selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 20:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Sub-inkoppling
PostPosted: Tue Apr 11, 2017 09:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
En tanke som har gnagt mig ett tag.
Hur gör man om man har exempelvis en Sneaky DS?
Jag har två scenarior:

* Man har Sneakyn som streamer och slutsteg (endast Sneakyn kopplad till högtalare helt enkelt) då bör man ju kunna koppla suben från "ANALOGUE AUDIO OUTPUT" med lågnivå, eller?

* Man har en Sneaky DS med ett påhängt slutsteg, slutsteget är väl då kopplat på denna "ANALOGUE AUDIO OUTPUT"-utgång, vilket gör att den blir upptagen av slutsteget.

Frågan blir då: Splittar man RCA-kabeln mellan Sneaky DS och slutsteg och drar till sub eller tar man då istället högnivå (högtalarkabel)?
Om man ska ta högnivå blir frågan: Hur tar man signalen från högtalarutgångarna? Man vill ju inte tatta till signalen med någon slags splitter? Varken på lågnivå eller högnivå.

Är alternativet att få in på kablar i banankontakterna varpå man sen drar ena kabelparet till suben och andra kabelparet från förstärkaren till högtalarna?

Jag har försökt vara så tydlig som möjligt, hoppas nån kan förstå mina funderingar :)


Top
   
 Post subject: Re: Sub-inkoppling
PostPosted: Tue Apr 11, 2017 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
ec3 wrote:
* Man har Sneakyn som streamer och slutsteg (endast Sneakyn kopplad till högtalare helt enkelt) då bör man ju kunna koppla suben från "ANALOGUE AUDIO OUTPUT" med lågnivå, eller?
Korrekt.
ec3 wrote:
* Man har en Sneaky DS med ett påhängt slutsteg, slutsteget är väl då kopplat på denna "ANALOGUE AUDIO OUTPUT"-utgång, vilket gör att den blir upptagen av slutsteget.
Då kopplar du subben till slutstegets lediga RCA. I alla fall på Linns slutsteg finns det en IN och OUT på varje kanal. Koppla subben på OUT.


Top
   
 Post subject: Re: Sub-inkoppling
PostPosted: Tue Apr 11, 2017 10:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
Roland wrote:
ec3 wrote:
* Man har Sneakyn som streamer och slutsteg (endast Sneakyn kopplad till högtalare helt enkelt) då bör man ju kunna koppla suben från "ANALOGUE AUDIO OUTPUT" med lågnivå, eller?
Korrekt.
ec3 wrote:
* Man har en Sneaky DS med ett påhängt slutsteg, slutsteget är väl då kopplat på denna "ANALOGUE AUDIO OUTPUT"-utgång, vilket gör att den blir upptagen av slutsteget.
Då kopplar du subben till slutstegets RCA. I alla fall på Linns slutsteg finns det en INPUT och OUTPUT på varje kanal. Koppla subben på OUTPUT.
Just ja! Hoppsan, sådär går det om man inte tänker färdigt :oops:
Tackar ödmjukast för svar, tråden får väl ligga kvar om någon annan skulle ha någon liknande fundering :)
Förresten, ska man sträva efter att koppla lågnivå eller högnivå? Vad är skillnaden? För/nackdelar?


Top
   
 Post subject: Re: Sub-inkoppling
PostPosted: Tue Apr 11, 2017 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Kontrollera i programmet Linn Konfig att du har ställt in utgången ANALOG AUDIO OUTPUT till variable level. Om inte, blir det fast volym på nivå 80 både på högtalarna och subben.


Top
   
 Post subject: Re: Sub-inkoppling
PostPosted: Tue Apr 11, 2017 14:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Frågan är ju också vad för sub du har? Är det en Linn sub eller någon annan?
Själv så har jag en Sumiko S.9 (samma som RELT9) och då kopplar jag högnivå in via Neutrik kontakt på subben.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Sub-inkoppling
PostPosted: Tue Apr 11, 2017 14:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
smirre67 wrote:
Frågan är ju också vad för sub du har? Är det en Linn sub eller någon annan?
Själv så har jag en Sumiko S.9 (samma som RELT9) och då kopplar jag högnivå in via Neutrik kontakt på subben.
Det är en Dynavoice Magic Sub 8, vad jag kan förstå går den koppla via båda alternativen, frågan är egentligen; vad är skillnaden?


Top
   
 Post subject: Re: Sub-inkoppling
PostPosted: Tue Apr 11, 2017 14:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
ec3 wrote:
smirre67 wrote:
Frågan är ju också vad för sub du har? Är det en Linn sub eller någon annan?
Själv så har jag en Sumiko S.9 (samma som RELT9) och då kopplar jag högnivå in via Neutrik kontakt på subben.
Det är en Dynavoice Magic Sub 8, vad jag kan förstå går den koppla via båda alternativen, frågan är egentligen; vad är skillnaden?
Oftast brukar det vara så att lågnivå kopplingen är för att köra bioljud, medans högnivå är för att spela musik, dock så brukar dessa subbar vara lite för omusikaliska men det skadar inte att prova hur det fungerar.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited