selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 04:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Apr 10, 2017 08:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
..eller har de det?

Så klart kan man alltid ha förklaringen att inget företag kan utveckla allt,, och det finns redan andra företag som till sin enda uppgift är att ta fram router/switch -utrustning.

Hur bra är Linn's DA? Är det olika DA i t.ex. Majik DS, DSM och Sneaky? (Nu tänkte jag på komponentnivå och specifik IC)

Har Linn utvecklat egen router/switch eller haft planer på det?

Om inte annat så kan de i samarbete med t.ex. cisco få in Linnspecifika behov och få sin logga eller bara ett "Aproval by Linn" med i produkten?!

Även om mina frågor säkert kan kännas provocerande så är jag lika övertygad om att man kan tjuna sin anläggning på i oändligt många sätt och uppnå bättre ljud!

Mitt intresse brukar fokusera på argumenten som florerar till orsaken till neg/pos påverkan.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue Apr 11, 2017 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Du får be chefen på melco ;)

De är stora nog till att har resurser.

Och har nu en gren i melco-audio så interesset finnes.

Kolla bara in deras servers... Melco N1z2 ser fin ut


Top
   
PostPosted: Wed Apr 12, 2017 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 791
Location: Förenade Arabemiraten
Linn kan aldrig tillverka nätverksprodukter, det finns absolut inget mervärde i detta. Vad dom kan göra är att försöka få deras utrusting fungera i så många nätverk som möjligt.


Top
   
PostPosted: Tue May 02, 2017 06:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Men egentligen,, om det är så stor skillnad när det gäller informationsflödet via RJ45, så lär det vara en god affär för Linn?! De kunde "branda" eller i alla fall rekommendera någon specifik lösning?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue May 02, 2017 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linn skulle aldrig tillverka dylika produkter (inkl NAS, ethernetkablar mm) då de skulle fått massa frågor om varför deras produkter för 200k inte fixar en "enkel datasignal".
Linn vill komma bort från alla tweaks, det är en uttrycklig målsättning.
Synd tycker jag men tyvärr är det helt rätt beslut rent marknadsmässigt. Tyvärr för att det hade inneburit mer prestanda.


Top
   
PostPosted: Tue May 02, 2017 10:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Linn skulle aldrig tillverka dylika produkter (inkl NAS, ethernetkablar mm) då de skulle fått massa frågor om varför deras produkter för 200k inte fixar en "enkel datasignal".
Linn vill komma bort från alla tweaks, det är en uttrycklig målsättning.
Synd tycker jag men tyvärr är det helt rätt beslut rent marknadsmässigt. Tyvärr för att det hade inneburit mer prestanda.
Håller fullständigt med om att Linn ska hålla sig borta från nätverksenheter av ovanstående anledning. Däremot skulle jag uppskatta att Linn för 200k kunde göra sina apparater mindre känsliga för produkterna i nätverkskopplingen de inte utvecklar själva. Spontant tycker man ju att det skulle vara möjligt.

Sen vet jag inte om Linn uttryckligen vill komma bort från tweeks. Det var inte vad Keith uttryckte när han besökte High Fidelity i fjol, snarare tvärt om. Hela Space Optimisation universet är ju rena rama edens lustgård för den som gillar att tweeka själv. Och nu har du Exakt.Design också.

Men visst verkar det som Linn också vill vända sig till en möjlig marknad av de som inte älskar att trassla in sig bland sladdar, stålkoner och IP-adresser - utan bara vill ha något som är lätt att använda och låter bra. Klokt det med tycker jag.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue May 02, 2017 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Linn skulle aldrig tillverka dylika produkter (inkl NAS, ethernetkablar mm) då de skulle fått massa frågor om varför deras produkter för 200k inte fixar en "enkel datasignal".
Linn vill komma bort från alla tweaks, det är en uttrycklig målsättning.
Synd tycker jag men tyvärr är det helt rätt beslut rent marknadsmässigt. Tyvärr för att det hade inneburit mer prestanda.
Håller fullständigt med om att Linn ska hålla sig borta från nätverksenheter av ovanstående anledning. Däremot skulle jag uppskatta att Linn för 200k kunde göra sina apparater mindre känsliga för produkterna i nätverkskopplingen de inte utvecklar själva. Spontant tycker man ju att det skulle vara möjligt.
Ja det är troligen möjligt.
Men ju mer jag testar, desto tydligare är det att digitalteknik i många stycken är MER känsligt än analogtekniken.
Vi vet SÅÅ lite om hur digitalteknik fungerar.
matss wrote:
Sen vet jag inte om Linn uttryckligen vill komma bort från tweeks. Det var inte vad Keith uttryckte när han besökte High Fidelity i fjol, snarare tvärt om. Hela Space Optimisation universet är ju rena rama edens lustgård för den som gillar att tweeka själv. Och nu har du Exakt.Design också.
Fast SO är inte tweak. :wink:
Vad sa Keith?
matss wrote:
Men visst verkar det som Linn också vill vända sig till en möjlig marknad av de som inte älskar att trassla in sig bland sladdar, stålkoner och IP-adresser - utan bara vill ha något som är lätt att använda och låter bra. Klokt det med tycker jag.
Ja klokt.
Det är försvinnande får som vill tweaka.
Och det är helt icke-PK att hålla på med kablar, vända kontakter, mm. Man blir betecknad som en tokig världsfrånvänd nörd.
Linn vill LÄMNA det facket.

Men tänk hur mycket bättre deras produkter skulle vara OM de höll på med det under utvecklingsarbetet.


Top
   
PostPosted: Tue May 02, 2017 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Men ju mer jag testar, desto tydligare är det att digitalteknik i många stycken är MER känsligt än analogtekniken.
Vi vet SÅÅ lite om hur digitalteknik fungerar.
Ja, högfrekvent digitalteknik är förödande för känslig analogteknik. Så var det när jag själv slet med det på 80-talet och så verkar det vara än idag, tyvärr.


sportbilsentusiasten wrote:
Fast SO är inte tweak. :wink:
Vad sa Keith?
I min värld erbjuder SO väsentligt mer möjligheter att påverka det hörbara resultatet, än många andra optimeringsaktiviteter. Så det beror naturligtvis på hur man väljer att definiera vad en tweak är. Det var vad Keith förmedlade och mer av vad han uttryckte ska finnas in någon gammal tråd här på forumet har jag för mig.
sportbilsentusiasten wrote:
Men tänk hur mycket bättre deras produkter skulle vara OM de höll på med det under utvecklingsarbetet.
Jag hoppas verkligen Linn gör vad de kan för att få deras produkter att låta så bra som möjligt, inom områden de finner det spelar störst roll för resultatet. Med ökad kunskap och erfarenhet kanske de har hittat nya saker som de tycker spelar ännu större roll för resultatet, än sånt de framhävdat i tidigare produkter. Sen kan alltid allting alltid bli bättre, det handlar bara om tid, resurser och pengar...

/m

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue May 02, 2017 13:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Fast SO är inte tweak. :wink:
Vad sa Keith?
I min värld erbjuder SO väsentligt mer möjligheter att påverka det hörbara resultatet, än många andra optimeringsaktiviter. Så det beror naturligtvis på hur man väljer att definiera vad en tweak är. Det var vad Keith förmedlade och mer av vad han uttryckte ska finnas in någon gammal tråd här på forumet har jag för mig.
Med tweak menar Linn det jag skrev i förra inlägget.
Däremot det Linn gör i SO är super-inne idag. Digital påverkan av signaler anser "marknaden" är en extra bra finess som de flesta vill ha.
Tyvärr är det även extra lätt att förstöra prestandan med dylika finesser. Det beror helt på hur man implementerar det rent mjukvarumässigt.
Är ju därför olika versioner av Linns firmware är olika bra.

För mig är SO fel approach. Bättre vore att åtgärda akustiken och fel i anläggning/installation, men det är ju inte alla som kan/vill det.
För dem kan SO vara bra.
(ett exempel på hur Linn undviker tweaks genom att ersätta med SO.


Top
   
PostPosted: Tue May 02, 2017 17:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Med tweak menar Linn det jag skrev i förra inlägget.
Jag är inte säker på att LINN definierar tweak så. Det var i alla fall inte så jag uppfattade vad Keith förmedlade vid sitt besök, utan att Linn tycker SO ger så mycket mer möjligheter än de tidigare kunnat erbjuda, för de som vill finetuna sin anläggning och hitta en återgivning som man tycker är perfekt rätt.

Sen håller JAG med dig om att en tweak möjligen skiljer sig fundamentalt från SO beroende på hur den definieras - framförallt i perspektivet där SO ger sig i kast med att försöka "rätta till" en ofullkomlighet tidigare i kedjan/installationen. Bättre då att ta bort felet från början då tycker jag. Med tilltagande komplexitet och valmöjligheter i produkterna ökar nog också risken att andra saker blir påverkade, som man kanske inte förväntar sig - till exempel att kontrollprogramvara kan påverka signalkanalerna. Kanske sånt som gör att vissa tycker sig uppleva skillnader mellan mjukvarureleaser, trots att Linn säger signalkoden är oförändrad.

Men som sagt, vi som tycker så är i minoritet och Linn tjänar förmodligen mer på en alternativ approach.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue May 02, 2017 23:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Det är väl att svära i kyrkan,, men anledningen till att jag valde en Linn Majik för att strömma musik var att snålheten inte kinde bedra visdomen.

Hade just då ont om stålar,, så jag köpte en Apple Airport, som kan strömma musik.

Hur det lät? På riktigt, för jävligt! I min värld så var det olyssningsbart! Först trodde jag att något var trasigt, eller att jag gjort något fel. Men så var det inte,, det lät helt enkelt för jäkligt!

När jag var ute på jobb i Göteborg så gled jag in på Hifi-klubben. De hade en hel del lösningar,, när killen demade deras då finaste lösning så blev jag grymt besviken! Säljaren började prata om alla förbättringar som skulle komma i form av uppdateringar, och att rummet inte var optimalt. Men helt ärligt, det lät illa! Ett ljud som snarare kunde kallas "dött".

Så, det blev Linn, även om jag från början bestämt mig för att jag inte hade råd just då.


Bara en liten berättelse från mina irrfärder.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed May 03, 2017 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Linn skulle aldrig tillverka dylika produkter (inkl NAS, ethernetkablar mm) då de skulle fått massa frågor om varför deras produkter för 200k inte fixar en "enkel datasignal".
Linn vill komma bort från alla tweaks, det är en uttrycklig målsättning.
Synd tycker jag men tyvärr är det helt rätt beslut rent marknadsmässigt. Tyvärr för att det hade inneburit mer prestanda.
Jag kan dra en historia. Det här har inget med musikaliska prestanda att göra men visar hur Linn inte fixar en "enkel datasignal".

Jag kommer hem en söndagkväll efter resa, slår på min ADSM. Den står bara och blinkar och slutar med ett kryss. Får ingen IP, DHCP-problem.
Allt annat hemma får IP ! PC, telefoner, surfplattor, bluray, AppleTV... inga problem. Fram med en gammal router ur skåpet. Inga problem, Linn får då IP ! Återstår routern, en Technicolor 799vac. Tillhandahålls av min operatör och man kan inte själv uppgradera eller backa FW. Både Linn och operatören kopplades in. Linn svarade att problemet måste ligga i routern (lyckades få ut loggar från burken som jag skickade till Linn). Visade sig att ny FW hade tryckts ut nyligen av operatören. Dom backade FW och då försvann problemet. Operatören drog det vidare till Technicolor som sedermera återkom och ville felsöka på problemet. Det här var en FW som hade tryckts ut till tusentals kunder i Sverige och av alla nätverksprodukter som finns hos alla dessa kunder så var det enbart (vad vi vet) min Linn så hade uppvisat några problem. Slutade med att Technicolor i Belgien loggade in remote i min router och felsökte med wireshark medans jag startade om min ADSM :shock:

Technicolor hittade i alla fall ett fel i sin FW. Jag fick en beta-release att prova och dom hade löst felet. Linn gjorde inget fel, dom bara följde DHCP-protokollet till punkt och pricka. Problemet är bara att Linn inte lever i verkligheten, man kan inte följa protokoll till punkt och pricka och avvisa signalering bara för det är felaktigheter i den. Om alla gjorde så skulle internet sluta fungera.

Det här var ingen enkel grej att få ordning på. Lyckades rätt snabb m h a eget kunnande och rätt kontakter hos operatören. Ni kan säkert föreställa er en mindre datakunnig person stångas med en mindre kunnig kundsupport hos operatören här.


Top
   
PostPosted: Wed May 03, 2017 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja robusthet är svårt.
Man ska dock komma ihåg att Linn har ytterst få utvecklare i DS-teamet, och saknar därmed expertis inom alla specialområden.

Min DS tappar : IP-adress eller hittar inte NAS, efter en incident i nätverket, tex korta strömavbrott.
Att byta Ethernetkabel mellan DS o switch funkar...oftast.
Ibland behöver man slå av allt, för att sedan börja från källan router, switch, NAS och sist DS innan allt sparkar igång.
Dvs systemet är inte helt robust.

Liknande saker drabbar aldrig något annat system i huset oavsett avbrott.
Lider inte av det då elavbrott händer ganska sällan.

Däremot funkar Linns appar katastrofdåligt. tappar OFTA kontakten med DS och om man kommer hem så tar det lång tid att få sync med DS igen.
Kinsky o Kazoo, samma sak. Och olika firmwares är olika robusta.
Varför kan inte apparna cacha informationen? (fick lära mig av Linnofil att så inte var fallet, vilket jag trodde de gjorde)


Top
   
PostPosted: Wed May 03, 2017 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
stefan wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Linn skulle aldrig tillverka dylika produkter (inkl NAS, ethernetkablar mm) då de skulle fått massa frågor om varför deras produkter för 200k inte fixar en "enkel datasignal".
Linn vill komma bort från alla tweaks, det är en uttrycklig målsättning.
Synd tycker jag men tyvärr är det helt rätt beslut rent marknadsmässigt. Tyvärr för att det hade inneburit mer prestanda.
Jag kan dra en historia. Det här har inget med musikaliska prestanda att göra men visar hur Linn inte fixar en "enkel datasignal".

Jag kommer hem en söndagkväll efter resa, slår på min ADSM. Den står bara och blinkar och slutar med ett kryss. Får ingen IP, DHCP-problem.
Allt annat hemma får IP ! PC, telefoner, surfplattor, bluray, AppleTV... inga problem. Fram med en gammal router ur skåpet. Inga problem, Linn får då IP ! Återstår routern, en Technicolor 799vac. Tillhandahålls av min operatör och man kan inte själv uppgradera eller backa FW. Både Linn och operatören kopplades in. Linn svarade att problemet måste ligga i routern (lyckades få ut loggar från burken som jag skickade till Linn). Visade sig att ny FW hade tryckts ut nyligen av operatören. Dom backade FW och då försvann problemet. Operatören drog det vidare till Technicolor som sedermera återkom och ville felsöka på problemet. Det här var en FW som hade tryckts ut till tusentals kunder i Sverige och av alla nätverksprodukter som finns hos alla dessa kunder så var det enbart (vad vi vet) min Linn så hade uppvisat några problem. Slutade med att Technicolor i Belgien loggade in remote i min router och felsökte med wireshark medans jag startade om min ADSM :shock:

Technicolor hittade i alla fall ett fel i sin FW. Jag fick en beta-release att prova och dom hade löst felet. Linn gjorde inget fel, dom bara följde DHCP-protokollet till punkt och pricka. Problemet är bara att Linn inte lever i verkligheten, man kan inte följa protokoll till punkt och pricka och avvisa signalering bara för det är felaktigheter i den. Om alla gjorde så skulle internet sluta fungera.

Det här var ingen enkel grej att få ordning på. Lyckades rätt snabb m h a eget kunnande och rätt kontakter hos operatören. Ni kan säkert föreställa er en mindre datakunnig person stångas med en mindre kunnig kundsupport hos operatören här.

Alla internetprotokoll finns specade i sk. RFC:er, DHCP finns ex i RFC 2131, https://www.ietf.org/rfc/rfc2131.txt
Läser man hela RFC:n så ser man att man kan tolka vissa saker olika, därav att det ibland kan bli konstigheter när programmerare skriver kod för DHCP.

Efter att ha jobbat dagligen med i åratal med nätverk så är min erfarenhet att dom programvarorna som följer RFC "till punkt och pricka" är dom mest robusta och enklast att felsöka. Strulet kommer när tillverkare/användare skall försöka överlista en RFC och förekomma "ickeproblem". TCP/IP är gammalt och ordentligt beprövat. Lite som en Volvo 240.
Man måste ha ett regelverk på nätverket, och man måste följa det annars blir det snabbt kaotiskt.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Wed May 03, 2017 18:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
sportbilsentusiasten wrote:
Ja robusthet är svårt.
Man ska dock komma ihåg att Linn har ytterst få utvecklare i DS-teamet, och saknar därmed expertis inom alla specialområden.

Min DS tappar : IP-adress eller hittar inte NAS, efter en incident i nätverket, tex korta strömavbrott.
Att byta Ethernetkabel mellan DS o switch funkar...oftast.
Ibland behöver man slå av allt, för att sedan börja från källan router, switch, NAS och sist DS innan allt sparkar igång.
Dvs systemet är inte helt robust.

Liknande saker drabbar aldrig något annat system i huset oavsett avbrott.
Lider inte av det då elavbrott händer ganska sällan.

Däremot funkar Linns appar katastrofdåligt. tappar OFTA kontakten med DS och om man kommer hem så tar det lång tid att få sync med DS igen.
Kinsky o Kazoo, samma sak. Och olika firmwares är olika robusta.
Varför kan inte apparna cacha informationen? (fick lära mig av Linnofil att så inte var fallet, vilket jag trodde de gjorde)
Med största säkerhet är det bara ett enda fel på nätverket. Min gissning är att när du byter kabel så triggar du en omförhandling av IP-adress för DS eftersom länken försvinner och kommer tillbaka till nätverkskortet.
Mitt hemmanätverk är en enorm röra av NAS, SAN, switchar, accesspunkter, diverse servrar etc och jag upplever inga störreproblem med DS eller någon annan utrustning egentligen. Jag har inte strömavbrott speciellt ofta men det är klart att det händer.
Man kan på DS-displayen se om DS har en ip-adress, om den har en ip-adress kan man prova att pinga den.
Drar man ut en kabel eller startar om switchen så borde detta trigga en ny ip-adressförfrågan.

---

Ponera att apparna skulle cacha informationen (ingen aning om dom gör det eller inte)... Efter ett strömavbrott kommer alla apparater att vilja ha en ny ip, och apparna kommer att leta på fel ställe... Då skulle man antagligen anklaga dom för att vara långsamma :-)

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited