selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 01:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page 1 2 3 4 511 Next
Author Message
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 14:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Skickade min Linn Akurate cdspelare på service till Scottland den 6 januari och här sitter man fortfarande utan cdspelare. Har dessutom inte hört ett knyst ifrån dom. Problemet med cdspelaren är att den läser cd dåligt. Var först i kontakt med LydHifi i Umeå för att höra om han kunde byta laser+ mekanik åt mig, det kunde han. Efter ett tag ringde han till mig och sa att Linn var inte beredd att sälja någon laser+mekanik till honom utan att jag blir tvungen att skicka spelaren till Linn. Kostnaden skulle bli 5500kr(hutlöst som vanligt när det gäller Linn). Har även haft en Majik cdspelare som servicen tog vansinnigt lång tid att utföra på. När jag fick tillbaks den så lätt den piss vilket jag påtalade för dom men dom påstod att den var testad och lät som den skulle. Efter mycket tjat fick jag skicka den till Scottland igen så att dom kunde kolla upp den igen. Mycket riktigt det fanns fel på den som åtgärdades. Fick tillbaks den efter ännu en bedrövligt lång väntetid. Sedan spelade jag på den i fyra månader och så pajade lasern igen. Kontaktade då Linn för att höra om dom kunde fixa lasern igen. Men se det kunde dom inte eftersom dom bara lämnade 3 månaders garanti på sina reparationer. Så går det till att kasta 4500kr i sjön vilket den reparationen kostade. Synd att Linn har så välljudande grejer annars skulle man satsa på något annat märke för ett skitföretag är det, att prata om service när man har den sämsta servicen jag stött på är utomordentligt fånigt.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 14:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Prova Naim,suverän service och låter/spelar mkt bra.
Deras recappservice är otrolig,produkter från början 80-talet är helt nya då de kommer tillbaks.

Tänk Linns Solostärkare för 202 000:-,efter 10-13år beroende på användning så är nog kondningarna nere på ganska låga nivåer.
Vad gör ägaren då,Solona levererar ju inte längre som Solo ska.I Naim fall skickar du dom bara till Naim eller Class A,sen har du nya slutsteg igen.
Naim har en rekommenderad cykel på 10-12 år då det gäller slutsteg,lågnivåkällor klarar sig ngr år till.

Detta är suverän service,tar ansvar för sina produkter och kunder.Samt det viktigaste,dina produkter leverar ALLTID på topp.
Vi har här i regionen ett exempel på gammal Solo,nyrecappat Lk280/Spark av duktig3:e parts reparatör.
Utan att gå in på detaljer,LK280'in är fan så mkt roligare att lyssna på.

Annat exempel,Linns Slimline nätdelar degraderas snabbare än trafonätdelar,vissa går sönder.Då är du utlämnad till tredjeparts reparatörer som troligtvis/säkert inte har originalgrejor att sätta in.
Linns cd Ikemi,tunebox för att nämna ngr finns det idag inga nätdelar till längre.

Vi har här letat en längre tid efter en nätdel till en Tunebox,hade det varit Naim så hade inte problemet funnits.

Pris recapp Naim Nait hos Class A 159 pund.Då har du en ny tidig 80-tals stärkare.Som en på forumet här sa,det vete tusan om den inte låter bättre än då jag köpte den ny.Den spelar helvetes bra även ed tanke på 2017 nivå.

Vi kanske inte nått så långt i utveckling,utan då vi jämför så gör vi oftast det med halvslut/helslut produkt mot ny.Då blir ju utfallet självklart.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Linn har extremt låg kvalitet på sina CD-läsare. Verkar vara mera regel än undantag med läsarbyte.

Till Linn Movie kunde man tidigare köpa en likadan läsare som Linn sålde för några hundra på Ebay istället. Då det troligtvis är en standardkomponent finns säkert den som sitter i Akurate även att köpa på nätet till en bråkdel av det Linn tar.

Har LYD-hifi några nya lokaler?


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 15:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Ang LydHifi,pm'a mig ditt mobilnr så kan jag skicka över en bild som jag har i min telefon.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Diver wrote:
Linn har extremt låg kvalitet på sina CD-läsare. Verkar vara mera regel än undantag med läsarbyte.
Jag håller med om att avläsningen ofta blir dålig över tid. Dock är lasern "of-the-shelf" och är av bra kvalitet (tror jag, se nedan). Som fler sagt kan den därför köpas från andra håll.

Spekulering:
Det KAN vara Linn's tillämpning av "standardlasern" som är en bidragande orsak. Små toleranser tex för max välljud.
För inte går vanliga CD-spelare sönder lika snabbt/ofta?

En annan faktor att väga in är att lasermodulerna blir dåliga bara genom att lagras. Lejonklou har rapporterat just detta fenomen vill jag minnas.

Personligen råder jag alla att migrera till DS. Mycket bättre dessutom! Redan en MDS är uppe o nosar runt CD12-prestanda givet att man lägger tid på rippning/NAS/nätverksoptimering.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 17:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Kör idag med akurate cd, kinos försteg, 2st 2250 aktivt med Ninka högtalare. Vilka naim prylar skall man ha för att komma upp i samma ljudnivå som med det jag har idag?


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Låna hem en Naimstreamer och en från Linn. Köp den du gillar bäst.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 19:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Vänta nu :-)
För det första,Naim kör med traditionella trafonätdelar.....Linn switchade.Fungerar inte att sätta in Naim i Linnsystem eller tvärtom.
Undantag,som ex Lingo 1.....men då måste en elektronikkunnig plocka ut nätfiltret från Lingon.ClassA gör detta.Dom har också färdiga till försäljning.

Dessa 2 ex var klassiska demoknep för att påvisa Linnsystemets överlägsenhet,har själv gått på det.

Mer,om än en Naimprodukt är inspelad måste den stå på minst 3dgr för att börja prestera optimalt,har gått på detta också.

Ännu mer,en Naimprodukt MÅSTE jordas,stor skillnad mot ojordad,också gått på detta.

Ännu,ännu mer,har man mer än en produkt (pratar om Naim) i nätlisten så förbättrar man ljud/musikkvaliten genom att ha en stjärnjordad nätlist,har gått på detta med.Inte dyrt,finns från 1500:- till givetvis svindyrt.

Ytterliggare,systemet bör "tunas in" efter den nya produkt som tillsätts.....högtalarna speciellt.också gått på detta.

Ännu ytterligare,Naimslutstegen är konstruerade att använda högtalarkabeln som en del/helhet i konstruktionen,tänk motstånd/kapacistans.Sladden SKA vara minst 3,5m,bäst/optimalast 6m +- lite grann.Naim Naca5 heter högtsladden.

Ännu,ännu mer,kabeldragningen bakom produkterna är mkt viktigt på Naimprodukter,stora vinster att göra.Har gått på detta med.

Ni ser,det var mkt jag gick på innan jag blev mer kunnig/insatt ;-) :-).
Har säkert glömt ta upp ngt men detta kom jag på snabbt i hastigheten.
Som med allt,man bör veta vad man gör för att få rätt utfall vid utvärderingar.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Last edited by Foundation First on Mon Feb 20, 2017 20:42, edited 2 times in total.

Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Foundation First wrote:
Vänta nu :-)
För det första,Naim kör med traditionella trafonätdelar.....Linn switchade.Fungerar inte att sätta in Naim i Linnsystem eller tvärtom.
Undantag,som ex Lingo 1.....men då måste en elektronikkunnig plocka ut nätfiltret från Lingon.ClassA gör detta.Dom har också färdiga till försäljning.
Nja, det där stämmer inte för mig iaf. Hade fram till ett par månader sedan en Naim Stageline strömförsörjd av en HiCap inkopplad till en anläggning med en LP12/Lingo 1, där jag samtidigt hade en Linn Klimax Renew DS inkopplad. Fungerade alldeles utmärkt.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 20:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Förstog inte det där riktigt med att man inte kan blanda Linn och Naim, jag känner en kille som kör en naimstreamer ihop med sin linnrigg och det funkar utmärkt.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Jag har haft min headline med highcap flera år och det har funkat jättebra med flera olika Linn.

Jag har också hört Main streamers separate och slutsteg separat med andra märken. Dock lite annorlunda kablar till det mest på Main.

Jag har hört de som menar att viss Main gejer passar sämre med andra märken osv, men har inte testat eller vart och hört hiss nån. Generellt så sänder switch mode ut mycket störningar NM på elnätet, men det är olika från maskin, dator, hifikomponenter, och så vidare hur illa det är och hur mycket annat påverkas av det.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Inte allt måste recappas efter 10 eller ens 20-25år.

Det beror på kvalitet, mängd bruk och vad de blir utsatta för. Vissa klarar värme bättre än andra och så vidare.

Är de från början av 80talet så kan de nog vara idé att se på dem, men, kan oxkså vara mer en dem som blitt slitna på den tiden, så att de ska motsvara nytt är osäkert. Dock kanske de utbytta komponenterna är bättre än de som fanns att tillgå då?

Men Naim är hyggliga som önskar att även deras äldre kreationer ska kunna brukas, känna som de är mer stolta över sin historia när de erbjuder den typen tjänster.


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 20:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
torig wrote:
Foundation First wrote:
Vänta nu :-)
För det första,Naim kör med traditionella trafonätdelar.....Linn switchade.Fungerar inte att sätta in Naim i Linnsystem eller tvärtom.
Undantag,som ex Lingo 1.....men då måste en elektronikkunnig plocka ut nätfiltret från Lingon.ClassA gör detta.Dom har också färdiga till försäljning.
Nja, det där stämmer inte för mig iaf. Hade fram till ett par månader sedan en Naim Stageline strömförsörjd av en HiCap inkopplad till en anläggning med en LP12/Lingo 1, där jag samtidigt hade en Linn Klimax Renew DS inkopplad. Fungerade alldeles utmärkt.

/mvh
Hej :-)
Allt fungerar givetvis,det är inte så att grejorna slutar fungera om de kopplas ihop ;-).
Kanske ska förtydliga,Jag utgår ALLTID från att uppnå optimal prestanda,det som produkterna är konstruerade för att leverera ska de också få förutsättningar att göra.

De råd jag gav i tidigare inlägg gäller om ni vill ge produkterna optimala förutsättningar,givetvis funkar det bra/hyvsatt utan att ha tänkt på dessa råd......MEN,hur tror ni det spelar om ni tänkt på det jag gav råd om.

Tillägg,Linn och Naim är två producenter som ligger ganska nära varann när det gäller att leverera musikaliska produkter.
Det är kanske dom sista procenten som skiljer dom åt, och som avgör om man som kund väljer det ena framför det andra.
Men för att kunna göra den utvärderingen inför exempelvis ett inköp så är det ju viktigt att det man lyssnar på är uppsatt i rätt miljö.
En miljö där det blir rättvist så man kan ta rätt beslut vid inköp.

Eget exempel på felköp,1992 gick jag aktivt med mina Isobarik.Först 280/spark senare Kloutar.Anledningen till att jag inte köpte Naims monoblock 135'or som var klassiska till aktiva Isobarik och utvecklades ihop......kallat Sixpack.En "världberömd" kombination var följande.....

På Takt o Ton ngt år tidigare var jag med då en kund kom in med sitt Naim 250-slutsteg för att jämföra mot Lk280 utan Spark.
Säljaren kopplade i Naimsteget först och sen 280'n.LK280'n fullständigt krossade Naimsteget.

Kommer ni ihåg ett av råden jag gav i tidigare inlägg,nämligen.......Naim måste STÅ PÅ minst 3dgr för att leverera bra.
ToT fick sälja ett LK280 till Naimkunden. Jag investerade fel ngt år senare.Fick vid ett tillfälle ngr år efter min investering höra Isobarik med Naim Sixpack i Stockholm.......satan vad bra,varför hade inte jag detta var min tanke när jag gick därifrån.
Det blev en dyr läxa för mig beroende på att ToT demade fel,medvetet eller omedvetet lämnar jag osagt om än jag har mina egna tankar om det ;-).


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Foundation First wrote:
Hej :-)
Allt fungerar givetvis,det är inte så att grejorna slutar fungera om de kopplas ihop ;-).
Kanske ska förtydliga,Jag utgår ALLTID från att uppnå optimal prestanda,det som produkterna är konstruerade för att leverera ska de också få förutsättningar att göra.

De råd jag gav i tidigare inlägg gäller om ni vill ge produkterna optimala förutsättningar,givetvis funkar det bra/hyvsatt utan att ha tänkt på dessa råd......MEN,hur tror ni det spelar om ni tänkt på det jag gav råd om.
Kände redan till de goda råd du gav vad man (tidigare?) behövde tänka på vid installation av Naim-elektronik. Du är heller inte ensam om att "alltid" försöka nå optimal prestanda vid installation av en musikanläggning... :wink:

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Feb 20, 2017 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Även Linn o Lejonklou presterar bäst efter rejäl uppvärmning.
Det gäller troligen all hifi


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited