selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 12:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Sat Apr 08, 2017 00:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Xanlin: Just dom ja! Och i verkligheten i sanning sagt,ytterst främjande för salivproduktionen!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sat Apr 08, 2017 22:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej jag är ju inte Pekka, men jag tänkte beskriva mina 26-år med Keltik, en hård, tuff men rätt underbar resa…

År 1991 införskaffades mitt Keltik par nr 414 och nr 415. På den tiden levererades de med en extern filterbox, där nivåerna för bas och diskant justerades ”enkelt” genom att löda in resistorer till ett lämpligt värde. Nåväl det ingick i köpet, att de nyligen utvecklade monokorten skulle levereras, när de blev tillgängliga för konsumenterna.

Keltikarna ersatte mitt otroligt vackra par Kaber (valnöt men faneret såg ut precis som Jakaranda) Först drev jag dem med tre LK100, men basen saknade totalt kontroll, så ytterligare en LK100 införskaffades inom en vecka.

Rätt snabbt kontaterades att de skickade ut rejält med energi i rummet, som ruskade om såväl all inredning, glasrutor, persienner och porslin och glas i vitrinskåpet, på ett inte alltid njutbart sätt.
Dessutom hoppade (nåja vibrerade) alla LK lådor friskt på de modifierade Lackborden, så det var nog ”more mush than music” och basdefinitionen liknade tidvis mest det som ofta hörs från EPA-traktorer… ;-)

Nåja svängde gjorde de ändå till min och familjens stora belåtenhet.

Så småningom så insåg jag att steremöblerna kunde förbättras, vilket jag beskrivit rätt utförligt för några år sedan i min ”Foundation first” tråd.

Positivt är att basdefinitionen lyfter sig nåt alldeles ofattbart med lite (läs mycket) Tweak.

Men mycket vill ju ha mer, så först lnförskaffades en Klout till diskanten och ett halvår senare ytterligare tre Kloutar till de övriga registren. Mamma mia vad gött.

Vad som verkligen är en framträdande egenskap med dessa burkar är att de inte är ett dugg förlåtande, utan allting hörs extremt tydligt, så om man verkligen vill att de skall låta vackert så måste slutstegen helst vara nära varandra i serienummer, ha exakt samma typ av nätkabel, fräsha delningsfilter av samma årsmodell och med rätt typ av tvistad internkabel.

Att använda olika (t.ex.nya och gamla typen)utav basfilter låter verkligen helt mysko.

Så oddsen att lyckas införskaffa alla dessa prylar såhär i efterhand, är snudd på mikroskopisk för det har tagit mig rätt många år…..men jag har ju haft kul under tiden.

Så till er som är lite sugna, tro inte att det kommer bli lätt, att leva med dessa bestar utan att man gör sin hemläxa ordentligt.

Jag har träffat flera Keltik ägare som varit inte helt nöjda och därför givit upp och sålt dem vidare billigt till nästa glada lycksökare :wink:

Idag så håller jag fortfarande på att Tweaka min anläggning och Keltikarna har aldrig låtit bättre :D
Varje gång jag lyssnar på andra "burkar", så slutar det med, att jag inte är sugen på att byta, för de berikar min själ med massor av musikglädje och dessutom hålls högerfoten extremt vältränad utav allt stampande…. :mrgreen: :mrgreen:

Mvh MRTweak


Top
   
PostPosted: Sun Apr 09, 2017 01:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Kul att höra om omtumlande Keltik upplevelser :D . Jag har också grymma egna erfarenheter av dem från mina besök hos Linn, först vid introduktionen av Klout och senare när CD12 kom.

Nu missade jag tyvärr tillfället att uppleva dem med Exakt, men döma av vittnesmålen från de som var där var det något utöver det normala. Så att Exaktifiera sina Keltik kanske kan vara ett väl så kul alternativ, som den mödosamma analoga arkeologiska utforskningen MRTweak beskriver. För er som har möjlighet.

mvh, mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Apr 09, 2017 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
Nu missade jag tyvärr tillfället att uppleva dem med Exakt, men döma av vittnesmålen från de som var där var det något utöver det normala.
Jag har även hört andra som tyckt tvärt om.


Top
   
PostPosted: Sun Apr 09, 2017 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
matss wrote:
Nu missade jag tyvärr tillfället att uppleva dem med Exakt, men döma av vittnesmålen från de som var där var det något utöver det normala.
Jag har även hört andra som tyckt tvärt om.
Precis som det tydligen finns olika upplevelser från analoga Keltiksystem då. Ja, kompetenta system kräver noggrann optimering för att låta så bra som de kan.

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Sun Apr 09, 2017 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
matss wrote:
. Ja, kompetenta system kräver noggrann optimering för att låta så bra som de kan.
Tveklöst!!

Dessutom, system med baskapacitet är extra trixiga.
Allt faller med taskig insignal på dessa burkar, och även med super-insgnal... slarvig installation


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited