selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Apr 19, 2024 14:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 187 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 Next
Author Message
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hej alla!

Att ta bort inlägg kommer aldrig att ses väl, hur man än gör det eller oavsett vilken motivering man lämnar.
Personer lägger ned mycket tid och själ på att skriva, så att ta bort inläggen tas personligt mycket negativt.
Jag tycker därför det är ett jättemisstag att radera inlägg.
Och väljer man detta hårda vapen kommer det bli kraftiga reaktioner. Från många fler än de som skriver. Även andra forumläsare reagerar.

Istället kan man ta bort de ord (eller kryssa över) som moderatorn anser bryter mot forumreglerna.
Då det ofta är en liten del av inlägget, förstör man inte diskussionen.

Som med domare i idrott, så liten påverkan av spelet som möjligt är det bästa.

Ingen är felfri, så att straffa stenhårt (=radera hela inlägget o kanske flera inlägg) känns overkill, när en tillsägelse skulle kunna räcka.
Återigen, är övertygad om att ingen vill något ont...det ska man tänka på.

Slutligen, uppmanar alla (skrivare/läsare/modererare) igen...försök ha lite ödmjukhet, förståelse och tryck bort känslan av kränkthet. Det är svårt att skriva, läsa och moderera perfekt.

OCH POSTA NU PÅ IGEN GRABBAR, nu glömmer vi detta o går vidare!!! :mrgreen:


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 10:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Comstedt wrote:
Min bild av tunedem stämmer vartfall inte helt överens med den i LP12 kritiken.

Jag tycker spesielt att komplex musik blir lättare att förstå och följa med desto bättre tunedem. Så det finnes definitivt olika definitioner av vad det innebär i praksis.

Dock så upplever jag att spesielt de dyraste mest avancerade andra LPspelare som finns, oftast jobbar med stora tunga eller tekniskt avancerade sett att just hålla hastigheten konstant, dvs att takten är nåt av ett viktigaste. Samma med bättre och bättre DAC'ar med mer avancerad klocker. Men det är förstås bara en del i det hele.

Men nästan alla stora stjärnor på hifi himlen värderar just att vara i takt som något av det allra viktigaste att förhålla sig till.
Förstår o du har en poäng.
Tycker dock det var en intressant artikel.
Posta gärna mer och fler...

Intressant = man läser mellan raderna att de faktiskt förstår grejjer med Linn men inte riktigt fullt ut.
Kolla bara här.
Quote:
The Linn, when optimized, retains a noticeable share of "musical life", which many other turntables do not possess to the same degree. This is the primary reason why the Linn is still a Reference on this website, even though this "life" is at least partially caused by a distortion from its mat. This positive observation is a "gut feeling", but that's what most music appreciation is ultimately.
Är det inte lite intressant att de nääääästan förstår men inte riktigt?
Tycker fler o fler börjar få upp ögonen för musikalitet, men de har inte riktigt fattat grejjen ännu.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 11:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Trasicander wrote:
Foundation First wrote:
Drygt 130 inlägg,intressanta och under bra stämning.Knappt 3600 visningar,så nog har det varit bra drag här.
Jag tycker oxå att tråden är ( var) intressent men känns lite omotiverat att klanka ner på moderatorena som gör detta på sin fritid och försöker få ett forum att gå framåt...... Jag skriver inte så ofta här men det är sällan så att äldre grejor är bättre oavsett vad tillverkaren heter ! Jag tycker mig känna en influens av att det var "bättre förr här just nu" Nä det var inte bättre förr, kanske mer färgat ljud/musik men inte bättre förr ! Jag tycker oxå att Linn sladdar i diket med sin prissättning men det är en annan diskussion......
Jag tycker att det är bra att den här tråden har en känsla av att det var bättre förr. Att allt var bättre förr eller att som du skriver att allt är bättre idag är självklart inte sant. Men forumet har haft en tendens att så fort det kommit en ny Linn produkt så har det skrivits om hur fantastisk den varit, att den åkt åttor prestandamässigt runt tidigare produkter även många Linnhandlare har på detta sätt marknadsfört dom nya produkterna vilket ochså är en av orsakerna till dom ständiga tokhyllningarna till nya produkter. Jag tycker definitivt att den här tråden känns som den ärligaste och mest seriösa av alla trådar jag läst på detta forum.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
musikpolisen wrote:
Att allt var bättre förr eller att som du skriver att allt är bättre idag är självklart inte sant. Men forumet har haft en tendens att så fort det kommit en ny Linn produkt så har det skrivits om hur fantastisk den varit, att den åkt åttor prestandamässigt runt tidigare produkter även många Linnhandlare har på detta sätt marknadsfört dom nya produkterna vilket ochså är en av orsakerna till dom ständiga tokhyllningarna till nya produkter. Jag tycker definitivt att den här tråden känns som den ärligaste och mest seriösa av alla trådar jag läst på detta forum.
Ja, det är bra att tycka olika, det ska uppmuntras!!!

Men inte hyllar forumet bara nya produkter?
DS'en fick kritik (rättmätigt för installationsproblem och dåliga manualer, som dock nu är till största delen fixade) men även prestandan. Även det fixat.
Unidiskar ska vi inte tala om.
Nyare högtalare...

Exakt är ett annat exempel. Slutsteg har diskuterats en hel del... :wink:
Linns support har kritiserats.

Jag försöker vara ärlig o berömma när det är befogat och kritisera när det behövs.
Katalyst tex är riktigt jäkla tokbra :!:
Tycker även Linn är tokbra på uppgraderingar till LP12!
Exakt släptes för tidigt enl mig, men det tar sig...

Jag har alltid jämfört alla LP12 uppgraderingar och tyckt de varit bra, men Radikal har strulat hos vissa kunder och den är TRIXIG att installera korrekt.
Sedan skulle man vilja testa en Radikal UTAN nätfilter. Finns nog en del att labba med om man stuntar i EU's regelverk :D
Vet att många hifi-tillverkare brottas med regler som förstör prestanda. (plasmaTV dog ut pga stömbesparingskrav från EU)

Nu har jag inte hört Lingo utan nätfilter, men en demo (=ny) Lingo3 får tokpisk av en korrekt Radikal.
Men tyvärr vet man inte riktigt om det man jämför med är juste eller inte presterar som avsett.
En dålig Radikal är sämre än Lingo. En dålig Lingo är sämre än Valhalla.
Alla motorstyrningar är känsliga som tusan!
Dvs svårt.
Det ENDA som gäller är...spelar man massa musik är det ett bra tecken. Tvärt om...dåligt tecken.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 11:56 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Delar av inlägg i denna tråd är nu raderade. Det är inte ämnet som avhandlas, eller budskapet som förs fram som får mig och andra moderatorer att radera inlägg. Det är förolämpningar och ett oförskämt tonläge.

Den som har synpunkter på hur forumet modereras tar det via PM direkt med berörd moderator.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 12:14 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Nov 09, 2007 15:19
Posts: 24
Location: Göteborg
Ja nu är det väl ändå meningen med att äga en LP12 att det skall vara kul att lyssna.

Om nu ett gäng erfarna MUSIK lyssnare har kommit fram till att en recappad Lingo1 är mera kul att lyssna på än Radikal så måste det ändå betyda nåt.

Linn har introducerat många nya tekniska lösningar på sista tiden och det har jag inget emot så länge man inte kastar ut barnet med badvattnet.

I många av dessa nya lösningar misstänker jag att man gjort just detta, dvs gett avkall på musikaliteten till förmån för en mera överkontrollerad analytisk återgivning.

Den som lyssnat på live musik, och det har väl dom flesta någon gång, hör direkt om musikerna kan lira eller inte. Varför skall det vara annorlunda med hifi?

_________________
LP12/Lingo1/Akito2/Klyde/TKable/LK1/Dirak/AudioProA4-14MkII/TargetR4stativ


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 12:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Stigo wrote:
Roger wrote:
Vad är det som händer? Är ju intressanta synpunkter och diskussion!
Medhåll här också.

Bästa tråden någonsin :shock: hela forumet levde upp.

Bra stämmning, roliga öppna diskutioner.

Och får man inte tycka vad man vill här ?

Skärpning admins, lös det här snyggt nu.
Tills moderatorerna klampade in och förstörde tråden,samt INTE ens har förmåga att be om ursäkt för det.......Otroligt Ynkligt.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 13:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
sportbilsentusiasten wrote:
musikpolisen wrote:
Att allt var bättre förr eller att som du skriver att allt är bättre idag är självklart inte sant. Men forumet har haft en tendens att så fort det kommit en ny Linn produkt så har det skrivits om hur fantastisk den varit, att den åkt åttor prestandamässigt runt tidigare produkter även många Linnhandlare har på detta sätt marknadsfört dom nya produkterna vilket ochså är en av orsakerna till dom ständiga tokhyllningarna till nya produkter. Jag tycker definitivt att den här tråden känns som den ärligaste och mest seriösa av alla trådar jag läst på detta forum.
Ja, det är bra att tycka olika, det ska uppmuntras!!!

Men inte hyllar forumet bara nya produkter?
DS'en fick kritik (rättmätigt för installationsproblem och dåliga manualer, som dock nu är till största delen fixade) men även prestandan. Även det fixat.
Unidiskar ska vi inte tala om.
Nyare högtalare...

Exakt är ett annat exempel. Slutsteg har diskuterats en hel del... :wink:
Linns support har kritiserats.

Jag försöker vara ärlig o berömma när det är befogat och kritisera när det behövs.
Katalyst tex är riktigt jäkla tokbra :!:
Tycker även Linn är tokbra på uppgraderingar till LP12!
Exakt släptes för tidigt enl mig, men det tar sig...

Jag har alltid jämfört alla LP12 uppgraderingar och tyckt de varit bra, men Radikal har strulat hos vissa kunder och den är TRIXIG att installera korrekt.
Sedan skulle man vilja testa en Radikal UTAN nätfilter. Finns nog en del att labba med om man stuntar i EU's regelverk :D
Vet att många hifi-tillverkare brottas med regler som förstör prestanda. (plasmaTV dog ut pga stömbesparingskrav från EU)

Nu har jag inte hört Lingo utan nätfilter, men en demo (=ny) Lingo3 får tokpisk av en korrekt Radikal.
Men tyvärr vet man inte riktigt om det man jämför med är juste eller inte presterar som avsett.
En dålig Radikal är sämre än Lingo. En dålig Lingo är sämre än Valhalla.
Alla motorstyrningar är känsliga som tusan!
Dvs svårt.
Det ENDA som gäller är...spelar man massa musik är det ett bra tecken. Tvärt om...dåligt tecken.
Visst har nya produkter kritiserats men i en mycket övervägande del av trådarna så har dom hyllats vilket har kännts onyanserat och gett ett intryck av att köp ny produkt lika med uppgradering. Väldigt bra om man är Linnhandlare och mindre bra om man musikdiggare.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 13:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Vi hade otroligt trevligt tillsammans speciellt i sista tråden,....tills dom lade sig i.Det säger det mesta,mer behöver inte sägas.Hoppas dom kan se medlemmar i ögonen när deras agerande resulterar i sånt här.

Människor som inte kan stå upp för sitt agerande vill inte jag ha att göra med,jag drar mig tillbaks nu,kommer som de övriga norrmedlemmarna som blivit hudflängda här att kanske ngn gång kort kommentera.

Jag kom tillbaka efter 4,5år,försökte men forumet,trots hur mycket man försöker bidra för att "Kicka" igång det förändras inte.
Det måste nog till "personalbyte" om förändring ska ske.

Tyvärr, ngn annan får avsluta "Stampa Takten-Tråden",jag har helt tappat inspirationen/känslan,samma känsla som är så viktig då man lyssnar på musik.....finns inte den bryr man sig inte,som nu.
Detta är inte riktat mot er medlemmar,ingen nämnd ingen glömd,ni har betytt mkt för mitt engagemang.....Tack.

Foundation First.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
musikpolisen wrote:
Visst har nya produkter kritiserats men i en mycket övervägande del av trådarna så har dom hyllats vilket har kännts onyanserat och gett ett intryck av att köp ny produkt lika med uppgradering.
Jag hoppas att alla som skriver menar vad de skriver och att alla vågar uttrycka vad de tycker.
Olikheter är bra.
Sedan testar kanske inte alla lika mycket (som flera skrivit redan). Då lär man sig mer.

Jag förstår dock om det känns jobbigt att tycka något, som andra inte tycker.
Uppmanar ändå alla att våga skriva om sina intryck. Är ju hemma det ska låta bra. Vad andra anser får man bortse ifrån.

Alla som besöker mig gillar inte vad de hör. Vissa är mer inne på 3D (JBL suger på det)...vissa tycker ljudet är för påträngande o nära (jag gillar att sitta på första parkett = "in your face") osv.
Det skiter jag i, det är perfekt nu - nästan. Skulle haft mer o djupare bas bara. Komri gick djupare.
Har vissa basresonanser dessutom.

Men när man öppnar ytterdörren och det låter som Police har värsta röjjet i musikrummet framför 1000-tals festande besökare...och man bara måste in och dansa - jag skiter jag i vad andra tycker :mrgreen: :mrgreen:


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 14:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Foundation First jag tycker inte att du skall sluta med dina inlägg. Det är garanterat många som gillar att du skriver, jag är en av dom :D :D


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Skriv mindre om vad och vem som är patetiskt och mer om musik, Linn, installation osv.

Jag förstår att du blir ledsen och arg när hela inlägg försvinner, det hade jag också, men det bästa är att försöka glömma det. Dock hade jag jog blivit lite paranoid och börjat ta kopior av det jag skrivit, det är en del tid som går till att skriva.

Jag tror nog att det kan vara bra att se över hur man önskar att det skall modereras, det finns en egen forumdel för det, där gi kan komma med konstruktiv kritik. Jag tror flera med mig undrar vad vi missat, så jag håller definitivt med det sportis skrev. Men ett forum är ingen demokrati, Hej många gånger är varken Sveriges eller Norge Demokratiskt än när det gäller statliga organ... tro mig jag kan ge hårresende exempel, men du vill nog hellre sova tryggt om natten :(

Tekniskt sett ska det jag nu skrivit modereras bort då det inte handlar om det trådskaparen från början hade tänkt :wink:

För mig är stampatakten feeling, när jag blir glad eller berörd av musik. När man sätter på anlägget och bara vill höra e låt till, eller försöka övertyga frun om att höra just den sången en gång till. Eller när man har stor födelsedagsfest och bara måste dema Mustasch sina 5 alra bästa låtar, för någon gång måste väl dessa vindrinkande damerna förstå hur fantastiskt det svänger, och dina närmsta mannliga vänner bara ler och skrattar när det önskas MGP musik, för de vet att det här kommer bara fortsätta hela kvällen med äta band och nästa, men väldigt få, läs inga önskningar kommer uppfyllas om de är något så när liknande de de är vana vid at höra på cafe eller på gymmet.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Vi kanske skulle behöva en definitionsdiskussion a la Faktiskt.se här :D

Vad innebär:
a) "Stampa Takten"?
b) "Bara Vill Spela Mera"?
c) "Tune-Dem"? ( :oops: finns iofs en tråd om detta...)
d) "Förstå Musiken"? till skillnad mot
e) "Hör tydligare vad som händer"

Vad vi behöver är en gemensam nomenklatur så vi pratar/skriver om samma sak. Bra vore också om det vi skriver kunde kopplas till tekniska skillnader så vi kan få lite bättre förklaringsmodeller än tex en pil på en kabel.

Ta nu inte detta så allvarligt, men fundera på det som Sportis skrev, att han hoppas att vi skriver vad vi menar. Men då måste ju andra förstå vad vi menar, eller hur? Och vi måste också acceptera vad den andra menar, inte med ryggmärgsautomatik kliva in i en försvarsställning utan faktiskt ta till oss åsikten. Vare sig vi håller med eller inte.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Att bara hålla med,och att få tillhöra någonting,att stå i ljuset kan vara lika bedrägligt som det är svårt att ta sig ur,samtidigt väldigt kontraproduktivt.

Den där artikeln jag saxade ur hade en del poänger. Jag stoppade efter en tredjedel,dels på grund av rådande stämning, men sedan var den längre än vad forumet pallar och tillåter,i antal tecken.

Författaren har själv ägt några tolvor, och utöver det, är handlare och omsatt ett tjugotal Linn LP12. Han avhandlar allt från tolvans för och nackdelar(även lingo tweaken) till gruppdynamiken hos kunderna. Mellan raderna så ligger där en uppmaning att varken ta hobbyn eller din tolva på för stort allvar,att det finns tillkortakommanden,både i spelaren och i vinylformatet. Målar man upp en bild för sig själv, där man förväntar sig att skivspelaren i alla lägen kommer att göra dig hänförd,så står du inför en stor besvikelse. Det är där jag blir lätt spyfärdig när vissa säger att nya prylar är "bättre på allt"

Klistrar lite till:
"The Linn Sondek Owners ("Linnies")
The other common experience I had back then, and which is still very true today, is that most owners of the Linn turntable will rarely, if ever, seriously compare their Linn to the competition. There is a good reason for this reluctance. It is the same reason why religious fanatics will never seriously study comparative religions, or any "true believer" will always avoid the alternatives...

The stronger, more untenable and increasingly irrational their belief, the less likely that person will ever consider arguments or even information that would contradict that belief*. (Far too) Many Linn owners have huge emotional investments in their turntable. Accordingly, it becomes much too emotionally painful and unsettling for such a person to contemplate (let alone realize) that their now comfortable and deeply satisfying opinion may not be true. To admit that you were wrong, is to accept the fact that your years of "devotion" were ultimately wasted. Maybe worst of all are the possible social consequences...

Most of the Linnies I've met are part of a group of Linnies, some of whom would be considered real friends. Changing your feelings about the Linn would mean inevitably having to leave this group, since the common belief would no longer be shared, just like a person changing their religion or political party. The now former Linnie would become an "apostate" to the group. They accordingly would consider him "disloyal", and probably shun him (like Art Dudley). It isn't much of a surprise that only a few people will choose to go through such a painful experience as this. They would rather live in "bliss", and ignorance of course.

Conclusion
I realize there has been a near cult (and an enormous emotional) attachment to the Linn LP-12 turntable for decades now (it started back in the 1970's). I don't care about that. To me, the Linn Sondek is just another tool for reproducing music, just like every other turntable (amp, speaker etc). It is nothing else. Nor can it be.


I see the Linn for what it is, not for what I want it to be.
*From: http://blogs.discovermagazine.com/notrocketscience
"When in doubt, shout..." by Ed Yong 2010/10/19
(My Bold)

"You don’t have to look very far for examples of people holding on to their beliefs in the face of overwhelming evidence to the contrary. Thousands still hold to the idea that vaccines cause autism, that all life was created a few thousand years ago, and even that drinking industrial bleach is a good idea. Look at comment threads across the internet and you’ll inevitably find legions of people who boldly support for these ideas in the face of any rational argument.

In a new study, David Gal and Derek Rucker, from Northwestern University, have found that when people’s confidence in their beliefs is shaken, they become stronger advocates for those beliefs. The duo carried out three experiments involving issues such as animal testing, dietary preferences, and loyalty towards Macs over PCs. In each one, they subtly manipulated their subjects’ confidence and found the same thing: when faced with doubt, people shout even louder.

Gal and Rucker were inspired by a classic psychological book called "When Prophecy Fails"...The case study inspired (Leon) Festinger’s theory of 'cognitive dissonance', which describes the discomfort that people feel when they try to cope with conflicting ideas. Festinger reasoned that people will go to great lengths to reduce this conflict. Altering one’s beliefs in the face of new evidence is one solution, but for... (the "Prophet's") followers, this was too difficult. Their alternative was to try and muster social support for their ideas. If other people also believed, their internal conflicts would lessen.

Festinger predicted that when someone’s beliefs are challenged, they would try to raise support for those beliefs with paradoxical enthusiasm. Amazingly enough, during the intervening half-century, this prediction has never been tested in an experiment – that is, until now.

In all three experiments (described above), Gal and Zucker found that doubt turns people into stronger advocates. More subtly, their study shows that this effect is stronger if someone’s identity is threatened, if the belief is important to them, and if they think that others will listen. It all fits with a pattern of behaviour where people evangelize to strengthen their own faltering beliefs."

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5277
Location: Bromma-Stockholm
Intressant text Haraldur.

Under en lång tid var det lite väl mycket Hallelujah här när det dök upp en ny produkt eller mod från Linn. Men till min glädje har det dykt upp kritiska röster, dvs man ifrågasätter om det nya verkligen är bättre, man har tom accepterat att det finns andra fabrikat som kan leverera. Min egen tankeställare kom rejält när jag lyssnade på kombon Knottingham skivspelare, Audio Research rörförstärkeri och Focal högtalare. Linn fick rejält med smisk på fingrarna även på det som räknas som deras hemmaplan. Jag har iofs hört ett par Exakt-system som låtit lika bra men på lite olika sätt.

Men författaren har rätt i att Linn verkligen lyckats med att ta rejält betalt för sin LP12:a, Knottinghamspelaren jag lyssnade på kostar långt mindre än hälften av en toppad LP12:a. Linn är överhuvudtaget bra på att ta betalt för sina grejor. Och det är väl bara att gratulera, då finns det ju pengar för utveckling.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 187 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited