selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Apr 16, 2024 23:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sun Mar 26, 2017 01:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Freddy wrote:
Baseboard så menar du solid i aluminium eller är det gamla varianten i glasfiber? Ibland hör man att Trampolin 2 funkar på tunga möbler och solid på sviktande underlag. Skulle vi kunna utveckla detta lite mer någon som har testat?
linnkan wrote:
Trampolinen är ju gjord för att användas när LP12:an inte kan stå på ett optimalt bord utan på en tung möbel,det blir dock alltid bättre med en vanlig Baseboard på LP12 :an stående på en Naim Fraim eller liknande.
Vi är många som testat massor av varianter,i kombination med underlag och golvbeskaffenhet.
Vägghyllor med och utan Trampolin,helt utan baseboard,masonit/glasfiber/aluminiumbaseboard.Olika skivor på vägghyllan.
Olika fabrikat av vägghylla,ja det finns många kombinationer och orkar man ta det ända fram så blir det rent magiskt
Trampolin får nog sägas vara det sämsta alternativet,men en enkel allround-lösning som ändå fungerar "hyffsat"
Tar man det ända fram så är Ds-återgivning inte ens i närheten oavsett nivå,sen får handlare säga vad dom vill.

Men som sagt,det är en process som inte alla orkar med,ibland är det bra att vara ett gäng "galningar" som inspirerar varann :-)
Tror Linnkan får fortsätta utveckla detta så att det kommer från en och samma.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Sun Mar 26, 2017 08:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Freddy wrote:
Baseboard så menar du solid i aluminium eller är det gamla varianten i glasfiber? Ibland hör man att Trampolin 2 funkar på tunga möbler och solid på sviktande underlag. Skulle vi kunna utveckla detta lite mer någon som har testat?
linnkan wrote:
Trampolinen är ju gjord för att användas när LP12:an inte kan stå på ett optimalt bord utan på en tung möbel,det blir dock alltid bättre med en vanlig Baseboard på LP12 :an stående på en Naim Fraim eller liknande.
Solid Baseboard som kom -91


Top
   
PostPosted: Sun Mar 26, 2017 08:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Sep 28, 2016 20:08
Posts: 79
Hej Lighthead,

Alla skruvar och bultar i din 12a behöver vara ordentligt åtdragna.
Kolla att din 12:a har en "pistonic bounce"
Adiktpickupen är ok, dock inte det bästa. Själv har jag en Troika och den var en rejäl lyft. En stor uppgradering.


Top
   
PostPosted: Sun Mar 26, 2017 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
dave wrote:
Hej Lighthead,

Alla skruvar och bultar i din 12a behöver vara ordentligt åtdragna.
Kolla att din 12:a har en "pistonic bounce"
Adiktpickupen är ok, dock inte det bästa. Själv har jag en Troika och den var en rejäl lyft. En stor uppgradering.
Bara för att förtydliga; Ordentligt betyder inte hårt, utan de behöver vara rätt åtdragna.

/Erik


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 07:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
När det gäller puppa, å nål.

AT95 med en Shibata,, är det ett seriöst alternativ?

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 08:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Frågan är om du klarar av att byta Puppa på tolvan själv eller måste du lämna in den för byte, om du kan göra det själv så ta en AT95sa, måste du lämna in för att få det bytt köp en ny nål till din Adikt och byt nålen själv.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 08:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
smirre67 wrote:
Frågan är om du klarar av att byta Puppa på tolvan själv eller måste du lämna in den för byte, om du kan göra det själv så ta en AT95sa, måste du lämna in för att få det bytt köp en ny nål till din Adikt och byt nålen själv.

Kommer lämna in den (Tonläget).

Hängde inte riktigt med indiktat resonemang där. Erkänner att jag inte fått dagens första kaffe, men ändå..

Om jag kan byta pu själv så skall jag montera AT95sa,, men annars om jag måste lämna in den så skall jag INTE byta pu,, men endast nålen?

Förutsatt att båda är monterade helt korrekt, av samma person, vilken är att föredra?

AT95sa eller Adikt?

Mitt personliga resonemang är att det skall vara så mycket stampa takten som möjligt, på all form av musik (mycket är från 77-95, postpunk, kollage-rock, elektroniskt och synt), det skall dessutom inte svida allt för mycket i plånkan att lyssna massa vinyler.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 19:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jag skulle själv gå på AT95sa, då jag också helst spelar progrock från 70 talet, och det skall svänga och man skall stampa takten.
Om du skall lämna in den till Anders så kolla upp om han skulle kunna ha en Linn K9 motor liggandes i någon låda, den är lite bättre än dagens AT95 motor.

Det jag menade i tidigare inlägg var att Adikens nål kan du byta själv.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 20:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Vill du ha stampa takten så gå på At95. Jag har haft adikt i rätt många år men har bytt precis av den anledningen. SA har jag inte hört men Pekka rekommenderar den och honom kan du lita på.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 29, 2017 21:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Ok, det är mycket snack om Trampolin vs Solid base här. Vad säger er erfarenhet om vilken som är bäst på en Audiotech vägghylla? Ska jag verkligen behöva prova en Solid base, är det vad ni säger? Audiotech hyllan sitter på ett något sviktande vägg (trä) och inte i sten.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 30, 2017 02:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Efraim wrote:
Ok, det är mycket snack om Trampolin vs Solid base här. Vad säger er erfarenhet om vilken som är bäst på en Audiotech vägghylla? Ska jag verkligen behöva prova en Solid base, är det vad ni säger? Audiotech hyllan sitter på ett något sviktande vägg (trä) och inte i sten.
Ska försöka reda ut detta senare,måste sova nu.
Kan inledningsvis säga att det finns flera svar/åtgärder du måste tänka på/prova...men är du beredd att lägga lite tid på det så lär det inte bli sämre,återkommer.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Thu Mar 30, 2017 06:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Min erfarenhet är med audiotech hyllan att man ska avstå den om man inte har betong vägg, jag har en på 3lagers gips vägg där funkar trampolin bättre, solid blir bara sämre

Dock är det tvärtom på betong/stenvägg, enligt min erfarenhet

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Mar 30, 2017 19:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Efraim wrote:
Ok, det är mycket snack om Trampolin vs Solid base här. Vad säger er erfarenhet om vilken som är bäst på en Audiotech vägghylla? Ska jag verkligen behöva prova en Solid base, är det vad ni säger? Audiotech hyllan sitter på ett något sviktande vägg (trä) och inte i sten.
Hej igen.
Pekka har delgett lite grann av egen erfarenhet....viktigt,samma här,egen erfarenhet.

AudioTech-hyllan (skriver AT) levereras med speciella väggskruvar för betongvägg,dom finns fortfarande att få tag på.
Dessa ska sättas fast i vägg respektive hylla på ett visst sätt,måste kolla i min bok,men från minnet.När skruven/bulten är fäst i betongväggen så "hakar" man på hyllan,1st bricka och drar fast muttern med fingrarna tills det tar stopp,därefter drar man med nyckel 3 kvarts varv.....klart.

Mellan hylla och vägg samt hur hårt i vägg får jag återkomma till.Använd original hyllplan,100% i våg,Spike'sen så korta (nedskruvade) som möjligt,hårt åtdragna,ingen elektronik under (rätt självklart ;-) ).
Det var lite grundbitar som du kanske känner till,men nämner ifa.

Men du har "sviktande" vägg och då gäller tyvärr andra förutsättningar med inga raka svar,det blir att prova/testa/utvärdera.

Ex: Pekka har 3lager gipsvägg,en bekant har betongskivor,jag spontat virke ock masonitskiva (tidigare betongvägg),ngn kanske boardskiva +gipsskiva osv.

I Pekkas fall med 3lager gips så är Trampolin bäst på hans vägg,samt som han skrev....på betong Solid Baseboard.
Nu kör han Manas speciella golvrack för LP12,ännu bättre.....tar paus,återkommer :-)

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Thu Mar 30, 2017 20:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Jo jag är ju nördig själv och har skrivit om AT hyllan i annan tråd. Jag har självklart använt originalbultar (det är rolig historia i sig hur jag leta runt hela Sverige efter dem och för att få reda på att de var en specialprodukt för Italien. Sen satt jag med google translate och skrev mail på obegriplig italienska till italienska webshopar. Sen när jag äntligen fick hem ett parti så var de för 9mm hål, vilket såklart är en udda storlek och fick specialbeställa en borr på järnhandeln). När den kom upp så optimerades den fullt med bl.a momentnyckel, då hade jag betongvägg. Efter flytten till gammalt landshövdigehus blev det en hel del trial and error för att få det bra, men nu lirar det bra! Jag har jämfört mot min harmonihylla och ett lackbord men AT är bäst. Jag har inga bra golv så golvstående är ändå uteslutet. Det jag tänkte på nu var främst solid vs trampolin erfarenheterna och AT hyllan.

Intressant nog finns ju en ny version av AT hyllan på marknaden idag, i denna tråd på Lejonklouforumet står lite om den och det finns en även bild på hur jag fäst AT hyllan idag. http://lejonklou.com/forum/viewtopic.ph ... kan#p29031


Top
   
PostPosted: Thu Mar 30, 2017 23:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Härligt,då är vi på samma nivå...definitivt två nördar ;-).

Bra,då kan vi dela erfarenheter,slipper dra grunddetaljer....pust,skönt :-).

Den hyllan du länkar till finns här uppe,hyllplanet finns i 2 tjocklekar.Den lite tjockare är sämre på de väggar vi testat på,icke betong.
Peter på Cymbiosis,då känner du säkert till honom också,Englands LP12 Guru.Han säljer hyllan du länkar till,men säger...den är mkt bra men har du Audiotechen så för guds skull behåll den.

Vi hörs mer i morgon,kul.Pekka71 kanske också har tid att titta förbi här eller ngn annan Audiotech/bottenplattenörd :-).

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited