selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 16, 2024 14:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Mar 25, 2017 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tänkte skriva en en sammanfattning av vad vi kommit fram till med Keltik angående i stort sett allt vad det gäller denna högtalare filter,slutsteg,exakt,olika element osv

denna tråd kommer kanske inte bli helt sammanhängande, ställ gärna frågor kom bara ihåg att jag kommer svara från mina upplevelser

En del kommer bli upprepningar från tidigare inlägg

Keltik resan började någon gång 2010-2011 men egentligen var det inte första mötet med dessa burkar utan redan 2006 var första gången jag hade de på hemlån från takt&ton, dock var mitt kunnande angående Linn väldigt begränsat på den tiden och jag förstod inte betydelsen av installation av högtalare i keltiks kaliber, tyvärr avfärdades de den gången på helt fel grunder där jag försökte driva dem med 3x2250 och en gammal filterbox, detta mycket för att handlaren sa till mig att även LK100 skulle funka fint att driva Keltik med, nu många år senare så hade säkert 4xlk100 varit en bättre setup än mina 3x2250

på senare år snurrade det en hel del Linnutrustning genom hemmet, det som var gemensamt för alla grejer var att jag aldrig vart nöjd hela tiden letade man nästa uppgradering som skulle sätta pricken över i, visst vart det bättre med alla uppgraderingar men det föl aldrig på plats

Första gången jag hörde ett Linn system som presterade vad jag sökte var i Haparanda, hos Jussi, själv hade jag då ADS/Exotik+da/4200/242

Måste ta en pause, försättning följer......

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Mar 25, 2017 17:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Kul skall bli spännande att följa vad du kommit fram till!


Top
   
PostPosted: Sat Mar 25, 2017 19:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Detta kommer bli en lååååååång tråd ;-),kul.
Det är nog få/INGEN,som testat/provat/undersökt så mkt som Pekka vad gäller dessa högtalare.

Fick han ett tips att ngn i Övre Mongoliet satt på en lösning så letade han upp den personen....eller,snarare åkte dit och träffade honom ;-).

Det har varit en helt sanslös resa,där det faktiskt i slutändan visat sig att Pekka haft rätt i sina antaganden i varje enskild fråga.
Vet inte hur många som varit involverade,han haft kontakt med.....tror inte han minns det själv.
För att nämna ngn,killen som utvecklade Keltik på Linn,bor nu i Australien....där har också kontakten varit.....hur ska jag säga.....omfattande ;-).

Nåväl,luta er tillbaka....here we go..

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sat Mar 25, 2017 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Foundation First wrote:
Detta kommer bli en lååååååång tråd ;-),kul.
Det är nog få/INGEN,som testat/provat/undersökt så mkt som Pekka vad gäller dessa högtalare.

Fick han ett tips att ngn i Övre Mongoliet satt på en lösning så letade han upp den personen....eller,snarare åkte dit och träffade honom ;-).

Det har varit en helt sanslös resa,där det faktiskt i slutändan visat sig att Pekka haft rätt i sina antaganden i varje enskild fråga.
Vet inte hur många som varit involverade,han haft kontakt med.....tror inte han minns det själv.
För att nämna ngn,killen som utvecklade Keltik på Linn,bor nu i Australien....där har också kontakten varit.....hur ska jag säga.....omfattande ;-).

Nåväl,luta er tillbaka....here we go..
Nja det är Haraldur som haft kontakten med Keltik utvecklaren (Dr Rod Crawford ) som sa upp sig från Linn efter Keltik var klar

här är hans nya högtalar sida, kan inte annat än tycka att det liknat kaber

http://www.legendspeakers.com.au/

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Mar 25, 2017 20:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
pekka71 wrote:
Foundation First wrote:
Detta kommer bli en lååååååång tråd ;-),kul.
Det är nog få/INGEN,som testat/provat/undersökt så mkt som Pekka vad gäller dessa högtalare.

Fick han ett tips att ngn i Övre Mongoliet satt på en lösning så letade han upp den personen....eller,snarare åkte dit och träffade honom ;-).

Det har varit en helt sanslös resa,där det faktiskt i slutändan visat sig att Pekka haft rätt i sina antaganden i varje enskild fråga.
Vet inte hur många som varit involverade,han haft kontakt med.....tror inte han minns det själv.
För att nämna ngn,killen som utvecklade Keltik på Linn,bor nu i Australien....där har också kontakten varit.....hur ska jag säga.....omfattande ;-).

Nåväl,luta er tillbaka....here we go..
Nja det är Haraldur som haft kontakten med Keltik utvecklaren som sa upp sig från Linn efter Keltik var klar
Japp,så var det.
Men det var ju du som styrde processen,och ledde tankar/antaganden framåt med övriga inblandade för att hitta lösningar som ledde framåt.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sat Mar 25, 2017 20:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Skall bli kul att läsa om mystiken i kring Keltik, jag har ju hört vissa historier av Jussi så jag väntar med spänning.

/ J

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sun Mar 26, 2017 12:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Ser verkligen fram emot denna historia och hoppas att den har ett lyckligt slut eftersom det står ett par Keltikar i en kartong hemma hos mig och väntar på sin tid.


Top
   
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 07:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Jag har ställt upp mitt andra par Keltik som skrivbordshögtalare (bredvid skrivbordet, inte på) drivna med fyra LK140 (stereofilter) och en fräsch Kairn-pro som försteg. Perfekt för både film och musik!

Nåja, denna tråd handlar om tester och det senaste seriösa Keltik-testet jag varit med om var på Linn-fabriken i somras. Vår guide hade ställt upp Keltik med Akurate Exaktbox och två Akurate 4200. Som källa användes Klimax DSM. Det spelades två låtar, "The Curse" med Agnes Obel och "Dance Me To The End Of Love" med Madeleine Peyroux. Det finns underbara cellopartier i den första låten och Peyroux gör en skönt musklig och jazzig version av Cohens gamla örhänge.

Båda låtarna lät övertygande och musikaliskt trevliga.

Sedan ersattes Akurate Exaktboxen med två Klimax Exaktboxar. När samma låtar spelades igen, undrade vi om det verkligen var samma versioner. Mycket mer pondus och känsla samtidigt. Skillnaden kändes som när man hör samma låt på en halvbra cd-spelare och en trimmad topp-tolva. Allt kändes helt rätt. Vår guide verkade allvarligt tagen av hur övertygande Klimaxmatade Keltik lät.

Sedan gick vi in och lyssnade till samma låtar på Linns fetaste system. Klimax DSM, Två Klimax Exaktboxar, en massa Solo och Klimax 350.

Det lät större, fetare, men bättre? Nja, inte så säkert. Vi som jämförde Keltiksystemet som idag kostar en bråkdel av Linns dyraste, konstaterade att vi kommer att behålla våra Keltik under en lång tid framöver. Bättre att uppgradera andra delar av systemet. Keltik är högtalare som med lätthet levererar musik med grym känsla och för dem som idag funderar på att köra ett aktivt system med Exaktbox blir det både billigt och musikaliskt potent att satsa på Keltik.

Sedan kan jag nämna att jag köpt "strumpan" på eBay: http://www.ebay.com/itm/Linn-Keilidh-Ka ... Swe7BW0~a~

Snyggt och jag upplever att det låter lite bättre.

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
DocKrall wrote:
Jag har ställt upp mitt andra par Keltik som skrivbordshögtalare (bredvid skrivbordet, inte på) drivna med fyra LK140 (stereofilter) och en fräsch Kairn-pro som försteg. Perfekt för både film och musik!
Bild!!!

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Tendaberry wrote:
DocKrall wrote:
Jag har ställt upp mitt andra par Keltik som skrivbordshögtalare (bredvid skrivbordet, inte på) drivna med fyra LK140 (stereofilter) och en fräsch Kairn-pro som försteg. Perfekt för både film och musik!
Bild!!!
+1
Jag som kände mig som wild and crazy med mina Katan PÅ skrivbordet :lol:

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 18:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Här kommer en liten bild av mina snygga datorhögtalare.


Attachments:
File comment: Keltik som datorhögtalare
1491581653629526381404.jpg
1491581653629526381404.jpg [ 1.42 MiB | Viewed 6619 times ]

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik
Top
   
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Hur häftigt som helst! Sa du datorhögtalare!? :shock:

Keltik är lätta att "råka" köpa på sig. Speciellt när de har något fanér som får det att vattnas i munnen! Och när vi ändå är inne på dreggeltemat så kommer jag osökt att tänka på Xanlins grymt vackra Isobarik. Har bilden som skrivbordsunderlägg på jobbet. Damn! Sen att de har en unik historia gör inte saken sämre!

Jag får lugna mig med att posta bilder,tror "pallens ägare" kanske själv vill suga på den karamellen. Men som en hint så kan jag nämna att det är sällan man måste på med vantar av skräck för att göra den jungfuerliga första repan..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 19:34 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Ja, det är en smula overkill att köra Keltik som datorhögtalare, men vad gör man när kompisen inte har plats för ett par finfina Keltiklådor (han köpte högtalarna på bilden för att skörda fyra bas-element att ha som back-up för sina egna Keltik). Efter lite renoveringstid med byte av basar och diskanter och inköp av nya strumpor, är de som nya (detta par kommer från Xanlin i Linköping för övrigt). Eftersom jag bor i en tvåa och mitt vardagsrum redan pryds av ett par mycket vackra, mörkröda Keltik, fick jag möblera om sovrummet så att dessa klenoder fick plats.

Kanske Sveriges tyngsta datorhögtalare?

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 21:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Är det dessa Isobarik du tänker på?


Attachments:
IMG_1916.JPG
IMG_1916.JPG [ 187.51 KiB | Viewed 6563 times ]
Top
   
PostPosted: Fri Apr 07, 2017 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 722
Location: Stockholm
DocKrall wrote:
Här kommer en liten bild av mina snygga datorhögtalare.
Seriöst 8)

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited