selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 20, 2024 12:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11
Author Message
PostPosted: Sat Apr 01, 2017 09:55 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
musikpolisen wrote:
Bekräftar bara att Linn ger bra service till nyare produkter, problemet är bara att dom nya produkterna en dag är gamla produkter och vad händer då med servicen.
Det här är väl ingen överraskning, och inte särskilt upprörande heller, anser jag. Prisnivåerna på gamla, begagnade produkter blir ju väldigt låga delvis på grund av avsaknad av garantier samt osäker tillgång till service. Och ett argument till att köpa nya produkter är just 5 års garanti, samt vetskap om att det kommer finnas tillgång till service i cirka 10 år.

Detta ursäktar så klart inte Linn om deras service på väldigt gamla produkter tar onödigt lång tid beror på rent slarv. Sedan kan det ju tänkas att det finns sakliga skäl till att det tar lång tid att serva gamla produkter. Leveranstid från underleverantören på gamla delar kan ju till exempel vara lång. I så fall borde Linn informera om det, via sina ombud.


Top
   
PostPosted: Sat Apr 01, 2017 10:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
En snabb kommentar

Med tanke på den utomordentligt dåliga supporten, lång väntetid, att tvingats betala i förskott samt tidigare liknande erfarenheter (se TS första inlägg) - är inte 1900kr nedsättning något att hurra över.
Nu fick alltså TS betala 3600kr, redan det mycket pengar - även om det hade varit snabb/perfekt service.
Hade det varit stake i Linn hade de tagit bort priset helt, och bett Gilad skicka personlig ursäkt.

Linn borde liksom bilhandeln sänka servicepriserna på äldre produkter. ELLER ge 1-2 års förnyad garanti vid alla serviceärenden.
DET hade varit att kundvård det :!:

Tycker nämligen man som kund ska kunna förvänta sig att en produkt som lämnat fabriken efter service för 5000kr ska vara så pass väl genomgången att den SKA hålla nyskick.


Top
   
PostPosted: Sat Apr 01, 2017 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Jag håller med Sportis att det inte var speciellt generöst, men ang priset på 5500kr så visst låter det mycket, men om vi bryter ner det bit för bit så är det inte helt ohemul prissättning, även om siffrorna nedan är ganska (ordentligt) grovhuggna.

* Rep-Pris 5500kr (fast taxa oavsett fel, inkl delar)
* Varav moms -1100kr (går direkt till Staten)
* Netto 4400kr

* ÅF:s marginal -1100kr (uppskattad till 25%, ska täcka hantering, packning, felsök etc, summan motsvarar 2h arbete ca)
* Frakt t o r Skottland -700kr (uppskattning)
* Kvar efter externa kostnader 2600kr

* Avsättning för backrep -80kr (3%, även det en uppskattning)
* Delar -420kr (genomsnittspris, gissning/höftning).

* Återstår då 2000kr till Linn
* 2-3h arbete = -1500kr
* Vinst för Linn = 500kr

En förklaring från Linn bör självklart ges till kunden i detta fall. Vad gäller förskottsbetalning så verkar det enlig inlägg i denna tråd vara avhängigt var du som kund lämnar in apparaten. Vissa butiker kräver inte förskott från kunden, andra gör det.

Förskottsbetalning kan jag förstå i de fall kund lämnar in en apparat som i reparerat skick inte är värd vad reparationenen kostar. Detta i de fall en kund lämnar in en apparat som sedan inte hämtas ut och som butiken inte kan sälja för att täcka upp kostnaderna.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Sat Apr 01, 2017 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
För nåt/några år sen var det en på forumet som hade köpt nya m140, dessa hade en skada på kabinett, tror skadan var inne i den, iaf i slutändan ersattes köparen av den svenska försäljaren/butiken. Men Linn Glasgow ville inte ge kunden nån ny högtalare, orsaken vet jag inte, kanske de menade att kunde själv kunde han skadet dem under transport hem...


Top
   
PostPosted: Sat Apr 01, 2017 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
M4gnetic wrote:
Jag håller med Sportis att det inte var speciellt generöst, men ang priset på 5500kr så visst låter det mycket, men om vi bryter ner det bit för bit så är det inte helt ohemul prissättning, även om siffrorna nedan är ganska (ordentligt) grovhuggna.
Du har helt rätt i kalkylen.
Men OM service i sig är en inkomstkälla - lönar det ju sig att hålla medioker kvalitetsnivå.
Dvs farlig väg för ett företag.
Jag skrev tidigare i tråden att support/service SKA kosta företaget. (då ser ekonomerna till att sätta press på R/D att höja kvaliteten)

På samma sätt har du principiellt rätt avseende förskottsbetalning, men det hör inte hemma på denna nivå och dessa kunder imho.
Handpenning 20% kan vara rimligt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited