selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 16:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 12:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Visste inte riktigt hur jag skulle formulera rubriken, eller ens var jag skulle starta tråden...

Vissa skivor man lyssnar på, så känns vissa instrument väldigt otajta, kan även vara hur effekter, framför allt delay, inte riktigt synkar med musiken. Saker känns otajt...

Känns detta igen?

Är det LP12/Radikal som lyfter fram redan otajta musiker och delay? (Flummigt detta!) Kan det vara Adikt'en som ställer till det? Kanske är det bara ovanan vid att faktiskt lyssna på LP12? Bytte nyligen upp mig från en välspelande Basik / Akito / AT95e

Det är alltså egentligen inget större problem, men vissa plattor/låtar känns lite otajta. Just nu lyssnar jag rätt mycket på tidiga syntplattor, där de som spelade förmodligen inte var de duktigaste keyboardisterna utan mer inspirerades av klangerna.

ELLER,, är det något jag kan göra för att tajta till all musik som levereras via LP12'an?



Samtidigt, lyssnar jag på Jarre Oxygene, jämför originalet med den relativt nya remake han släppt för ett par år sedan så är det tydligt att Jarre inte har samma känsla som 1976. Trots att han använde exakt samma utrustning som då, eventuellt inte samma exemplar, men samma modeller. I originalet finns en känsla av musikalisk tajthet, medan remake'en lider lite av mekanisk tajthet. Gäller mer eller mindre enbart hur effekter och manuella justeringar hanteras under inspelningen.

Det kan också vara så att jag druckit en espresso för mycket...

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 13:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Ta Lp12'an till Anders på Tonläget för en komplett service,sen vet du att allt är okey.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
har du trampolin?

Om så är fallet och du har något vettigt att ställa 12'an på skulle jag testa med en solid botten, trampolin är en bra kompromiss, dock tar den bort en del av LP12'an driv och punch

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
sen är ju AT95e roligare än Adikt men sämre

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 13:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Trampolin, Radikal, Ittok III, Adikt, T-cable (utan slitsade kontakter, med silverkabel), chassi är ca 8-10 år. Senast, relativt nyligen, den servades var i Sthlm hos High Fidelity.

Står placerad på ett icke modifierat Ikea Lack, svart... :-)


Kanske är det bara usla musiker som lirar otajt? För det är verkligen inte på alla vinyl jag upplever detta.


Den skall in till Anders vid tillfälle, snart förhoppningsvis.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
pekka71 wrote:
sen är ju AT95e roligare än Adikt men sämre
Alltså, Adikt är bättre och tråkigare jämfört med hur AT95e är. (enligt dig)
Bättre och tråkigare.
Omvänt från roligare men sämre.
Lätt att fastna på ett sådant språkbruk och påstående. Intressant.


Last edited by Roland on Wed Mar 22, 2017 14:03, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 14:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Har testat att lägga en 6mm lackad mdf-skiva under, vilket inte resulterade i en förbättring. Eventuellt att det mesta blev något mer "hifi" på bekostnad av minskad "stampatakten", dock ytterst subtilt!

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 14:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Mar 26, 2007 12:13
Posts: 5
Hej Det räcker ju att nålen är sliten eller remmen slut så låter det inte bra.
Anders brukar kunna se över helheten och få det att låta bra.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 14:43 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Vid ett tillfälle har jag testat ha min tolva med Trampolin på ett IKEA lack standardbord. Vid just det tillfället visade det sig att det blev en katastrofal kombination. Nästan alla tolvans förtjänster förtogs. Den var till och med sämre än en cd-spelare. Det var en tillfällig placering av tolvan, som hade fått följa med till en kompis för en lyssningskväll. Vi hittade en lösning, men jag minns idag inte precis hur vi löste det. Jag tror det var att ha tolvan på ett ursågat Lackbord. Eller att vi ställde skivspelaren på golvet.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 14:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Har den nyligen varit hos High Fidelity så kan vi nog utgå från att den är okey om inget hänt i ev transport till Borås.
Nu har du väl ett nyare Ikea lack,de äldre är mkt bättre.Men ta ändå och såga ur bottenplattan,sätt på solid baseboard (alu).Testa var på golvet 12'an (bordet) låter bäst.Sen är du "hemma".

Lackbordets främre respektive bakre ben ska stå på samma parkettplanka,så du inte har en skarv mitt i.
Mkt KLAR hörbar skillnad till det negativa,fråga Pekka71 samt Haraldur när jag påvisade detta för dom för ngr år sedan.
Detta var ngr små installationstips på Attention To Detail-nivå,men ack så viktiga.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 15:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Parketten är av typen "fiskben" anno 1973,, eller kanske äldre? Lägenheten är byggd 1957. Lackbordet är ca 15 år.

Det låter alltså inte illa, mestadels låter det jäkligt bra t.o.m. Men jag upplever att vissa plattor är otajta.


Transporten hit till mig gick via egen bil och baksäte.


Är det ingen som får samma känsla på enstaka vinyl? Den jag just nu refererar till är Boytronic's The Working Model. Kan även vara så att min egna personliga lyssningsreferens till de berörda skivorna kommer från betydligt enklare utrustning..? Inspelningen och musikerna är inte bättre s.a.s.?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 15:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Dom nya borden har fransskruv som sitter benet och skruvas in direkt i bordets undersida,de äldre har inslagsmutter i bordets undersida.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 15:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Lackbordet är av "nyare" modell.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 16:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Sen har vi tjockleken på LP skivorna och höjden på armen. Gamla skivor är oftare tunnare än nya 180g eller 200 g vinyler.

_________________
-----------------------
LP12 (EkosII/Krystal/Radikal/Keel/Woodsong), Sagatun, Tundra, A242


Top
   
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 16:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Light Head wrote:

Står placerad på ett icke modifierat Ikea Lack, svart... :-)
Kanske det är fel färg på Lackbordet :D

Kunde inte hålla mig, är täcklocket kvar på trampolinen? Om så är fallet prova ta bort det.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Kalle05 and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited