selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 03:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Angående premiummärken som tex Porsche så skulle jag nog beskriva deras kundvård som ganska medioker.
Det finns flera exempel. De försöker nästan förneka existensen av sina 4-cylindriga sportbilar (924-944-968). De är helt fixerade vid att deras bilar skall vara "en riktig Porsche" snarare än att bara försöka göra bra sportbilar. De håller medvetet nere prestandan på Cayman för att den inte skall bli snabbara än "ikonen" 911 osv.
Värst är väl historien med IMS-lagret, ett konstruktionsfel som kan innebära motorras efter endast några tusen mil. Detta problem har kategoriskt förnekats och åtgärdades inte helt förrän efter ca 12 år (årsmodell 2008, om jag inte minns fel).

När det gäller reservdelsförsörjning på gamla produkter så tycker jag att ett företag som Linn skall se detta som ett kärnvärde och något som är positivt att kunna erbjuda (inte bara ett krångel och minuspost som man helst vill slippa). Man borde vara glad att det finns en kult och ett intresse runt de gamla produkterna.
Jag tycker att man skall försöka hålla reservdelar så länge det går, man skall alltså inte ha en hård gräns på tex 10 eller 20 år, utan försöka fortsätta leverera, så länge produkterna används i antal och fokusera på typiska slitdelar som krävs för att hålla liv i produkten.
Tex recapp-service, högtalarelement, tonarmsrenovering, displayer, tangentbord osv. Man behöver naturligtvis inte lagerhålla Keltik-kabinett i alla faner-varianter, eller utbytes nålar till gamla MC-pickuper, utan det som är relevant för att kunna fortsätta använda sina gamla älskade hifi-prylar

Om man känner att de gamla produkterna utgör ett hot mot nyförsäljningen så kanske man skall ta en titt i backspegeln för att komma framåt. Varför vill en del kunder hellre ha en gammal Klout istället för en Majik 2100?

Kan det vara så att de nya produkterna saknar något som de gamla har?

Porsche är igen ett bra exempel. Jag påstår att en 911 från -82 är roligare än en ny 911, jag kan nästan garantera detta utan ha kört någon av dem. Jag har kört (både äldre och nyare Porschar och de blir inte roligare ju nyare de är (det är bara siffrorna som förbättrats).

Linns grejjor blir i och för sig normalt roligare för varje årsmodell (om än inte vackrare)

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 14:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Vi verkar vara tämligen överens,Porsche kanske var ett dåligt exempel i uppräkningen.Men man förväntar sig som konsument ett annat förhållningssätt då man investerar i ett premiummmärke,besvikelsen blir långt mkt större då man märker att det inte är så.

Tillbaka till Ninka-diskanten,hur många högtalarmodeller har inte Linn släppt med denna diskant genom åren.
Många "entrylevel" modeller också,om än inte billiga,tänk dessa kunder då diskanten lägger av.....då står dom där.
Kanske inte har lust att köpa nya burkar eller kunskap att börja leta ev ersättningsdiskanter.
Det är ju oftast diskanten som "lägger av" blir dålig först.

Som Smirre67 skrev,Ninkadiskanten kostade ca 500:-/st.Nu då det är brist och de ev handlare som har ngt kvar så är det rejält prishöjt.ToT i Luleå 1400:-/st.
Tillgång och efterfrågan mao.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 14:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Jag kanske är tjatig om Naim,men har läst och deltagit på deras forum det sista året mer intensivt.Blir mer och mer imponerad över deras kundsupport/vård.

För att inte tala om forumet,det flödar intensivt av aktivitet,Naims högsta ledning deltar och svarar/bidrar till att lösa ev problem.
Det är bra stämning samt känslan att du ingår i en "familj" är påtaglig.

Ett mkt gott exempel som fler borde ta efter,man vill nästan köpa komplett Naimrigg bara genom att läsa forumet,STARKT JOBBAT.

En tillbakablick från Göran Rudlings tid som Generalagent för Linn,kände honom inte personligen då.
Året var 1985,jag hade en negativ känsla om min Ittokarm.....inget som gick att ta på.Göran sa,inga problem vi byter ut den du får en ny.
Efter det hade han en trogen kund i decennier om än han försvann -94-95.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Foundation First wrote:
Tillbaka till Ninka-diskanten,hur många högtalarmodeller har inte Linn släppt med denna diskant genom åren.
Tänkte till lite snabbt och det här kan vara den kompletta line up av den nu så kallade Ninkadiskanten.

Ninka, Katan, Tukan, 5120, 5140, Espek, Ekwall, Trikan och Keosa.


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 15:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
:mrgreen: ,Oj känns som du har råkoll ;-).

Sen har vi ju de som i sina Keltiks och Isobariks mm som har bytt till dessa.Så i slutändan blir det många diskanter.
Nog borde det finnas underlag för reservdelshållning.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 15:46 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Kan det inte vara så att det är problem med att underleverantörer inte längre kan leverera komponenter då? Eller att maskiner/produktionslinan är föråldrad och antingen behöver bytas ut eller skrotas? I annan industri kan det ju nog så ofta vara orsak till att man inte längre tillhandahåller reservdelar. Alternativet att köpa upp ett stort lager "bra att ha" finns ju då men problemen med lasrar till cd/dvd-spelare som inte hållit länge kanske avskräcker från det, förutom att det binder kapital.

Det skulle också förklara varför det inte finns någon uttalad tid för hur länge reservdelar ska kunna beställas (även om Linn säkert har en egen uttalad målsättning).


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Keltik, Tukan, Keilidh och Kaber kan använda Ninkadiskanten men hade den inte i orginal om jag minns rätt.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 16:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Detta är ju en genomgående trend hos Linn,Pekka71 och Haraldur sitter på mkt fakta ang detta.
Dessutom,säg den underleverantör som inte vill leverera beställningar.

Sen givetvis kan det levereras hur mkt förklaringar/bortförklaringar.....eller populärt uttryck idag, "fake news" som helst.
Det är inte relevant.......Lös problemet....as simply as that.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 16:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Stephan wrote:
Keltik, Tukan, Keilidh och Kaber kan använda Ninkadiskanten men hade den inte i orginal om jag minns rätt.
Det stämmer,många såg den som en uppgradering.Dock inte alla,och i den kategorin ingår jag ;-).

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 16:24 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Foundation First wrote:
Dessutom,säg den underleverantör som inte vill leverera beställningar.
Du får sälja en del av Ninka-diskanten till Linn och tjänar 10kr/del, du får sälja 1000/år.
Maskin behöver renoveras för 300kkr eller skrotas då tillverkningskvalitet inte längre kan garanteras
Skulle du laga den för 300kkr för att tjäna 100kkr på 10 år? Självklart inte

Nu har jag tagit siffror helt ur luften men för att förtydliga min poäng att det inte alls är givet att en underleverantör vill leverera beställningar.
Foundation First wrote:
Sen givetvis kan det levereras hur mkt förklaringar/bortförklaringar.....eller populärt uttryck idag, "fake news" som helst.
Det är inte relevant.......Lös problemet....as simply as that.
Vi är helt överens att det är trist att de inte ska gå att köpa av Linn. Däremot tycker jag det kan vara intressant att spekulera lite i varför.


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 19:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 22, 2017 19:08
Posts: 31
Roland wrote:
Foundation First wrote:
Tillbaka till Ninka-diskanten,hur många högtalarmodeller har inte Linn släppt med denna diskant genom åren.
Tänkte till lite snabbt och det här kan vara den kompletta line up av den nu så kallade Ninkadiskanten.

Ninka, Katan, Tukan, 5120, 5140, Espek, Ekwall, Trikan och Keosa.
5120, 5140, Tukan och Keosa hade inte Ninka-diskant som orginal men gick att uppgradera till den precis som Keilidh, Kaber och Keltik.

Har för mig att det skiljde ngt i känslighet vilket innebar viss justering av diskantnivån vid aktiv delning.


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 19:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Det man skulle önska är att Linn ialla fall kunde lämna ut specarna på sina gamla element så att kunden ialla fall hade möjlighet att hitta ett element som skulle kunna funka, men det är locket på



Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 20:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
pekka71 wrote:
Det man skulle önska är att Linn ialla fall kunde lämna ut specarna på sina gamla element så att kunden ialla fall hade möjlighet att hitta ett element som skulle kunna funka, men det är locket på



Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Linn lever väl med förhoppningen att man skall skrota sina gamla högtalare och köpa nya exakt högtalare, därför släpper de inga spec.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 21:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 259
Location: Göteborg
Stephan wrote:
Angående premiummärken som tex Porsche så skulle jag nog beskriva deras kundvård som ganska medioker.
Det finns flera exempel. De försöker nästan förneka existensen av sina 4-cylindriga sportbilar (924-944-968). De är helt fixerade vid att deras bilar skall vara "en riktig Porsche" snarare än att bara försöka göra bra sportbilar. De håller medvetet nere prestandan på Cayman för att den inte skall bli snabbara än "ikonen" 911 osv.
Värst är väl historien med IMS-lagret, ett konstruktionsfel som kan innebära motorras efter endast några tusen mil. Detta problem har kategoriskt förnekats och åtgärdades inte helt förrän efter ca 12 år (årsmodell 2008, om jag inte minns fel).

När det gäller reservdelsförsörjning på gamla produkter så tycker jag att ett företag som Linn skall se detta som ett kärnvärde och något som är positivt att kunna erbjuda (inte bara ett krångel och minuspost som man helst vill slippa). Man borde vara glad att det finns en kult och ett intresse runt de gamla produkterna.
Jag tycker att man skall försöka hålla reservdelar så länge det går, man skall alltså inte ha en hård gräns på tex 10 eller 20 år, utan försöka fortsätta leverera, så länge produkterna används i antal och fokusera på typiska slitdelar som krävs för att hålla liv i produkten.
Tex recapp-service, högtalarelement, tonarmsrenovering, displayer, tangentbord osv. Man behöver naturligtvis inte lagerhålla Keltik-kabinett i alla faner-varianter, eller utbytes nålar till gamla MC-pickuper, utan det som är relevant för att kunna fortsätta använda sina gamla älskade hifi-prylar

Om man känner att de gamla produkterna utgör ett hot mot nyförsäljningen så kanske man skall ta en titt i backspegeln för att komma framåt. Varför vill en del kunder hellre ha en gammal Klout istället för en Majik 2100?

Kan det vara så att de nya produkterna saknar något som de gamla har?

Porsche är igen ett bra exempel. Jag påstår att en 911 från -82 är roligare än en ny 911, jag kan nästan garantera detta utan ha kört någon av dem. Jag har kört (både äldre och nyare Porschar och de blir inte roligare ju nyare de är (det är bara siffrorna som förbättrats).

Linns grejjor blir i och för sig normalt roligare för varje årsmodell (om än inte vackrare)

Jag håller inte med dig Stephan! Jag har kört rätt många Porsche och är det något de är duktiga på så är det att förbättra tex 911 med rätt stora steg
Jag har ägt 3 st olika 911 (2003), (2010),(2013) snart en 2017. Jag har kört en hel del Porsche från 88-99 och det är nästan omöjligt att tycka att de gamla modellerna är bättre..... Jag kan tycka att många äldre modeller är fantastiskt fina att se och beundra men det mest fantastiska är att lyckas göra en drygt 50 år gammal modell bättre för varje år.Jag trodde min 911 Carrera S 2010 det går inte göra en bättre bil, tills jag provade 2 olika samma modell från 2013! Min 2017 kommer inom 10 dagar och jag kan lova att hade den varit sämre än min förra,så att jag aldrig offrat så mycket pengar på att byta.

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Där fick jag... :)

Bilar och körglädje är förstås ganska personligt.
Det var inte meningen att klanka ner på Porsce som bil, eller de som föredrar nyare Porschar framför äldre.
Det är väl jag som har allergi mot allt nytt...

Hoppas du blir nöjd med din nya 911!

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited