selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 26, 2024 19:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 187 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 Next
Author Message
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 18:18 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Nov 09, 2007 15:19
Posts: 24
Location: Göteborg
Det här med att LP12 ägare skulle vara några slags hjärntvättade halleluja-ropare köper jag inte, det är ett gammalt grepp från hifi-snobbar.

Linn säljer på att demonstera sina grejer och låter det bättre än nåt annat så är det bättre. Det fina är att det är ditt eget beslut att avgöra om det är bättre.

Somliga tycker Linns nya Klimax grejer är det bästa, OK för mig.

Somliga fryser istället på de äldre Linn grejerna, som jag, med fördelen att inte behöva uppgradera anläggningen varje år med storleksordningen 50.000kr för att ligga i nivå med det senaste.

Nej, allt var inte bättre förr, men det var heller inte allt som var skit förr heller.

_________________
LP12/Lingo1/Akito2/Klyde/TKable/LK1/Dirak/AudioProA4-14MkII/TargetR4stativ


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 18:41 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Är det bara jag som väntar på ett gäng foton och mer teknisk beskrivning av tweaket på lingon?


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 18:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Vad som var nytt för mig var den omvända demonstrationen. Han började med att dema en tolva(hade ju läst Linns manual för handlare)för att sedan demonstrera ett par andra spelare. Till sist blev LP12'an hans främsta verktyg för att sälja andra produkter. Gillar även att det inte är en regelrätt sågning, utan i stället ett jordnära nyktert reflekterande och även förståelsen för att man kan uppskatta och ha trevlig tillvaro med sin Linn, och det livliga och medryckande sättet den gräver ut musiken ur plattorna. Den är trots allt en av referensspelarna i hans lista över ikoniska vinylsvarvar!

Jag personligen anser att man lyckats med en bedrift imed att den låter rätt hyggligt med bibehållet utseende. Som jag nämnde tidigare,den är ikonisk. Den är heller inget gigantiskt as som är omöjligt att härbärgera i vanliga rum. Den ser ut som, just det, -en skivspelare! Den är så pass kul att lyssna på att man kan köpa dess tillkortakommanden. Vilket han även påpekar,men även att man ska se upp med att tro den om för mycket heller. Det är då man riskerar att bli besviken! Jag har hört mycket dyra spelare som inte gör vad tolvan kan förmedla. Jag har även omvänt hört bra skivspelare där man fattar vad man inte får med tolvorna,och det har varit bra mycket sväng där också..
Det som dom alltid fallit på för mig är att det slutar vara intressant när det liknar gravermaskiner och tandläkarutrustning för att det ska fungera..

Många kompromisser men i nätt Brittisk förpackning..

När man pratar om "kan det bli för bra?" så drar jag mig till minnes "Dr Eddie" som var rätt aktiv på Linns eget forum. Han strävade efter att vrida ur allt som gick ur bland annat LP12 och även i två andra sidoprojekt,Isobarik och Sara. Det gick från att bara bli bättre och bättre,tills han slutligen tippade över. Han summerade det hela något år senare, han menade att han kom till den punkt, där tolvans trevliga signatur suddades ut och dess begränsningar i stället kom att hamna i fokus, och där blev tolvan i stället inte så trevlig som fonogramläsare. Saraprojektet följde en liknande trend,där extra goda Kef B200 fick ta de gamla,en gång penslade av tanten i hårnätet hos Linn, dess plats. Slutligen åkte originalen tillbaks igen!

På lyssningskvällen hos Tony med rörrigg och JBL kom gamla Snell burkarna upp på tapeten. Någon i bekantskapskretsen hade köpt ett slitet par som spelade förjäkligt bra men fula. En seriös ny/ombyggnation skedde i välstagad MDF till skillnad från,den till synes,undermåliga plywoodlådan. De helt förträffligt välbyggda "nya Snellburkarna" blev i princip olyssningbara efter ombyggnationen..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 18:53 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
haraldur wrote:
På lyssningskvällen hos Tony med rörrigg och JBL kom gamla Snell burkarna upp på tapeten. Någon i bekantskapskretsen hade köpt ett slitet par som spelade förjäkligt bra men fula. En seriös ny/ombyggnation skedde i välstagad MDF till skillnad från,den till synes,undermåliga plywoodlådan. De helt förträffligt välbyggda "nya Snellburkarna" blev i princip olyssningbara efter ombyggnationen..
Intressant läsning och gillar denya notering också. Lätt hänt att man suckar över 'billiga' komponenter när man dissekerar/värderar utrustning. Har säkert själv gjort det ibland också men det är ju matchningen och helheten man betalar för-inte komponentkostnad.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 21:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Sony wrote:
Är det bara jag som väntar på ett gäng foton och mer teknisk beskrivning av tweaket på lingon?
Alltså det här tweaket med Lingo 1 är ingen nyhet,jag har själv och många med mig i över 15 år.
Det är simpelt bara att ta bort nätfiltret som sitter vid nätbrunnen,smidigast är att byta nätbrunnen till en utan nätfilter.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
linnkan wrote:
Sony wrote:
Är det bara jag som väntar på ett gäng foton och mer teknisk beskrivning av tweaket på lingon?
Alltså det här tweaket med Lingo 1 är ingen nyhet,jag har själv och många med mig i över 15 år.
Det är simpelt bara att ta bort nätfiltret som sitter vid nätbrunnen,smidigast är att byta nätbrunnen till en utan nätfilter.
Kan modden lätt även återställas? Är det lödningar eller skruvar det handlar om?


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 22:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Ja det kan lätt återställas om man byter till ny nätbrunn och kablar,däremot så gjorde han som gjorde detta
tweak först så att han öppnade upp nätfiltret ,så det gick inte att återställa.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 22:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Attachment:
L1_m.jpg
L1_m.jpg [ 171.63 KiB | Viewed 5077 times ]
Attachment:
L1_m.jpg
L1_m.jpg [ 171.63 KiB | Viewed 5077 times ]
Här kommer en bild på min Lingo 1 utan nätfilter


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Sony wrote:
Intressant läsning och gillar denna notering också. Lätt hänt att man suckar över 'billiga' komponenter när man dissekerar/värderar utrustning. Har säkert själv gjort det ibland också men det är ju matchningen och helheten man betalar för - inte komponentkostnad.
Som ägare till ett par Dahlqvist DQ10a högtalare är jag helt medveten om detta. Högtalarna ser ut som ett garagebygge från Bronx och elementkostnaden kan inte ha varit många hundringar. De översta diskanterna är sådana där piezo-horn man köper på macken för 80:- ... Det ljudande resultatet är dock helt underbart även om högtalarna är mycket krävande när det gäller drivning. Spelar man lite småhögt lägger ett par LK140 av efter tio minuter. Men det låter hårresande bra, inte 100 om man bedömer enligt Tune-Dem men resten!

Alltså, en intelligent konstruktion gjord med billiga komponenter. 1978.

En gammal enkel konstruktion kan likaväl mäta sig med en modernare och dyrare/mer komplex. Men ofta kräver en sådan konstruktion mer anpassning och "tweakande" för att komma till sin rätt. Och det är här jag känner att Exakt kommer till sin rätt. För dem som köper en anläggning för 3-400 hundratusen och förväntar sig att den låter bra där den dessutom ser snyggast ut så kanske "Old school" inte är det optimala även hur bra det än kan låta.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
haraldur wrote:
Jag har ingen aning om vad som skrivits eller censurerats bort,ger mig lite Kalla kriget,Sovjetvibbar med en kryddning av Nordkorea,fast var det personangrepp inblandat då kan man ha förståelse.

Längre upp i tråden citerade jag en recension av LP12'an, om man inte börjar med att gå i försvarsställning så kanske man kan läsa den och dra nytta av tolvans tillkortakommanden i stället.
Om det ska hållas på och censureras så är det ingen mening med att skriva här anser jag...
Jag tycker också den plötsligt hårda modereringen verkar vara opåkallad, men jag har inte heller läst de sensurerade inläggen...

Hård moderering tycks dock vara en trend. Liknande har bl.a. jag blivit utsatt för på Lejonklous forum och jag kan inte förebrå Foundation first. Jag har helt slutat följa det forumet då den typen av åsikts-moderering inte hör till ett forum jag är intresserad av att läsa eller bidra på.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 22:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jun 01, 2010 20:00
Posts: 218
Attachment:
L1_m_2.jpg
L1_m_2.jpg [ 124.48 KiB | Viewed 5068 times ]
Sony wrote:
Är det bara jag som väntar på ett gäng foton och mer teknisk beskrivning av tweaket på lingon?


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Hård moderering tycks dock vara en trend. Liknande har bl.a. jag blivit utsatt för på Lejonklous forum och jag kan inte förebrå Foundation first. Jag har helt slutat följa det forumet då den typen av åsikts-moderering inte hör till ett forum jag är intresserad av att läsa eller bidra på.
Jag klev ur Lejonklous forum efter att ha blivit tillsagd att vissa saker fick man inte diskutera. Fredrik själv är en hyvens kille frågan är om hans forums moderatorer är det?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Bill50x wrote:
Men det låter hårresande bra, inte 100 om man bedömer enligt Tune-Dem men resten!
:roll: :D


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Roland wrote:
Bill50x wrote:
Men det låter hårresande bra, inte 100 om man bedömer enligt Tune-Dem men resten!
:roll: :D
Speak out man!

Jag vill gärna höra vad du tänker, lovar att vara snäll i min respons :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 23:24 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Vilken funktion fyller nätfiltret? Varför kommer det med i konstruktionen över huvud taget?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 187 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited