selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Apr 25, 2024 23:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Mar 09, 2017 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag har blivit erbjuden Skandinaviska Artikulat 350a för en bit under 100k,

Den dyraste uppgradering är väl om man redan har en dsm, som klarar exakt. Har man inte det, och köper en samtidigt får man en del rabatt.


Top
   
PostPosted: Fri Mar 10, 2017 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Hoppas Linn tar beslut att även erbjuda Renew Exaktbox. Att lämna tillbaka original moderkortet från den initiala produkten vid uppgradering till Katalyst känns väl lite surt?

Sedan återstår det att höra om Linn ändrar sig och även kommer släppa Katalyst till andra produktserier än Klimax.

Förövrigt finns det just nu ett par Klimax 350 till salu för ca 85.000:-, på tal om att uppgraderingen för dessa högtalare är dyr.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Nu ska de första Katalyst Klimax 350 finnas för demo (Linnforum)
Spännande att höra hur de låter.

Ska nu äntligen Exakt bli så bra som det var tänkt från början?
Håller tummarna !!


Top
   
PostPosted: Tue Mar 14, 2017 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Hoppas det blir riktigt bra, hade vart trevligt med en rejäl uppgradering av både förstärkarteknologin de kör med, och katalyst liknande uppgradering till Akurat o Majik. Hade vart fint med ett par majikboksar för att köra Exakt surround

Hade vart hyggligt om man kunde uppdatera K320 eller iaf K340 till exakt också....


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ja vore kul om det skulle bli bra dock så är det lite som att laga en god middag men en av råvarorna är härskna, har ännu inte hört ett exakt system där man inte märker av den digital volymkontrollen som försämrar singnalen

Jag rekommendera att lyssna på en ny Majik edsm mot ex en akurate edsm på digitala filer, borde vara en enkel match för akurate, men den lider med sin dc mot Majik ens analoga

Kopplar man in akurate som ren källa i Majik dsm spelar det bättre än akurate själv

Har inte hört katalyst, så detta kanske är fixat, tyvärr tror jag inte Linn bryr sig i det

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja digital volymkontroll är ingen höjdare men i Katalyst är den bättre än någonsin - om man kör dig filer.
Det känns nämligen som att den dig volymkontrollen i Katalyst funkar hyfsat på digitala filer men rätt dåligt om man kör vinyl. Känner inte igen LP12'an men det har jag iof aldrig gjort genom dig volym. Men dig filer är helt ok om man kör Katalyst.
Ännu bättre blir det givetvis med KK eller annan bra försteg.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Ja vore kul om det skulle bli bra dock så är det lite som att laga en god middag men en av råvarorna är härskna, har ännu inte hört ett exakt system där man inte märker av den digital volymkontrollen som försämrar singnalen

Jag rekommendera att lyssna på en ny Majik edsm mot ex en akurate edsm på digitala filer, borde vara en enkel match för akurate, men den lider med sin dc mot Majik ens analoga

Kopplar man in akurate som ren källa i Majik dsm spelar det bättre än akurate själv

Har inte hört katalyst, så detta kanske är fixat, tyvärr tror jag inte Linn bryr sig i det

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Dessa otaliga kommentarer om dålig digital volymreglering är tröttsamt. Att digital volym som princip är dåligt är nonsens, i varje fall för volymer inte allt för långt ifrån fullt gain. För stora gainändringar kanske det märks mer. Det har jag inte provat, annat än vid mixning och då är det så mycket annat (typ allt annat) som är så mycket viktigare än att nivåjusteringen sker digitalt. I mixsammanhang används det f.ö. hela tiden och om det var så dåligt hade knappast något som producerats de senaste 20+ åren varit speciellt bra (med tanke på de långa kedjor med digitala nivåjusteringar). Jag har dessutom gjort en mer seriös test själv och kunde då konstatera att det mycket väl går att ändra nivån på musiken med extremt liten skönjbar påverkan. Skillnaden vid det test jag gjorde var helt försumbar jämfört med skillnaden mellan väldigt bra försteg eller jämfört med de flesta andra skillnader inom hifi. Att de tidiga DS:arna hade vissa problem med volymregleringen betyder inte att det är föralltid dåligt. Dessa brister åtgärdades (om jag kommer ihåg rätt) till Cara-mjukvaruuppdateringen.

Dessutom var jag med vid ett tillfälle då en kund på Tonläget jämförde KDS+Kikkin vs. KDSM (den senare enbart med digital volymreglering, pre-Exakt KDSM) och personen som gjorde jämförelsen valde KDSM, trots att samma KDS via KK var ytterligare lite bättre. Baserat på hur det lät kan inte jag säga att han valde fel.

Med det sagt så sitter jag alltjämt med KDSM (med Exakt-länkar) samt med en KK som volymkontroll :oops:


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Min enda riktiga erfarenhet/jämförelse av digital volymkontroll är från min Squeezebox Classic. För bekvämlighetens skull ställer jag oftast volymen på min Kairn så jag huvudsakligen kan använda SP-appen för justering. Dvs jag justerar oftast volymen i den digitala domänen. Ställer jag tex Kairn'en på 80+ och sedan justerar SB'n digitalt låter det oftast rätt illa vid lägre volymer. Vid högre nivåer är det OK. Bäst låter det absolut när SB har fullt blås ut och jag reglerar volymen enbart med Kairn. Men eftersom fjärren är kass just på volymknapparna så undviker jag användningen av denna (någon som har en fjärr till Kairn att sälja?).

Nu är ju detta bara giltigt för just SB'n men såvitt jag vet är det just låga nivåer (alltså hög dämpning) av signalen som är bekymmersam för digitala volymkontroller. Jag minns inte exakta siffror men vid en dämpning till halva utnivån är det kanske ett 14-bitars system man lyssnar på...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jo KDSM vs KDS/KK var flitigt demad då KDSM lanserades. Problemet var dock att KDSM hade en nyare generation DS-krets...
Så klart KDSM är bättre då, source first.

Ska man dema så ska man jämföra KDSM vs KDSM/KK eller KDS vs KDS/KK.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Min enda riktiga erfarenhet/jämförelse av digital volymkontroll är från min Squeezebox Classic. För bekvämlighetens skull ställer jag oftast volymen på min Kairn så jag huvudsakligen kan använda SP-appen för justering. Dvs jag justerar oftast volymen i den digitala domänen. Ställer jag tex Kairn'en på 80+ och sedan justerar SB'n digitalt låter det oftast rätt illa vid lägre volymer. Vid högre nivåer är det OK. Bäst låter det absolut när SB har fullt blås ut och jag reglerar volymen enbart med Kairn. Men eftersom fjärren är kass just på volymknapparna så undviker jag användningen av denna (någon som har en fjärr till Kairn att sälja?).

Nu är ju detta bara giltigt för just SB'n men såvitt jag vet är det just låga nivåer (alltså hög dämpning) av signalen som är bekymmersam för digitala volymkontroller. Jag minns inte exakta siffror men vid en dämpning till halva utnivån är det kanske ett 14-bitars system man lyssnar på...

/ B
Nu låter ju en SB Classic så långt ifrån en Linn DS att frågan om hur stor påverkan den digitala volymkontrollen kan ha i en sådan blir lätt akademisk. Ju bättre spelare desto lägre nivå kan man antagligen använda, men å andra sidan blir det då från en relativt högre nivå. Ja, låga nivåer blir säkert sämre. Det är väl därför som Linn körde med delad analog/digital volym i Akurate resp. helt analog volymreglering i Majik (är det fortfarande så?).


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Jo KDSM vs KDS/KK var flitigt demad då KDSM lanserades. Problemet var dock att KDSM hade en nyare generation DS-krets...
Så klart KDSM är bättre då, source first.

Ska man dema så ska man jämföra KDSM vs KDSM/KK eller KDS vs KDS/KK.
Den jämförelse jag nämnde var innan KDSM var bättre än KDS. Den senaste (pre Katalyst) var ju klart bättre än KDS, med eller utan försteg. Inte ens det noterade de mest förhärdade motståndarna mot digital volymreglering.

Typ: "Det kunde ju inte vara bra eftersom det var digitalt justerad signalnivå."

Klassisk placebo eller så funkar inte source first när man har digital volymkontroll. Jag skulle nog satsa på placebo som den mest troliga förklaringen i så fall.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Bill50x wrote:
Nu är ju detta bara giltigt för just SB'n men såvitt jag vet är det just låga nivåer (alltså hög dämpning) av signalen som är bekymmersam för digitala volymkontroller. Jag minns inte exakta siffror men vid en dämpning till halva utnivån är det kanske ett 14-bitars system man lyssnar på...
Nu låter ju en SB Classic så långt ifrån en Linn DS att frågan om hur stor påverkan den digitala volymkontrollen kan ha i en sådan blir lätt akademisk. Ju bättre spelare desto lägre nivå kan man antagligen använda, men å andra sidan blir det då från en relativt högre nivå.
Akademisk fråga javisst. Det finns ju apparater som kan återge en 192k mp3: så det låter riktigt bra.

Jag är ju inte så teoretiskt teknisk av mig men om jag förstått det hela rätt är det en naturlag att om man har en digital volymkontroll så är det antalet bitar som beskärs när man sänker volymen. Visserligen hörs artefakterna mindre vid lägre nivå så distorsionsprodukterna maskeras av den lägre nivån men likväl blir disten betydligt högre. Detta kan säkert kompenseras i bättre produkter där man lagt större omsorg på dimensionering av kretsarna men naturlagar ändrar man inte på hur som helst.

Någon som har en fjärr till Kairn att sälja?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
...
Jag är ju inte så teoretiskt teknisk av mig men om jag förstått det hela rätt är det en naturlag att om man har en digital volymkontroll så är det antalet bitar som beskärs när man sänker volymen. Visserligen hörs artefakterna mindre vid lägre nivå så distorsionsprodukterna maskeras av den lägre nivån men likväl blir disten betydligt högre. Detta kan säkert kompenseras i bättre produkter där man lagt större omsorg på dimensionering av kretsarna men naturlagar ändrar man inte på hur som helst.

Någon som har en fjärr till Kairn att sälja?

/ B
Varje digitalt system kan beskrivas som ett ekvivalent idealt digitalt system med något visst antal bitars upplösning (färre bitar än det hanterar) och detta ekvivalenta bit-djup minskar nästan linjärt med ökad digital dämpning (så länge som det är en sund konstruktion, vilket inte är ett orimligt krav i det här fallet). I riktigt bra konstruktioner så kommer dessa fundamentala digitala artefakter vara på en nivå under den allmänna störnivån i det musikmaterial man spelar upp och i intervallet innan musikmaterialets störnivå hamnar under uppspelarens störnivå så beter sig denna digitala apparat på liknande sätt som sin analoga motsvarighet. Det krävs dock riktigt bra grejer för att komma dit. Sedan har man givetvis andra tillkortakommanden digitala såväl som analoga och som kommer påverka totalprestanda, men det är ju en annan sak. De fundamentala digitala artefakterna (felen) är mer fixa i nivå än analoga artefakter och det gör ofta att prestanda i en analog volymreglering håller sig över ett större dynamikintervall jämfört med sin digitala motsvarighet.

Som vanligt måste man jämföra de olika alternativen för att veta vilket som är bäst. Det går typiskt inte avgöra detta på något annat sätt än lyssning och i de här fallen behöver man jämföra vid relevanta lyssningsnivåer (eftersom det finns en så tydlig koppling mellan signalnivå och prestanda för det digitala systemet). De olika DS-generationerna har visat att det bådet går att misslyckas med digital volymreglering (tidiga DS, med tidig firmware) och riktigt bra (med sena KDSM).

Det är inte detta jag opponerar mig mot, utan det dogmatiska dissandet av digital volymreglering som sådan.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 09:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Det är inte detta jag opponerar mig mot, utan det dogmatiska dissandet av digital volymreglering som sådan.
Det finns de som dogmatiskt dissar allt som är digitalt.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Mar 16, 2017 11:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Sa tidigare att jag bara kort ska ge viss info pga hur jag behandlats.

Det finns 2st i Sverige som i dagarna fått Katalyst monterade i sina Exakt 350-burkar,de är de första och enda privatkunder hitills.....känner båda.Ska bli intressant att lyssna.
Ev frågor eller arrangera lyssning om ngn är intresserad tas via PM.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited