selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 15:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 00:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Har också en AT hylla! Jag har testat lite med olika hyllmaterial och kom också fram till att original var bäst. Det här med infästning i gipsvägg är ett bekymmer. Problemet är att cc måttet mellan skruvarna är inte 60 cm som normalt är standard. Jag satte en träplatta mellan reglarna som jag sedan skruvade hyllan i med träskruv. Jag har dock inte testat olika varianter så jag inte riktigt koll hur bra det blev mer än att det låter bättre än Ikea och en annan vägghylla jag har. Tyvärr är originalskruvarna borta. Tyckte din infästning Efraim såg bättre ut än min. Ska nog ge mig på det igen :) Kör med trampolin 2 och har inte provat något annat sedan baseboard bytes för rätt länge sedan. Det här med solid i aluminium eller glasfiber hur tänker man här? Bra på olika sätt eller?

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Och sedan finns det ju NOKTable, info här: http://www.nokturneaudio.com/NokturneAu ... Table.html

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 20:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Just det. Trådskaparen bör definitivt överväga någon av dessa hyllor! Freddy bör iaf fundera på brickor som distanser mellan vägg och hylla, en princip från orginalbultarna. Jag kör ju fjäderbrickor närmast skruvhuvudet också vilket jag tyckte var bättre men det vet man ju inte hur det funkar hos dig.


Top
   
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 22:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Tack för tipset! Ska få dit några brickor och se hur det blir. Planen är också att byta plattan mot väggen som idag är spånskiva till något bättre. Kanske hyllplan i gran kan användas?

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
PostPosted: Sat Apr 01, 2017 12:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Golvstående bord/rack slår vägghylla när det gäller att få en rolig musikåtergivning,tycker jag


Top
   
PostPosted: Sun Apr 02, 2017 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
linnkan wrote:
Golvstående bord/rack slår vägghylla när det gäller att få en rolig musikåtergivning,tycker jag
Nästan självklart. Men, det finns alltid ett men. Om golvet är tillräckligt dåligt är alternativet vägg eller att hänga i taket. Och om taket gungar när grannen går på sitt golv så är man körd ändå :-)

Det finns ingen "enda" lösning - allt beror på.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Apr 04, 2017 08:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
linnkan wrote:
"Är det ingen som får samma känsla på enstaka vinyl? Den jag just nu refererar till är Boytronic's The Working Model. Kan även vara så att min egna personliga lyssningsreferens till de berörda skivorna kommer från betydligt enklare utrustning..? Inspelningen och musikerna är inte bättre s.a.s.?"

Boytronic's The Working Model skall låta grymt tajt,troligen trampolinen som ställer till det,vad händer om du ställer LP12 på något mer stabilt än ett Ikea Lackbord ?.Trampolinen är ju gjord för att användas när LP12:an inte kan stå på ett optimalt bord utan på en tung möbel,det blir dock alltid bättre med en vanlig Baseboard på LP12 :an stående på en Naim Fraim eller liknande.

Jag gjorde ett enkelt test. Lade en skiva mdf under 12'an. Allt fortfarande placerat på mitt Lack (svart och nyare modell)

Det lät "tajtare" men musikaliteten dog effektivt!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited