selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 20, 2024 07:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Thu Mar 23, 2017 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Roligt/kul behöver inte vara samma som bra iof. :D
Att nyare 911 är bättre än äldre är tveklöst, men är de roligare?
Jag tycker det är synd att Porsche (liksom alla andra) "tvingas" öka vikten i sina bilar då konsumenterna kräver mer finesser och mer komfort.
En V70 väger upp emot 2ton med utrustning, förr vägde bilarna dryga tonnet.
Golf väger ca1,5ton men vägde 800kg i början...
Och det är inte säkerhet som väger, vilket många felaktigt tror.

Med det sagt är Porsche solklart bäst på sportbilar. De är så löjligt före alla andra då det blir pinsamt imho. Att de lyckas förbättra bilarna varje år är beundransvärt.
Enda problemet är priset. Å andra sidan är en beggad Porsche grymt prisvärd.
Sedan skulle de vara lättare o mindre!!! Det vore kuligare då.

Dock, inget annat håller för hårdkörning och åretruntdrift som Porschar.
RX-8 är näääästan lika bra.
Inga andra sk sportbilar pallar med hårdkörning (chassi, bromsar, koppling mm), och framför allt pallar varje dag.
Andra alternativ får div problem redan efter 15-30 min, tex mjuk koppling, rykande bromsar. Andra behöver moddas i chassit innan man kan köra på lite.
Nya Miata skjuter vx-lådor på löpande band om man växlar entusiastiskt, förutom att chassit är rena gunghästen och bromsarna börjar ryka efter 4-5hårda inbromsningar. Pinsamt.

PS
IMS och RMS plågade de första vattenkylda motorerna med det går att fixa förebyggande. (2009 byttes designen)

PS2
Synd att de blivit överviktiga, annars klockrent perfekt.


Sorry för OT :oops:


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Thu Mar 23, 2017 13:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Sportis:
Du skrev i princip exakt samma text som jag satt och knåpade ihop. Bättre och roligare är tämligen svårt att definiera. Grannen är också svårt förtjust i 911 och har några stycken. En av åttiotalarna är ännu en av hans favoriter. Det handlar om en känsla säger han.

Finns en klubb för Zündappfolk där det med jämna mellanrum dyker upp samma diskussion gång på gång. Ska man kategorisera,så finns det folk som har svårfunna modeller,och likt Paretoprincipen ligger på ca 80% av hela beståndet samlarhojar,sedan originalrenoverarna som ska ha det exakt som det var nytt i mint condition. Därtill har vi trimfolket,som vrider ut mer effekt ur mopederna än vad 125'orna gav på slutet innan fabriken lades ner 1984.

Som inom de flesta grupper så finns där inslag av snobbism, Pareto princip folket är tämligen ohotade när det kommer till att äga exotiska(och många) maskiner. Sällan ser man dessa inneha "handgranaterna" som är galet roliga att köra,och när de för en gångs skull dyker upp,så har de köpt "know how'en" eller en färdig maskin av någon i trimmarfolkets grupp. Den sociala statusen som de 'köpt' smäller dock aldrig i närheten lika högt,och folk resonerar ändå att "det där är Sävarturbo-Mats maskin" oavsett att det är de facto,Otto von Anusborres Zündapp. Det senaste inom denna hobby är varianten att montera in KS125 motorn i en moped (KS50) då det är samma ram,bara skillnaden att den ena är registrerad MC och har 150mm bromsnav i stället. Detta har trissat upp priserna på motorerna till i snitt 30-tusen för en i grunder mer eller mindre mopedmotor,och en skaplig moppe ligger i dag i häraden 40-60.000:- Trenden är nu att Otto och hans vänner strösslar forumet med bilder på sina nyköpta KS125 motorer och maskinerna de ska konvertera. Vi pratar alltså mopeder med i genomsnitt 20-35 riktiga körbara hästar på bakhjulet..

Ja,då kan man ställa sig frågan vad som är bäst och roligast? Gillar man jämnt vrid och hållbar motor,körbart med en släng av ADHD och explosivt toppregister,eller en total sett underbar körupplevelse. Alternativt,investera sina slantar(trenden är att de blir bara dyrare,än så länge)eller ha något som man tror man blir beundrad för,social status mao?

Fortsätter man på Tyska moped spåret så kan man dra hur det låg till där borta på 1960-70-talet. Det fanns i huvudsak två klasser värda att nämna:
1.Mofa,dessa fick man köra utan körkort,de hade begränsningen 2,9 Din hästar och antogs ha en konstruktiv hastighet om ~45Km/timme(i verkligheten uppemot 60)

2.Kleinkraftsrad(svagmotorig MC),dessa behövde man göra ett enklare teoriprov för att få köra. Man tillät inledningsvis dessa att ha 5,2Din hästar men senare 7 om jag minns rätt och ingen hastighetsbegränsning. Man resonerade att luftmotståndet skötte den naturliga stoppen uppåt och i snitt toppade de ca 85Km/h i upprätt körställning med genomsnittlig förare.

Större förgasare,ökade porttider,kompressionsförhållande ut samma grundcylinder(högre avgasport kräver minskat förbränningsrum,för att ta igen den volym cylindern tappat genom att kolven måste bege sig längre upp i loppet innan den kan bygga komp)krävde fler växlar och mer tätstegat för att ta igen den "botten" som Mofa'n hade..

Börjar man bena ut vilken version som egentligen är totalt sett 'bäst' så säger nästan alla "MOFA"
Den är oerhört körbar,drar stenhårt på alla växlar,för att plana ut vid ~60blås.
Man får en fantastisk körupplevelse och hinner se sig omkring i naturen när man är ute och myser. Den är lagom snabb för att det inte ska bli mycket "moppeupplevelse"(som ett trist audiofilsystem,eller otunad rigg-jämfört med en Nait och Kan,enkel tolva)och håller i evigheter.

Kleinkraftsraden är pipigare i registret men snabbare,ger en oerhört stor social status för ägaren om denne deltar på exempelvis "Zündapp große treffe" i Bengtsfors,men många vittnar om att det hade varit trevligare om de tagit 2,9'an i stället.

Den "stora kanonen" dvs KS125 motorn som för stunden är så hett eftertrakttad,är som en förväxt variant på 2,9hästarsmotorn som orörd snyter ut sig 17-20hästar ,således kan man tänka att den måste vara optimal. Emellertid så ger de ökade fartresurserna även att föraren börjar jämföra maskinen och dess egenskaper med andra motorcyklar och därmed blir de heller aldrig nöjda,och är i ständigt behov av att fila vidare eller ständiga besök i bromsbänken.

Värst är det då man till sist aldrig känner sig nöjd,utan måste hoppa från tuva till tuva(citat Foundation First :D )

Det är totalupplevelsen man får beakta,eller glädjen över att äga vad det nu gäller,kan vara estetiska detaljer,unika tekniska lösningar,klädseln eller känslan i att köra. En del kan upplevs detta som frustrerande. Det ska vara 'bäst' punkt! Och helst så ska andra tycka det med. Upplevd större glädje,över säg,MOFA'n med sina ynka 3 hästar och alla människor som föredrar den, är som ett svidande munsår för Otto och hans fanboys.

När man finner den inre glädjen,i vad det nu må vara,och tror sig vara nöjd,så uppstår en obeskrivlig känsla!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Thu Mar 23, 2017 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Kul läsning men det är inte utan att jag tycker det börjar bli lite OT. Tråden handlar ju trots allt om Ninka-diskanter :D

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Thu Mar 23, 2017 16:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 05, 2009 18:53
Posts: 260
Location: Göteborg
Stephan wrote:
Där fick jag... :)

Bilar och körglädje är förstås ganska personligt.
Det var inte meningen att klanka ner på Porsce som bil, eller de som föredrar nyare Porschar framför äldre.
Det är väl jag som har allergi mot allt nytt...

Hoppas du blir nöjd med din nya 911!
Jag tar inte illa upp Stephan ! Det är väl skönt att inte alla tycker samma? Hur skulle
världen se ut & alla tycker samma,det skulle bli mycket tråkigare gissar jag :D

_________________
Klimax DSM Exakt 1.1/D,Akurate K/D, Klimax 350A/D white,Klimax340,Klimax345


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Thu Mar 23, 2017 16:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Helt sant Bill :lol:
Har lagt undan två par diskanter medan de gick loss på 1000:-/paret och har nya i Keltikarna. Ninka version 1 hamnade i Tukanerna och låter fortfarande klockrent!

Kanske redan skrivit det(eller så stannade det vid en tanke?)men i alla fall så är det goda med denna idioti från Linn att vi kanske får tummen ut med att kolla efter något annat. Har ett nytt par av den allra första versionen innan "rivjärnen" eller vad det nu var det kallades på Sellerispråk. Skulle tro att Dansken som tillverkat dem, vet vad det är för variant när han ser dom.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Thu Mar 23, 2017 16:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Bill50x wrote:
Kul läsning men det är inte utan att jag tycker det börjar bli lite OT. Tråden handlar ju trots allt om Ninka-diskanter :D

/ B
:-) :-) Men det är ju som i verkliga livet,ibland avviker diskussionen för att sen återvända till ämnet.Detta brukar ju normalt trådskaparen (i detta fallet jag) ha koll på.

En reflektion,vill absolut inte ha ngr kommentarer i tråden,om sånt behov finns så ta det via PM ;-).

I Stampa-tråden så gjorde jag (trådskaparen) ett utvikande inlägg där jag meddelade min avgång,anledningen till avgången,berömde stämningen i tråden samt sa att jag fortsätter driva Stampa-tråden i mål.
Detta inlägg raderades som känt är tämligen omgående,även de stöttande inlägg att jag skulle stanna kvar raderades med blixtens hastighet under ngn timmes tid.

Man kan fundera på varför,för med exemplet med avvikande inlägg som ovan....det är ju så forumtrådar fungerar och bidrar till lite extra krydda.Det är nog få trådar där detta inte förekommer,så varför ansvariga såg ett sånt behov att "klampa" in i den så väl fungerande Stampa-tråden lär vi nog aldrig få svar på.
Om allt behandlades likvärdigt så skulle de två OT-inläggen ovan också försvunnit med blixtens hastighet.

Jag som trådskapare vill att de ska ligga kvar,bara trevligt med lite "utanför boxen :-)"

Samt som jag sa tidigare,i de flesta fall om trådskaparen är aktiv så besitter han/hon oftast förmågan att hantera/bedömma detta.

Nåväl,tillbaka till Ninka-diskanten.

Ps:I vanlig ordning så bidrar Haraldur's inlägg både till förkovring och leende.Ds.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Last edited by Foundation First on Thu Mar 23, 2017 16:52, edited 3 times in total.

Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 00:16 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
...och här splittade jag bort en hel hög med inlägg som endast var bråk som lämpligen tas i PM snarare än publikt i öppna forumdelar. Om någon tvunget skulle vilja se dessa inlägg ändå är ni välkomna att PM:a mig så ordnar jag det...


Top
   
 Post subject: Re: Ninka-Diskant
PostPosted: Fri Mar 24, 2017 04:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Ayn,Tack. Och God morgon förresten...kl är strax före 04.00 så jag dricker nog mitt morgonkaffe före dig ;-).

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited