selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Mar 29, 2024 02:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 20:32 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2008 10:41
Posts: 26
Har i stort sett funderat klart så snart är jag ägare till den Majik DSM som har varit till salu här på forumet.
Så nu innan det är dags för mej att hämta den så tar jag tacksamt emot alla tips som finns!
Inkoppling, styrning och allt annat som ni redan vet!

Väntar med spänning på alla svar

Anders


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Vilka högtalare/NAS skall du använda ? Eller du kanske skippar NAS helt ?
Skall du köpa ny eller begagnad?

Jag är lite osäker på om det tillverkades DSM utan Dynamik, i så fall skall det avspeglas på priset (om du köper beg. Alla nya har Dynamik)
Dynamik är förresten strömförsörjningen.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 21:13 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2008 10:41
Posts: 26
"Linn Majik DSM/2 mkIII med exaktlink i silver" har funnits här på forumet.

Har inte tagit igång min NAS ännu, har varit lite för mycket annat. Får se om jag startar den samtidigt.

Har idag en LK1+LK2 som jag kör en LP 12:a å en Linn Mimik CD och ett par Mumma Mosen högtalare.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 23:35 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Kul, grattis till inköpet. Om man inte har en dedikerad NAS som musikserver så går det utmärkt att använda en dator. För egen del är jag van mjukvaran Asset UPNP för att dela ut egna musikfiler.

Använder du hifisystemet för filmljud? Köp en Google Chromecast eller någon annan filmspelare och koppla via HDMI till MDSM, så kommer du få en uppgradering av filmljudet.


Top
   
PostPosted: Wed Apr 05, 2017 23:34 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2008 10:41
Posts: 26
Blev inte så många tips som kom in så jag bumpar tråden så kanske det kommer några fler tankar på vad jag skall tänka på!

Fick en del bra tips vid köpet å sen har per svarat!! Tackar för det. Men med så mycket erfarenhet som finns här så borde det finnas mer!

Tackar på förhand!!


Top
   
PostPosted: Thu Apr 06, 2017 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5276
Location: Bromma-Stockholm
andy_jr wrote:
Blev inte så många tips som kom in så jag bumpar tråden så kanske det kommer några fler tankar på vad jag skall tänka på!

Fick en del bra tips vid köpet å sen har per svarat!! Tackar för det. Men med så mycket erfarenhet som finns här så borde det finnas mer!

Tackar på förhand!!
Jag tror du får fler svar och råd/tips om du är mer specifik när det gäller frågeställningen. De grundläggande kraven att ha en bra hylla för dina apparater och att vända nätkontakter rätt, ha rengjorda kontakter osv har du förhoppningsvis redan koll på.

Majik DSM har ju inbyggda slutsteg, kör du med dessa istället för ditt gamla slutsteg kan det vara idé att testa/justera högtalarplaceringen igen.

Fintrimmning kan du sedan hålla på med hur mycket som helst :-) Det viktiga är att få grundsetupen (inkl NAS/dator) att fungera som det ska, sedan kan man börja jobba med routern och dess inställningar osv. Likaså kan man prova olika underlag för DSM'en och Mimik'en och prova olika fötter under högtalarna. Lås inte in dig på spikes, det finns många varianter att testa.

Eftersom nu detta är Selleri, testa enligt TuneDem-metoden. Då kan du också få lite mer relevanta råd från de övriga här. Personligen har jag lite andra krav också, men det är ju jag det :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Apr 06, 2017 10:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 721
Location: Stockholm
Känner mig långt ifrån någon expert på området, men det här är vad som funkat för mig.

Lagringsenhet: Jag kör med en HP mikroserver (typ HPE ProLiant MicroServer Gen8 Entry - Server), med windows enklare serverprogramvara. Då funkar den som en riktig dator och är enligt min IT-support mycket enklare att styra och underhålla än en NAS. NAS:ar har enligt samma IT-support mer rudimentära styrfunktioner/gränssnitt än en regelrätt server och kan därför vara krångligare att hålla reda på. HP:n har funkat felfritt sen installationen för två år sen, vilket jag inte kan säga om NAS:arna jag hade innan.

NAS: QNAP är märket som funkat bäst för mig. Men som sagt inte lika bra som HP:n. Väljer du en med Intel eller ARM CPU så kan du köra Linn Kazoo mediaserver på den.

Mediaserver: Jag kör med Linn Kazoo Server och tycker den funkar alldeles utmärkt - det vill säga den funkar. Har Tidal integrerat vilket jag tycker är fantastiskt för att hitta/lyssna på ny musik. Innan jag köper hem den till min server. Miminserver får också en hel del support på forum, men jag har aldrig lyckats få den installerad och igång hos mig, så den går bort.

Nätverk: Jag har en enda CAT-kabel som ansluter från övriga nätverket. Den går till en separat mediaswitch med DS-enheterna och mediaservern på. Den switchen och den delen av nätverket är alltså bara dedikerad till musik. Jag tror jag kör med skärmade CAT6 kablar över lag. Har inte orkat testa om/hur mycket kablarna påverkar. Dom blir dragna en gång, sen orkar jag inte trixa mer med det. Men det finns säkert andra med mer erfarenheter från sån tweekning.

Mediaswitch: Tidigare har jag kört med Netgear GS108T, men nu prövar jag med en Cisco WS-C2960-8TC-L switch (finns separat tråd om den). Förutom att den bråkar lite med övriga nätverket så verkar den värd sitt pris i musikupplevelse. Enligt de som vet och testar har Cisco switchen bättre förutsättningar att skicka iväg en ren digital signal till mediaspelarna. De är dyra nya, men finns gott om begagnade än så länge.

Mina erfarenheter med att spela musik över nätverk så här långt.

Lycka till!

/mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited