selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 26, 2024 10:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Ninka-Diskant
PostPosted: Mon Mar 20, 2017 22:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Fick höra för en knapp vecka sedan att Linns Ninka-diskant slutat tillverkas för en månad sedan,den handlaren var mkt bekymrad.
Tydligen är den helt slut hos Linn,enligt uppgift har en kund i Japan letat World Wide och fått tag i ett par hos en annan svensk handlare.
Tänk alla högtalarmodeller som har den diskanten,de blir helt värdelösa när/om diskanten "pajar".

Blir lindrigt sagt rätt upprörd över den kundsupport-servicen,vad tycker ni...?

Ps:Såg att jag nämnt detta i en annan tråd,men infon om Japanen är ny så problemen börjar redan för kunderna så tråden får stå kvar för kommentarer.Ds.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Mon Mar 20, 2017 23:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Kan inte annat än instämma men blir samtidigt inte förvånad, Linn visar inget som helst ansvar gentemot sina gamla kunder.


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Mon Mar 20, 2017 23:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Foundation First wrote:
Fick höra för en knapp vecka sedan att Linns Ninka-diskant slutat tillverkas för en månad sedan,den handlaren var mkt bekymrad.
Tydligen är den helt slut hos Linn,enligt uppgift har en kund i Japan letat World Wide och fått tag i ett par hos en annan svensk handlare.
Tänk alla högtalarmodeller som har den diskanten,de blir helt värdelösa när/om diskanten "pajar".

Blir lindrigt sagt rätt upprörd över den kundsupport-servicen,vad tycker ni...?

Ps:Såg att jag nämnt detta i en annan tråd,men infon om Japanen är ny så problemen börjar redan för kunderna så tråden får stå kvar för kommentarer.Ds.
Såg att ToT hade shockhöjt priset på 038, kostar nu 1400 styck

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Mon Mar 20, 2017 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
musikpolisen wrote:
Kan inte annat än instämma men blir samtidigt inte förvånad, Linn visar inget som helst ansvar gentemot sina gamla kunder.
Jag tror målsättningen är att bli av med kvalitetsmedvetna kunder

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 04:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Ferrari,Lamborgini,Porsche,Gamla Caddilacc mm,ja alla kvalitespets-företag dit Linn också vill räkna sig finner en stolthet i att tillhandahålla service på sina äldre produkter.

Med sin prissättning vill iaf Linn räkna sig dit,men förrutom den lever dom inte upp till mkt.Ta bara här,läser man på olika forum så har många många äldre toppkunder lämnat Linn förrutom då signalkällan LP12 i första hand.
Ta Sportis,kör Lejonklou-JBL.
MNn,kör Naim.
Jag,okey har aktivt tidigare toppsystem men kört rörsystem många år.
Pekka71 har större förtroende gör WalMart.
Roger,Naim
Erik,Lejonklou-JBL
Ja listan kan fortsätta skrivas hela natten,men måste upp i morgon ;-).

ps:För att inte tala om reubilt/recappservice.

Ex,ni som sitter på äldre Solo's för idag 202 000:- i nypris,ni lurar er själva i ett önsketänkande.Om vi verkligen sträcker ut tiden så 12-15år så är det behov av recapp-service.Vad gör ni då...?

Det är tur att vi har exempelvis Haraldur,ta hans skrivningar på allvar,han har mätt på audioboarden från en äldre Solo......ingen trevlig läsning.Detta gäller inte bara Solo men tar dom som exempel.

För mig personligen har det tagit många år att inse att det företag som Linn var,inte finns idag och har inte funnits på många många år.
Man har väl haft kvar ett önsketänkande på som det en gång var,då man var stolt Linnkund och gick med begreppet SIMPLY BETTER inom sig.

Som en tidigare toppkund sa på ett annat forum.....

FÖR MIG ÄR LINN IDAG SOM VILKET FÖRETAG SOM HELST.

Ta deras försök att få bort Klout-slutstegen från marknaden,ja det finns HUR många exempel som helst.
Ljuger om, att problem med vissa produkter inte finns......det blev också bevisat mm,mm,mm.

Agerar ett företag som vill tillhöra det segment som jag inledde denna skrivning med längst upp så här....allvarligt.

Deras världskända reklamslogan från slutet 80-talet " SO SORRY SIMPLY BETTER ,det var länge sen......tyvärr.



Har bara ett ord SKAMLIGT.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 09:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Tråkigt att höra kör ju själv med Ninka. Borde ändå vara en bra affär att sälja reservdelar. Den diskanten sitter ju i väldigt många högtalare. Det går ju även att köpa diskanter från Hiquphon tror att 2 stycken kostar runt 2500:-


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Kollade upp Ninka, den introducerades 2000 och slutade tillverkas 2007. Man har alltså tillhandahållit reservdelar i tio år.
Någonstans måste man dra gränsen och släppa supporten på gamla produkter.
Om man skall hårddra det så är det ju knappast görbart att supporta en femtio eller hundra år gammal produkt med reservdelar.

Vad tycker ni är en skälig supporttid för utgångna produkter ?
Jag kan tycka att tio är helt ok. Tjugo år hade varit toppen förstås, mer än det skulle jag rimligen inte kunna kräva.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Foundation First wrote:
Ta Sportis,kör Lejonklou-JBL.
Kortis då jag jobbar men...som ni vet köper jag alltid det mest musikaliska.
Har tidvis ägt Naim o Bonnek mellan mitt Linnägande...och numera Lejonklou/JBL.
Jag stuntar i märket, för mig är prestanda det enda.
Springer på hifimässor o allehanda butiker, jämför och lyssnar.
Alltid beredd att omvärdera.
KK/Solo gick flera bataljer årligen hemma hos andra eller med hos mig med lånade grejjer.
Inte förän förra året slog något Linn Klimax.
Det är grymt BRA jobbat Linn för produkter lanserade ca1999.

Med det sagt ska man inte kasta skit på Linns alla nyare produkter, det finns guldklimpar!

PS
När jag hittar en bättre streamer åker KDS ut. Ägt den från ny 2008 och är hittils ohotad - även det BRA.
Finns dock en ännu bättre, från dSC men den kostar 600k eller nåt...


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 13:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Jag är likadan Sportis,utvärderar hela tiden.Säger inte att Linns produkter är dåliga absolut inte,men prisbilden kontra det totala konceptet som jag berört i tidigare inlägg i tråden haltar.

Dom borde istället vara stolta över sin historia samt bygga upp en support/service-avd likt andra företag som vill ingå i en exklusivare skara toppleverantörer.

Garanterat skulle en sån avd gå med vinst,istället utan att ha service på produkter så vägrar dom dessutom släppa scheman på produkterna.
Ex,mitt gamla japan topp-för/slutsteg från -81 hade både schema samt komponentlista medskickat.

Dom binder upp tidigare leverantörer så dom helt plötsligt inte officiellt vågar tillhandahålla reservdelar som tidigare gått att få utan problem.

Normalt är 10 år en EU-norm,men appilerar man på att vilja tillhöra tidigare segment så får man nog tänka om.
Det är ju ingen slum att dessa typer åsikter florerar på de flesta forum.

Personligen trodde jag aldrig att jag skulle sitta och skriva såna här rader om Linn,var nog känd som Mr Linntokig av många,många iaf norr om Stockholm ;-) :-).

Ang Ninka-diskanten,denna sitter i en mängd Linnhögt så det är MASSOR av kunder som drabbas World Wide.Inte en slump att även lokala handlare är bekymrade.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 14:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Foundation First wrote:
Garanterat skulle en sån avd gå med vinst,istället utan att ha service på produkter så vägrar dom dessutom släppa scheman på produkterna..
Är övertygad om att den Avd skulle gå med förlust, men Linn som företag skulle tjäna på det. :wink:
Foundation First wrote:
Normalt är 10 år en EU-norm,men appilerar man på att vilja tillhöra tidigare segment så får man nog tänka om.
Det är ju ingen slum att dessa typer åsikter florerar på de flesta forum.
10år är rimligt på en billig produkt (billigare att skaffa en ny än reparera)) men inte på en dyr premiumprodukt.


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Denna tråd kan vara intressant att läsa: http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=36073
Där jämförs olika ersättningsdiskanter.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 15:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Känns som vi är hyffsat överens förutom vinsten,Naim med sin recappservice sedan flera decennier gör ju inte förlust iaf ;-).

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Tue Mar 21, 2017 15:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Tendaberry wrote:
Denna tråd kan vara intressant att läsa: http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=36073
Där jämförs olika ersättningsdiskanter.
Intressant,men det borde ju inte vara upp till kundernas initiativ att hålla igång Linns produkter.

Tänker på Japanen som jag skrev om inledningsvis,han måste ha lagt rejält med tid att leta innan han hittar till en lokal handlare i Sverige.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 10:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
sportbilsentusiasten wrote:
Foundation First wrote:
Garanterat skulle en sån avd gå med vinst,istället utan att ha service på produkter så vägrar dom dessutom släppa scheman på produkterna..
Är övertygad om att den Avd skulle gå med förlust, men Linn som företag skulle tjäna på det. :wink:
Foundation First wrote:
Normalt är 10 år en EU-norm,men appilerar man på att vilja tillhöra tidigare segment så får man nog tänka om.
Det är ju ingen slum att dessa typer åsikter florerar på de flesta forum.
10år är rimligt på en billig produkt (billigare att skaffa en ny än reparera)) men inte på en dyr premiumprodukt.
Föstår inte vad du menar, har Linn några billiga produkter?


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Wed Mar 22, 2017 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
musikpolisen wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Foundation First wrote:
Garanterat skulle en sån avd gå med vinst,istället utan att ha service på produkter så vägrar dom dessutom släppa scheman på produkterna..
Är övertygad om att den Avd skulle gå med förlust, men Linn som företag skulle tjäna på det. :wink:
Foundation First wrote:
Normalt är 10 år en EU-norm,men appilerar man på att vilja tillhöra tidigare segment så får man nog tänka om.
Det är ju ingen slum att dessa typer åsikter florerar på de flesta forum.
10år är rimligt på en billig produkt (billigare att skaffa en ny än reparera)) men inte på en dyr premiumprodukt.
Föstår inte vad du menar, har Linn några billiga produkter?
Nej, det var exakt min poäng.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited