selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 13:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Det finns flera trådar på linnforum där de jämförde en mängd saker. Den senaste hos Linn HQ med inbjudna linnägare. Olika DS, olika Exaktboxar, olika slutsteg - allt i Exaktsystem.
Väldigt intressant.
Det var beskrivet i detalj.
Och ja, de hörde skillnad även mellan olika DS...
Spännande :D! Kan du lägga upp någon länk till de trådarna, för de har jag missat. Tack!

mvh, mats
Letat ihjäl mig men sökmotorn som Linn kör med funkar sådär.
Det var katalyst exaktbox som bla demades...några veckor sedan.


Top
   
PostPosted: Tue Apr 25, 2017 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Nej, jag har också svårt att hitta något det forumet... Ok, några veckor sen är i alla fall en start.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Apr 26, 2017 08:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Det finns flera trådar på linnforum där de jämförde en mängd saker. Den senaste hos Linn HQ med inbjudna linnägare. Olika DS, olika Exaktboxar, olika slutsteg - allt i Exaktsystem.
Väldigt intressant.
Det var beskrivet i detalj.
Och ja, de hörde skillnad även mellan olika DS...
Spännande :D! Kan du lägga upp någon länk till de trådarna, för de har jag missat. Tack!

mvh, mats
Letat ihjäl mig men sökmotorn som Linn kör med funkar sådär.
Det var katalyst exaktbox som bla demades...några veckor sedan.
Jag går bet på att hitta dessa trådar. Någon annan som haft större framgång?

Tills vidare sorterar jag in dem under alternativ fakta, eller kan det vara så att Linn själva plockat bort trådarna för att de pekar på resultat man inte har lust att offentliggöra? Nää, verkar konstigt att först bjuda in till fabriken, och sen försöka hålla tyst om det.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Apr 26, 2017 09:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
En liknande tråd där de jämför en mängd alt

https://forums.linn.co.uk/bb/showthread ... t+exaktbox

Letar vidare...


Top
   
PostPosted: Wed Apr 26, 2017 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Tack för trådlänken. Det var nog en av dem jag hade i bakhuvudet när jag läste ditt tidigare inlägg. Nu har jag försökt läsa igenom hela tråden och letat påståenden som styrker att Katalyst uppgraderingen skulle ha förbättrat Exaktlink, men jag går bet.

En rekommendation är att först läsa blogposten - http://audiophilemusings.blogspot.co.uk/...-linn.html. Jag får intrycket att Neil bäst sorterar ut exakt vilka olika kombinationer som utvärderades vid deras besök. Det är lite svårare att få entydighet i kommentarerna från de andra inläggen i forumtråden.

Hans post fokuserar på Exaktlink från DEMO 6 och framåt:
“DEMO 6: As above, but the AEDSM was replaced by a Klimax Exakt DSM (KEDSM).

A small difference in the sound here - a touch more detail, a little more space between instruments. Really, this is just a very thin layer of icing on the cake and only really something to do if the aesthetics of the kit is important, or if you've done everything else possible in terms of the rest of the Exakt / amplification equipment. Nice but not necessary and really emphasises how good the AEDSM is in terms of price / performance. Just one caveat on that - if you're heavily into playing vinyl then the KEDSM has a better ADC stage which would possibly be important to you, and justify the extra cost. We didn't have the ADC comparison in the demos today.

DEMO 7: Is a Klimax DS/2 a better source for an Exakt system than an AEDSM?

So these sources were swapped back and forth - and rather like the AEDSM vs KEDSM comparison above - not much in it - perhaps the KDS/2 edged it a little, but this is really about where are you starting from in terms of your current kit - if you have a KDS/2 and don't need the inputs of a DSM, then it works very well. However, if you need inputs and want to go Exakt, then moving from KDS/2 to AEDSM is not really an issue.

DEMO 8: Klimax DS/3 (ie Katalyst equipped) vs KEDSM as an Exakt source.
Here there's an even smaller difference and really not much to discuss. Either is good, but it would be strange to choose KDS/3 and then shortly afterwards move to Exakt.”



Fler kommentarer från andra i forumtråden:
Kommentar 1:
“We had a comparison of Akurate Exakt DSM vs the Klimax equivalent and although the Klimax DSM was slightly better, there wasn't much in it”

Kommentar 2:
“I was rather surprised when I really did hear a noticeable difference between an ADSM and KDS/3 (in terms of them both feeding their Exakt Links into Klimax Exakt Boxes, Solos and these KEF chappies); that genuinely surprised me. To me, the striking thing (other than them both sounding pretty darned decent) was that with the KDS/3 as an Exakt Link feed, the voice sounded astonishingly real (as in brain-meltingly good), whereas with the ADSM, it sounded just a wee bit more like listening to a fabulous HiFi system; just a fraction musically 'darker', if you like.”

“A caveat to add though; that was through something approaching a £100K system (which, despite the speakers being a tad 'bass dainty' for my own personal tastes, were actually very musically revealing) so I genuinely don't know if that difference would be quite so audible with - just to pluck a random example out of the air - something like an ADSM, Exaktbox 10, 2x4200 and 212 based system (it still might; I really wouldn't like to speculate on that, but it is entirely plausible) but there is absolutely no doubt in my mind that in such an example as that one, you would first upgrade the Exaktbox 10 to a pair of Exaktbox 6 units, then to Klimax Exaktboxes and then re-visit that question.”

Kommentar 3:
“The AEDSM versus the KEDSM was the smallest upgrade of the day and while I agree that there is a small improvement going back to AEDSM didn't break the sound of the system.
it was the passive dem between the already world leading KDS and the Kataylst that going back from Katalyst to KDS made the system sound broken. Katalyst once heard is something that you have to haveWink but Akurate Exakt is much better again, so it is with great anticipation I await the implementation of Katalyst in the Akurate Exakt ranges, it is in the design stage so it will happen, when is anybody's guess.”

Kommentar 4:
“There were 2 stand out demos for me: Katalyst, and Exaktbox10 v 2 x Exaktbox6. It was a great day and I think everyone was in agreement that Katalyst Klimax Exaktboxes will be something VERY special. Can't wait to hear them.”

Kommentar 5:
“The "sweet spot" of the range is definitely Akurate Exakt, and I thought that the 2 Exaktbox 6's were a revelation, making a financially attainable half way house between an Akurate Exaktbox 10 and Klimax Exaktboxes."



Som alltid tycker jag det blir hopplöst att försöka dra några klara slutsatser från andras upplevelser. Enda sättet som funkar för mig är att undersöka saken själv, när jag hittar något som gör mig nyfiken.

Men jag lyckas i alla fall inte hitta någonting i tråden som hjälper mig att förstå hur Katalyst uppgraderingen potentiellt kan har förbättrat Exaktlink, eller att det skulle vara viktigare att prioritera uppgraderingen av Exaktlinken framför Katalyst till Exaktboxarna.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Wed Apr 26, 2017 17:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bra, tror det räcker iof.
Det visar att fler märker en skillnad. Då kan vi lägga den diskussionen bakom oss, eller?
Ju bättre systemet är optimerat (rippning/NAS/hyllor, intunat) desto tydligare hörs skillnaden.

Skilnad (art och storlek) är ändå individuellt så det som gäller är en personlig demo.
Jag som har fokus på förståelse av musiken tycker skillnaden är påtaglig och avgörande som endast en källuppgradering brukar vara.
Inget annat senare i kedjan ger en liknande förbättring.
Nedan kommentar är på pricken det jag upplever.

Med DS/Katalyst = som på riktigt
Med ADSM = bra Hifi
matss wrote:
Kommentar 2:
“I was rather surprised when I really did hear a noticeable difference between an ADSM and KDS/3 (in terms of them both feeding their Exakt Links into Klimax Exakt Boxes, Solos and these KEF chappies); that genuinely surprised me. To me, the striking thing (other than them both sounding pretty darned decent) was that with the KDS/3 as an Exakt Link feed, the voice sounded astonishingly real (as in brain-meltingly good), whereas with the ADSM, it sounded just a wee bit more like listening to a fabulous HiFi system; just a fraction musically 'darker', if you like.”
Ljudmässigt är skillnaderna inte så stora.
Men jag hör hellre Dylan än ett coverband - oavsett om de spelar i T-banan eller konserthuset. 8)
Musikalisk förståelse går först för mig.


Top
   
PostPosted: Wed Apr 26, 2017 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Ja, musikalisk förståelse går först för mig också. Så där verkar vi tycka lika :D. Bra så. Det enda som funkar är att skaffa sig en egen uppfattning och inte reagera på vad någon annan påstår. Sånt tycker jag bara är roligt att läsa för att trigga min egen nyfikenhet att utforska själv.

Sen tycker jag det är väldigt svårt att förstå vad kommentarerna i forumtråden egentligen refererar till för utvärdering. Modellbeteckningarna stämmer inte mellan kommentarerna.

Jag är inte förvånad att Klimaxelektronik upplevs som bättre än Akuratedito. Det är en hel del som skiljer, även om vi pratar Exaktlink ut. Men enda kommentaren jag hittar om Klimaxelektronik som Exaktlink med och utan Katalyst är "Here there's an even smaller difference and really not much to discuss. Either is good, but it would be strange to choose KDS/3 and then shortly afterwards move to Exakt.” och det tycker jag inte verkar vara speciellt mycket att gå på jämfört med det jag själv upplevt från Katalyst uppgraderad D/A omvandling.

Och det var den kommentaren från dig jag ursprungligen blev nyfiken på med det du skrev.

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited