jag gissar att Linn vidareutvecklat sina algoritmer. Det har också kommit filter uppdateringar under året.

_________________
Bose


Top
   
PostPosted: Mon Apr 24, 2017 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Börja med att köpa Klimax Exakt DS innan du köper en till Exaktbox, helst Katalyst.
Ja de är bättre även med endast Exakt-link ut..


Top
   
PostPosted: Mon Apr 24, 2017 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Börja med att köpa Klimax Exakt DS innan du köper en till Exaktbox, helst Katalyst.
Ja de är bättre även med endast Exakt-link ut..
Hur tänker du här? Vad jag vet finns det inget Katalyst i Klimax Exakt DSM. Katalyst-teknologin sitter i Exaktboxarna.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Mon Apr 24, 2017 22:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Somliga upplever en skillnad mellan Klimax DSM/1 och Klimax DSM/2 (dvs utan respektive med Katalyst) även om man enbart kör Exakt link ut. Har inte gjort jämförelsen själv, men Katalyst är ju inte bara en ny DAC, så åtminstone i teorin skulle även Exakt link kunna påverkas positivt. Trådskaparen kör ju med AEDSM och skulle kunna byta till antingen KEDSM alternativt till KDSM/2. Andra alternativet liiite dyrare dock...


Last edited by Pediatrik on Tue Apr 25, 2017 11:06, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Mon Apr 24, 2017 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Pediatrik wrote:
Somliga upplever en skillnad mellan Klimax DSM/1 och Klimax DSM/2 (dvs utan respektive med Katalyst) även om man enbart kör Exakt link ut. Har inte gjort jämförelsen själv, men Katalyst är ju inte bara en ny DAC, så åtminstone i teorin skulle även Exakt link kunna påverkas positivt. Trådskaparen kör ju med AEDSM och skulle kunna byta till antingen KEDSM/1 alternativt till KDSM/2. Andra alternativet liiite dyrare dock...
Den skillnaden vill jag uppleva själv med kontrollerade förhållanden, innan jag skriver under på. Visst är Katalyst mer än bara en ny DAC, men det nya är fokuserat kring just omvandlingen från digital dataström till analog utsignal och den delen sitter i Exaktboxen. 112 000 extra för teknologi som inte utnyttjas i ett Exaktsystem är just definitionen av liiite dyrare... :D.

Då är det bättre att trådskaparen lyder min starka uppmaning att istället satsa på en Klimax Exakt DSM och spara till nästa Klimax Exaktbox. Eller uppgradera dem i omvänd ordning. Av pengarna som sparas på det tar jag gärna hälften som tack för rådet, så har jag finansierat min egen Katalyst uppgradering 8).

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 08:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Börja med att köpa Klimax Exakt DS innan du köper en till Exaktbox, helst Katalyst.
Ja de är bättre även med endast Exakt-link ut..
Hur tänker du här? Vad jag vet finns det inget Katalyst i Klimax Exakt DSM. Katalyst-teknologin sitter i Exaktboxarna.
Hela arkitekturen i Katalyst är förbättrad. Dac'en är bara en del av många förbättringar.
På samma sätt är Klimax Exakt DS bättre än Akurate Exakt DS i ett exaktsystem. Trots att man endast använder Exakt Link ut till Exaktbox.

Source first.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 09:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Hur har Klimax Exakt DSM förändrats efter introduktionen av Katalyst? Vad jag vet innehåller den inget av D/A arkitekturen som Katalyst uppgraderingen omfattar. Men jag har säkert missat något.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 11:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 31, 2005 22:39
Posts: 241
Location: Stockholm
Jag är inte särskilt tekniskt kunnig. När jag satsade på Akurate Exakt DSM upplystes jag det inte var några tekniska skillnader gentemot Klimax Exakt DSM förutom bättre skärmningen som aluminiumhöljet ger och att det var bättre AD omvandling i Klimax Exakt DSM som ju får betydelse för vinylåtergivningen. Den digitala signalen sas passera ADSM Exakt i stort oprocessad som sedan gjordes i Exaktboxen. De allra största ljudmässiga vinsterna sas göras i Exaktboxen och där finns en kvalitetsskillnad mellan Akurate och Klimax. Om detta resonemang gäller fortfarande vet jag inte.

_________________
Bose


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
När exakt lanserades visade Linn en video och beskrev hur den oförändrad perfekta musikströmen som lämnade mixerbordet för att sen vandra genom Linn exakt helt perfekt oförstörd fram till elementet och spelades upp helt oförändrad
Ska jag då tolka att med lanseringen av katalyst så har LInn nu blivit bättre än optimal?

Hur som helst, kul om katalyst lyfter exakt och hela Linns prestanda

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
bose wrote:
Jag är inte särskilt tekniskt kunnig. När jag satsade på Akurate Exakt DSM upplystes jag det inte var några tekniska skillnader gentemot Klimax Exakt DSM förutom bättre skärmningen som aluminiumhöljet ger och att det var bättre AD omvandling i Klimax Exakt DSM som ju får betydelse för vinylåtergivningen. Den digitala signalen sas passera ADSM Exakt i stort oprocessad som sedan gjordes i Exaktboxen. De allra största ljudmässiga vinsterna sas göras i Exaktboxen och där finns en kvalitetsskillnad mellan Akurate och Klimax. Om detta resonemang gäller fortfarande vet jag inte.
Så har jag också uppfattat och tolkat informationen från Linn. Spännande om någon har snappat upp något konkret som skiljer sig från detta.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited