selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu Mar 28, 2024 15:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 11:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Wed Mar 22, 2017 19:08
Posts: 31
Foundation First wrote:
torig wrote:
Foundation First wrote:
Vänta nu :-)
För det första,Naim kör med traditionella trafonätdelar.....Linn switchade.Fungerar inte att sätta in Naim i Linnsystem eller tvärtom.
Undantag,som ex Lingo 1.....men då måste en elektronikkunnig plocka ut nätfiltret från Lingon.ClassA gör detta.Dom har också färdiga till försäljning.
Nja, det där stämmer inte för mig iaf. Hade fram till ett par månader sedan en Naim Stageline strömförsörjd av en HiCap inkopplad till en anläggning med en LP12/Lingo 1, där jag samtidigt hade en Linn Klimax Renew DS inkopplad. Fungerade alldeles utmärkt.

/mvh
Hej :-)
Allt fungerar givetvis,det är inte så att grejorna slutar fungera om de kopplas ihop ;-).
Kanske ska förtydliga,Jag utgår ALLTID från att uppnå optimal prestanda,det som produkterna är konstruerade för att leverera ska de också få förutsättningar att göra.

De råd jag gav i tidigare inlägg gäller om ni vill ge produkterna optimala förutsättningar,givetvis funkar det bra/hyvsatt utan att ha tänkt på dessa råd......MEN,hur tror ni det spelar om ni tänkt på det jag gav råd om.

Tillägg,Linn och Naim är två producenter som ligger ganska nära varann när det gäller att leverera musikaliska produkter.
Det är kanske dom sista procenten som skiljer dom åt, och som avgör om man som kund väljer det ena framför det andra.
Men för att kunna göra den utvärderingen inför exempelvis ett inköp så är det ju viktigt att det man lyssnar på är uppsatt i rätt miljö.
En miljö där det blir rättvist så man kan ta rätt beslut vid inköp.

Eget exempel på felköp,1992 gick jag aktivt med mina Isobarik.Först 280/spark senare Kloutar.Anledningen till att jag inte köpte Naims monoblock 135'or som var klassiska till aktiva Isobarik och utvecklades ihop......kallat Sixpack.En "världberömd" kombination var följande.....

På Takt o Ton ngt år tidigare var jag med då en kund kom in med sitt Naim 250-slutsteg för att jämföra mot Lk280 utan Spark.
Säljaren kopplade i Naimsteget först och sen 280'n.LK280'n fullständigt krossade Naimsteget.

Kommer ni ihåg ett av råden jag gav i tidigare inlägg,nämligen.......Naim måste STÅ PÅ minst 3dgr för att leverera bra.
ToT fick sälja ett LK280 till Naimkunden. Jag investerade fel ngt år senare.Fick vid ett tillfälle ngr år efter min investering höra Isobarik med Naim Sixpack i Stockholm.......satan vad bra,varför hade inte jag detta var min tanke när jag gick därifrån.
Det blev en dyr läxa för mig beroende på att ToT demade fel,medvetet eller omedvetet lämnar jag osagt om än jag har mina egna tankar om det ;-).
En liten fundering från en som inte har speciellt stor erfarenhet av Naim.

Är detta med 72h uppvärmning något som:

* Står i bruksanvisningen
* Lärs ut av Naim till Naims ÅF
* Kommuniceras ut officiellt från Naim till konsumenterna på något sätt
* Något som är allmämt känt bland "alla" Naim-insatta via forum, lyssningsträffar etc


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 12:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Detta är väl känt av alla Naimägare,skriv ofta om på Naims forum....även Naims moderator påpekar detta då och då i inlägg på deras forum.
De Naimåterförsäljare jag har kontakt med i Sverige vet detta,inklusive Generalagenten.

Sen, som vanligt då det gäller nya kunder kanske man inte lyfter fram detta först,vanlig försäljningsstrategi.....så att inte kunden ska få uppfattningen att produkterna upplevs för "meckiga".

Men oavsett det,om det inte vore så,så hade mitt råd varit relevant om man vill uppnå optimal prestanda.

Mao,de som säljer Naim är högst medvetna om detta,speciellt nämnda butik vid det relaterade exemplet,då var sortimentet de första åren Naims elektronik innan Linn kom med sina egna för/slutsteg.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
I original manualen till mål 135 står det att prestandan blir jämn efter ca 3 dygn, men att prestadan förbättras än upp till 5 veckor!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 12:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Tack Pekka,då har vi levererat ett komplett svar.

Det ska vara Nap 135,Naims tidigare monoblock,blir lätt lite felskrivningar med telefonernas stavningskontroll ;-).

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Förstår egentligen inte varför jag är och bryr mig. Har följt tråden av intresse mer för att studera gruppdynamiken. Fantastiskt off topic,jag erkänner! Paralellt så kör vi läsecirkel med Thomas Erikssons läsvärda bok "Omgiven av idioter" en bok som jag för övrigt vill passa på att rekommendera. Med
Detta sagt så understryker jag att jag inte ämnar vara varken ironisk eller någonting annat. Vi kommunicerar olika helt enkelt och har olika drag av olika färger om man förenklat skulle kategorisera(eller kanske ska säga konkretisera?)in oss människor.

Tycker mig se ett en palett målas upp i den här tråden, men även ett stänk av egenintresse,kanske både från ÅF sida och de 'fanboys' som försvarar det trådskaparen upplever som dålig service.

Själv så har jag ingen erfarenhet, av det man i alla fall tidigare kallade för 'brunvarubranschen' och jag tänker mig inte kedjor som Mediamarkt då, utan de radioaffärer som fanns i varenda Svensk stad förut. Min bror däremot har det, och och en av mina bästa vänner har arbetat i, dels vår lokala radioaffär medan det gick leva på sådana,servat elektronik på bland annat Assist,drivit egen serviceverkstad samt jobbat hos Takt & Ton.

Jag tror man gör sig en björntjänst om man intalar sig själv att alla tillkortakommanden i servicen,bara har bra anledningar och goda intentionen. Det är här någonstans jag kände att jag inte kunde knipa igen längre efter att drevet går igång. Varför känner man att man måste inflika att man minsann inte haft några problem med sina Linnprodukter eller att prylarna fungerat klanderfritt i oräknerliga år? Eller som (var det HCL?) någon skrev, att det kanske är viktigare att inte grejorna oftast går sönder än att det finns service. På vilket sätt tillför det något konstruktivt i debatten? Som att säga: "Eftersom jag sällan blir sjuk,så gör det inget att vården monteras ner,det viktigaste är att jag har bra gener och immunförsvar och är frisk för det mesta och sjukvård är sekundärt"

Låt mig berätta hur det kunde låta i den lokala radioaffären:
(nu talar jag INTE om en Linnbutik,dock var det en annan Blomqvist som ägde radioaffären)

En kund kunde komma in med en lite dyrare för/slutstegskombo,säg i kalibern Akurateklass,fast annat märke,lagomt till garantin löpt ut,eller möjligen strax innan. Butikens ägare hade egen serviceverkstad(servade för övrigt alla radioaffärer i stan samt avtal med Elgiganten)och något hade gått sönder. På butik tog man emot apparaten och meddelade kund att de skulle titta på den. Det kunde röra sig om ett vanligt fel, i synnerhet när vissa tillverkare snålat in på vissa komponenter,satt dem paralellt och fått en redundans på apparaten så den överlevde just precis till garantin var slut,eller försämrades i prestanda,då ena komonenten sagt upp sig,men kunden ofta inte kunde sätta fingret på vad det var.

Min gode vän i verkstan kunde ofta kvalificerat gissa med rätt stor sannorlikhet vad det rörde sig om för fel,ofta inte särskilt dyra eller komplicerade. Att få repjobbet "avropat" och få avhjälpa omgående var något som tidigt lärdes ut att man "inte ska ha för bråttom med"..

På begprodukter så ska kund helst inte vara för nöjd,och gärna ha några bortavarande veckors ovisshet från produkten,gärna så man låta "tanken marinera" på att köpa nytt i stället.. "Utvecklingen har ju trots allt gått framåt,man får ju en bättre apparat till bra pris,eller, den har nog gjort sitt"

Gärna så kryddar man på med "att komponenten/erna tvingas specialbeställas,att det börjar bli svårt med delar till just den modellen" eller så passar man på och gör som XXX på ej nämnd här Linnbutik gjorde och förminskar kundens produkt: -"den där metkroken till arm" (En Ekos 2) och torgför Ekos SE i stället(som ironiskt nog har haft kvalitetsproblem)

Vet att FF har manualen för handlare,kanske vi kan få några citat bara för att slippa en alltför polariserad debatt,där dels den drabbade kunden står på ena sidan och fanboys och representanter står på andra sidan?

Hur var det nu fritt från minnet?

Kund ska Aldrig tillåtas titta tillbaka på tidigare produkter, och i det längsta förhindras att "byta ner sig"

Oerhört intressant läsning,och bra om man behöver nyktra till mellan varven när det börjar bli allt för religiöst. Och samtidigt lite kul att bläddra i som frälst:) Vi satt för övrigt och bläddrade i manifestet hos den gode B.Boeckling för någon kväll sedan,och med (Gamla) Linn så fanns där ett stort mått av "Pride by ownership" och Linn själva var stolta,-med all rätt! Tidskriften från mitten,slutet av åttiotalet är än i dag imponerande läsning!(Rekommenderas!)

Nattkollegan Pelle(jag vet,världen är bra liten när man har intressen) Hade min gode väns extrajobb hos Atlas ljud innan familjepusslet kom emellan,är även bekant med mediaansvarige på Strömbackaskolan som hade uppdraget på Atlas Ljud innan Pelle. Han hade fått en säljkurs i Audio Video inbakat under upplärningen på 1980-talet vilken han brukade ta upp när jag för tjugo år sedan,emellanåt blev lite för "Linn-religiös"

"-Du vet,försäljning,det handlar om påverkan,ytterst om manipulation,att stå och sälja reservdelar på Mekonomen eller i en matvaruaffär,det må vara handel men på sin höjd expiera kund,försäljning det är något helt annat. Lär dig känna igen kundernas personligheter,det finns kanske fyra grundtyper,bla bla bla.."

Lite ironiskt med tanke på boken vi plöjer igenom:)

Han fortsatte om hur vissa kunder kommer att till viss del kommer att sköta jobbet åt dig, om en del trasiga själar,"sökare" med konstant byteshysteri,vilka man ska begränsa och vara aningen kort med som kan stå och prata hela dagen,på det hela taget lika delar intressant som skrämmande.

Blev långt som vanligt..

Vissa tillverkare är föredömliga och ordnar snabbt på bästa sätt, kända tillkortakommanden servas tom innan produkten nått kund utan hamnar på verkstäder för att fixa "barnsjukdomar" Linn har förvisso någon gång gjort det(5105,LK240,Melodik) men då har hot om stämning legat i luften sen någon dyr villa höll på att eldhärjas.

Säger inte att Linn kranar ner servicenivån medvetet,men man bör inte vara helt naiv och ljusblå heller,en Linnhandlare sa till mig en gång att "det inte är soppkök och välgörenhet vi idkar,tro inget annat! Skulle önska mer stöd till trådskaparen,eller i vart fall att kommenterar konstruktivt. Nästa gång kan det vara din Linnprodukt som vissnar,och du står där i samma situation..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 15:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Haraldur en stor applåd till ditt tänkvärda inlägg :D :D


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 15:43 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Din Majik-CD tycker jag Linn skötte dåligt när den nya lasern la av så fort - en rimlig lösning där borde ju varit att de bytt den igen kostnadsfritt (att du fick betala frakten tor är väl rimligt kanske?). Att de ger 1 års garanti på lasern vid byte borde man kunna kräva och de kunna garantera. Även om livslängden på lasern varierar kan det ju inte vara rimligt att det ska kosta mer att serva en cd-spelare än en normal bil.
musikpolisen wrote:
Har läst Rolands inlägg som jag ser som rena spekulationer medans dom problem jag haft bygger på ren fakta.
Ja självklart är det spekulationer. Men det som försökte sägas av honom med flera är väl att du har haft otur med långa servicetider. Jag hade också varit irriterad om den varit borta i två månader utan förklaring. Inte så att du ska tycka det är okej men om 9 veckor beror på att den 3 veckor blev liggande någonstans av misstag och 1 vecka är till Skottland och 1 vecka tillbaka så är 4 veckor för reparation längre än det borde vara men inte lika galet länge som om den legat där 8 veckor.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 15:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
haraldur wrote:
Paralellt så kör vi läsecirkel med Thomas Erikssons läsvärda bok "Omgiven av idioter" en bok som jag för övrigt vill passa på att rekommendera.
Nu får jag ursäkta off-topic men instämmer i att det är en väldigt läsvärd bok. Måste vara klockren i läsecirkel/som reflektionsunderlag.


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 15:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Läser man Haraldurs långa inlägg så innehåller det mkt matnyttigt,ditt senaste också.

Jag hade nog cyklat till Scotland och knackat på Gilad's kontorsdörr ;-).
Vanligt hyffs (känns som jag fått skriva det ordet ofta sista tiden) är att svara på mail,har ofta haft kontakt med Generalagenter/tillverkare ovanför min/mina handlare.Alltid fått svar,live eller via mail.

Det är det minsta man kan kräva,ÄVEN OM.....rent juridiskt det är rätt skrivet att ÅF är din avtalspart.

Men det finns alltid paragrafryttare,det är ofta dom som ställer till problem pga sin stelbenthet.

Ge inte upp är mitt råd,tänk LEX MARIA, hon fick ta mkt skit men i slutändan fick hon rätt.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Mar 28, 2017 18:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
haraldur wrote:
Förstår egentligen inte varför jag är och bryr mig. Har följt tråden av intresse mer för att studera gruppdynamiken. Fantastiskt off topic,jag erkänner! Paralellt så kör vi läsecirkel med Thomas Erikssons läsvärda bok "Omgiven av idioter" en bok som jag för övrigt vill passa på att rekommendera
Bra, lärorik och intressant bok. Tyvärr blir den ofta missförstådd p g a sin titel. Den är väldigt bra att läsa för alla som är i kontakt med människor i sitt yrke (och övriga också egentligen).

Det han tar upp i boken fick jag lära mig på en utbildning för snart 20 år sedan, har fortfarande nytta av det.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Wed Mar 29, 2017 10:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Foundation First wrote:
Detta är väl känt av alla Naimägare,skriv ofta om på Naims forum....även Naims moderator påpekar detta då och då i inlägg på deras forum.
De Naimåterförsäljare jag har kontakt med i Sverige vet detta,inklusive Generalagenten.

Sen, som vanligt då det gäller nya kunder kanske man inte lyfter fram detta först,vanlig försäljningsstrategi.....så att inte kunden ska få uppfattningen att produkterna upplevs för "meckiga".

Men oavsett det,om det inte vore så,så hade mitt råd varit relevant om man vill uppnå optimal prestanda.

Mao,de som säljer Naim är högst medvetna om detta,speciellt nämnda butik vid det relaterade exemplet,då var sortimentet de första åren Naims elektronik innan Linn kom med sina egna för/slutsteg.
pekka71 wrote:
I original manualen till mål 135 står det att prestandan blir jämn efter ca 3 dygn, men att prestadan förbättras än upp till 5 veckor!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Oki, tack för input. Då ska det ju inte råda några tvivel när det gäller demo av Naim.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Wed Mar 29, 2017 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
musikpolisen wrote:
När jag sedan efter service spelat på lasern dom bytte så pajade den efter fyra månader men någon hjälp från Linn fick jag inte då, det var för Linn en acceptabel lösning men inte för mig. Sedan späds det på när jag servar min Akurate cd och då kan man inte känna annat än frustration.
Att inte lämna 1års garanti på reparationer är dåligt!
Att dessutom inte vilja hantera spelaren efter 4månader är ynkligt.
Det ihop med långa servicetider är häpnadsväckande dålig kundvård.
Att jag o många andra haft mestadels goda erfarenheter ändrar inte faktum att Linn har sunkat ned sitt rykte genom att totalt fallerat att tagit hand om dina problem.

Klart du är arg, det är förståligt.
Men det är din handlares ansvar att fixa detta, vad gör dom? Verkar vara som du är helt utelämnad?
Och även om din kontakt är handlaren, ska ska Linn givetvis svara på dina mail...
Sedan får jag upprepa...det är fel av handlaren att ta betalt i förskott.

Välj handlare med omsorg!!! Det finns bra handlare, stötta dom genom att använd dom för inköp/service och sprid "bra historier" om dessa.

Skrev detta tidigare.
sportbilsentusiasten wrote:
Och handlarens inställning/välvilja är viktigare än allt annat. i Göteborg har vi två handlare som är grymt bra på att göra kunder nöjda.
Har många exempel på där de personligen fixat problem o tagit kostnaden själv.
= skaffa en långvarig relation med handlaren.
PS
Har även alltid blivit mycket väl bemött/stöttad av HF och Ljudkompaniet genom åren.

Läs förövrigt vad respektive företag skriver på Ljudkompaniet web.
Stooor skillnad i aproach avseende hur de olika tillverkarna ser på att ta hand om kundernas produkter över tid!!
http://www.ljudkompaniet.se/varumärken-24957365

(får inte till URL, sorry)


Top
   
PostPosted: Wed Mar 29, 2017 11:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
M4gnetic wrote:
Foundation First wrote:
Detta är väl känt av alla Naimägare,skriv ofta om på Naims forum....även Naims moderator påpekar detta då och då i inlägg på deras forum.
De Naimåterförsäljare jag har kontakt med i Sverige vet detta,inklusive Generalagenten.

Sen, som vanligt då det gäller nya kunder kanske man inte lyfter fram detta först,vanlig försäljningsstrategi.....så att inte kunden ska få uppfattningen att produkterna upplevs för "meckiga".

Men oavsett det,om det inte vore så,så hade mitt råd varit relevant om man vill uppnå optimal prestanda.

Mao,de som säljer Naim är högst medvetna om detta,speciellt nämnda butik vid det relaterade exemplet,då var sortimentet de första åren Naims elektronik innan Linn kom med sina egna för/slutsteg.
pekka71 wrote:
I original manualen till mål 135 står det att prestandan blir jämn efter ca 3 dygn, men att prestadan förbättras än upp till 5 veckor!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Oki, tack för input. Då ska det ju inte råda några tvivel när det gäller demo av Naim.

/M
Nej precis,......Varsågod :-).

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Wed Mar 29, 2017 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Vad gäller garantier på rep så är butiken inte s k y l d i g att lämna mer än tre månader. Men med tanke på den generösa fabriksgarantin på 5 år som Linn lämnar är det anmärkningsvärt att de inte lämnar mer än 3 månader på rep. Dessutom om vi ska ta hänsyn till meta-värden, pride of ownership och den exklusivitet som märket vill framhäva och den prisklass som många apparater befinner sig i.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Wed Mar 29, 2017 19:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
3 månader på rep är ju ett skämt men det är säkert rätt. Vad skall man säga om detta företag. De är inte intresserad av vanliga människor som kunder längre.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited