selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 15:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Wed May 03, 2017 19:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Ett väldigt vanligt fel som jag ser ute hos en del kunder är att dom kopplar in exempelvis en wifi-router på det befintliga nätverket för att dom vill kunna ha trådlöst internet.
Dessa wifi-routrar är ofta inställda som en router plus en brandvägg. Ofta delar dom även ut ip-adresser.
Brandväggen kommer att göra att man skiljer åt sitt nätverk, men bara åt ena hållet, och bara för vissa tjänster. Har man dessutom samma ip-adresser på det trådlösa som på det trådade (fast dom ligger på olika segment), blir det ytterligare lite rörigare.

Bara för att sakerna fungerar betyder det inte att dom fungerar optimalt. Som att köra runt med en bil med fyra olika (fast runda och som passar) däck, man måste ha grundkoll, trots att man kan göra allting själv.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Wed May 03, 2017 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
leif_lar wrote:
[
Ponera att apparna skulle cacha informationen (ingen aning om dom gör det eller inte)... Efter ett strömavbrott kommer alla apparater att vilja ha en ny ip, och apparna kommer att leta på fel ställe... Då skulle man antagligen anklaga dom för att vara långsamma :-)
Alltså, appen ska cacha playlist med skivomslag mm - inget annat :wink:


Top
   
PostPosted: Wed May 03, 2017 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Däremot funkar Linns appar katastrofdåligt. tappar OFTA kontakten med DS och om man kommer hem så tar det lång tid att få sync med DS igen.
Kinsky o Kazoo, samma sak. Och olika firmwares är olika robusta.
Varför kan inte apparna cacha informationen? (fick lära mig av Linnofil att så inte var fallet, vilket jag trodde de gjorde)
Kan bara hålla med om detta. Linns kontrollpunkter är totalt helkassa. Jag stångades under flera år med Kinsky, först på en HP iPAQ (som i sig var helt värdelös) och sedan på min smartphone. Funkade aldrig, aldrig tillfredsställande. Det gick så långt att jag tappade suget efter att lyssna på musik via anläggningen. Varje gång bävade jag för alla avbrott och seghet som jag visste skulle komma.

Köpte sedan Bubble DS. Allt bara funkade plötsligt. Hela tiden. Skillnaden var, bokstavligt talat, som natt och dag.


Top
   
PostPosted: Thu May 04, 2017 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Intressant att läsa era erfarenheter om musikspelande över nätverk och tack för att ni delar med er av era kunskaper. Inser hur lite jag kan om detta.

För mig fungerar DS tillsammans med min HP miniserver som musikbibliotek med Kazoo server och kontrollerad av Kazoo på olika Apple plattformar bättre än något annat jag testat (vilket iofs inte är mycket, men helt olidligt). Har i princip numer aldrig problem med kontakt (utom med min Cisco switch innan vi fick ordning på den, men det är en annan tråd) och senaste versionerna av Kazoo fungerar uthärdligt till och med på min gamla trötta iPad2. Tycker prestandan har blivit mycket bättre sen de skiftade arkitektur, även om jag fortfarande saknar några funktioner.

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Thu May 04, 2017 00:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1179
Location: Lerum/Göteborg
leif_lar wrote:
Alla internetprotokoll finns specade i sk. RFC:er, DHCP finns ex i RFC 2131, https://www.ietf.org/rfc/rfc2131.txt
Läser man hela RFC:n så ser man att man kan tolka vissa saker olika, därav att det ibland kan bli konstigheter när programmerare skriver kod för DHCP.

Efter att ha jobbat dagligen med i åratal med nätverk så är min erfarenhet att dom programvarorna som följer RFC "till punkt och pricka" är dom mest robusta och enklast att felsöka. Strulet kommer när tillverkare/användare skall försöka överlista en RFC och förekomma "ickeproblem". TCP/IP är gammalt och ordentligt beprövat. Lite som en Volvo 240.
Man måste ha ett regelverk på nätverket, och man måste följa det annars blir det snabbt kaotiskt.
Jo, obegripligt med strul på en sån grundläggande grej som DHCP men Technicolor medgav ju att det fanns ett fel och kom med en rättning. Detaljerna fick jag inte riktigt reda på. Funkat som den skall sedan dess, var beredd att köpa något eget som man själv råder över men den här burken behövs ju för IP-telefonin och wifi'n funkar helt ok.


Top
   
PostPosted: Thu May 04, 2017 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Jag har ytterst sällan strul med mina DS och nätverket. Den ena kan dock tappa kontakt med routern ibland. Kör trådlöst på denna. Det är kontakten mellan bryggan och routern som bryts då och då och inte "fel" på DS. Är dock irriterande, men jag brukar lösa det genom att starta om bryggan. Tar då typ 30 sekunder eller något, innan musiken börjar spela igen.

Kör Minimserver och använder Kazoo som styrning och den finns installerad på iPads, iPhone och PC. Har inte separerat DS/NAS från övriga nätverket utan allt som är "trådat" (DS/NAS/PC/skrivare) är kopplat via två Netgear GS108T 5-portars till routern (för att vid behov kunna nå Internet).

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Wed May 10, 2017 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
torig wrote:
Jag har ytterst sällan strul med mina DS och nätverket. Den ena kan dock tappa kontakt med routern ibland. Kör trådlöst på denna. Det är kontakten mellan bryggan och routern som bryts då och då och inte "fel" på DS. Är dock irriterande, men jag brukar lösa det genom att starta om bryggan. Tar då typ 30 sekunder eller något, innan musiken börjar spela igen.

Kör Minimserver och använder Kazoo som styrning och den finns installerad på iPads, iPhone och PC. Har inte separerat DS/NAS från övriga nätverket utan allt som är "trådat" (DS/NAS/PC/skrivare) är kopplat via två Netgear GS108T 5-portars till routern (för att vid behov kunna nå Internet).

/mvh
Har bytt min tidigare brygga och använder nu en Asus RP-AC68U. Oerhört stabil och bra, så nu fungerar den trådlösa anslutningen utmärkt utan de problem som beskrivits ovan. :D

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited